Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Reucht

De Eerste Keer, Van Niets Tot ...

Recommended Posts

Day Minus

 

Hey iedereen,

 

Na mijn introductie-post op het chill-out forum, zal dit onmiddellijk mijn eerste post en kweekverslag zijn.

 

Ik ben van plan om in het berghok van mijn appartement een klein kastje te bouwen. De ruimte is zeer beperkt en heeft veel onhandige hoekjes en kantjes, plus er staat al een wasmachine. Ik heb twee ventilatie-gaten in de muur van het appartement (één voor de droogkast en een andere voor een niet nader genoemde reden, er staat “berging” bij) en is vlakbij de zekeringenkast. We plannen een kast van 1.10m (breedte) x 0.75m (diepte) x 1.80m (hoogte), zodat we binnenin een oppervlakte hebben van 0.5m op 1m die we volledig kunnen gebruiken.

 

Allereerst, de kast zelf. Wat hebben we gekocht?

- Houten balkjes van 3.5cm op 3.5cm (geraamte, +/- 5€ voor 2.7m)

- 3-lagen 3.5mm houten platen (niet stevig, wel vrij bestendig tegen de luchtvochtigheid en enkel nodig voor afdekking van rotswol, 11€ voor een plaat van 2.4m op 1.2m)

- Rotswol (isolatie, 20€ voor 2 rollen, één rol is goed voor ongeveer 3à4m²)

- Winkelhaken (om de balken stevig aan elkaar te bevestigen, 2.3€ per 20)

- Schroeven (winkelhaken bevestigen en platen bevestigen, 3.5x35, 3.5€ per 200)

- Houtboor 3 (om gaten voor te boren in de balken, ineens een schroef erin zou hout doen scheuren, 6€ voor 2)

- 2 scharnieren en een slotje (een deur, 12€)

- Siliconen (af te kitten, lucht- en lichtdicht, 5.5€)

 

Omdat de ruimte zelf vrij beperkt is om in te werken, maken we de muren in de woonkamer. Dit houdt in dat we de balkjes op maat zagen, de plaat op maat zagen, de balken voorboren voor de schroeven, de balkjes aaneen met winkelhaken en schroeven, één plaat eraan, rotswol daarop (uitsnijden), andere plaat erop en we hebben een muur. Op de schets hieronder kan je bekijken wat ik wil zeggen, ik zit momenteel op werk, dus ik kan geen foto’s uploaden.

 

gallery_18558_5994_11153.jpg

Links is de muur op zijn smalste kant, dus eigenlijk zie je de buitenkant van een balk en een plaat ervoor, geen spoor van rotswol. Rechts zie je de muur op zijn breedste kant, je kan zien waar de winkelhaken zitten en hoe de rotswol erin zit (tussen de twee buitenplaten).

 

Goed, dat was één muur. We hebben er vier nodig, plus nog een boven en onderwand, maar er zijn nog zaken die we moeten inplannen.

- We hebben in één van de zijmuren twee gaten nodig voor ventilatie, één voor de invoer van lucht vanonder en één voor de koolstoffilter en afvoer van lucht boven. Nu we toch bezig zijn met deze wand, maken we ineens nog een klein gat voor de elektriciteit.

- Onze voorste muur heeft natuurlijk een deur nodig, dus in plaats van één grote muur te maken, maken we er drie kleintjes en in één daarvan zorgen we nog voor een dwarsbalk (voor het slotje te bevestigen aan de deur, in rotswol vijzen gaat niet zo goed).

- De boven- en onderwand maken we extra stevig door binnenin nog enkele extra balkjes toe te voegen. Op de onderwand moeten de planten kunnen steunen en eigenlijk heel de kast en aan de bovenwand hangt een lamp en een koolstoffilter, dus we gebruiken nog wat overschotjes om de boel te verstevigen.

 

Eens we alle muren afzonderlijk hebben gemaakt, kunnen we de lego-blokjes ineen steken. In de berging bevestigen we de wanden allemaal aanéén, ik weet nog niet zeker hoe, maar ik ga waarschijnlijk de muren langs binnen aan elkaar verbinden met winkelhaken (dit omdat ik dan achteraf de kast uiteen kan halen om mee te nemen als ik verhuis). Als de muren allemaal recht staan, de deur hangt eraan, slotje erop, … kunnen we beginnen met de kast volledig lucht- en lichtdicht te maken, dit doen we met de siliconen en je duim.

 

Zo! Dat was de kast en onmiddellijk mijn teken om even een pauzetje te nemen. Ik hoop dat sommige mensen hier iets mee zijn, maar wat ik vooral wil bereiken is mensen die hier commentaar willen op geven. Ik ben een complete amateur en ik zou wat opbouwende kritiek wel kunnen gebruiken. :smoke

 

Groetjes,

Reucht

 

Day Minus 3

 

gallery_18558_5994_326680.jpg

 

D-Day

 

gallery_18558_5994_190974.jpg

 

Dag 4

 

gallery_18558_5994_4393.jpg

 

Dag 10

 

gallery_18558_5994_558557.jpg

 

Dag 22

 

gallery_18558_5994_291002.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

1.80 is erg laag.

zou gaan , maar dan moet je wel van te voren weten hoeveel watt je gaat gebruiken.

hoe hoog je aarde bak of potten zijn.

en of je zaad of stekjes neemt.

en welke soort wiet je neem

en of je ze laat voor groeien of niet ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afgezien van wat je er in gaat laten groeien.

 

Het grootste probleem waar je onheroepelijk tegen aan zal lopen is de oplopende temperatuur in dat hokje.

Je zult een behoorlijke goede aan en afvoer van de lucht moeten realiseren.

Hoe groter de aanvoer gaten hoe beter, daarmee voorkom je een storm in het hok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor het advies alvast!

 

@Jeroen: Ik dacht dat 1.8m wel goed zou zijn, is toch enorm hoog voor een kast dacht ik? Ik ga een 600watt lamp gebruiken, mijn bakjes zijn 25cmx25cm, ik denk 35cm hoog ofzo. Ik ga beginnen van stekjes en ik was van plan om ze (hangt af van de groei) een week te laten groeien tot 60cm ofzo. De stekjes die ik van plan was om te gaan halen, waren Snowwhite, goeie wiet en redelijk gemakkelijk om te kweken (heb ik gehoord).

 

@Bram: Ik heb één motor die ik ga gebruiken voor de afvoer van lucht, aangezien ik ga zorgen dat alles luchtdicht is zuigt die afvoer ineens ook lucht aan. De grootte van de gaten heb ik niets over te zeggen, is zo ingebouwd in de muur :s Ik was aan het denken om vanonder op de bodem gaatjes te maken zodat de lucht gelijk wordt aangezogen door het gat onder de bodem. Ik heb een thermometer die ik ga aansluiten op de ventilator zodat de temperatuur constant wordt gehouden, onder 28° rustig blazen of niet, boven 28° zwaar blazen.

 

Hebben jullie nog wat opbouwende kritiek, ik zou jullie heel dankbaar zijn :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe groot is het afvoergat in die muur?

Share this post


Link to post
Share on other sites

verzeker je ervan dat die afvoergaten niet in verbinding staan met een wtw systeem.

Warmte terug win systeem-een soort gesloten ventilatie systeem waarbij de lucht van meerdere appartementen/ruimtes samen wordt gebracht en ge re conditioneerd weer terug komt in het pand.

 

greetz weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Reucht

het is belangrijk te weten hoeveel planten je neer zet.

des te meer planten des te minder voorgroeien.

dit in verband met het mooi vol krijgen van je hok.

hou er ook rekening mee dat de planten nog een flink stuk door groeien als je ze in de bloei zet.

dit kan bij zaadplanten al de lengte zijn die ze zijn op het moment je ze in de bloei gaat zetten .

dus zijn ze bv 50 cm als je ze in de bloei gaat zetten ,worden ze makkelijk 1 meter.

dit is ook wel een beetje afhankelijk van welk soort

zaadplanten worden hoger dan stekjes en groeien langer door als je ze in de bloei zet.

als je er van uit gaat dat je potten 35 cm zijn.

je lamp zelf zo,n 15 cm hoog is (als je m strak tegen het plafon kan plaatsen , mischien beter 5 tot 10 cm speling tussen lamp en plafon) de afstand tussen lamp en planten ongeveer 60 cm moet zijn bij 600 watt

dan ben je qua hoogte al 35 pot + 15 cm lamp + 60 afstand lamp/plantjes = 110 cm zou je dan ook nog 10 cm speling tussen lamp en plafon houden zit je al op 120 cm.

dan gaat wat jij wilt : je planten voor laten groeien tot 60 cm (dan zit je al aan 180 cm ) en dan in de bloei zetten al niet meer .

met de hoogte van jou hok zou je toch 15/20/25 stekjes per vierkante meter neer kunnen zetten.

en ze voor laten groeien tot het moment dat ze goed aan slaan.

met goeie stekjes en goede zorg van jou gebeurd dit al na 2/3 dagen.

met zaadplanten wordt dit toch heel moeilijk om die kleiner dan 60 cm te houden

 

een prettig nadenken :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bram: Ik denk dat de gaten zelf ongeveer een diameter van 20cm hebben dit is niet veel, maar hier kan ik niets aan veranderen :smoke

 

@Weetje: Hier ben ik niet van op de hoogte, ik weet niet zeker of het zulk een systeem is. Zou ik mijn lucht beter aanvoeren van de berging zelf dan?

 

@Jeroen: Ik ben van plan om 8 plantjes te zetten, Snowwhite, beginnende van stekjes (dit is hetgeen net in mijn potten en kast past ;)) en je hebt inderdaad gelijk wanneer je met die getallen begint. Als de hoogte een probleem is kan ik ze bij voorbeeld scroggen of kraken, of is dit niet aan te raden?

 

Bedankt voor het advies weeral, ik heb alles hier op de site zowat gelezen, maar toch voel ik me nog een complete amateur. Ik denk dat ervaring het enige is dat telt, maar je kan maar beter goed voorbereid beginnen. Als mijn hok van in het begin fout is dan heb ik een probleem tot het einde der dagen :P

 

Spel me de les!

Edited by Reucht

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik jou was zou ik die potten weg doen en 1 grote aarde bak maken van 30 hoog .

kan je 2 keer zo veel planten kwijt en wordt het kweken een stuk makkelijker.

naar ik aanneem kan je je hok niet groter maken ?

 

en scroggen en knakken gaat wel , maar voor de eerste keer ? moeilijk hoor

 

hier is ook veel goeie informatie te vinden : http://www.nomercy.nl/nl/framesets/fs-nomercy-spees.html en http://www.nomercy.nl/forum/

 

p.s: 20 cm voor de gaten is wel heel klein hoor.

genoeg verse lucht is toch wel 1 van de belangrijkste dingen om goed te kunnen kweken

maar je kan ook beide gaten gebruiken voor frisse lucht en de uitlaat gewoon in je huis uit laten komen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reactie Jeroen :P

 

Als ik één grote bak maak, zouden de planten dan niet te dicht bij elkaar staan? En nee, ik kan mijn hok niet groter maken, als dit hok er staat heb ik nog 50cm over om door de deur te geraken :smoke (de kast staat half voor de deur).

 

De links ga ik morgen op werk eens bekijken, bedankt alvast.

 

Ik heb een koolstoffilter, maar als ik de lucht mijn appartement inblaas gaat dit geen geuroverlast opleveren? Normaal gezien niet, weet ik, maar ruik je daar echt niets van? Kwestie als mijn huisbaas eens langskomt ;)

Edited by Reucht

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee daar ruik je echt niks van als je m goed aan sluit.

en 16 stekjes op dat oppvlak zal geen problemen op leveren, wordt juist een mooi vol hok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, mijn kast zelf is af, nu zoek ik nog wat advies in verband met de ophanging van de koolsstoffilter, de afzuiging en de lamp.

 

De opbouw heb ik hierboven al uitgelegd, 2 triplex platen met daartussen rotswol afgewerkt met 34mm balkjes en 3cm vijzen. We hebben de muren elks apart gemaakt en dan aan elkaar bevestigd met behulp van winkelhaken en consoorten.

 

gallery_18558_5994_392163.jpg

 

gallery_18558_5994_375578.jpg

 

Hieronder zie je de deuropening (niet de deur die er nog in moet) en één gat van 13cm om lucht af te zuigen (dit is de plafond).

 

gallery_18558_5994_326680.jpg

 

Hieronder staat de kast op zijn plaats, daar zie je ook een gat van 13 cm aan de onderkant om lucht aan te voeren.

 

gallery_18558_5994_284050.jpg

 

Hieronder de linkerbovenhoek van de kast, hier een gat van 13cm om de lucht af te zuigen. Dit gat staat aan de bovenkant om de warme lucht als eerste kwijt te spelen.

 

gallery_18558_5994_490000.jpg

 

Hieronder de twee aan- of afvoergaten in de muur, deze zijn beiden een 12cm in diameter en kunnen dus ook niet aangepast worden, deze bevinden zich boven de kast.

 

gallery_18558_5994_386142.jpg

 

Nu mijn vragen :smoke

 

1) Maak ik best een passieve aanvoer van lucht? Dit wil zeggen, dat ik vanboven een luchtdicht omhulsel maak aan de twee gaten in de muur en van die mini-kist ga ik met een luchtdichte, geisoleerde darm naar de rechter onderkant van de kast. Anderzijds bevestig ik de koolstoffilter aan de binnenkant van mijn kast met een luchtdichte, geisoleerde darm door de linkerbovenhoek van mijn kast daar een aanzuigmotortje aan die rekening houdt met de temperatuur en dan afvoeren gewoon naar de berging zelf.

 

Of

 

Ik gebruik twee motortjes, één om aan te voeren, één om af te voeren. De ene voert aan langs onder rechts met een motortje en de ander voert af met een motortje van boven links.

 

De gaten in de muur blijven in beide gevallen even groot en de reden dat de gaten in de kast ongeveer even groot zijn (13cm) is omdat we darm van van 12.7cm hebben. Dit is dan gemakkelijker om te bevestigen en uiteindelijk is een ketting maar zo sterk als zijn zwakste link, zijnde de gaten in de muur van 12cm.

 

2) Is het belangrijk hoe ik mijn koolstoffilter hang? Mag die horizontaal of verticaal? Mag die eventueel tegen de zijwand, aangezien mijn kast niet echt groot is?

 

Ik wacht vol verwachting op jullie antwoorden ;)

Edited by Reucht

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er toch mooi uit allemaal, hopelijk heb je de mooie vloer van de woonkamer niet beschadigd :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt :smoke en nee, we hebben een deken gebruikt om het te verschuiven ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

het beste zou zijn als je de 2 gaten in de muur voor luchttoevoer zou gebruiken mits ze samen genoeg frisse lucht aan kunnen voeren .

je uitlaat laat je dan gewoon binneshuis.(extra zuurstof en warmte in de winter)

maar of dit mogelijk is hangt af van hoe groot de gaten zijn en van de cappiciteid van je afzuiger .

hoe groot zijn de gaten nou eigelijk precies ?

verder is het het beste om de niewe frisse lucht van boven in je hok naar binnen te laten komen.

dit kan doormiddel van slangen.

dit is het beste om dat kouwe lucht naar beneden valt.

hier door krijg je geen tocht maar valt de frisse lucht direct op de planten.

ook je afzuiger kan je hetr beste boven in je hok doen , dan zuigt ie gelijk de warmte weg

je koolstoffilter kan je ook buiten je hok plaatsen zodat de afzuiger de lucht er doorheen blaast (dus dan zit ie niet voor maar achter je afzuiger.

 

er zijn altijd meerdere mogelijkheden, het is altijd even passen en meten welke voor jou hok het beste zijn.

hopelijk denkt de rest ook met je mee , dan komt het zeker goed

 

nu lees ik net dat de gaten 12 cm zijn , dit is erg klein.

maar je kan nog extra gaten in je hok zelf maken en de rest van de benodigde lucht binneshuis halen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik aanvoer en afvoer langs boven, ga ik dan mijn verse lucht niet ineens wegzuigen?

 

Ik heb één, eventueel twee motortjes van 125W die ik kan gebruiken.

 

En mijn filter plaats ik liever in mijn hok eerlijk gezegd, zo had ik het eigenlijk voorzien. Maakt het uit of ik deze horizontaal of verticaal plaats? En mag deze tegen de zijwand steunen? En als laatste, kan die tegen de warmte van de lamp (aangezien er zo een wit mousse aanhangt van buiten)?

 

Bedankt voor de snelle reactie in ieder geval!

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee de afzuiger zal niet de verse lucht gelijk wegzuigen.

die zuigt alleen de warme stijgende lucht weg, de koudere frisse lucht zal naar beneden dalen over je planten.

 

die motortjes kan je natuurlijk gebruiken, alleen daar ben ik niet zo in thuis daar kunnen anderen je beter mee helpen.

ik ben er voorstander van , alleen met een afzuiger te werken met lucht inlaten die ruim voldoende zijn.zodat een inblazer niet nodig is.

 

volgens mij maakt het niet uit of je je koolstoffilter recht op zet of horizontaal hangt., en de warmte van de lamp zal geen probleem zijn.

wat wel belangrijk is is dat hij niet te vochtig wordt , dat zal onherstelbare schade veroorzaken aan de actieve kool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, hier ben ik weer. Deze keer is de kast af (in mijn ogen).

 

Allereerst een foto van de binnenkant die dus 51cm diep is, 99cm breed en 180cm hoog. Volledig afgeniet met witte folie (gekocht in de growshop), ik hoop dat deze tegen de warmte kan want mijn lamp hangt ontzettend dichtbij. De kap past eigenlijk juist in de kast met een beetje speling aan de zijkanten.

 

gallery_18558_5994_347528.jpg

 

Hieronder zie je van boven de filter vastgemaakt met een darm die we gekocht hebben in de growshop 12.7cm in diameter, deze met afsluitringen vastgemaakt aan de filter en dan om volledig luchtdicht te zijn, nog afgewerkt met tape. De lampenkap met de stroomaansluiting en een aantal kabels voor de temperatuurregelaar, die is aangesloten op de luchtafvoer-motor, en de temp- en LV-meter.

 

gallery_18558_5994_830253.jpg

 

Dan een foto met de lamp aan, ik kreeg rare strepen over mijn camera, van zo gauw ik de lamp afzette waren de strepen weg dus ik denk (?) dat dit met de lichthoeveelheid te maken heeft.

 

gallery_18558_5994_529016.jpg

 

Een foto van de kap en de filter, je kan zien dat ze dicht bijeen hangen, maar aangezien de hoogte van mijn kast beperkt is, moet ze eigenlijk nog hoger kunnen. Als ik de lamp op maximum hoogte hang, dan komt de kap tegen de filter, en aangezien de kap enorm heet wordt, denk ik dat het het beste is om ze toch wat speling te geven?

 

gallery_18558_5994_702759.jpg

 

En als laatste een foto van de elektriciteit van boven op de kast, je kan in de verte de afzuigmotor zien die is aangesloten op de filter. De VSA van de lamp daarvoor, gewoon los op de kast (misschien beter tegen de zijwand of?) en groot in beeld de passieve aanvoer van onze lucht.

 

gallery_18558_5994_417991.jpg

 

Ik ben op dit moment best tevreden met het resultaat, enkel zoals voorspeld, loopt de temperatuur in dit hok enorm hoog op. Als ik de deur van de berging open laat dan kan de warme lucht beter weg en lijkt het erop dat hij beter koelt, maar met de deur dicht piekte hij gisteren op 39° :D Ik ben ervan overtuigd dat dit een perfecte kast voor de winter is, maar op dit moment heb ik enorm veel angst voor brandgevaar.

 

Nog enkele vraagjes (hoe kon het ook anders :lol:) :

 

1) Kan ik de kap best nog wat verbuigen zodat hij verder van de wanden afhangt? Dit uit angst voor brandgevaar.

2) De hete kap tegen de mousse van de filter, kan dit kwaad?

3) Kan ik de VSA best tegen de zijwand hangen? Ik heb de indruk dat deze niet zo warm wordt, maar je weet maar nooit...

 

Ik probeer eerst op het forum te zoeken om mijn vragen beantwoord te krijgen, maar ik denk dat elke kast zo wel zijn specifieke vragen heeft. Het spijt me om zoveel zinloze vragen te stellen, maar ik kan nergens anders terecht.

 

Hopend op veel reacties,

Reucht

Edited by Reucht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Reucht,

 

Lekker aan het proefdraaien, beter als alles erin en dan erachter komen toch? :D

Je aan/afvoergaten zijn waarschijnlijk te klein om te beginnen.

39 graden ligt idd op zijn minst 7 graden te hoog.

Was dit overdag, s'avonds?

 

Om een goed en passend antwoord te krijgen zou ik graag het volgende weten :

 

1) Hoe groot is je afzuiger in m3 ?

2) Hoe groot is je filter in m3

3) je blaast in dezelfde ruimte uit als waar je aantrekt toch, zo te zien op foto?(afblazen naar buiten, aanzuigen aan een koele kant)

 

Ikzelf hanteer 500m3 per 600W, om in de zomer te kunnen garanderen dat je om en nabij de 32 graden max kan houden in een kleine kast

heb je eerder meer nodig dan minder om temperatuur op een redelijk onder controle te krijgen.

Met minder m3 afzuiging red je het hoogstwaarschijnlijk niet, had een mooi 400W kastje geweest icm 350m3 afzuiging bv.

Inlaat opp minimaal 3x zo groot als je uitlaat, anders wordt je afzuiger(zeker een buisventilator) te veel tegengehouden en verliest

veel capaciteit.

 

Ik hoor wel wat de cijfertjes zeggen, in ieder geval veel sucses :lol:

 

Gr Mehighto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik me niet vergis blaas je dus gewoon uit in je berging ?

Ik deed dit bij men vorige kweek ook en kreeg hierdoor de temp totaal niet onder controle, nu blaas ik uit naar

buiten toe en men temperaturen gaan nooit meer dan 8° verschillen tsn dag en nacht (ik zit wel in ideale "kelder"omstandigheden bezig, de temp gaat daar nooit boven de 24° en nooit onder de 21° :D

 

veel succes verder met je leuke hokje :lol:

 

grts

 

Richie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mehighto: Die 39° was om te kijken wat mijn max temperatuur zou zijn als ik de deur van de berging dicht hield (dit is de ruimte naar waar ik afvoer, deze was dus afgesloten en de warme lucht kon nergens heen) en dat was 's avonds/'s nachts, tussen 19u en 23u.

 

Mijn afzuiger is een 125watt motortje en er stond iets op van 400/500m3, mijn filter is 125/5" (staat er op de doos) en ik trek aan via (wat ik denk) de spauw tussen de twee buitenmuren (ik kan geen rechtstreekse lucht van buiten binnen krijgen) en ik voer af naar de ruimte waar mijn kast in staat, zijnde de berging, en zo verder naar de woonkamer en heel mijn appartement.

 

@Richie: Ik kan niet aanzuigen via de berging, zeker niet in de zomer, mijn woonkamer is 25 tot 30° terwijl de lucht die ik aanzuig 24° is (heb ik getest door enkel de blazer op te zetten en de lamp af). Dus het is zeker beter om aan te zuigen op de manier die ik nu hanteer. Ik had ook graag een kelder gehad, maar die heb ik dus niet ter beschikking :D

 

Misschien nog even vermelden dat heel mijn kast geisoleerd is.

 

Bedankt voor de reacties, ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de luchtcirculatie en de temperatuur regeling. :lol:

 

Reucht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een kleine update, ik heb dan toch besloten om het erop te wagen. Ik ben de stekjes gaan halen, 8, en in the heat of the moment ben ik vergeten te vragen wat voor het er waren :lol: Anyway, ik heb nog twee rookdetectors gehangen, zowel in de kast als er buiten in de berging, ik denk niet dat ik hem ga horen als ik slaap, maar laten we hopen dat het niet te laat is, moest er iets gebeuren.

 

De temperatuur lijk ik constant te kunnen houden door de motor continu op volle kracht te laten zuigen, op de temperatuurmeter ter hoogte van de lamp meet ik ongeveer 32, en ter hoogte van de stekjes 29 a 30 graden met een LV van 64%

 

Ik heb de stekjes in goede voedingsvolle grond gestoken, de blokjes op voorhand niet nat gemaakt :D was ik vergeten, dat heb ik dan proberen goed te maken door ze te verzuipen in water met ph-waarde 5.8-6 (growshop dude had dit gezegd), het water komt vanonder de potten uit, maar niet veel (ik heb ze ook in verschillende keren 6l, 6l en 3l water gegeven). Ik benevel ze ook met water ph 5.8-6. De lamp gaat branden van 14u tot 8u 's morgens en ik ben van plan om ze niet te lang te laten voorgroeien, 3 dagen ofzo, op dit moment staan ze er ongeveer 4-5uur in en we zullen zien wat dit morgen geeft.

 

Sorry van de kutcamera, ik ga proberen nog een andere te regelen anders kan ik geen foto's nemen in de zon...

 

gallery_18558_5994_190974.jpg

 

Kwekende groeten van Reucht :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey iedereen, hier ben ik weer.

 

Ik heb nog een grove fout gemaakt, namelijk de folie op mijn lampenkap er niet afhalen :D die heb ik dus vandaag net voor de lamp aansprong nog even eraf gehaald, maar vlak boven de lamp was hij al tegen de kap zelf gesmolten, die krijg ik er dus niet meer af. Ik ga proberen om eventueel nog een andere lampenkap te gaan halen (wil niets aan het toeval overlaten).

 

Verder heeft mijn huisgenoot de ph-meter laten vallen en die was dus kapot, maar hij is onderweg om er een nieuwe te gaan halen, zonde van de 50€.

 

Dan de plantjes zelf, lamp aan : 32-33° lv 55-75%, lamp uit: 22-23° lv 45-50%. Ze staan ondertussen 4 dagen met 18/6 maar ik heb toch het gevoel dat er iets mis is aangezien ze niet echt hard groeien (komt misschien door de folie op de lampenkap?). Verder denk ik dat ik ook het mozaik-virus heb, maar oordeelt u vooral zelf. De plantjes zijn dus niet hard gegroeid en zijn momenteel een kleine 15cm (sommige minder), ééntje is gestorven en heb ik dus begraven :D . De blaadjes van sommige planten krullen ook raar en hebben een gele kleur, heb proberen op te zoeken wat dit kon zijn, maar er zijn dus meerdere mogelijkheden :lol:

 

Enkele sfeerfoto's:

 

gallery_18558_5994_4393.jpg

 

gallery_18558_5994_670413.jpg

 

gallery_18558_5994_489047.jpg

 

gallery_18558_5994_805607.jpg

 

gallery_18558_5994_89052.jpg

 

gallery_18558_5994_631258.jpg

 

Ook heb ik niet echt een idee hoeveel water ik moet geven, hier op het forum zeggen ze "geef water dat het er net niet vanonder uitkomt", maar ik heb geen idee hoe ik zoiets moet bereiken. Ik zorg dat de bodem altijd vochtig blijft, maar ik zou graag echte getallen weten.

 

Verder wil ik nog even zeggen dat dit een hobby is waar ik met hart en ziel achter sta, ik sta speciaal 's nachts op om te kijken of alles goed zit, temp checken, eventueel wat benevelen, ... Ik ben gewoon super-enthousiast :lol:

 

Groeten van Reucht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel mooi dat je zo enthousiast bent en ik wens je alle succes.

Je moet ook niet overdrijven en tevaak gaan kijken enzo.

De planten houden ook van rust.

Ook moet ik je erop attenderen dat je wel ff goed moet uitkijken en nadenken voor je dingen doet.

Zoals folie etc eraan laten zitten.

Ja het gaat nu goed, maar wees bewust van de risico's wat lampen met zich mee brengen.

Het laatste wat ik namelijk wil lezen is dat je hok in de fik vliegt.

Ohja je dacht dat er wat mis gaat omdat ze niet echt groeien, maar je moet niet vergeten dat de wortels zich eerst moeten gaan zetten.

Als dit proces goed gaat verlopen groeien ze vanzelf ook goed.

 

 

Conclusie: Laat de stekjes lekker zijn gang gaan en lees heel veel hier op het forum daar kun je nogal wat van leren.

En voorzichtig zijn dan zal alles wel goed komen.

 

Succes ik zal het gaan volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk bezig, had je trouwens goed doorgewortelde stekken gekregen of??? Dit kan namelijk ook bepalend zijn dat het iets trager gaat dan dat je verwacht daar je stekken eerst goed moeten wortelen om spul op te nemen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...