Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
BBB

Irigatie Systeem Vraagjes

Recommended Posts

Ik heb een aantal vraagjes over een irigatiesysteem

Ik heb hier en daar wat foto's voorbij zien komen, maar weet niet meer bij welk topic dat was. ;)

 

Zoals ik het in gedachten had:

 

Ik ga drukventielen gebruiken !

 

Watervat met dompelpomp, vervolgens een terugslagklep, daarna een pe filter, daarna naar de leiding met drukventielen en druppelaars.

De terugslagklep zou het "overhevel effect" moeten opheffen.

 

Vraagjes

 

1. klopt de volgorde, terugslagklep - pe filter, of moet dit andersom ?

2. is de terugslagklep nodig, aangezien ik drukventielen ga gebruiken ?

 

Oja, foto's zijn welkom hoor :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik dacht dat je met blumats werkte??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi BiggButBram,

 

1. Ik heb altijd me terugslagklep na me pe filter gehad, toen ik die nog gebruikte. :P

Maar ben wel tot de conclusie gekomen dat met grote aantallen tussen de 300 en 400 drukventielen(4L)

er te veel tegendruk kwam waardoor niet alle ventielen water gaven.

Dit was trouwens met een Dab 600 en alles op dezelfde verdieping.

Het overheveleffect wordt opgelost mits er niet teveel druk opstaat bv een 500 L vat op dezelfde vloer

als de potten houd hij niet en loopt dan gewoon door tot de druk minder is. tot de 200L nooit problemen gezien btw

maar het veertje is gewoon niet sterk genoeg bij grote vaten.

Het woord zegt het al als je bv vanaf de begane grond waar je vat staat naar de eerste verdieping moet pompen

Voorkom je dat water terug kan stromen dat werkt wel altijd, anders krijg je lucht in je systeem en dit zorgt in ieder

geval ervoor dat wanneer de pomp start sommige ventielen eerst de lucht gaan uitblazen en daardoor iets later bv een aantal seconden

later pas beginnen te lopen. waardoor je dus te veel verschillen krijgt :)

Maar omdat je toch capaciteitsverlies krijgt ben ik er absoluut geen fan van. :D

 

2. Je moet in ieder geval iets doen om het overhevelen te voorkomen, want mijn drukventielen lopen gewoon

door onder druk van een vol 200L vat en dat zeker tot de helft als ik geen ontluchting gebruik op het hoogste punt van de slang.

Ikzelf gebruik altijd een capilaire op het hoogste punt boven het vat en voor me pe.

Daar zit em gelijk het risico, als die capilaire verstopt raakt dan loopt je vat zomaar voor de helft leeg

en misschien wel verder. Dit zeg ik omdat ik het zelf ervaren heb ;) dus no go wat mij betreft.

Maar het enige wat je eigenlijk nodig hebt is dus zodra de pomp stopt er lucht in het bovenste gedeelte tyleen komt te staan.

Dan staat je syteem altijd vol met water zodat als de pomp dan weer aanslaat hij boven de lucht eruit gooit en direct begint met persen.

 

De volgende ronde ga ik ook een terugslagklep plaatsen op KwKr-style dan heb ik ook in me verslagje geantwoord op ke vraag.

Toen ik deze oplossing zag dacht ik gelijk al, dit moet ik hebben en het is waarschijnlijk ook wel wat voor jouw en veel beter

dan die capilaire oplossing van mij ik zet em hier nog even voor je neer KwKr zijn superoplossing!! :D

gallery_17532_5290_63432.jpg

Dit is echt fantastisch en daarom ga ik dit bij mezelf de volgende keer zeker doen.

Ik gebruik zelf altijd netafim 4L ventielen(Zwart/Grijs), je hebt ook van die oranje dingen maar die vind ik iets te groot

Dan moet je daarna echt vechten om je slangen tussen de potten te krijgen.

Nog een tip maak een ringleiding met 1 of meerdere bypasses om de druk in het systeem gelijkmatiger te houden.

 

Als je wat detailfoto's ofzo wil hebben hoor ik het wel, ik maak ze graag voor je :o

 

Veel sucses en bouw ze verders :)

 

Gr Mehighto

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mehighto, bedankt voor je reply. Zo had ik het ook in gedachte, ik vroeg me alleen af of de terugslagklep voor of na het pe filter zat. :D

Filter op de foto, staat trouwens op z'n kop :o

 

Ik leg de leiding eerst "normaal" (t-stuk en dan 2 kanten op), en test of dit goed gaat, zal er anders een ringvorm van maken

Het zal even prutsen worden om ze alle 148 in koffiebekertjes te laten druppelen ;)

 

@Pure, is voor een ander project :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey BBB,

 

Ik heb mijn ontluchtingklep voor me filter gehad.

 

gallery_6073_1647_27363.jpg

 

Btw hoeveel projecten heb je onderhand gehad ?

 

Grtz HM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op het forum 3 ;) :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, n00b here, so please don't shoot me!

 

Ik heb zelf ook een vat, dompelpomp, circulatiepomp.

Dit samen met een set van gardena, en wat extra'tjes.

Ik zou m'n vat hoger zetten dan de drippers.

Een terugslagklep, kan je vervangen, door een gaatje in hoogste deel van de darm te maken.

Dit om tegen te gaan dat 't water terugkeert naar de dompelpomp, neem ik aan?

 

Maar dan die Pe filter, wat is het nut daarvan?

 

Greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onderin je vat wil nog wel eens vervuiling komen. Door gebruik te maken van een filter voorkom je dat de drippers en drukventielen verstoppen. ;)

 

Een gaatje maken kan, maar.......... daar zal water uit gaan spuiten als er druk op de leiding wordt gezet.

Je moet dan ook in dat gaatje een slangetje steken wat terug loopt naar je voedingsvat (niet onder water, maar boven water) :(

 

Pe Filter

gallery_9381_2898_85125.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx voor 't suppersnelle antwoord! ;)

 

Ga morgen nog een terugslagklep + filter halen, beter in eens proper!

 

Was voor mezelf nog aan 't uitmaken of ik m'n voeding via m'n vat of appart zou meegeven,

ga me maar ineens beide opties gunnen. :(

 

Greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ow nog een klein vraagje

 

Als m'n vat hoger staat dan m'n drippers, maar onderweg komen de darmen lager te liggen dan de drippers, levert dit problemen op?

Want een dompelpomp dient normaal niet om druk te zetten.

Het is er één van 6000l/u

 

Greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een dompelpomp kan wel wat druk op bouwen, er staat meestal wel iets op de pomp of doos over opvoerhoogte.

Een beetje steiging in je leiding is dan niet zo erg.

 

Ik weet echter niet of je drukventielen gaat gebruiken of dat je de slangetjes rechtstreeks in de pe leiding monteerd.

 

Bij drukventielen moet je wel pomp hebben die flink druk kan geven, omdat anders niet alle ventielen open zullen gaan. Maw. je begint te pompen, er springen 15 ventielen open, de druk valt weg.

 

Ikzelf heb een dompel/druk pomp,...heeft een opvoerhoogte van 36meter ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opvoerhoogte van m'n pomp is 5m, scheelt wel een pak met die 36m van jou!

Maar 5m is ruim voldoende. ;)

 

Nu was ik van plan deze pomp in combinatie met het Gardena Micro drip Systeem te gebruiken.

 

Ik heb de start kit, en daar zit het volgende in:

 

1. Basisapparaat 1000: filtert het water, en verminderd de waterdruk tot ca 1,5bar. waterdoorvoer tot 1000l/u (=500 X 2l/u druppelaars)

2. seriedruppelaar constante watergift 2l/u

3. regelbare druppelaar, regelbaar van 0-20l/u

nog wat darmen, aftakingen.

 

Zou dat basisapparaat voor problemen zorgen?

 

Greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan je helaas niet zeggen of het zal werken, ik heb geen enkele ervaring met de gardenaset

 

Als het fout gaat, dan zal dat bij het basisapparaat zijn. Deze reduseerd de druk naar 1.5 bar,.....maar wat als je pomp niet hoger dan bijv. 1 bar druk geeft ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij deze pomp staat een opvoerhoogte van 5m, gelijk aan 0,5bar druk...

Reduceren naar 1,5 zal niet nodig zijn ;)

 

Zou me best een drukpomp halen... 160€ met wat geluk kan ik deze terug inleveren.

Alvast bedankt, ben wat te impulsief van start gegaan, merk ik.

 

Greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

mooie topic.

 

Ik spreek maar een beetje nederlands.

 

Ik heb altijd de terugslagklep --> filter --> pe slang in mijn system.

 

Welke functie hebt de terugslagklep voor de ontluchting?

 

Dank je wel & groetjes!

 

mr.pink

 

PS:

 

@ BigButtBram: waar kan je deze mooie filter kopen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er voor gekozen om mijn terugslagklep na mijn PE filter te plaatsen om de volgende reden.

Als je hem voor het filter plaatst dan komt je filter steeds deels droog te staan. Ook bij de prut komt steeds weer zuurstof, wat mij niet echt bevordelijk lijkt.

 

De terugslagklep zorgt ervoor als de pomp stopt, je water niet uit je vat wordt gezogen, maar dat er valse lucht wordt aangezogen.

 

Filter kun je gewoon in de GS kopen.

 

Aansluiten Vat - Filter - Terugslagklep

Share this post


Link to post
Share on other sites
De terugslagklep zorgt ervoor als de pomp stopt, je water niet uit je vat wordt gezogen, maar dat er valse lucht wordt aangezogen.

 

Dat staat er toch ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry BBB... nu begreep ik het... excuse mijn slechte taalvaardigheden. Zo gebruikt u twee terugslagkleppen in total of slechts de onluchtingsklep!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, hoor maar je snapt er niks van, je haalt alles door elkaar. :P

 

gallery_9381_5899_970012.jpg

 

Terugslagklep (messing ding)

Pe Filter (zwarte ding)

Watervat (groene ding)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi BBB,

 

stel dat de terug slag klep blijft hangen om wat voor reden dan ook, is het dan niet makkelijker om met wat knietjes de klep uit het vat de valse lucht telaten zuigen?

zodat bij het blijven hangen van de klep de pomp gewoon zijn water terug stort in het vat? ipv een dikke straal water de lucht in.

 

Omdat je de klep naar boven hebt gemonteerd kan er makkelijk wat in vallen wat de klep niet geheel doet sluiten, na het ontluchten.

 

En als ik mij niet vergis zijn het dezelfde kleppen als bij de aanzuig slang van een tuinpomp, hier is echter een aanzuigkorf geplaatst, zou in jouw geval de klep beschermen tegen vuil.

 

gr. johannes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je niet helemaal begrijpt waar de klep voor dient.

De de klep is uitgerust met een veer, en staat dus altijd dicht. Zo kan er ook niks invallen, evt. zou je een gaasje over de klep kunnen aanbrengen.

Stel dat de veer kapot zou gaan, dan komt de klep open te staan. Als de pomp aanslaat zal hij de klep gewoon weer dicht duwen.

 

De klep zit er ook niet om het water tegen te houden, maar om valse lucht aan te zuigen.

 

Er is nog een 2e optie mogelijk nl. Je vervangt de terugslag klep voor een slang, die je net boven je waterniveau in je vat laat uitkomen.

Als de pomp dan aanslaat, stuurt hij water naar de drippers, en deels terug naar je vat. Als de pomp stopt, dan zuigt hij weer valse lucht aan.

Dit had ik in bericht 8 al aangegeven. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp heel goed waar de klep voor dient, om het hevelen tegen tegaan. ;)

 

En die kleppen ken ik ook heel goed, wij hebben de grotere versies aan onze vuilwaterpompen zitten.

 

Laten we hopen dat je klep elke keer weer goed in de zetel valt. :(

 

;)

latersssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik je niet goed begreep ;)

 

Jij bedoeld als extra veiligheid :( bovenop je terugslagklep.

 

Is inderdaad een hele goede optie !, gaan we veranderen :( ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaah kleine ingreep en dan kan het niet mis gaan, we waren een beetje langs elkaar aan het heen praten ;)

 

Succes BBB.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...