Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Meuk

Kunststof Petrischaaltjes

Recommended Posts

Welke petri's hebben voorkeur? plastic of liever de glazen?

 

Omdat de prijsverschil tussen de kunststof en glas vrij groot is, vroeg ik me dit af.

Ivm autoclaveren (snelkookpan) en herbruikbaarheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem gewoon de goedkoopste, icm autoclaveren zal dit geen problemen opleveren met de aangeboden plastic petrischaaltjes.

Glas houd het waarschijnlijk langer (niet laten vallen) uit, en is ook beter schoon te maken.

 

Verder is het niet echt duidelijk hoe je dit gaat toepassen en waarom.

Misschien kan je daar wat meer over vertellen.

 

Groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycelium enten op agar :smoke

 

Kzit nog steeds te twijfelen,..

Snelkookpan maak het hele zootje nat, dus dat moet je dan ook weer steriel droog zien te krijgen,..

glazen petrischaaltjes kan je in principe met een vlam steriliseren, wat weer een hoop gebruiksgemak scheelt.

 

 

plastic; 30 stks voor 7 euro

glas; 1,25 euro pstk

 

 

Darn!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je toch wil kweken. Wat ik aanneem. Ontkom je er toch niet aan om je substraat te stereliseren middels autoclaaf/snelkookpan en dat duurt maar 20 min volgens de PF-tek dus waarom dan niet meteen

die petri plastic cheapo schaaltjeser bij in?

 

er zijn ook andere sterilisatie methoden

 

1 stoom

2 uv-c

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik probeer me te beperken tot het materiaal wat ik al in huis heb, of om het in ieder geval een BEETje urbantech te houden.

Daar ik geen vijver of reptielen heb, ga ik geen UV-C lamp aanschaffen; behalve dat ze gruwelijk duur zijn, is het nog link ook om mee te werken.

(Hoewel dat met een beetje verstand en techniek geen probleem hoeft te zijn.)

 

 

Hmmz,.. om nog ff in de stralings-atmosfeer te blijven hangen; kan de magnetron geen uitkomst bieden? zonder direct aan stoom te denken?

Hoewel, ik heb wel eens filmpjes gezien, dat men plasma maakte door een leeg glas te microwaven..

K, skip de magnetron.

 

:D Maarrr, ik ben er achter dat wanneer je de pan niet aflaat koelen tot kamertemperatuur, maar totdat net de druk eraf is,

alles nog zo heet is dat het zichzelf droogdampt.

 

Dit dan weer wel in een HEPA gefilterde ruimte,.. anders was het hele steriliseren weer zo nutteloos,.

Maar daar heb ik al een oplossing voor bedacht. (En uitgevoerd!)

 

;)

 

 

Oww btw, ordinaire gripzakjes overleven de snelkookpan niet ben ik achter.

Ik had wat wcpapier in een gripzak gedaan en deze in alufolie gewikkeld in de hoop dat ik dan droog en steriel papier zou hebben

om dus mee droog te maken. Het papier was wel droog overigens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dubbele duur waar je minimaal 1 minuut verblijft, met HEPA afzuiger, in die ruimte verkleden naar cleanroompak, 95% lichaamscoverage, alleen ogen vrij, pak goed schoon houden.

 

Ruimte met hepa filter, overdruk.

 

GLAZEN petri's plastic trekt het soms wel in de autoclaaf, maar deze kun je dan ook instellen tot bepaalde temperatuur, snelkookpan wordt vaak heter!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heheheh, Kees man :)

en zeker ook een duodeur Amerikaanse koelkast met automatische ijscrusher/tap en lcdTV om daarin je casings 10 hoog te stapelen? :o

 

Urbantech zei ik toch?

 

med_gallery_13334_5841_659692.jpg med_gallery_13334_5841_621578.jpg

 

Kort samengevat,

HEPA filter is van een luxe type tafel'ventilator', waarvan ik het slakkehuisje al ergens anders voor toegepast heb :D

Doos met een 4kant gat wat net te klein is.

De filter in vuilniszak doen en in dit gat plaatsen

Vuilsinzak bevestigen aan 125kb buisvennetje

Stukje schildersfolie opspannen

oja, dat venster is van een dossiermapje.

Veeel ductape.

 

 

dude

12 uur laten draaien en alles veel en vaak nat maken met chloor en isopropyl 99%

dan pas de snelkookpan aangezet.

 

;) Aldus glovebox/laminarflow combo

 

1 petri schaaltje heeft een uur open gelegen om te kijken hoe en wat ev.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm, ik dacht aan iets permanenters ;) .

 

Komop zoiets hoeft maar een halve zolder te zijn, dan kun je als je in een gewoon rijtjeshuis woont de ene helft van je zolder vol zetten met wiet (4x600 ofzo) de andere kant een klein paddo labje (en al het andere wat je chemisch kan maken...).

 

Of ben ik nou terecht keesTHEMAD.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ruimte overschot is een luxe probleem ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsjah, ik heb ruimte zat, maar geen regelmatige vormen en de gebruikte materialen zijn in een monumentaal pand niet altijd "geschikt".

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd, er is heel veel wat je niet gekweekt wilt hebben in oude huizen cq panden ed.

 

is hierbij een chloorbadje van 4gr/100ml afdoende om een slechte infectie te vernietigen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

The ether was wearing off, the acid was long gone... (Fear and loathing in Las vegas)

 

Dan plantenspuitje daarmee, doekje.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...