Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
mino

Schakel Relaiskast 4x600w

Recommended Posts

Beste forumlezers,

Onlangs heb ik een Schakel relaiskast 4x600w aangeschaft. Probleem is dat ik net een topic las van JohnDoe waarin beschreven staat dat je bij een meterkast gezekerd op 10A je max 10x220v=2200Watt kan aansluiten op 1 groep. Met mijn 600w lampen in de schakelkast kom ik aan 2400..moet ik nu een 2de schakelkast kopen om de lampen te verspreiden over 2 groepen?

mino

Share this post


Link to post
Share on other sites

jjjjjep :welcome:

 

of je moest een zwaardere zekering steken...

mr dat kun je best niet zelf doen als je er niets van kent want mss mag het niet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi mino,

 

Misschien kan je de kast omruilen eventueel met bijbetaling voor een 6 of 8 x 600W, die zijn namelijk altijd voorzien van twee stekkers.

Je stoppen zou ik niet zomaar vervangen, aangezien je niet precies weet of de bekabeling van de groep in de rest van het huis wel erop berekend is.

Want als er 10A in zit zal dit best een wat ouder huis zijn.

Ikzelf ben ook in me huisje wel is van 12A naar 16A gegaan maar dan kreeg ik weer problemen met de hoofdzekering, deze was te laag.

Maar ik zou gewoon even voor een ander kastje gaan kijken met twee stekkers en deze idd spreiden over twee groepen, dit lijkt mij de beste oplossing.

 

Veel sucses

 

Gr Mehighto

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mino, het is trouwens 10a x 230volt=2300watt :welcome: Ook wordt er in jou berekening geen rekening gehouden met de vsa's (die gebruiken ook stroom).

 

Je hebt dus aan 1 groep van 16amp niet voldoende (16a x 230 volt = 3680) Om 4x600watt te gaan draaien, want je hebt ook nog te maken met evt. afzuiger, ventilator, vatverwarming, kachel, pomp, enz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En je moet ook nog leven? Of heb je dat volledig op andere groepen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

Geen nood ik heb onlangs een electricien laten komen en die heeft 3 nieuwe stopcontacten geïnstalleerd, met de bedoeling enkel de lampen erop te verbinden.

Waarschijnlijk moet ik een 2 kast kopen.

een nieuwe berekening:

10x230= 2300 per groep, als ik hier 2 lampen op plaats en 2 vsa's(die elk miss +-150 watt verbruiken) zal ik net toekomen: 1500W

De afzuigers, ventilaters ect verbind ik met een derde groep.

Zal dit lukken?

mino

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat moet geen probleem zijn :welcome:

 

Succes :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou de hoofdzekering veranderen naar 35 nu 25 denk ik,gezien oud huis.

alle passchroeven vervangen voor 16 ampere types en alle zekeringen vervangen voor 16 amp.

Voor de hoofdzekering is het afgezekerd met 120 ampere ,en ik denk dat de bedrading het wel ken hebben,ik zou de dikte en de staat checken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...