Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Cannaz

Samenstelling Aarde

Recommended Posts

Geachte Medekwekers,

 

 

De afgelopen jaren heb ik gewoon op de open grond in mijn tuin gekweekt met een altijd weer tegenvallend resultaat.

Deze keer ben ik het helemaal zat en ga het goed aanpakken.

 

Ik heb 2 soorten planten, namelijk afgaan en early sativa.

Elke plant komt in een spaciekuip van 65 liter de stuk.

 

Nou heb ik al potgrond, perliet en vleermuizenspul(guam nogiets ofzo).

Verder heb ik kwa voeding terra vega en terra flores.

 

Ik heb veel gelezen over de grondmengsels maar iedereen zegt eigenlijk weer iets anders..

 

Hoe moet ik mijn grond gaan mengen en wat is belangrijk om nog bij te kopen?(compost? wormenmest?)

Ik wil het graag simpel en goed doen.

 

En als ik de juiste grond verhouding heb, hoeveel voeding kan ik ze dan het beste gaan geven en hoe vaak?

 

 

Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt ook aan de grondsoort waar je op kweekt bijvb. veengrond/zandgrond/kleigrond/löss etc.

 

Ik kweek zelf op zandgrond en dit is een vrij arme grond en ook niet zuur genoeg voor 'de plant'. Hiervoor verrijk ik mijn grond door het te mengen met een grood deel gewone potgrond en wat turfstrooisel en geef ze ook een klein beetje koemestkorrels, wormenmest en Terra Max voor de bloeiperiode.

 

Maar je moet zelf eigenlijk een beetje uitvinden wat jou planten het lekkerst vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als ik potgrond, perliet en eventueel nog wat compost neem zit ik in principe wel goed?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kalk (maerl) niet vergeten? Wees voorzichtig met koemestkorrels... Dan kun je beter wat wormen in die 65 liters gooien, heb ik hier ook, werkt perfect. Deze ronde heb ik een mix van 70% potgrond, 10% turf, 20% coco-peat en handje kalk gemaakt. Hieraan heb ik 15-20 wormen toegevoegd (65 literkuip). Iedere 2 weken neem ik samples om ec en pH te meten.

 

mvg CannaDanny

 

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even kijken, dus een mengsel van:

 

50% potgrond

20% compost

10% cocopeat

10% perliet

5% guano

5% turf

een handje kalk en 15-20 wormen

op 65 liter

 

Zou moeten gaan werken?

Dit is wat ik op het moment heb liggen..

Edited by Mischadbs

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey hey pas wel op met die quano sterk spul :P

maar ze vinden het inderdaad heerlijk maar pas wel op voor overvoeding in het begin

hoe groot zijn ze???

gr

chris

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zijn nou zon 15 a 20 cm, hoef ik in het begin dan nog geen tera vega(groeivoeding) aan het water toe te voegen?

En moet ik de grond gelijk bewateren voor ik ze in de kuipen zet of eerst een paar dagen aankijken?

 

Verder zal ik binnkort ook even foto's plaatsen en een kweekverslag aanmaken..

 

Alvast bedankt voor de hopelijk nutigge tips!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Even kijken, dus een mengsel van:

 

50% potgrond

20% compost

10% cocopeat

10% perliet

5% guano

5% turf

een handje kalk en 15-20 wormen

op 65 liter

 

Zou moeten gaan werken?

Dit is wat ik op het moment heb liggen..

 

Lijkt me een goede mix :P En genoeg voeding voor de eerste paar weken.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou er toch nog wel wat wormen mest bij mengen, die natte shit in die groene zak!

 

Zelf had ik zeer goed succes met gewoon all mix (Bio Bizz), maar ik hou nou eenmaal van makkelijk. :D

 

JF. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mij lijkt wat jackflash zegt wel goed(allmix)..niet teveel gezeik lekker makkelijk houden.. :D ;)

Edited by raverkiller

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou mensen ze staan bij deze in de bovengenoemde mix ;)

 

Die wormenmest heb ik idd nog niet bijgedaan, zou ik dat nog bovenop kunnen gooien?

Kan namelijk nog wel een laagje bovenop..

 

En hebben jullie mischien nog meer tips aangezien ik er nu best veel geld in heb zitten en het moet deze keer echt goed gebeuren!

 

 

Kweekverslag >> http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=41106

Edited by Mischadbs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb even bij je verslag gekeken en ik zou de potten voorlopig zo houden, de aankomende weken zakt je grond nog wat verder in elkaar en zijn je planten al weer groter, je grond is dan ook al wat van zijn kracht kwijt en dan vul je je potten zo ver mogelijk bij, het liefst nog wat van je eigen mengsel of anders all mix of potgrond met zo'n 20% natte wormen mest.

 

Het effect is dan een booster voor je grond/plant en je kan 'm weer wat steviger neer zetten, ik doe dit zelf zo met de binnen kweek. :D, voorlopig hebben ze ruim genoeg.

 

JF. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok thnx man! En vanaf welke week kan ik het beste voeding gaan geven met het water?

 

En hoe vaak en wat voor water kan ik ze het beste geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het beste kijk je naar je plant. Deze geeft snel genoeg aan wanneer ze voeding nodig heeft, bijvoorbeeld door het lichter kleuren van het blad onderin. Met wat je er in hebt gestopt kun je zeker wel een week of 3 voort. Wat voor potgrond was het? Voorbemeste neem ik aan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm ok dat is duidelijk, weet eigenlijk niet of mijn potgrond voorbemest was..

 

Heb 70 liter zakken van 6,95 per zak van de boerenbond, zal het nog wel eens nakijken op de zak.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het beste kijk je naar je plant. Deze geeft snel genoeg aan wanneer ze voeding nodig heeft, bijvoorbeeld door het lichter kleuren van het blad onderin. Met wat je er in hebt gestopt kun je zeker wel een week of 3 voort. Wat voor potgrond was het? Voorbemeste neem ik aan?

 

 

ik zit een beetje te lezen enzo maar is het nu wel goed om voorbemeste potgrond te nemen of niet goed om voorbemeste potgrond te nemen dit is voor my nog niet dudelijk ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach ik doe het ook met potgrond met coco'svezels ,voorbemest gemengd met perliet en vanuit zaden en alles gaat prima ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke beters, nog niet gekeken naar de potgrond maar is voorbemeste dan zoveel beter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet persé, zeker niet als je organisch wilt tuinieren want er zit vaak gewoon een handje NPK's in of osmocote time released mest. Met die laatste kun je dus weinig sturen. Als het warm wordt krijg je gelijk een flinke boost meststoffen.

 

Met voorbemeste grond en alles wat je er heb ingegooid, zeker de guano is erg sterk, kun je met kleine plantjes zeker een week of 4 - 6 vooruit.

 

Wil je het zelf meer in de hand hebben dan gebruik je beter een light mix met wat wormenmest en kalk. Dat geeft een goede basis.

 

Je kunt grond zo gek maken als je wilt. Zelf hou ik er wel van om de plantjes in volledig bemeste grond groot te brengen en het voedingsniveau van de grond op peil te houden door bijvoeding. Da's dus anders voeding geven dan op kale light mix en dan het schema van de producent aanhouden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...