Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Roelonzo

Vraagje Ventilatie

Recommended Posts

Hallo, ik ben van plan om binnenkort indoor te gaan en ik had een vraagje ivm de ventilatie van me hok.

 

de afzuiging zou moeten werken :

- als de temperatuur te hoog is

- om me plantjes van verse lucht te voorzien. toch ?

 

als ik nu een fancontroller voor de afzuiger zet en die instel op zeg 25° dan zal de afzuiging werken ( als de lampen aan zijn ) als de temp > 25° is.

maar als de lampen uit zijn en de temperatuur daalt onder 25° dan stopt me afzuiging terwijl de plantjes wel nog verse lucht zouden moeten hebben. !? :smoke

 

ideaal zou zijn dat de afzuiging 'snachts werkt op minimaal vermogen zodat de temperatuur niet te laag wordt maar me plantjes toch verse lucht krijgen.

 

 

ik had al zitten denken aan een relais schakeling : lampen aan => afzuiging werkt via fancontroller & thermostaat, lampen uit ==> afzuiging werkt via toerental regelaar die op minimaal vermogen staat. ongeacht de temperatuur.

 

fancontroller & thermostaat : fancontroler_set.gif

toerentalregelaar: Ruck%205%20standen%20regelaar.jpg

 

 

hoe zouden jullie dit oplossen ?

 

alvast bedankt,

 

Roelonzo :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik me niet vergis is het enigste wat een fan controller doet schakelen tussen het maximale en minimale ingestelde toerental. Dus hij draait altijd op het minimale vermogen tenzij het te warm word, dan gaat die naar maximaal totdat de temperatuur weer in orde is..... Maar ik kan er naast zitten, ik moet ben zelf nog aan 't bouwen vandaar.... :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt ,kijk ook maar naar de fancontroller , op de controller zit een draai knop en daar stel je de minimale snelheid in , op de thermostaat zit ook een draai knop die is om je temperatuur te bepalen

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja je kunt gewoon een fan controller met losse thermostaat kopen en je bent klaar. Wel ff prijzen vergelijken, want ik heb 'm voor €55,- gekocht, maar dezelfde staat regelmatig ook voor €75,- te koop :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

verplaatst naar De Bouwdoos. Die fancontrollers zijn prullen en brommen. Die toerenregelaar is een stuk beter. Met een eenvoudige thermostaat en een relais of een omschakelthermostaat heb je al een veel betere fancontroller dan al die dimmer gebaseerde dingen bij elkaar - qua herrie dan :P

 

Verplaatst naar De Bouwdoos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo een fancontroller noemen ze ook wel een leugenaar. Koop een TMA dimmer met thermo. Kost 250 euro maar dan heb je ook wat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zal ik wel erg veel geluk hebben, want ik heb een fancontroller met losse thermostaat en die maakt geen enkel geluid! Ook niet als ik de afzuiging extreem langzaam laat draaien! Ik wil niet zeggen dat het bovenstaande dan gelijk onzin is, maar je kunt dus blijkbaar ook geluk hebben :P Alleen hadden ze wel een montage mogelijkheid op de thermostaat mogen maken van mij......

Ik heb deze:

fancontroler_set2.gif

€55,- bij de lokale GS :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo simpel bovenstaand fancontroller

 

is daarbij extra risico op kortsluiting ivm het brommen? ;) of zijn ze gewoon veilig ondanks het brommen?

 

grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...