Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Keldertje

Stopcontact In De Kweekruimte

Recommended Posts

Ik zit met een dillema, ik ben de bedrading door m'n indoor tuintje aan het aanleggen en nou zit ik met het volgende probleem. Ik heb 2,5 draden door een K40 kabelgoot gelegd, maar die zijn nogal stug en aangezien ik de draden tot aan de lampen en afzuiger wilde laten lopen zonder tussentijds een stopcontact te plaatsen krijg ik dus op die manier een probleem bij de hoogte verstelling van m'lampen. Want met flexibel snoer is dat netjes op te rollen en vast te maken, maar met die dikke dubbele geïsoleerde 2,5 kabel kun je dat dus wel vergeten :verrygood

Nou vroeg ik me dus af of het gevaarlijk is om geaarde stopcontacten op m'n K40 kabelgoot te monteren en het laatste stukje kabel naar de lamp met een snoer via dat stopcontact te laten lopen. De kabelgoot hangt precies onder het plafond en dus op het hoogste punt van de ruimte.....

Wie heeft tips, op het forum kan ik er niks over vinden :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar je kunt toch ook met lasdozen werken?

met een kroonsteen van je vka kabel naar je flex snoer?

zo komt er geen "open "electra in de ruimte.

 

greetz weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is inderdaad ook een optie, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht! Nog iemand tips of ideeën?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ten eerste zou ik geen kabelgoten gebruiken in vochtige ruimten, maar pijp. Maak een aftakking van je kabelgoot in dit geval naar een stopcontact, een standpijpje omhoog met kabel er in maar beter is het om een tukje XMVK te gebruiken op zadels, eventueel door een stukje grijze pijp om het nog beter te beschermen. Gebruik een buitenstopcontact met klepje, spatwaterdicht, en plaats het stopcontact hoog om te voorkomen dat je het met sproeien zou raken. Gebruik verder rubberen buitenstekkers om het stopcontact en de stekker ook goed af te sluiten na het inpluggen. Soepel 2,5 mm snoer kun je goed geleiden. Omdat je maar een heel klein stukje van je stopcontact tot je lamp hoeft te overbruggen mag dit overigens ook 1,5 mm zijn als je de rest met 2,5 hebt aangelegd. Bij korte afstanden komt dat niet zo nauw.

 

Electra in vochtige ruimten kun je beter hoog aansluiten dan laag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de K40 kabelgoot al liggen, deze heb ik op de muur precies onder het plafond bevestigd. Mocht de (nog aan te leggen) sprinkler installatie onverhoopt ooit aan springen dan ligt de gaat buiten bereik van het sproeiwater, ik sluit ook beide kanten van de goot waterdicht af en op de plaatsen waar het snoer naar buiten komt kit ik de boel af dus ik denk dat er geen vocht in zal komen.... En de gebruikte kabel in de goten is bedoeld voor gebruik buitenshuis en 2,5mm2 dik en die naar de lampen toe word 1,5mm2 en ook dubbel geïsoleerd, dus dat lijkt me toch wel veilig genoeg zo of niet? Want veiligheid gaat boven alles! Sterker nog m'n tuintje was allang klaar geweest als ik niet zo'n miereneuker was en het met de veiligheid niet zo nauw zou nemen :verrygood Maar commentaar is altijd welkom, ik ben nou toch bezig..... :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

haal je anders een 3 aderige kabel met rubbermantel en gebruik een kabel uit 1 stuk tot aan je VSA.

 

Ik ben er ook geen voorstander van om aftakkingen te maken in je hok.

 

Ik heb trouwens wel geaarde stopcontacten in mijn hokkie, 1tje voor continuestroom, 2 wanneer lamp aan is en 2 als lamp uit is. Mits goed aangelegd en vochtbestendig materiaal gebruikt, mag dit geen problemen opleveren.

 

gallery_8828_1531_8850.jpg

 

Suc6

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had die kabel nog liggen en ik vind het zonde om 'm niet te gebruiken, dus ik hou het bij het orginele plan. Maar toch bedankt voor het mee denken en de foto! Plaatjes zijn altijd makkelijk.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, je kunt van alles gebruiken uiteraard, ik geef je mijn mening alleen maar. Snap overigens nog steeds niet precies wat voor kabel je hebt gebruikt, soepele of stugge? Foto zou wel eens handig zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...