Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Pure

Een Vraag Voor Iemand Met Veel Verstand Van Luchtdruk En Ventilatie????

Recommended Posts

hoi medegrowers

ik heb hier een klein probleempje met mijn temp... :rofl

 

ik heb een zelfbouw kast met 1 x 600w en in met een adjust a wing

1000m3 filter en 1000m3 softbox

de kast is H 2m B 1,5m D 1,5m

er staat een kleine zwenkventilator in

 

nu wist ik dat mijn softbox veel weerstand ging ondervinden omdat ik een passieve aanzuig heb dus moet

ik mijn lucht eerst passief de kamer inzuigen door een deurrooster (zo een als in een badkamerdeur van ongeveer 7 x 40cm) dan moet de lucht nog passief via 4 van die deurroosters mijn kastje binnen....

 

dan gaat hij een 1000m3 filter in waar na hij eerst door 4.5 meter sonodeck slang van 250mm moet voor hij aan de softbox komt

 

na de softbox zit er 30cm slang dan een demper van 1 m en nog is 30cm slang waarna de lucht word weggeblazen door een raamrooster van 4 X 70cm

 

als ik nu de deur van de kamer laat openstaan zodat de softbox niet door het eerste rooster van de kamerdeur moet aanzuigen maar door een open deur krijg ik de kast 4 a 5 graden kouder

 

dus het ligt dus wel degelijk aan de afzuigkapasiteit dat ik men temp niet onder controle kan houden

 

zou dit kunnen komen door het TElange stuk aanzuigslang tussen de filter en de softbox???

veel mensen gebruiken een stuk slang tusse filter en box maar bijna nooit zo lang...

 

Mijn vraag is dus "scheelt het veel softboxkapasiteit of je nu tusse je filter en softbox 1,5m of 4,5m slang monteert?"

 

kan er misschien wel 1,5 a 2m tusse uitkrijgen met wat moeite

of kan ik beter direct een 1500m3 of een 2000m3 softbox aanschaffen?? :D

 

maar dat swingt me wel de pan uit voor 1 600watterje lijkt me... :o

 

sorry voor de lange tekst als je tot hier geraakt bent!! :verrygood :huh:

 

bedankt bij voorbaad

 

:wOOt ;) :smoke :smoke :smoke :smoke :smoke :smoke :smoke :smoke :smoke :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

lezen... Veels te kleine inlaat :verrygood passieve invoer: 3-5 keer de oppervlakte van je uitvoer!

 

afzuig diameter=250mm, opp = bijna 500 cm2!

 

Invoer rechthoekig en uitvoer moeten dus echt minimaal (zonder rooster) 30x50 zijn, en liefst 50 x 50. Ook je afvoer is dus minimaal een maat te klein! En voor een krap rooster reken je maar gerust een factor 1,5 ivm de verstoring van de luchtstroom.

 

zo en nu weer terug naar de tekentafel en rekenen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar kijk

 

de vier roosters van men kast zijn normaal groot genoeg want ze zijn zeker 3 x de opp van de softboxuitgang.

1 rooster heeft ongeveer 1 maal de opp van de uitgang

dus dat maakt dat de passieve ingang minstens drie roosters groot moet zijn

daarmee heb ik er voor de zekerheid 4 genomen (1 teveel dus) om zeker tezijn...

 

moet zeker goed zijn als je jouw berekening gebruikt want het is maar een 1000m3 en die heeft een uitgang van 250mm

en zelfs een softbox van 3250m3 heeft nog maar een uitgang van 250mm

dus zou het voor mijn 1000m3tje toch zeker voldoende moete zijn ... niet?

 

en als ik de deur laat openstaan van het kamertje waar de kast staat moet ik ook niet door die deur(rooster)

aanzuigen

 

dus dan heb je enkel nog het raamrooster waardoor afgeblazen word dat misschien teklein is

hoewel dit groter is als bv een droogkastrooster wat toch ook veel gebruikt word door forumleden...

 

maar mist ik maar 1x600w heb zouw mijn 1000m3 softbox dat toch allemaal moete kunne compenseeren

maar dat doet hij dus niet... wat ik heel raar vind :smoke :smoke

 

 

het afblaasrooster in de raam kan onmogelijk groter gemaakt worden

het rooster in de kamerdeur ook niet maar die kan ik wel omzeilen door de deur open te laten staan

hoewel dit ook niet de bedoeling is... :smoke

 

zou ik nu veel meer kapasiteit hebben als ik het stuk aanzuigslang korter maak

of moet ik maar direct een grotere softbox aanschaffen??

 

bedankt bij voorbaad...

 

:verrygood :huh: :D :rofl :wOOt ;) :smoke :smoke :smoke :smoke :smoke :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

je softbox is groot genoeg.

 

Roosters zijn 280 cm2 in opp (als ze volledig open zouden zijn), maar met een rooster er voor wat weerstand geeft. 4 roosters is pak hem beet 1100 cm2, en dat is maar net het dubbele van de uitlaat van je softbox. Een vernauwing in je slang aan het einde geeft erg veel verlies, tot wel 30-50%! Daarnaast heb je al erg veel drukval van je filter.

 

Je ziet al dat een verbeterde instroom de temp omlaag brengt. Een grotere inlaat en passende uitlaat zal zeker schelen bij jouw installatie. Probeer ook het aantal bochten beperkt te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het helemaal met whazzup eens!!

Grotere inlaat bij je deur en in je kast,en als het mogelijk is kortere slang voor je afzuiging die niet geremd moet worden door een kleiner diameter

Elke meter slang geeft een verlies van ong 5 % en elke bocht tot 10 % tel hier nog je te kleine rooster waar je je lucht door uitblaast bij op en je heb gewoon te veel verlies.

Het zou dus niet echt helpen om een grotere afzuiger te nemen omdat de weerstandverlies daardoor ook toeneemt.

 

Ik zou dus de deurinlaat een stuk groter maken en de inlaten van je hokje, en de uitlaatslang verkorten en als mogelijk is bochten er uit halen, en de uiteindelijke uitblaas door je rooster naar buiten moet zekers aangepast worden

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

je zal wel gelijk hebben dat het daar aan ligt maar

ik kan de roosters niet aanpassen...

 

ik kan enkel de aanzuigslang wat korter maken....

 

en als dit niets uithaald is mijn enige optie een grotere softbox ... (als dit werkt)

 

maar welke zou ik dan nemen

direct de 2000m3 of zal een 1500m3 al goed zijn

of misschien is 2000m3 nog te klein?

 

bedankt....

 

zou het niet kunnen dat de softbox veel kapasiteit verliest omdat hij 4,5m slang moet vacium zuigen??

ik dacht dat een softbox veel beter kon drukken en blazen

dan trekken en zuigen...

niet???

 

:verrygood :huh: :D :rofl :wOOt ;) :smoke :smoke :smoke :smoke :smoke :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

groter heeft geen zin!

 

Je kan nooit meer lucht circuleren dan je zwakste schakel

 

En de zwakke schakel is dus zekers niet je afzuiger!

Maar je in en uitlaatgat diameters

Er is vast wel wat te bedenken om dit te vergroten

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit lijkt me zo onlogisch (hoewel ik er geen verstand van heb hoor)

 

als je meer druk kan zetten zou je toch ook meer moete kunnen verplaatsten

 

als ik op een waterkraantje meer druk zet komt er toch ook meer water uit al blijft het kraantje evengroot....

de snelheid van het water verandert dan toch gewoon?

 

of is dit een voledig verkeerde gedachtegang???

 

:smoke :smoke

 

:verrygood :huh: :D :rofl :wOOt ;) :smoke :smoke :smoke :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geweldig om te zien dat ik niet de enige ben waar dit soort informatie met een sloopbal mijn hoofd ingeslagen moet worden :huh:

 

De vraag over de lengte van de slang zou ik ook graag beantwoord zien. Ik begrijp alleen niet echt dat als je maar 1x 600 Watt gebruikt waar je 4,5 meter slang zou moeten laten. Ik zie een groot overschot aan doelloos materiaal.

 

Heb je toevallig een foto of 2 van je opstelling? Van de opstelling van je afzuiging en de roosters.

Ik kan me maar geen voorstelling maken over hoe het er bij jou uitziet en wat er aan gesleutelt zou kunnen worden zonder al te veel aan de in- en uitlaat roosters te doen. Hoeft niet natuurlijk :D :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ALs je met 10 man door een deur wilt lopen heb je daar een bepaalde tijd voor nodig,wil je dit versnellen dan heb je kans op botsingen en gaat het alleen maar langer duren.

 

Een betere manier is dus de deur verbreden zodat het makkelijker gaat.

 

En dan heb jij niet 1 deur maar 4 deuren waar ze achter elkaar door heen moeten.

De balans is weg en daar zit dus het probleem en de enige manier is verbreden

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afhankelijk van hoe hij zijn roosters heeft geplaatst (hopelijk dicht op elkaar) zou hij er dus 1 groot gat van kunnen maken en daar dan iets voor kunnen zetten/kap tegen aan kunnen schroeven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel

 

ik woon dus in een huurappartementje

dus heb ik in de deur van men tweede slaapkamer zelf een deurrooster geplaatst

hier kan in natuurlijk geen groter gat of meer roosters in maken omdat het anders voor bezoek wel zou opvallen

en ik achetaf ook een andere deur kan plaatsen...

 

in de raam is een verluchtingsrooster dan ik langs binneuit voledig leeg gemaakt heb zodat je enkel nog het dunne roosterje aan de buitekant overhoud

het binnewerk om de rooster open en dicht tedoen heb ik dus voledig weggehaalt zodat het niet voor meer weerstand zorgt....

daar heb ik dan men uitlaat op aangesloten

 

dit kan niet verandert woden dat begrijp jullie ook wel want anders gaat het teveel opvallen en geld kosten..

 

dus ik ga vanacht is probeeren om de deur van de kast en de deur van de kamer te laten openstaan om te kijken of het dan lukt

als het dan lukt kan ik misschien de roosters van de kast (wat zeeer moeilijkt zal zijn) groter maken

maar dit gaat waarschijnlijk niet genoeg zijn....

:verrygood :huh: :D :rofl

 

maar jullie wille dus zeggen dat als in nu een 2000m3 of een 3000m3 plaats

het hellemaal niet zal helpen???

 

als dat werkelijk zo is dan heb ik een zeer groot probleem :wOOt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Pure ik begrijp je standpunt wel, en je hebt wel gedeeltelijk gelijk (tot op zekere hoogte) :verrygood

 

Met een compressor spuit je ook veel meer lucht uit een luchtspuit opening van bijv. 5mm. , als dat je het er langzaam door heen zou laten lopen.

 

Je ventilator is echter niet instaat om zoveel/of genoeg druk op te bouwen om dit te bereiken.

Een grotere afzuiger zou dit kunnen oplossen. Ik ben alleen bang dat je dit kwadratisch kunt gaan vemenigvuldigen, dus niet een 2x maar een 4x grotere afzuiger. En dat lijkt mij nou ook niet de bedoeling.

 

Is er echt geen mogelijkheid om boven de bestaande inlaat roosters nog een setje te monteren??

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zou met zeer veel moeite wel lukken

maar of dit zal werken ga ik testen door de deur van de kast op een kiertje te laten staan...

 

maar ik vrees dat het rooster in de deur van de kamer het grootste probleem is

de temp zakt al snel 5 graden al ik die open laat staan....

 

we zullen zien of het met de kastdeur open zal lukken en dan kijk ik wel verder

 

ja als dat waar is word het wel een heel grote afzuiger.....

 

heb ook al is nagedacht over eventueele koeling met airco ofzo maar dat is ook niet zo simpel...

 

 

en ik vraag me ook nog altijd af hoe het nu zit met de sterkte van de zuig en de blaaskant ism de lengte van de slang tussen filter en softbox maar dat is blijkbaar een vraag die niemand echt aandurft :smoke

 

bedankt voor jouw en alle reactie's tot nu toe :verrygood :huh:

 

:D :rofl :wOOt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
heb ook al is nagedacht over eventueele koeling met airco ofzo maar dat is ook niet zo simpel...

en ik vraag me ook nog altijd af hoe het nu zit met de sterkte van de zuig en de blaaskant ism de lengte van de slang tussen filter en softbox maar dat is blijkbaar een vraag die niemand echt aandurft :wOOt

 

:verrygood :huh: :D :rofl

 

 

iemand??

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is logisch dat er veel beter gekoeld wordt als je deur open staat. Je trekt je kamer vacuum (nou ja.. met onderdruk) als je wel lucht wegpompt maar niet evenveel naar binnen laat. Wat je kunt doen is een bak om je raam bouwen en daar je uitlaat op aansluiten. Staat netjes uitgelegd in De Bouwdoos. Van binnen zwart geluidsisolatiefolie plakken en je hoort er helemaal niks van, raam op een hiertje. Succes verzekerd, indien je ook je inlaat wat groter maakt anders gaat he straks stormen in je kast :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...