Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
suffie63

Ouders Weten Niet Dat Hun Kinderen Blowen

Recommended Posts

Door Nadia Berkelder

 

MIDDELBURG

 

Het is tijd om in te grijpen, vindt Addie Rozemond.

 

De bewoonster van de Stromenwijk in Middelburg wil ouders van kinderen die (soft)drugs gebruiken ondersteunen. Want dat het gebruik van softdrugs toeneemt in de wijk, dat kan ze met eigen ogen zien. Jongeren roken in het park, op straat en zelfs in het trappenhuis van haar flat. "En er wordt ook gedeald", vertelt ze.

 

Dat er gedeald en geblowd wordt in de wijk bevestigen Mike Nguyen en Maaike Simons. Nguyen werkt als preventiemedewerker bij Indigo, onderdeel van Emergis. Simons is jongerenwerkster van de Stichting Welzijn in Middelburg. "Ik loop heel vaak 's avonds op straat", zegt Simons. "En daar zie ik dat jongeren blowen. En ook dat er gedeald wordt. Dat zou trouwens ook een gevolg kunnen zijn van het feit dat de coffeeshops in Middelburg al een tijdje dicht zijn." Simons en Nguyen willen Rozemond helpen om een praatgroep op te zetten voor familieleden van drugsgebruikers, vooral voor ouders.

 

"Een hoop ouders hebben niet eens in de gaten dat hun kinderen drugs gebruiken", stelt Rozemond. Ze kan het weten. Haar zoon gebruikte softdrugs en werd - volgens haar als gevolg van het blowen - schizofreen. Hij is inmiddels overleden. "Ouders merken wel iets aan hun kinderen als ze blowen, maar ze weten niet wat er precies aan de hand is."

 

De softdrugs van nu zijn niet meer de softdrugs van vroeger, weet Rozemond. "Vroeger rookten mensen een wietje, nu zit er zoveel troep bij. Eigenlijk zijn softdrugs harddrugs geworden. Blowen is een maatschappelijk probleem. En daar moeten we samen iets aan doen. Want er moet iets gebeuren. Iedereen hier in de wijk heeft er last van."

 

Of gebruik van softdrugs problematisch wordt, hangt volgens Nguyen af van een aantal andere factoren: gaat het kind naar school? Zijn er thuis problemen? Heeft het kind last van psychische stoornissen? Indigo probeert jongeren voor te lichten over drugsgebruik. "Zodat áls ze de keuze maken om te gebruiken, ze die ook bewust maken. Dat ze zich niet laten meeslepen door vriendjes en vriendinnetjes. Pubers zijn gevoelig voor groepsdruk." En regelmatig gaat het drugsgebruik verder dan alleen blowen. "Jongeren gebruiken allerlei middelen."

 

Rozemond heeft het gevoel dat ze er tot nu toe alleen voor heeft gestaan. "Ik ben vanaf vorig jaar bezig om zo'n groep op te zetten, maar het is tot nu toe alleen maar praten. We zijn er nu nog niet, maar ik heb een lange adem." Het probleem wordt wel door allerlei instanties onderkend, zegt Nguyen. "Maar er wordt nog niet echt actie ondernomen."

 

We zijn in Nederland te nonchalant geworden met softdrugs, vindt Addie Rozemond. "Er is nu lang genoeg gezegd dat jongeren hun gang moeten kunnen gaan. Het is constant goedgepraat. Ze kunnen wel alles regelen tegen alcoholgebruik en roken. Maar dat de jeugd naar de donder gaat, dat kan ze blijkbaar niets schelen."

 

Bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

er valt gewoon niks aan te doen, jongeren zullen altijd blijve experimentere, en altijd stomme dingen blijven doen, tot ze verstand genoeg krijge om dingen anders aan te pakken.

 

en als de ouders er op de juiste manier mee omgaan, zal het volges mij ook niet zo heel snel uit de hand lope..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja verantwoordelijkhied ligt hier niet alleen bij het kind dat 'blowt' ook bij de ouders en de overheid!!!

 

er zijn zat jongeren bij mij inde buurt die blowen het lijkt wel een rage kinderen van 15 zie ik dod normaal een jointje roken wat ik persoonlijk neit erg vind zolang de prestatie maar geleverd word en het kind er gelukkig bij is, helemaal de leeftijd van 16 vind ik moeilijk wat mogen ze nou wel van me of wat niet ( ben zelf trouwens bijan 19 ), ik heb in het verleden ook domme dingen gedaan en verkocht laat ik maar zeggen en daar stelde ik altijd de leeftijd grens van 16 in dit vanwege de overheid !!!!

 

kinderen mogen vandaag de dag als ze 16 zijn zelf bepalen of ze long----EDIT---- willen of leverproblemen bot weg gezegd, ze kunnen overal sigaretten halen en bier of andere niet sterke dranken, ze komen dan al in aanraking met verslaving,

 

alleen omdat ouders vaak roken en ook wellsi wat drinken ( dit an in grote en in kleine hoeveelheden ) word kind al beinvloed , dat is voor hem / haar heel normaal want daar groeit ze mee op, dit terwijl dat eigenlijk ook niet is !!! MAAR omdat de overheid daar flink belasting op krijgt en een leuke buit maakt zal het nooit of iig nog lang neit verboden worden!!!

 

en als kinderen van 16 dat al mogen kiezen waarom mogen ze dan niet wiet halen of een grammetje coke of noem al die andere 'rotzooi' maar ik vind zelf sigaretten het domste wat er ooit is uitgevonden het besachadigd je lichaam en je word er nix van behalve dat het je portemonnaie pakt en daar gaat jaarlijks 100den zoniet 1000den euro's in zitten WOOR IETS WAAR JE NIX VAN WORDT HEAH !!!!

 

helaas zo hypocriet als de mens is :specool IK ROOK ZELF OOK :verrygood maar stukken minder tegenwoordig en ben er meer 1 van de gezelligheidsroker waarom ....???? geen flauw idee een stukje wat k zelf ook niet vna me snapik betrap me zelf nooti op een sigarret in me mond als ik ECHT ALLEEN BEN maar goed rook dus al veel minder.

 

terug na het verhaal en naar mijn punt:

 

 

geef kinderen ( jongerne van16 ) of de kans om alles te kunnen gebruiken wat ze willen maar wel op controlle zoaqls volwassene ook onder controlle staan door overheid of schrot het hele gebeuren op naar 18 dus roken nieto nder de 18 endrinken ook niet !!! dan vind ik dat ze met hun poten ook van de (soft)drugs moetne blijven . anders vind ik het pure hypocrietie van de overheid en /of ouders mijn kind mag wel roken ( long ----EDIT---- op lanere termijn krigjen ) en zich zat zuipen eens in de week ( leveraandoeningen en hersenafwijkingen en aandoeningen ) maar oww nee er mag niets anders gerookt worden waar ze zich eventueel is prettig bij voelen en is kunnen ontsnappen aan de realiteit wat die word voor de jeugd alleen maar harder en harder !!! om nog maar te zwijgen over hard drugs want das helemaal uit den boze.

 

PURE TOPPUNT VAN HYPOCRIET!!!!!!

 

so was me uitlaat klep weer ff :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

geef je helemaal gelijk masteryero.

Share this post


Link to post
Share on other sites
"Een hoop ouders hebben niet eens in de gaten dat hun kinderen drugs gebruiken", stelt Rozemond. Ze kan het weten. Haar zoon gebruikte softdrugs en werd - volgens haar als gevolg van het blowen - schizofreen. Hij is inmiddels overleden. "Ouders merken wel iets aan hun kinderen als ze blowen, maar ze weten niet wat er precies aan de hand is."

 

Kheb tot daar gelezen en ben dan gestopt, iem die de ziekte van haar kind op de wiet gaat steken, het vervolg boeit me al niet meer.

 

Ik ben deftig beginne blowen toen ik 17 was, de eerste maanden wisten men ouders het ook nietmaar maar uiteindelijk komt de waarheid toch boven, als je gwn verantwoord ermee omgaat is er tock hellemaal geen probleem? Ik vind het wel goed dat de ouders het weten als hun kindere smoren, zij zijn degenen die het snelst zullen ingrijpen moesten er problemen zijn...

 

Anyway, je moet wel belachelijk veel wiet smoren om er shizofreen van te worden :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
De softdrugs van nu zijn niet meer de softdrugs van vroeger, weet Rozemond. "Vroeger rookten mensen een wietje, nu zit er zoveel troep bij. Eigenlijk zijn softdrugs harddrugs geworden.''

Erg goed en duidelijk onderbouwd! :verrygood

Ik vind namelijk dat harddrugs eigenlijk softdrugs zijn. Er zit zoveel troep tussen. :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

mensen die schizofreen worden van wiet gaan er idd niet verantwoord mee om. En hard geleerd is goed geleerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reactie met een groene mond :verrygood

Ik weet het niet, er is al eens een relatie aangetoond maar al die onderzoeken in die richting tonen ook weer aan dat er dan al sprake van een aanleg voor de psychische problemen is. Je zelf helemaal omver blowen is natuurlijk ook niet de bedoeling, dan functioneer je niet meer binnen deze maatschappij en dat word van ons verwacht..en ook van pubers.

Iedereen moet de kans krijgen om te expirimenteren en grenzen te verkennen.. maar de keuzes moeten ze zelf maken. En een meeloper of mee blower is iemand die de keuze niet zelf maakt maar meeloper of mee blower blijft hij door de groeps druk. Zo is het ook met geweld, bendes weet ik wat allemaal.. de mens heeft nog een sterke groepsdrift van vroeger tijden.

 

 

Laters, snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

en zolang bijna heel de wereld zo'n houding van "wiet is slecht" blijven houden zullen de ouders er ook niet zonder moeite achter komen..

 

ken daarentegen weinig jongeren die zuipen en waarvan de ouders het niet wete.. en daar word dan nogal lacherig over gedaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die ouwe van mij wou het zelf ook eens proberen toen hij wist dat ik smoorde. Beviel m niet, maar hij had er ten opzichtte van mij geen problemen mee. (later resulteerde het zels in een hok wat we samen bouwde :verrygood )

Hij weet zelfs wat ik naar binnen werk als ik naar een feest (ouderen onder ons --> house party) ga.

"Het is jou leven, zou je het laten als ik het je zou verbieden??"...... waren zijn woorden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey mensen:

 

tsjaa over dat shizofreen worden heb ik geen ervaring in wel weet ik dat ik na een tijd lang gestopt te wezen ( ik had er gene behoeft aan tsjaa zoop wel redelijk wat dan ) ik weer begon maar verkeerd ik deed het iig om is af te zijn van gezeik !!! dat resulteerde bij mij ook dat ik heel snel best veel ging smoke en ik zelf door van alles en nog wat al in de war was toen helemaal als een gekke zombie leefde ik draaide nacht en dag totaal om, nu heb ik ook nog wellis van die momenten want tsjaa blijf een nachtmens maar iig veel minder en neem me verantwoordelijkheid nu.

 

ik heb door al het smoke en gekke dingen die ik wel niet heb uitgehaald ( hier geef ik de cannabis echt neit de schuld van ) een leuke bijnaam over gehouden :verrygood TBSer noemen ze mij in de groep.

ik weet neit of sommige er ook ervarin in hebben maar zodra ik echt te veel gesmoked heb en te veel gezopen dan komende de meest maffe ideen naar boven, en gek is niet gek genoeg.

 

nu weet ik dat dat neit gezond voorme is/was dus ben ik gaan mindere en eerst is me problemen die ik had gaan inzien en rustiger geworden ik was een zwaar agressief persoon als ik niet smokte maar nog agressiever als ik te veel smokte hoe gek dat ook klinkt.

 

ik denk dus zelf dta wiet niet shizofreen maakt as je er geen aanleg voor heb of psychotisch maar heb je het wel dta het een stimulant is!!! het is ook niet een middel dat we hier moeten onder schatten !!! maar het is wel degelijk een middel dat baat bij je leven heeft mits je het op ene goede manier gebruitk.

 

neem cola: inprincipe lekker en neit verkeerd mits je het af en toe drink maar het is wel degelijk bewezen dat het bij vele gebruik je suikerziekte kan geven of een zwaar verhoogde kans !!!! maar ja dat verbieden we tog ook niet zomaar het hangt immers van de gebruiker af !!!

 

zo zie ik dat eignelijk met alles zo !! zo lang je het maar met mate doet !!!!

 

 

@ defqon soldier: mijn ma zei ongeveer het zelfde toen ik 14 was en ik vertelde dat ik wellis een jointje had gerookt ik vind hetn iet de verstandigste zin die ze had uitgekozen het geeft veel pubers het idee dat ze toestemming krijgen om af en toe te blowen en dat af en toe is eerst in het weekend ( vrijdag en zaterdag ) vervolengs is je weekend 7 dagen :specool met alle gevolgen van dien !!!! ik zou zo 1,2,3 niet wetne wat wel de beste reactie zal zijn dat zou ook bij de een verschillen hoe ik zal reageren door karakter wat hij of zij heeft.

 

maar zo iets ik kan het niet verbieden anders doej e het stiekem blabla bla nee dat nooit laat me zooon/ dochter als ik die krijg maar liever stiekem blowen dat ik het neit weet voor de rest alles op rolletjes gaat ne ik nog lekker slapen kan dan het omgekeerde dat alles naar de donder gaat ik weet ervan slaap gene moment meer en mijn kind loopt als een rare psyco thuis !!!! ik heb de ervaring met zelf en met wat ik me familie had aangedaan ik zal het nooti zo meer willen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...