Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
whazzup

Wanneer Begint De Bloei? Hoe Reken Jij En Waarom?

Wanneer spreken we van bloeifase?  

92 members have voted

  1. 1. Op welk moment vind jij dat je bloeiweken moet gaan tellen?

    • Vanaf het moment dat je omschakelt naar 12/12
      40
    • Vanaf het moment dat je de eerste bloeiverschijnselen ziet
      50
    • Ik heb geen idee, ik hou het nooit bij ;)
      2
  2. 2. Wanneer begin je met je bloeivoeding?

    • Direct als ze op 12/12 gaan
      21
    • Een bepaalde tijd nadat ze op 12/12 gaan
      31
    • Als ze bloeiverschijnselen gaan vertonen
      40


Recommended Posts

We hebben weer eens een interessant dilemma, wanneer ga je nou echt bloei rekenen?

 

Er zijn twee standpunten:

 

1. Direct wanneer je op 12/12 gaat (met zaad, zo rekent Sannie)

2. Bij het bespeuren van de eerste bloeiverschijnselen

 

Nou gaat een stek eerder in bloei dan een zaailing, en een volledige 12/12 kweek doet er vanaf de zaailing weken over om in bloei te raken dus ikzelf hou de eerste bloeiverschijnselen aan.

 

Een aantal voedingsfabrikanten adviseert om pas de 2e week 12/12 met bloeivoeding te beginnen als ik me niet vergis, en Canna rekent de eerste 1-3 weken 12/12 zelfs tot de vegetatieve fase, en begint met bloei te rekenen zodra de eerste bloeiverschijnselen daar zijn.

 

Ik ben zelf sterk voorstander van het laatste, omdat het eenduidig is in alle gevallen, zowel bij stek, zaailing als 12/12 grow. Hoe rekenen jullie en waarom? Wat vind je er van?

 

Hier de insteek van Canna, waar ik me beghoorlijk in kan vinden overigens. Aantal weken bloei is afhankelijk van de soort.

gallery_5211_4191_51659.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

fijn dat jullie stemmen maar kun je ook een toelichting geven waarom? Hoe kom je uit met bloeiweken?

 

Overigens is het verstandig om altijd een weekje extra te rekenen voor het geval er iets mis gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

High Wazzup,

Ik draai altijd 12/12 sinds ik ervan hoorde ,jaar of 2

Aan gezien ik ook sinds die tijd alleen maar zaad gebruik kijk ik naar de eerste bloeiverschijnselen en van af dat moment gaan ik ook bloeivoeding geven .Voor de bloei inzet ben je 5 a 6 weken verder ,in die tijd geef ik fishmix, 2 a 3 keer

Aantalbloei weken let ik niet op ,ik kijk naar de trichome verkleuring

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zodra de klok op 12/12 gaat ga ik tellen.

Wanneer een plant op 12/12 wordt gezet veranderd de hormonale structuur.

Correct me if i'm wrong.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allereerst werk ik meestal met stekken.. en verder altijd allmixen waardoor voeding geven eerste weken niet altijd hoeft tenzij de planten zeer hard gaan en/of een relatief lichte allmix heb.

 

Ik begin ook met tellen zodra ik op 12/12 zet,..

Echter ben ik niet van overtuigd dat vanaf die tijd ook bloeivoeding meegegeven moet worden. Persoonlijk houd ik zelf aan om indien nodig de eerste week op 12/12 de planten nog groeivoeding mee te geven. Dit omdat groeivoeding vaak meer stikstof bevat en omdat de planten de eerste twee week nog hard groeien; ik in de eerste week in ieder geval buffertje N aanleg waar de plant beroep op kan doen. Verder wil ik ook niet een kaliumtekort op doen dus geef ik (indien de planten zeer hard gaan) na zo'n 7/8dagen op 12/12 bloeivoeding mee, omdat in mijn optiek het bereiken dat bloeivoeding een optimale samenwerking met het bodemleven heeft ook enige tijd vergt (werk dus met BAC).

 

Verder weet ik dat de planten minimaal 9weken op 12/12 moeten staan met een uitloop naar dikke 10week om af te bloeien. Dit weet ik omdat ik ruwweg altijd met het zelfde materiaal werk.

Conclusie is dat ik voor mijzelf een handige manier van tellen heb.. waardoor ik een leidraad heb en zo makkelijker kan inschatten wat te doen.

 

Eigenlijk zijn beide getallen makkelijk. En ligt het er maar net aan welke manier je voor jezelf prettig vind of als je bijv. met zaad op direct op 12/12 doet begint met tellen zodra je de bloei ziet omdat anders bijvoorbeeld wel eens stikstof te kort op kon doen of een kalium fosfor overschot kon gaan opbouwen.

 

Maar dit is gewoon mijn eigen humble opinion ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

gezien ik nog niet ZO een ervaren kweker ben werk ik nog wat rommelig :D

 

ik heb een 1 aparte stek/voorgroeiruimte en 1 bloeiruimte.

stekken laat wortelen 1-2 weken.

dan worden ze omgepot naar 10x10x10 voor 2 weekjes.

na die 2 weekjes worden de toppen weer gestekt en gaan de getopte planten over naar 7 liter potten

gedurende 2-3 weken tot de bloeiruimte weer beschikbaar is.

vanaf het moment dat ze de bloeiruimte ingaan krijgen ze gewoon meer voeding.

ik gebruik hy-pro (bio).

dit schijnt een bloei en groeivoeding in 1 te zijn.

tot nu toe goede resultaten mee behaald dus daar gaan we mee door.

gezien de stekjes ruim gegroeid zijn voor ze de bloeiruimte ingaan zie ik vaak al binnen enkele dagen de eerste bloeiverschijnselen.....

ik verhoog de dosering dus alleen stapsgewijs

 

het aantal bloeiweken tel ik dus vanaf de eerste bloeiverschijnselen zichtbaar worden en dan is het meestal na 7-8 weken oogsten:D

 

grtz angel777 ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik reken ook altijd de bloeitijd vanaf het moment dat ze op 12/12 gaan . ( gebruik zelf altijd stekken , is makkelijker vindt ik ) :D

en de bloei voeding geef ik altijd zodra de eerste bloeiverschijnselen er zijn

de hoeveelheid voeding is verschillend per ronde . ik gebruik zelf de voedingslijn van canna maar hou me totaal niet aan het schema van hun, ik heb mijn eigen schema en daar vertrouw ik op want elke ronde is weer anders ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk topic,

 

Ik reken vanaf de eerste bloei verschijnselen en hou de weken puur bij om een idee tehebben hoelang ze nog moeten.

Dus mijn 8 weeks soortje krijgt bij 9 weken als ze dat nodig heeft .

Ik hou het in een simpel excel bestandje bij.

 

gr. Trash

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk, interessant..

 

Ik denk dat veel kwekers niet gelijk vanaf 12/12 bloeivoeding geven, en terecht in mijn ogen. Ze hebben niet van de ene op de andere dag een andere voedingsbehoefte.

 

Ik hoor weinig kwekers spreken over hoe lang het nu duurt voordat de bloei intreedt na 12/12. Als je met stekken rekent vanaf 12/12 en 1o weken bloeit, tja, na een week krijg je bloeiverschijnselen dus dan bloei je in mijn ogen toch echt 9 weken.

 

Ook zal de hormoonhuishouding van een plant niet ogenblikkelijk zodra hij op 12/12 staat wijzigen. Het is tenslotte niet een knop die je omzet. Kom maar kom maar kom maar... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu een allmix en hier voor een lightmix , bij de light mix heb ik een beetje groei voeding gegeven tot de plant in bloei ging en daarna de bloei voeding opgebouwd.

Bij de allmix heb ik de groei voeding achterwege gelaten.

 

En inderdaad whazzup bij de meeste stekken gaan ze na een week 12/12 meestal in bloei.

Dus dat verhaal van jouw kan ik me wel in vinden.

 

gr. Trash

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn mening is,..

 

bij 12/12 licht gaan de bloei weken tellen, dit omdat ze dan uit de groeikast komen en de bloeikast in gaan,.

dus logisch om dat zo te rekenen.

 

Bloeivoeding geven, Tja dat vind ik ook moeilijk.. maar na veel en zorgvuldig gok werk hou ik het er op dat de planten begin 2e week bloei, bloeivoeiding mee krijgen langzaam opbouwen.

 

Totaal aantal bloei weken zijn dus bij mij ook afhankelijk van de plant,. de plant die het langste tijd nodig heeft bepaald de bloei tijd voor de rest van het hok.

 

Groetjes Miss_Stoned ;) :D :rofl :D :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi; mijn heryuana,s ben ik beginen bloeivoeding geven, na eerste voorbloei.

deze was 5de week 12/12, toen stilentjes p en k toegedient.

hoop bij deze niet te veel achterstand heb opgelopen met bloeivoeding.

gr red68

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker een interessant topic.

De hormoon huishouding is idd niet een knop die je omzet.

En voor een direkt 12/12 kweek gaat t helemaal niet op.

We tasten dus in een duistere zone ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mijn mening is,..

 

bij 12/12 licht gaan de bloei weken tellen, dit omdat ze dan uit de groeikast komen en de bloeikast in gaan,.

dus logisch om dat zo te rekenen.

Mijn probleem daarbij Miss_stoned, met alle respect, is dat er biologisch met een plant niet van het ene op het andere moment zoveel verandert. Zeker met zaadteelt niet. Ik denk dat een plant een zekere volwassenheid moet bereiken wil hij uberhapt gaan bloeien (dat zie je met 12/12 bijvoorbeeld) en dat de transitie gewoon tijd neemt, net als in de natuur. Ik denk dat stekken qua hoormoonhuishoeding al veel dichter tegen bloei aanzitten. Je ziet op stekken dan ook heel vaak al snel voorbloei ontstaan (eigenlijk geen goed woord, de plant toont zijn geslacht).

 

Het gaat snel bij stekken en daarom hoef je er ook vrijwel geen rekening mee te houden (nou ja, een weekje dan). Bij zaailingen ligt dat volgens mij toch vaak anders. Moet ik dan de stek van dezelfde plant een week korter bloeien, of de zaadplant een week langer dan aangegeven?

 

Tja.. Wie kan er in jip en janneke eens uitleggen wat er in de hormoonhuishouding verandert als de planten in bloei gaan en hoe deze verhouding zit bij stekken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Whazzup,

 

We hebben natuurlijk aansluiting hiervoor gezocht bij de plantbiologie.

 

Het gaat om de overgang van vegetatief naar generatief en wanneer spreken we van bloei.

We zijn gaan zoeken en op basis van grassoorten(waaronder éénjarige) kwamen we bij de volgende benamingen:

 

vegetatieve toestand

1. jeugdstadium

2. inductiestadium

3. overgang

generatieve toestand

4. stengelstrekking en bloeiwijze

5. bloei

6. zaadproductie

 

De bloei wordt dan aangegeven met het moment de meeldraden zichtbaar zijn geworden.

Met name fase vier komt bekend over als tussenfase, na het omzetten van de klokken.

 

Wij houden dus ook het verschijnen van de bloeitekenen aan, bij het bepalen van de start van de bloei. Maar om te kijken wanneer de planten klaar zijn, kijken we naar de trichomen.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinds kort doe ik het zo: (stekken)

18 uur groeivoeding.

12 uur 2 weken groei/bloei voeding gemixed. op bijna 50/50 basis.

dan over op bloeivoeding, na 2 weken zit de bloei al echt goed in de plant.

 

 

Groeten citroax

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ASgrow:"Daar ben ik het volledig mee eens! Ik hou de weken ook wel in de gaten als indicatie, maar ik kijk wel naar de plant of die al rijp is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

My 2 cents:

Verschijnen bloei is nogal verschillend per soort. Hierbij speelt Sativa/Indica nogal zwaar mee. Bij indica's is na 1 week 12/12 de eerste bloemvorming goed te zien, bij Sativa's is dit pas na twee weken het geval.

Qua aanmaken van hormonen heb ik geleerd dat bij indica's tot een dag of vier na overgang 12/12 nog wel goede stekken zijn te nemen, na die tijd worden de bloeihormonen te storend. Of deze periode bij Sativa's dan ook langer is, heb ik nog nooit geprobeerd.

 

Nu begin ik te tellen vanaf 12/12, maar dat is totaal geen beslissende factor. Dat is de plant zelf. Meestal komt het er wel op neer dat de opgegeven bloeitijd wel klopt als ik vanaf overgang 12/12 tel. De buds zijn met een halve week speling altijd wel rijp op de geschatte datum.

 

Groeivoeding geef ik tot een week voordat de groei helemaal stopt. Dus bij indica's nog 1 tot 1,5 week na overgang 12/12, en bij Sativa's nog dik twee weken na overgang. Ik denk namelijk dat zolang de groei er nog in zit, de plant de groeivoeding ook nog hard nodig heeft. Als de bloeihormonen in de laatste week de plant al afremmen zullen er andere processen in de plant gaan starten en wil ik daarbij aansluiten met bloeivoeding. Is meer een gevoel dan een wetenschappelijk onderbouwd gegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kijk naar de ontwikkeling tav de kleur en stevigheid van het blad, hetgeen ik bepalend laat zijn voor het te hanteren EC.

K'doe 12/12 uit zaad,op een licht voorbemeste bodem dus heb de eerste 4 week nog geen voeding nodig.

K'Gebruik daarna de 4 flessen combinatie van Bio Bizz in combinatie met Guano extract.

Als de bladeren aan het begin/halverwege de bloei de juiste diepe, glanzende kleur hebben bereikt laat ik Bio bizz achter wege en voeg nog uitsluitend Guano extract en co2 tabs toe aan het voedingswater.

Gedurende de gehele kweek voeg ik voorgekweekte nitrificerende bacterien toe.

Wanneer ze nu dus precies in bloei beginnen te komen zal me een worst wezen, om dat dat bij dit voedingssysteem niet van belang is om te weten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe leuk hoor al die meningen en informatie. Ja, ook nog eens een verschil sativa / indica.

 

Maar goed, Miss_J jij kweekt uit stekken die over het algemeen sneller gaan bloeien dan zaailingen. Is de aangegeven bloeitijd dan dus niet eigenlijk te kort voor zaad als het voor stekken precies uitkomt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...