Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

joriz

Begin Fluo Kast, Aanbevelingen?

Recommended Posts

Hallo allemaal...

Ik had de vorige keer al eens in het indoor forum gepost met wat vragen over hoe een kast te maken...

Ik kreeg toen vrij veel goeie tips, maar voor mij niet allemaal even uitvoerbaar omdat ik de afspraak met m'n vrouw gemaakt heb dat m'n nieuwe hobby hoogstens een 300€ per jaar zou kosten (we hebben pas een huis gekocht, dus er is niet zoveel geld over op het moment). Ik heb mijn origineel gedacht aangevuld met enkele van de meest bruikbare tips, en een ontwerp-kast gemaakt.

 

In principe vind ik dat er geen probleem kan zijn met het lage budget, ik rook alles bij elkaar misschien 10 grammetjes op een heel jaar, het is me voornamelijk om de mooie hobby te doen (die 10 gram ga ik anders gewoon zoas vroegerin de coffeeshop halen... dat is zelfs een stuk goedkoper).

Ik ga de volgende jaren proberen om 1 a 2 TL/spaarlamp/led kweeks per jaar te doen (maximaal 2 planten) , en als deze 2 kweken me samen 20 gram gemiddelde kwaliteit weed opleveren ben ik meer dan tevreden (dan heb ik ook nog iets over om met m'n vrienden te delen... Zij roken ook héél weinig).

 

Op dit moment is het voorontwerp van mijn kweekkast klaar, ik ga in de volgende weken wel proberen nog een aantal fouten/onvolkomenheden op te lossen vooraleer mijn eerste kweek te starten.

Voor mijn eerste kweek heb ik nog 10 verse Viking-zaden liggen. Dit is normaal een lage buitensoort, maar aangezien ik deze nog heb, en de volgende 3-4 jaar toch niet buiten kan kweken, kan ik evengoed proberen om hier iets van te maken... Of denk ik verkeerd???

Ziet er iemand nog iets wat absoluut fout is, en me gaat beletten om mijn vooropgesteld doel van 10 gram/kweek te halen? (foto's onderaan deze post)

 

dingen die ik zeker nog ga oplossen:

  • net plaatsen voor de verticale TL's, en een tweede net horizontaal plaatsen voor de spaarlampen en led's zodat ik de combinatie heb van een gewone SCROG en een V-SCROG
  • de linkerkant van de kast nog lichtdicht maken
  • de stroom fatsoenlijk afwerken (is nu als test aangesloten)
  • ik ga de afvoer van het labyrinth nog met een flexibele buis aansluiten op een oude, ongebruikte schouw, dus geen koolstoffilter nodig

dingen waar ik nog vragen bij heb:

  • is het echt nodig om een thermostaat te plaatsen? De nachttemperatuur is momenteel 12°C, met alle lampen aan is het 25 °... Ik ga de eerste keer wel een buitenplant zetten, deze zou toch in staat moeten zijn om te overleven bij 12 °C ???
  • ik heb PH papier om in het begin mijn grond te testen, en mijn verdunde stockoplossingen van voeding te testen... is een Ph meter absoluut noodzakelijk?
  • heb ik voldoende licht (2 x 25 watt spaarlamp, 2 x 36 watt TL, 100 high power led's)
  • hoe kom ik aan een goedkoop grondmengsel***
  • ik heb de topic over goedkope meststoffen gelezen, zou dit voldoende zijn of moet ik echt groei/bloeivoeding kopen

*** ik dacht buitengrond (zeer vruchtbaar bij ons) te pakken, en deze ongeveer 30-40 minuten op te warmen tot 120°C, daarna enkele dagen te drogen, en dan te microgolfen (ik meen me te herinneren dat standaard bacterien/virussen/larven,... niet bestand zijn tegen 120°C, en dat microgolfen zelfs sporen kan doden)... En deze grond te mengen met 2 soorten gekochte potgrond. Als extra dacht ik ongeveer 1/20 asse toe te voegen om de armere potgrond wat aan te rijken. En ook enkele grammen roze korrels in de grond te doen (N-P-K = 7-7-7)

 

afmetingen/specificaties van mijn kast:

  • 60 cm x 60 cm x 130 cm
  • 1 pot van 10 liter
  • wanden wit gelakt
  • 2 x 25 watt spaarlamp, in hoogte verstelbaar
  • 2 x 36 watt TL (momenteel kleur 33 en 840), in een reflecterende armatuur
  • 1 zelfgemaakt led-paneel, vooral rood, beetje blauw, en mengeling andere kleuren
  • 1 x 12 volt PC-fan
  • labyrinth
  • vrij goed lichtdicht
  • geen relais, of schakelkast wegens minder dan 150 watt totaal verbruik, dus volgens mij relatief klein risico
  • brandmelder
  • gezekerde stekkerblok
  • stekkerblok is aangesloten op een kring waar enkel nog 4 TL's ophangen (4 x 36 watt). Deze TL's branden ook slechts 30 minuten op een hele dag

Foto's (enkel de links, ik dacht dat het belangrijk was om hoge kwaliteit weer te geven, maar werd te groot om in 1 post te plaatsen:

 

Van boven getrokken:

http://www.wietforum.nl/uploads/1200587647...4380_127084.jpg

 

Gezekerde stekkenblok, met timers (3500 Watt 1,6 ampère maximaal):

http://www.wietforum.nl/uploads/1200587647..._4380_56676.jpg

 

closeup van verlichting en PC-fan:

http://www.wietforum.nl/uploads/1200587647...7_4380_2853.jpg

 

labyrinth op de buitenkant van de kast:

http://www.wietforum.nl/uploads/1200587647..._4380_49334.jpg

 

brandmelder:

http://www.wietforum.nl/uploads/1200587647..._4380_69876.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Twee tips:

1. Als je geen HPS gebruikt zorg dan dat je bij Indica planten blijft. Die Viking soort waar jij het over hebt ken ik niet maar ik weet wel dat Sativa plants slecht groeien onder fluros in vergelijking met Indica's.

2. Hete lucht en rook stijgen op, monteer daarom de rookmelder aan het plafond. Ook niet monteren bij een ventilatie gat want daar is de rook vaak het meest verdund.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De growshop vertelde me dat het om zeer lage planten ging, die heel makkelijk groeiden en vroeg afbloeiden... wel voor de buitenkweek bedoeld (ik was in eerste instantie van plan ze buiten achter een bamboo scherm van 1.5 meter te kweken, maar m'n schoonvader komt regelmatig rondneuzen bij ons, zeer tegen mijn zin wel te verstaan... dus ik kan het risico van een buitenkweek echt niet aan).

Ik vermoed dus dat het voornamelijk indica zal zijn (viking is trouwens een zeer oude plant, er zijn maar een paar plaatsen waar ze nog zaden verkopen), perfect dus :verrygood .

 

De tip van de rookmelder zal ik zeker uitvoeren... Momenteel staat hij inderdaad bij het ventilatiegat... ik zal hem verplaatsen naar bovenaan in de kweekruimte...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey man , tog over op micro en fluo dan maar hea :D

 

nou met 300 euro moet dat wel lukken ik heb in je indoor topic ook gereageerd

 

kast je heb je zo te zien ook al :verrygood

 

afmetingen zijn goed en groot zat,

 

je labyrint kan ik niet goed zien op de foto

 

tips: je zei het zelf al je bedrading netjes weg werken

PIEPSCHUIM BLOKJES of iets anders dat niet erg koud word onder je potten want je potten zo opde grond word weingi je bodem word snel te koud en krijgt groei achterstanden ( anders een aarde bakje maken van wat hout, vijverfolie en een bodemverwarming in brengen maar ksot alles bij elkaar al gauw 50 euro maar dan heb je perfecte klimaat )

 

ver dus die rookmelder ff boven hangen ( zei mijn voorganger al )

en plak je wanden met wat folie ( deze kleur wit reflecteerd wel maar gewone allu folie doet dat beter en houd meer warmte vast.

 

gebruik zwarte potten deze houden ook meer warmte vast ( alle kleine beetje helpen heah )

 

zet meer planten bijvoorbeeld 10 waarvan er dan 5 vrouwen over blijven zo zit je op het gedoogde beleid (MAG IN NEDERLAND 5 VROUWEN HEBBEN mannen doen er niet toe )

 

zo heb je je net sneller vol gescrogged: 1 week voogroeien dan 12/12 zaadplanten groeien nog wel 2 tot 3 weken door !!! minder lang voor groeien is minder stroom verbruiken dusgoedkoper ne sneller oogsten!!!

 

gebruik beter 4 18 watt tl's alleen of maak iets waar je spaarlampen en tl samen op 1 plateau hangen dit is ook handiger met verstellen ( OTNHOUD WEL TROUWENS DAT SPAARLAMPEN 10 CM AFSTAND NODIG HEBEBN tl maar 3 dus gaat ten kosten van de lumenbereik van de tl's )

ik weet neit meer waar je je afzuiger heb maar hang hem iig hoog en zorg voor wat onderdruk.

 

en als laatst: ik zou echt gaan voor minimaal 4 x 18 watt zo haal je meer wiet eraf wat uiteindelijk ten goede komt het ziet er net zo onproffesioneel uit als al die spaarlampies maar werkt beter en een beter opbrengst want jemag dan wel voor 10 gram gaan en die haal je er ook zo vanaf maar alles wat meer is is mooi mee genomen ( eenmaal geoogst en in de ban van het kweken wil je tog wel wat groter let maar op !!! )

 

 

greetzzz en suc6

 

masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je voor de opmerkingen, ik zal tijdens het weekend m'n kast aanpassen...

 

Werkt alu-folie echt beter... Want ik heb een aantal topics gezien waar men vertelde dat witte lak beter zou zijn dan alu??? Lijkt me persoonlijk ook vrij raar, maarja, ik ben dan ook een absolute beginner...

 

De tip over het piepschuim en de zwarte potten staat ook op m'n todo nu (misschien nog beter, ik heb nog een aantal platen 4cm rotswol... Als dat de koude niet tegenhoud week ik het ook nietmeer) :specool

 

Bodemverwarming is een moeilijker onderwerp... Ik vrees dat dat op m'n budget van volgend jaar staat (maar staat er wel zeker op, tenzij m'n planten echt niet overleven zonder)... Dit jaar heb ik toch al een 200 euro's opgedaan, en ik moet nog overhouden voor m'n stroomkosten en eventuele tegenvallers ivm voeding en/of ongedierte.

 

Qua TL's heb ik nog wel 1 armatuur liggen.... Ik kan er dus nog wel eentje vertikaal bijzetten voor een V-SCROG als jullie vinden dat het beter is om enkel met TL's te werken (thanks voor de info over de afstand voor spaarlampen, dat had ik nog nergens gelezen)... Ik ga wel een persoonlijk testje doen met LED's, ik heb een 100-tal high power led's, met een plaatje en resistors op de kop kunnen tikken voor 15€ dus dat ga ik niet laten :verrygood

 

Ik had m'n afzuiging onderaan gezet om zo weinig mogelijk warmte laten verloren te gaan... Als dat 'n verkeerde keuze is kan ik gewoon een flexibele darm aan m'n afzuiger maken om de lucht vanboven weg te zuigen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar is je koolstoffilter ?

2 plantjes ga je door het hele huis ruiken als ze een paar weken in bloei staan.

 

Verven met witte latex.

 

1 plantje buiten kan je zeker 10 jaar van roken :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soca, thanks for the tips :specool

 

Ik heb niet echt een koolstoffilter nodig... Ik ga de uitgang van m'n labyrinth met flexibele buis verbinden met een oude , ongebruikte en hoge schouw... Ik vermoed dat de wind de geur wel zal verspreiden en dat er dan nogal weinig problemen zullen zijn :D

 

Tja, ik weet dat 1 plantje buiten me 10 keer zoveel zouden opbrengen als 1 plantje binnen (was ook m'n origineel plan)... Maar m'n schoonvader en schoonmoeder zijn vrij grote controlefreaks, ze zitten altijd bij mij thuis rond te hangen als ik niet thuis ben (als ik thuiskom zorg ik er normaal gezien voor dat ze zich zo onwelkom voelen dat ze tegenwoordig zelfs vertrekken voor ik er ben).

M'n schoonvader is vroeger rechter geweest, en een eersteklas eikel... Het zou me niet verbazen als hij me zelf zou aangeven als hij een plantje zou zien.

 

Daarom toch maar gekozen voor een binnenkweek in mijn afgesloten bureau... Zij het dan wel met Viking-(buiten)-zaden . Ik heb ervoor betaald, en kan ze toch niet buiten planten, dan kan ik dus maar beter proberen of er binnen iets mee te doen valt... ( Tenzij er iemand met het tegenovergestelde probleem zit, en een 5-tal zaden wil wisselen :verrygood )

Share this post


Link to post
Share on other sites

update:

 

- heb de rookmelder verplaatst

- heb de bodem van de kas met rotswol belegd

- ben gaan zoeken achter zwarte potjes

- heb de stroomvoorziening verbeterd

- heb een zelfgemaakt armatuur ineengestoken om mijn 3 spaarlampen horizontaal in op te hangen (zal niet vergeten 10 cm afstand te houden ;) )

- heb nog een extra armatuur gaan halen voor een TL-buis, ga in de week nog een lamp kopen voor hiern te plaatsen (in totaal nu 3 x 36 watt TL + 3 x 25 watt spaarlamp + 10 watt led's)

 

Nu wat opmerkelijk nieuws !!!

gallery_14427_4380_12728.jpg

Ik had nog 30 zaadjes liggen van in m'n beginnende rookjaren (ze zaten in die tijd tussen wat slechte weed, ik had ze opzij gelegd en eigenlijk nog maar 1 of 2 keer geprobeerd om zo'n zaadje in grond te stoppen)

Dit zaad is van toen ik 16 jaar was, en ben nu 26. Het is dus 10 jaar oud, bewaard in een oud plastic doosje in m'n bureau....

Ik had voor de grap de 30 zaadjes verdeeld over 2 borden met papier... En 1 bord bij onze verwarming gezet, en een tweede in m'n kast.... Nu komen er kiempjes uit de zaden in m'n kast... Ontkiemd na 10 jaar slecht bewaard geweest te zijn.

 

Het gaat hier dus over een misterie-soort... We zullen zien wat eruit komt.

Als het niks word heb ik ook naar de GS gemailed,ze zeggen dat Viking goed te kweken is in een kas, maar dat de smaak wat tegenvalt in vergelijking met dezelfde soort buiten.... maar hier stoor ik me natuurlijk niet aan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag kreeg ik onvoorzien 70€ op m'n online visa-account (epassporte), m'n vrouw weet hier niks van, dus ik beschouw het als een extra'tje voor uit te geven aan mijn hobby, eventueel al iets aankopen wat eigenlijk op het budget voor volgend jaar staat...

 

Iemand ideetjes over wat ik het eerst nodig zou hebben in m'n kast, om zo m'n kweek van dit jaar beter te doen lukken?

Ik had voor mezelf al een aantal dingen opgeschreven die ik op termijn zeker nodig heb... Ik kan slechts 1 van volgende dingen kopen (of misschien zie ik iets nog belangrijker over het hoofd, of heeft iemand een link van een goedkopere shop voor me zodat ik op 1 plaats misschien 2 dingen kan kopen), ik kan echter door een gebrek aan ervaring niet uitmaken wat nu écht het belangrijkste is (in mijn geval om het risico op een miskweek te voorkomen, ik denk zelf nooit aan de werkelijke opbrengst omdat ik zelf niet veel gebruik)

 

 

Mijn lijstje (sorry, niks van sannie of wietforum, want deze nemen geen visa aan voor zover ik weet):

 

Een plasma-light-kit... Is dit de juiste voor de bloei (59€, verzendkosten onbekend) ???

http://www.indoorgardens.fr/catalog/produc...roducts_id=1319

 

toch maar een 150 Watt HPS-kitje (65€, waarschijnlijk te duur met verzending naar België bij) :

http://www.indoorgardens.fr/catalog/produc...products_id=704

 

Ergens wat goede basisvoeding, bijvoorbeeld van growshop alien (kost wel 25 € verzendkosten, dus misschien maar van ergens anders kopen)

- wil wel een link plaatsen, maar ze hebben zo een aanbod dat ik geen flauw gedacht heb naar wat ik moet kijken voor een gewone degelijke prijs/kwaliteit groei en bloeivoeding...

 

Electronica:

http://www.ent-terraria.com/index.php/cat/...76c04f4f4d94a79

+

http://www.ent-terraria.com/index.php/cat/...ingsmatten.html

 

Ph meetapparatuur:

http://www.conrad.nl/goto/?product=122783

 

Als er iemand links moest hebben naar shops waar ze visa aannemen, en prijs/kwaliteit beter zitten dan deze producten (rekening houdend met verzending naar België), zou je me een enorm plezier doen met een PM ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaat tog een leuk kastje worden heah :D

 

 

zou zelf tog echt wel een koolstof filter aan schaffen !!! maar daar kom je met de stnk zelf wel achter ;)

 

 

succes

 

 

greetzzz masteryero

 

ps: dat je zaden nu nog kiemen ja das wel erg wonderlijk ja :D nou een sterk soortje dus of wellicht tog onder goede omstandigheden bewaard :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt waarschijnlijk gelijk... Ik ga wel eerst proberen om toch m'n afzuiging gewoon naar een oude schouw te leiden en de rest van de kamer goed te ontluchten en wat geurmaskering te gebruiken.

 

Als dat niet werkt zal m'n vrouw me wel verplichten om een odorsok te kopen.... Dat kan dus buiten budget want dan is het op haar vraag ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update:

 

- 1x 70 watt HPS met hamerslag kap toegevoegd

- 2 ventilators toegevoegd

- 1 spaarlamp weggehaald (blijven er nu nog 2 over)

- rooster gemaakt voor een normale SCROG-kweek

- potjes gekocht

- gewone plantvoeding gekocht (2 soorten, gekeken op N-P-K verhouding, en de prijs/kwaliteit beste soort uitgezocht voor groei en bloei)

- alle oude zaden + 1 nieuw zaadje geplant, 1 plantje uitgekomen... Staat op de verwarming 24/7 verlicht met 1 TL kleur 33 + daglicht

 

Nog niet gedaan:

- aankoop meetinstrumenten... Denk erover om dit product te kopen : http://vemakas.nl/shop/product_info.php?products_id=102 (heeft iemand feedback???)

- aankoop verwarming... Temperatuur gaat momenteel nooit onder de 10 °C, ik hoop dat het plantje hier niet van zal sterven???

 

Nu de foto's :lol:

gallery_14427_4570_27712.jpg

gallery_14427_4570_52037.jpg

gallery_14427_4570_58570.jpg

gallery_14427_4570_40295.jpg

gallery_14427_4570_19244.jpg

med_gallery_14427_4570_35664.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tijd voor een kleine update met de volgende 5 stapjes :verrygood

 

gallery_14427_4570_64948.jpg

gallery_14427_4570_24987.jpg

gallery_14427_4570_30929.jpg

gallery_14427_4570_7965.jpg

gallery_14427_4570_12183.jpg

 

Even een vraagje voor mensen die hier iets meer ervaring mee hebben:

ik heb het forum afgezocht naar topics over fimmen en/of toppen. Er zijn echter maar een paar algemene zaken af te leiden, voor de rest is er blijkbaar tamelijk veel discusie.

 

Feiten:

- om het plantje niet te hoog te laten worden heeft het maar 1 week op 18/6 gestaan

- het staat nu al bijna 3 weken op 12/12

- momenteel heeft hij/zij 5 paar blaadjes (de onderste zeer kleine blaadjes van het kiempje, de eerste 1-delige blaadjes, 1 3-delig blad, 1 volgroeid 5-delig blad en nu het volgende 5-delig blad)

 

Wat ik weet/gelezen heb:

- Er kan getopt worden bij 4-6 bladparen, maar tellen enkel 5-delige blaadjes mee, of de 3-delige (of zelfs 1-delig) blad ook? Dit is belangrijk voor mij, omdat ik twijfel of ik zowiezo al niet te laat ben met toppen

- Er is blijkbaar zowiezo discussie of er nog getopt kan worden in de bloeiperiode. Ik kreeg geen uitsluitsel door te zoeken. De plant staat al een tijd op 12/12, maar er is nog geen cola-vorming te zien... Ben ik te laat, of kan het nog?

- Als het nog kan, wat zou ik doen, proberen te fimmen, of te toppen (vraag: kan het bijvoorbeeld meer kwaad voor de plant om te toppen omdat ik meer plant verwijder???)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...