Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
alkaline

Meteen In Volle Grond ?

Recommended Posts

goede middag beste buitenkwekers . ik zat met een vraag : ik wil met zaad kweken.

maar kan ik de zaden laten ontkiemen en meteeen in volle grond steken ? of meot ik ze eerst tot een klein plantje laten groeien ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er nog gezien die het direct in de grond hebben gedaan, en er ook een plantje uit hebben gekregen. Maar als je eerst voor laat groeien is het natuurlijk beter. Temperatuur is ideaal, je platjes voorgroeien onder een lamp, met TL is dit mogelijk (maar enkel voorgroei) (moet je maar eens op zoeken). Zo ga je toch mooiere platnjes krijgen.

 

mvg,

Driesken

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar als je eerst voor laat groeien is het natuurlijk beter.

 

Als je direct in volle grond zaait staat de plant veel steviger verankerd, o.a. door de penwortel die direct de diepte ingaat. Lees dit topic er maar eens op na..

 

In de volle grond inzaaien geeft sterke planten die tegen een (wind)stootje kunnen.. Het nadeel is dat de zaailingen de eerste weken erg kwetsbaar zijn, vooral bij een guerilla kweek kan dit lastig zijn..

Een ander nadeel is dat je niet vooraf het geslacht kunt bepalen, en je dus met ongewenste 'open plekken' kunt komen te zitten..

 

Vorige zomer heb ik met direct ingezaaide zaailingen geen enkele afgebroken tak gehad, terwijl stekken die in potjes waren voorgegroeid veel slechter bestand waren tegen de harde wind.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ tomas, je kan je zaailingen eerst gewoon laten ontkiemen thuis, en eens die een zekere grootte hebben uit gaan planten, en pas later de geeslachtsbepaling doen.

Zo hebben je zaailingen volgens mij de beste kans te overleven.

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is makkelijker ja, maar het probleem met potten is dat de wortels al zeer snel de bodem van de pot bereiken, en gaan krullen.. Een paar maanden later worden deze wortels dicht bij de stam zo dik dat ze elkaar kunnen gaan afknellen.. Zoals je hier ziet op deze foto van plantkas:

 

gallery_5639_2054_213514.jpg

 

 

 

Door direct in volle grond te zaaien hebben de wortels gelijk de ruimte om zich beter te ontwikkelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier kan ik me volledig in vinden tomas :verrygood Mischien maar eens een sticky "Hoe kweek ik een boom" maken..

 

En om het net ontkiemde kwetsbare plantje te beschermen kan je er een frisdankfles zonder dop en bodem overheen zetten!! :D Werkt ook erg goed als je net gewortelde stekken meteen buiten wil zetten! Dit heeft een minibroeikasje tot effect,,

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik laat me zaailingen altijd eerst 2 weken in kleine bekertjes van 0.2 liter voorgroeien, daarnaa gaan ze naar de guerilla plek in de volle grond.

nog nooit problemen mee gehad!

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zijn dus verdeelde meningen. ik denk dat ik een paar plantjes in voorgroei in potjes steek en de rest in volle grond

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...