Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
BlackJack73

Stamrot?? Help!

Recommended Posts

voor de eerste keer werk ik van helemaal van de basic: zaadjes.

met stekken nooit problemen gehad, maar nu komen er toch een aantal vervelende zaken naar boven.

Net boven de grond is de stam bangelijk smal, uitgedroogd precies. :verrygood

De groei is ook alles behalve ondanks dat het ontkiemen veel beloven leek.

Kan ik hier nog iets aan doen of beter nog hoe kan ik dit in de toekomst het beste voorkomen?med_gallery_15103_4294_51340.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

er werd gesuggereerd om de aarde wat op te hogen

weet het zo niet

denk dat daar misschien het probleem zit, omdat de zaailingen zo broos leken heb ik ze wat dieper gestoken door meer aarde in de potten te doen

natte aarde en een probleem met de temperatuur heeft dit misschien veroorzaakt?

ondertussen voortdurend een constante van +- 22° onder een 400W en voldoende ventil...

en hopen op bovenaf hoewel voor dit doel ik waarschijnlijk weinig steun mag verwachten... :verrygood

1199606302...4294_473457.jpg

Edited by BlackJack73

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je plantjes hebben last van de omvalziekte. Dit vond ik met google:

 

"Omvalziekte is een schimmelziekte die ervoor zorgt dat de basis van de stengel verrot. Omvalziekte is gevaarlijk en treedt snel op. Deze ziekte is te voorkomen door zaailingen zorgvuldig te behandelen. Geef niet teveel water, want natte grond bevat geen zuurstof en dit werkt ziekten in de hand. Gebruik altijd schone potten en zaai in goede zaaigrond. Lucht regelmatig en verwijder condenswater iedere dag! Zaai niet te dicht, zodat iedere zaailing genoeg ruimte heeft voor luchtcirculatie."

Share this post


Link to post
Share on other sites

teveel aarde is het zeker niet,op de foto zie je dat je pot ver van vol is :verrygood .

 

gr

 

russel

Share this post


Link to post
Share on other sites

omvalziekte :verrygood

nog nooit van gehoord maar hé bedankt voor je opzoekwerk

mijn potten zijn inderdaad niet tot aan de rand gevuld, wel aarde uit growshop

 

droge aarde toevoegen na het wateren zou dat nog helpen

ondertussen worden ze toch iets steviger en dikker, behalve op de plaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schimmels hebben vocht nodig om te kunnen bestaan.

Lijkt me dus dat ze flink te nat geweest zijn.

Geef je van boven water ? Wat is je LV ?

Ik denk niet dat dit te wijten is aan de zaadjes. Bij stekken kun je dit ook krijgen.

 

Hoe je dit nog kan verhelpen ?

Misschien de aangetaste plekken aantippen met een kwastje waar je iets tegen schimmels op doet.

Van onderen water geven, en de LV in je hok moet flink omlaag vermoed ik.

Verstoppen onder een laagje aarde heeft weinig zin als je de aantasting laat zitten.

 

Is die er wel ? Of is alleen de stam wat smaller onderaan ?

Is namelijk niet te zien op die wazige foto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

moet idd eens zien voor een betere foto, er zit er zelfs ééntje tussen die een knol ontwikkeld boven het smalle gedeelte

inderdaad ook water langs boven gegeven, nu niet meer enkel nog voor het spoelen en een vriend raadde mij ook aan het lichtje wat dichter bij de planten te hangen.

Ze lijken er door te komen maar het probleem blijft natuurlijk

 

LV steeds tussen 50 à 65%

 

bedankt voor je reactie, ik kijk voor betere pix

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op aarde doen we niet aan spoelen.

En die LV is ook te hoog. Het zijn toch geen stekken in de 1e week.

Share this post


Link to post
Share on other sites

behandelen met 3% h2o2...en een droog doekje erom als't kan...en vooral geen water meer lang boven voor een tijdje !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet akkoord

in aarde kun je ook zoutophoping en dergelijke hebben. Uiteraard komt het meer voor bij hydro want dat is waar je op aanstuurt? Maar spoeling, bv. met enzymen of een fractie aan voeding, want is beter dan zuiver water, blijft volgens mij een (heel) belangrijke zaak.

 

over die LV... wat stel je dan voor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afzetten van afvalstoffen doet de plant aan de oppervlakte. Als je op aarde kweekt blijft dat daar dus mooi zitten, en hoef je niets aan te doen.

Wel geef je mede daarom van onderen water, zodat je niet elke keer de afvalstoffen opnieuw door je medium verspreidt.

 

Onder spoelen wordt verstaan dat je zoveel water geeft, dat het er aan de onderkant weer uitloopt.

Een soort van opschonen van je medium.

Dat kun je prima met hydro doen denk ik, maar op aarde mag je dat nooit doen.

De planten komen veel te nat te staan, en dat ben je niet zo snel kwijt. Gevolgen zijn meestal dat de plant geen voedingsstoffen kan opnemen, waardoor je gele, uit de nerf bruin verkleurende bladeren aan de onderkant van de plant krijgt. Je kan daardoor ook schimmel/rot krijgen. Planten kunnen daardoor ook gaan strekken.

 

Als je het alleen hebt over 1x per week enzymen meegeven, kan dat prima. Maar dat noemen we geen spoelen. Als je gebruik maakt van "levende" aarde, met schimmels en bacto is het overbodig om enzymen mee te geven.

 

Zoals core zegt..behandelen met een middel wat daarvoor geschikt is.

De LV is bij mij altijd onder de 25%. Maar ik groei voor in een apart hok onder TL.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is van bovenaf wateren dan een taboe of zijn er toch omstandigheden waarin dit zonder problemen kan?

 

'levende aarde"... ik gebruik aarde uit de growshop, stel die dus niet zelf samen.

Nochtans werd er mij aangeraden om af en toe eens wat enzymen toe te voegen.

Of bedoel je nog wat anders met "levende"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...