Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

loadrunner

Kruidenbroodje

Recommended Posts

We nemen een 150 gram smeltende boter en 3 gram groene kruiden( eigen keus :nerd )

SP_A0053.jpg

 

Daarnaast hebben we 300 gram bloem, met een klein zakje gedroogd gist, en twee eetlepels suiker

SP_A0054.jpg

 

Een eetlepel gemberpoeder, en een theelepel speculaaskruiden

SP_A0055.jpg

 

Als de boter nu 10 minuten heeft getrokken, niet gekookt. en weer is afgekoeld tot handwarmte( pan in gootsteen met koud water zetten)

toevoegen aan de bloemmengsel

SP_A0057.jpg

 

even erdoorroeren en een half kopje water een ei en een mespuntje zout toevoegen

SP_A0058.jpg

 

Nu goed mengen, eerst met een lepel, dan met je handen

SP_A0059.jpg

 

flink wat bloem op het aanrecht, en kneden, als het deeg te klef is nog wat extra bloem

SP_A0060.jpg

 

 

goed kneden

SP_A0061.jpg

 

Zet nu een sileconenmatje of bakpapier klaar, en bestrooi met bloem

SP_A0062.jpg

 

oven aan op 200 graden, en deeg een half uurtje laten reizen

SP_A0063.jpg

 

 

 

En nu wachten we even(ik ook, deeg is nu aan het reizen.. lol)

 

over een haf uurtje meer.. Ik steek er entje op intussen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deeg is nu ongeveer een keer zo groot

SP_A0064-1.jpg

 

Even opnieuw kneden ,in deze vorm

SP_A0065-1.jpg

 

Op de baklap leggen

SP_A0066-1.jpg

 

In de oven, ongeveer 25 minuten

SP_A0067.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo dat is lekker, moet ik ook maar eens gaan doen. Heb je er alleen wiet doorheen zitten of ook nog andere kruiden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even kloppen op het brood, als die hol klinkt is ie klaar. anders 7 minuten langer laten bakken.... etc...

SP_A0069.jpg

 

 

Nu een minuut of 5 laten afkoelen, voordat je hem opensnijd

SP_A0070.jpg

 

Zo ziet ie er uit, had een klein beetje boter minder gemogen(aan de vette kant), maar smaakt wel errug lekker.

SP_A0071.jpg

 

 

 

 

 

Tot hier het kruidenbroodje

 

je kan er ook extra kruiden aan toevoegen, zoals italiaanse kruiden, of provencaalse, een beetje uienpoeder is ook lekker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om het even duidelijk te zeggen:

 

"Het pavlovse slijm wankeld zelfverzekerd langs mijn wang, in mijn hart voel ik de dwang die mij aanzet tot het verorberen van jou met bloed zweet en tranen gehele gebakken broodje. Toch ga ik mijzelf er maar toe zetten tot groot respijt om zelf een fijn broodje van de uiterste zelfgebakken kwaliteit als de jouwe."

 

Om een kort verhaal lang te maken.

 

Lekker broodje :nerd.

 

EDOT: tijm, rosemarijn, knoflook, basilicum, oregano etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een mespuntje zout kan aan de weinige kant zijn. een afgestreken theelepel geeft wat meer smaak, en maakt het deeg steviger. Je kan ongeveer 30 minuten aanhouden voor het bakken bij 200 graden. Als het na de tweede keer kloppen nog niet "hol" klinkt, de tempratuur verlagen naar 175 en 15 minuten extra, let dan wel op hoe de korst eruit ziet, deze mag niet te donkerbruin worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bak vaak brood met wat suiker er doorheen bij de gist als ik het iets luchtiger wil. Wat minder suiker en wat extra zout om het wat steviger te maken, maar je zit gouw tegen echt dicht brood aan.

 

Een broodje dubbel laten rijzen werkt vaak wel goed als je een mooi luchtig brood wilt hebben. Je moet het goed kneden, liefst met een eetlepeltje olie er door, en dan een uur laten rijzen op 40-50 graden, dont worry, de gist overleeft het wel (natte lap over je schaal).

 

Daarna moet je het broodje in de goede vorm leggen en kneden en in een bakschaal nog een keer laten rijzen voor ongeveer 30 minuten, weer onder vochtige toestand.

 

Hiernaa het broodje even snel insmeren met een geklopt ei voor het kleurtje en dan in de oven op 200 graden tot het gaar is.

 

Kees.

 

Als er behoefte is aan een goed recept hoor ik het wel.

 

Koken is ook mijn ding :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met tonijnsalade en gevulde olijfjes :nerd

SP_A0072.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geniet er maar van, ik denk niet dat je er veel van zal voelen opzich maar het zal vast wel heel lekker zijn.

 

Als je alle 3 gram zelf op eet voel je het wel maar ik weet niet of je het hebt te delen met vrouw etc?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben alleen thuis, pa en ma een paar dagen weg. :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er lekkker uit :o

 

maar heb over het algemeen niet zo'n goede ervaring met gemalen wiet meebakken door het deeg.

 

kluitjes droge wiet :nerd maakt het er niet egt lekkerder van..

 

maar 3 gram in zo'n brood zal wel meevallen kwa opvallen van de smaak van de wiet ;)

 

greetz thug

Share this post


Link to post
Share on other sites

Genau, nou dan denk ik dat we straks niet zoveel meer van je zullen horen :nerd .

 

Dus dan wens ik je nog een fijne avond :o.

 

Keep up the cooking.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ziet er lekkker uit :o

 

maar heb over het algemeen niet zo'n goede ervaring met gemalen wiet meebakken door het deeg.

 

kluitjes droge wiet :nerd maakt het er niet egt lekkerder van..

 

maar 3 gram in zo'n brood zal wel meevallen kwa opvallen van de smaak van de wiet ;)

 

greetz thug

 

 

Daarom ook goed fijn grinden, en in de gesmolten boter, zo gaat de meeste smaak in de boter zitten, die wiet zie je niet meer terug. Als je er wat italiaanse kruiden in doet, proef je die niet zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De smaak gaat er goed in zitten, ook als je er kruiden bij doet. Maar wiet is in beginne ook een kruid. Kruid: "Bladmateriaal met veel aromaten". Het kan best lekker zijn om een kruidenmelange te maken met wiet er tussen. Vooral met tijm, rozemarijn en knoflook geeft het een lekker resultaat.

 

Basilicum oregano en knoflook is ook wel een lekkere combinatie maar de eerste zal waarschijnlijk beter uitkomen kwa smaak.

 

Knoflook is in beide gevallen wel lekker om het scherpe smaakje van de wiet wat te verdoezelen en een aangename nasmaak te creeën.

 

Hobbychef kees.

 

PS, wel lekker als je een vreetkick hebt van de olie. :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is een oosters gerecht, met rundvlees, tomaat, ui, citroengras, ketjap, rode peper. en een beetje wiet, (voor de smaak). Maar dan niet met de bedoeliong om er stoned van te worden, alleen maar voor de smaak.... :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zit dan richting de babi pangang te denken volgens mij. Oosterse gerechten van deze aard zijn vaak in een viscose saus, lekker omdat het bij het eten zich goed drapeerd over je vorksel.

 

Ik heb het hier in huis al voorgesteld om in de keuken te gebruiken, maar vader is nog niet helemaal over, moeder en hond vinden het prima, nouja de hond vond spacecake ook lekker dus dat zit wel goed.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meer een stoofpotje, een soort smoor.

 

 

ik ga er ff naar Googelen, lijkt me wel lekker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...