Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
ba5916

Luchtafvoer

Recommended Posts

Beste,

 

Hoe voer je je lucht af als ik vragen mag? Ik heb hier een probleem mee. Ik ben momenteel een kast aan het maken voor max 5 planten. De kast bestaat uit twee hang / leg kasten met totale inwendige afmetingen; l*b*h = 120*55*180 [cm].

 

De lucht aanvoer kan ik gemakkelijk uit mijn kamer halen (ik heb maar één kamer). De luchtafvoer is een ander verhaal.

 

Ik heb geen ervaring met dergelijke kweekkasten... Is het mogelijk (optie 1) om met een goede koolstoffilter de luchtuitlaat in mijn kaamer te laten komen, waar ik een groot deel van de dag aanwezig ben en direct in contact staat met een algemene ruimte. Krijg ik hierdoor geen last van nare luchtjes

 

De 2e optie die mij het gemakkelijkst zou uitkomen is de luchtuitlaat in de spouwmuur uit te laten komen. Heeft iemand hier ervaring mee?

 

De 3e optie is door de spouwmuur naar buiten (Direct met een buis) maar ik verwacht dat ik hier problemen mee zou krijgen, aangezien het aan deze kant tamelijk bedrijvig kan zijn.

 

Graag reacties;

 

B.A.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zal hoe dan ook een filter moeten gebruiken om nare luchtjes te voorkomen.

Maar met een goed koolstof filter zal er gewoon zuivere lucht worden uitgeblazen.

Gr 8H

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fijn; dus als ik het goed begrijp kan ik met een goed luchtfilter (ik lees dan oversised luchtfilter) de luchtuitlaat in mijn kamer laten komen>?

 

Scheelt een hoop werk...

 

Maar ben toch benieuwd of er iemand ervaring heeft met het afvoeren van lucht in de spouwmuur....

 

Graag reacties....

 

B.A.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de zomer kan je gewoon de lucht aanzuigen en afblazen in dezelfde kamer met een raam open.

In de winter zal dit te koud worden.

Wanneer je geen raam openzet zal je kamer vol komen met schimmel en dat is neit de bedoeling.

Zuig de lucht aan vanuit je huis en dim je vent misschien tot de helft. Dan heb ik het over een 225 kub buisvent.

 

Het allermooist zou een bestaande afvoer zijn en daar je slang op zetten. Zoniet zou ik de spouwmuur eens proberen. Ik kan neit bij je in de kamer kijken, maar echt veel lucht word er niet afgezogen.

 

Geurtjes zullen door de koolstoffiler neit helemaal verwijderd worden. Wanneer je in dezelfde kamer uitblaast zal je altijd iets ruiken. Hoe ga je dit doen als je de kast opendoet? En hoe wil je het knippen?

Dat ruiken ze zeker!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bobo, een goed filter filtert alle voor jou ruikbare geur eruit, je ruikt dus absoluut NIKS !

We hebben het dan wel over carboriginal of een phatfilter en niet een goedkoop ondermaats standaard koolfiltertje.

 

@Ba5916

Spauwmuur benutten, dit kan in princiepe wel. Kijk even of je aan de buitenzijde ventilatiegaten ziet zitten, en of deze op een niet te makkelijke toegankelijke plek zit (waar bijv mensen langs lopen).

 

Persoonlijk zou ik er niet in uitblazen. 1. Mocht je filter ooit verzadigd zijn, dan blaas je er een wietgeur uit.

2. Het is ook vreemd (als mensen erbij kunnen komen) als daar een redelijke luchtstroom 24uur per dag uitkomt. 3.Het geluid van je afzuiger door de spauw naar buiten komt.

 

Aanzuigen door de spauw is beter. 1 Het aanzuigen zullen mensen als tochten ervaren 2. De lucht wordt meer opgewarmd, als dat je het rechtsreeks van buiten haalt. 3. Geen last van lawaai van je aanzuiger (wel even een stukje geluidsgeisoleerde slang gebruiken.)

 

Je kunt dus de gefilterde lucht in je kamer uitblazen, wel je raam op een kier zetten. Zo heb je geen last van vocht, en komt de kou ook niet binnen.

 

Je zit uiteraard zoals bobo al zei, nog wel met het openen van je kast, het knippen. Het drogen zou je weer in je kast kunnen doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik de spouwmuur ga gebruiken voor de luchtafvoer..

 

Aangezien mijn kamer redelijk lang is (+/-9m) en er aan de andere kant van de kamer waar mijn kast staat een niet al te groot raam is die ik open zetten kan. Ben namelijk bang dat wanneer ik de luchtuitlaat in mijn kamer laat komen er zich schimmels zullen vormen.

 

Wat adviseren jullie voor luchtafvoer voor een kast van l*b*h = 120*55*180 [cm].

 

Voor de lamp zat ik aan een 400W hoge druk te denken voor de bloei. De grouw zou ik met TL lampen willen doen.

 

Welke plantjes lijken jullie geschikt om in een zo;n kast te kweken. Ik zou de planten door een gaas laten goeien > ze hier buigen > zodat er meer toppen gevormd kunnen worden.

 

Graag reacties,

 

B.A.

Edited by ba5916

Share this post


Link to post
Share on other sites
@bobo, een goed filter filtert alle voor jou ruikbare geur eruit, je ruikt dus absoluut NIKS !

We hebben het dan wel over carboriginal of een phatfilter en niet een goedkoop ondermaats standaard koolfiltertje.

 

Neem aan dat je voor 1 lamp geen carboriginal of phatfilter gebruikt. maargoed.. Uit ervaring heb ik gemerkt dat als je in een kamer uitblaast je altijd beetje een vreemde lucht zal ruiken.. Niet storend maar zeker niet neutraal.. Gebruik 1:1 voor filters. Waarschijnlijk ook omdat de LV hoger word.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ba5916, Schimmels gaan zich vormen als er onvoldoende ventilatie in een ruimte is, niet omdat je 5 planten in je kamer hebt gezet. :smoke Doordat je wilt gaan aanzuigen doormiddel van een raam open te zetten, zal de LV in je kamer hoger worden als hij ooit geweest is. Succes !

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bobo or others,

 

Gebruik 1:1 voor filters

 

 

Wat bedoel je hiermee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

zonder koppelstukken; ik denk dat je met K2 niet slecht zit, dit is een relatief sterke plant die wel wat tegen beginnersfoutjes kan (heb deze ook bij mijn eerste kweek), en je krijgt er wel wat grammetjes van als je ze met liefde (en geduld en juiste temperatuur, vochtigheid, voeding, ventilatie, ...) behandeld.

 

 

 

keep smokin' :smoke

 

 

sorry, je mag wel koppelstukken gebruiken maar geen verloopstukken (bvb van 160 naar 120) omdat je dan de capaciteit van je afzuiger niet meer kan benutten met eventueel te weinig afzuigingscapaciteit als gevolg.

 

 

keep smokin' :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

persoonlijk ben ik een fan van afblazen in de fundering ..doe dit al een tjdje en werkt Perfect ....Geen herrie en Geen geurtjes :smoke

 

Greets succes!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is ook wel een slim idee, je bedoelt in de kruipruimte neem ik aan??

Als ik bij mijn ouders thuis in de kruipruimte ruik, dan kan je de wiet bijna proeven..

Dit komt alleen niet bij ons thuis vandaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo goed werkt het dus,........... :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen goed filter dus :smoke als het goed word je Kruipruimte lekker droog en ruik je niks nakkes nada

 

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjha, persoonlijk vind ik het wel lekker ruiken. En aangezien bij ons toch niks staat is er wat mij

betrefd niks aan de hand..

Gr 8H

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...