Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Just4Fun

Proefdraai Stekken Maken

Recommended Posts

Ik heb vrijdag de 14e 10 stekken gesneden van mijn proef moeders.

 

Ze zijn nu 12 dagen oud, nog steeds mooi groen, maar slechts eentje had een duidelijke wortelontwikkeling tot buiten de steenwolsokje.

 

De steenwolsokjes heb ik ingewaterd in een oplossing van kraantjeswater en rhizotonic. Dit in de verhouding 4ml rhizo op 1 liter water. Het geheel afgezuurd naar een PH van 5,9.

 

De stekjes voor ongeveer 1 a 1,5 cm gedipt in de stekkenpoeder en daarna de onderkant afgesneden op 45 graden.

 

Deze in de steenwolsokje geduwd en in een propagator geplaatst.

 

De temperatuur lag rond de 25 graden met een LV van ruim 90%. Daarboven hangen 2 tl lamen van 18 watt kleur 33.

 

De sokjes liet ik opnieuw volzuigen met bovenstaande oplossing om het moment dat zijn nog maar heel licht vochtig waren. Dit zal ongeveer om de 4 dagen geweest zijn. Iedere dag haalde ik de kap even eraf om te luchten en besproeide de binnenkant van de kap met water voor de LV

 

Omdat dit proefstekken waren, wil ik natuurlijk graag weten wat het probleem geweest kan zijn voor de slechte wortel ontwikkeling.

Ik heb de sokjes open gesneden en de worteltjes gefotografeerd.

 

De moeders moeten vandaag of morgen weer geknipt worden, en het is dus belangrijk om te weten waar ik hier de mist ben ingegaan.

 

Dit waren de eerste stekken van de mama's, kan het daar aan liggen?

Kan het een slechte moeder zijn?

Slechte klimaatomstandigheden?

Ben ik een prutser? ;) (niet allemaal ja hierop zeggen :innocent: )

 

med_gallery_8828_1546_434316.jpg

 

 

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Domme opmerking van mij misschien, maar ik snij ze eerst schuin af, en daarna dip ik ze in de clone poeder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snijd ze na het dippen ook nog een keer om ervoor te zorgen dat er geen stekpoeder in de wond komt te zitten.

 

Meen hier ergens gelezen te hebben dat stekpoeder in de wond dodelijk kan zijn voor de stek.

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Just4Fun,

 

Ik heb begrepen dat je het stekpoeder ook goed moet afkloppen voor je ze in de plug steekt.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stekken waren aangeslagen !

De tijd dat het duurde was te lang

 

Even vanaf het begin

De manier van eerst stekpoeder en dan pas snijden is heel erg goed !!

 

knip je de grote bladeren ook in zodat er wat minder verdamping is ?

 

Heb je de steenwolpluggen helemaal ondergedompeld of heb je ze water op laten zuigen ?

 

Ik vind zelf de lv van 90 % te hoog ,hierdoor hebben krijgen ze genoeg vocht en hebben ze minder drang om wortels aan te maken.

 

Hoe hoog had je de tls er boven hangen ?

 

Als de wortels uit de pluggen zouden komen krijgen die dan licht of had je ze in perliet staan ?

 

En als laatste van welke internode heb je stekken gesneden ?

 

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, ff een rammel vragen :innocent:

 

 

De grote bladeren waren gehalveerd.

 

De steenwolpluggen heb ik in een bakje met de rhizo-oplossing gegooid en hebben daar ook zeker een minuut of 3 ingelegen. Bij het bijwateren na 4 dagen alleen laten zuigen.

 

De tl's hangen pakweg een 20 cm erboven en hebben ook nog zo'n witte plexiglas kap erom zitten. (standaard gallerij armatuurtje zeg maar)

 

De pluggen stonden in een tray, dus geen licht van de onder- of zijkant.

 

De stekken waren van de 3e of 4e internode gesneden.

 

Ben ik er nog een vergeten? ;)

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo

 

aan de onderkant van de steel snij ik meestal nog wat tak bloot, zeg maar een snee over een mm of 6. Dus eerst afsnijden onder een schuine hoek en dan nog ene sukje tak.

 

ik heb geprobeert t te tekenen, hoop dat t beetje duidelijk is....

 

gallery_12381_2967_4388.jpg

 

zo snijden werk bij mij, wortels na n week onderuit t blokje steenwol.

 

greetz CD

 

PS: pH 6,2, blokjes doordrenken en dan in een bak met deksel/propagator ofzo. bodempje water, pas weer water geven als alle water van de bodem verdwenen is.

paar ml visemulsie deed wonderen bij mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...