Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bobo

Buisvent Dimmen = Brand?

Recommended Posts

Hallo ik heb een vraag, ik wil 2 hokjes bouwen elk 4 lampen van 600 watt.

Nou had ik een boxvent(geen softbox) maar die trilde teveel(waarschijnlijk lagers stuk ofzo)

Heb nu een buisvent gekocht, maar nou dacht ik weleens gehoord te hebben dat je die niet kan dimmen!

Ik heb een easy mmc 12amp liggen om te dimmen.

Kan dit kwaad? Of bestaat er kans dat deze in de fik vliegt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb in mijn moederhokje/stekhokje een buisventilator zitten met een dimmer.

Al een maand of 5 geen problemen alleen als je hem heel langzaam zet begint hij te brommen.

Mischien onder de 30% ?

Ik kan hem in ieder geval genoeg dimmen om geen irritant geluid te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gebruik ook al maanden buisvent in groeikast met dimmer. heb ook nog geen problemen gehad.

(effe afkloppen ) :innocent:

grtz ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Wel dit is iets wat ik ook wel eens heel juist zou willen weten.

Ik heb zelf een dimmer met thermostaat en de rvk bromt ook bij te lage stand.

Het kan opgelost worden met een frequentieregelaar ofzoiets hoorde ik.

Maar voor mij is dat chinees.

 

De elektrische mensen hier op het forum, komaan geef ons ne keer wat uitleg. :innocent:

 

Groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon niet onder de 30% dimmen..

 

Vraag mij wel af hoe zwaar die buis is , moet een heel ding zijn voor 8x 600 watt.!! :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

buiten dat brommen een irritant geluid is,kan het ook kwaad?

mijn buisvent bromt ook als ik hem traag laat draaien.

heb er dan ook geen bal verstand van.

grtz :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat van die frequentieregelaars is een technisch verhaal, weet ik niet zoveel van maar een dimmer gooit volgens mij gewoon het voltage omlaag, een frequentieregelaar maakt van je 50 herz gewoon een andere frequentie waardoor je motor sneller of langzamer gaat lopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De frequentie regelaar doet niet alleen de frequentie regelen, hij waakt ook over de maximale spanning en voltage die richting de moter gaat. Het is dus mogelijk om de motor zichtbaar langzaam te kunnen laten draaien zonder schade te veroorzaken.

 

Een frequentieregelaar is natuurlijk altijd de mooiste en veiligste oplossing, maar niet bepaald de goedkoopste!

 

Als je gebruikt maakt van een dimmer, let er dan ook op dat je een snubber erbij plaatst, of dat deze al in de dimmer is ingebouwd, dat voorkomt het brommen. Waak ook ervoor dat de dimmer het vermogen aankan!

 

Bij een dimmer moet je ook niet te sterk willen gaan dimmen, aangezien de spanning over de motor aardig kan gaan oplopen en dus beschadigingen kan opleveren. Brand zou hier ook een mogelijkheid bij kunnen zijn.

 

Een beetje profesionele dimmer heeft dan ook vaker een minimaal stand erop, die je dan ook goed moet instellen. Een amperemeter kan hier een mooi hulpmiddel bij zijn.

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

weer iets geleerd.

thnx just4fun :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites
gewoon niet onder de 30% dimmen..

 

Vraag mij wel af hoe zwaar die buis is , moet een heel ding zijn voor 8x 600 watt.!! :innocent:

 

12-12

2x 4 lampen

 

Theorie zeker? Ik heb gedraait met 500kub 3200watt aan lampen en stond nog een kachel voor de inlaat ook. In de winter red ik het zeker, zomer waarschijnlijk ook omdat het een grote ruimte is.

Buisvents heb je trouwens tot 1500kub

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog even ter aanvulling: Een snubber voorkomt niet het brommen volledig, maar kan bijdragen aan minder brom. Het beschermt echter wél de dimmer. Brom heb je met faseaansnijding altijd (de gewone dimmer).

 

Het komt doordat de snelheid van een asynchrone motor afhankelijk is van de frequentie van het lichtnet. Door deze te varieren kun je dus de snelheid van de motor regelen. Een transformator gebruiken kan ook. Je levert dan een lager voltage aan de motor waardoor deze minder vermogen levert en dus trager gaat lopen. Zonder brom overigens. Dus die fancontrollers met trafo en 5 standen zijn perfect daarvoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...