Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
_mephisto_61

Hoe Sluit Ik Dit Schakelbord Aan?

Recommended Posts

misschien een domme vraag maar ik snap het niks van

 

Ik heb van iemand een schakelbord gehad maar nu weet ik niet helemaal hoe ik nu hem moet aansluiten.

med_gallery_8836_3120_34952.jpg

 

 

ik heb dezelfde kabel getrokken 4*2.5mm

maar hoe sluit ik die nou aan in me meterkast?

is dat een fase meer dan normaal, ik heb twee groepen van 16a

med_gallery_8836_3120_293146.jpg

 

 

hoe ze op foto zitten had ik gewoon twee aparte groepen!

 

weet alleen niet hoe ik die nou op dat schakelbord moet aansluiten?

 

 

greetz mephostp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een 3 fase bordje zo te zien 1 x bruin 1x zwart 1x zwart wit 1x blauw.

 

Die trek je vanaf je hoofdstoppen door naar dit bordje.

 

Als je dit niet snapt dan moet je iemand inhuren die je installatie nakijkt.

 

Groetjes Esmie

Gele pasringen weet iemand zo ff of dat niet toevallig 3x35 ampies zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik zo kan zien is dat het schakelbord op een krachtstroomgroep heeft gezeten.

 

Ik mis eigenlijk alleen de tijdschakelaar die je relais moeten aansturen, kan dat???

 

Om deze kast op een 220v groep(en) aan te sluiten doe je het volgende:

 

De blauwe draad sluit je in je meterkast ook op de blauwe draad aan (dit is de Nul)

De groengele draad sluit je ook op de groengele of op de aardstrook in je meterkast aan.

 

De bruine, zwarte en zwarte met streep zou je kunnen verdelen over je andere groepen.

Heb je te weinig groepen, dan sluit je gewoon 2 draden (bijv. beide zwarten) op 1 groep aan.

 

Let wel op dat je je groepen niet doet overbelasten !!!

 

Per 16A groep kun je een totaal verbruik van 3600 watt op aansluiten, let wel op, je piek belasting bij inschakelen kan je over deze wattage heen brengen waardoor de zekering springt bij het inschakelen.

 

Persoonlijk zou ik al helemaal niet over de 3000 watt totaal gebruik per groep gaan.

 

Twijfel je nog, vraag dan liever iemand die het al vaker gedaan heeft !!!

 

Werk je in je meterkast, schakel eerst je hoofdschakelaar uit !! Werk spanningsvrij !! Meten is weten !!

 

 

MAAR WAT NOG ERGER IS, OP DIT SCHAKELBORD IS TOTAAL NIKS GEAARD !!!! ZONDER AARDE, LEVENSGEVAARLIJK !!!!

 

Je moet een 5 aderige kabel trekken waar dus de geelgroene draad in zit, of leg een extra geel groene draad die je uiteraard ook OVERAL aansluit op iedere stekdoos etc.

 

Suc6

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. ik zou niks zomaar in de meterkast aansluiten - denk aan je verzekering. Als je fik krijgt kun je naar je centen fluiten!

2. Weet verdomde goed wat je aansluit. Bij 3 fasen gaat er nooit meer stroom door de nul dan dat er maximaal door één van de fases gaat. Bij twee stoppen op een gelijke fase is dan niet zo.

3. Dit schakelbord schakelt alleen de fase, niet de nul. Kijk dus goed uit hoe je aansluit.

4. Er zitten flinke zekeringen op. Groter dan in jouw meterkast. Er zit een geel steentje in dus dat is 25A. Zinlooos. Andere steentjes, andere zakeringen en zeker minder dan in je meterkast anders hebben die zekeringen volstrekt geen zin, dan vliegen die in de meterkast er eerder uit.

5. Ik weet niet hoeveel je er op wilt aansluiten (kan nooit veel zijn op 2 x 16 A) maar dan is dit wel erg ruim overbemeten qua aansluitingen en vermogen.

 

Ik zou dat ding uit elkaar halen en zelf eentje op maat in elkaar schroeven, maar dan wel netjes veilig geaard want dit slaat natuurlijk nergens op. Dit soort bordjes geeft onze "branche" nou een slechte naam.

 

Als het effe kan in een goede installatiekast ipv op een plank hout.

 

Laatste tip: niet blowen als je fotografeert :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wahgwhahwa ...

 

Nu ik beter kijk zie ik inderdaad dat dit een pruts bordje is ...

 

Inderdaad Whazzup ...

 

Kloten onder de hoofdschakelaar en in je hoofdstoppen en onder de meter is illegaal en mag niet uitgevoert worden door beunhazen en prutsers zoals mij.

 

Mijn herziende advies is dan ook onherroepijk:

 

Ga hulp halen verbouw je bordje precies op maat en maak het burn proof.

 

Mijn eerste advies was ver beneden ANP ... toen was ik wel zo stoned nu niet meer nu ga ik weer sukken.

 

Groetjes Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...