Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
godsake

Is Dit Een Varenrouwmug?

Recommended Posts

De vraag is simpel. Is dit een varenrouwmug?

Ik zag er vandaag enkele opvliegen bij mijn (buiten)planten. Ik ben bijna zeker dat het antwoord "ja" is, maar ik wou toch een tweede mening. gallery_11902_2775_312652.jpg

 

 

grtz,

 

Godsake

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zijn de varenrouwmugjes zwart,dus dan zou het wat anders zijn.Maar ik ben zeker geen expert.

Sterkte. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, varenrouwmug is zwart en dat is deze niet zo te zien

Larven in je aarde ?

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga het morgen nog eens herbekijken, bij goed zonlicht...nu is het niet duidelijk meer te zien. Ik dacht dat ze wel degelijk zwart zijn, maar kben niet heel zeker. De pot is ook zwart maar op de foto ziet die er ook blauw-grijs uit, dus dat zou het kleurverschil kunnen verklaren.

 

Ze zijn trouwens zo'n 5 mm groot, dezelfde maat als de varenrouwmug.

(Ik hoop natuurlijk dat het er geen zijn. :whistling )

 

Als er larven aanwezig zijn, zitten die dan in de bovenste toplaag, of ook dieper?

 

 

Grtz,

 

Godsake

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij is dat zo`n klote ding die je s`avonds lek prikt oftewel een neefje zoals wij dat zeggen

mug_02.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Larven kunnen in de boven laag voorkomen ,maar ook in de hele pot, hangt ervan af hoe lang ze erin zitten

Eieren zitten zeker in de bovenste laag.

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag goed gekeken en ze lijken toch verdacht veel op deze gallery_5822_189_37817.jpg

 

Er zaten er wel bijna geen meer...Mss verdwijnen ze wel helemaal, maar ga toch dagelijks kijken voor larven. Als ik iets verdacht larve-achtig zie, of de mugjes verdwijnen niet, dan bestel k toch maar wat nematoden. Ik zie t wel...

 

Grtz,

 

Godsake

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update...

De mugjes zijn gebleven en zag daarnet bij m'n dagelijkse inspectie van de grond een larve. Veel heb ik er niet gevonden, maar in enkele potten toch een paar.

Toch maar die nematoden besteld. Ik verwacht ze spoedig :specool

 

Grtz,

 

Godsake

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje minder water geven, en van onder.

Varenrouwmug kan alleen gedijen als je grond een lekkere vochtige toplaag heeft.

Die kun je rustig uit laten drogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om enige twijfel weg te nemen. Ik ben bioloog, en aan de hand van je foto (ik heb 'm ff gedlld om uit te vergroten) en wat ik aan foto's op het internet heb kunnen vinden ben ik voor 85% zeker dat 't m is. Mocht het iets anders zijn dan geldt nog steeds voor iets dat larven aan je wortels heeft knagen: schaadt het niet, dan baat het niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx voor de anwtoorden. Ik zal ze eerst behandelen met de nematoden en vervolgens kijken om ze van onderen water te geven.

Toch een vraagje hierbij. Door vanboven water te geven zijn veel wortels in het bovenste deel van de pot gegroeid. Geeft het de plant geen stress als die wortels plots geen water meer krijgen?

 

Grtz,

 

Godsake

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het maar over een enkel mugje gaat zou ik geen rigoreuze maatregelen nemen. je zou een gaas over de pot kunnen spannen, zodat je kunt zien hoeveel mugjes er elke dag uit je aarde komen. Ik zou alleen niet kunnen zeggen wat het aantal mugjes per dag is waarbij je kunt spreken van significante schade aan je plant. Succes in ieder geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...