Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
spint

Spc Klimaatcontroller Doorgebrand

Recommended Posts

Wegens verhuizing een tijdje niet op het forum geweest maar ben nu dus weer terug met gelijk een probleem.

 

Mijn SPC klimaatcontroller werkte niet meer op de automatische stand, de fan draaie heel zacht en hij reageerde niet meer op temp. veranderingen. Eerst de sensor doorgemeten en die werkte goed, weerstandwaarde verandere bij verlaging of verhoging van de temp. Daarna heb ik hem opengemaakt en zag dat er 1 component helemaal doorgefikt was en andere omliggende compnenten had aangetast. Het is een 7 ampere en er zit een 1500 en een 500m3 afzuiger op. De zekering was goed. Nu wil ik dus de verbrande componenten vervangen maar ik kan niet aflezen wat erop staat.

 

Is er iemand die er 1 heeft die even kan kijken wat er op de onderdelen staat (zie onderstaande foto's).

 

med_gallery_5579_490_66388.jpg

 

 

med_gallery_5579_490_1171183.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niemand een SMSCOM SPC7 die even de voorkant eraf wil halen om te kijken welke 3 componenten het zijn ???

 

Of weet iemand waar die dingen vandaan komen, website ofzo ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

man neem toch geen risico's en ga snel ff in de gs een nieuwe hale!!

(of in de shop van dit forum hebben ze hem ook )

 

maar van waar komt de jouwe ??

mss heb je zelfs nog garantie!!!

 

en welke SPC is het juist (foto?) want normaal is dat zeer degelijk materiaal dus mss zit er ergens nog iets fout !!

 

mss te zwaar belast ofzo??

 

hoeveel lampjes heb je wel niet hange ?? :rofl

 

 

maar toch :D

 

:no ;) :) ;) B) :D :smoke :smoke :smoke :smoke :smoke :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

er staat een 1500 en een 500 m3 op, dat is dus niet. Ik heb hem van iemand overgenomen en heeft 2 jaar goed gewerkt. Warom een neiwue kopen, het is wel duidelijk dat dat ene component gewoon defect was en doobrande. Nieuwe componenten erop en klaar. als je auto stuk is koop je toch ook niet gelijk een nieuwe :D zekering was nog goed trouwens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spint je had op dit forum makkelijk kunnen zoeken of niet ?

 

Heb je goed gezocht ?

 

Ik ga nu alsnog een zoekopdracht doen ...

 

O wee je gebeente als er iets uitrolt he ...

 

Esmie

 

hee kut man .... sms is ook troep ...

 

ik dacht dat je een Multifan had ..

 

hehe

 

mijn foutje.

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je mag me wel hoger inschatten dan dat :no Ik kom wel wat vaker op het forum...........

Vind je je reactie zelf niet wat overdreven. Misschien moet je zelf eerst even de zoekfunctie gebruiken voordat je commentaar levert ;)

 

Ben wel blij me je excuses :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

wahwhahw je hebt gelijk !!

 

Ik had het ook weg kunnen halen !!

 

Van je fouten moet je leren, falen is opnieuw succes behalen.

 

Kus op je verbrande SMS

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites
er staat een 1500 en een 500 m3 op, dat is dus niet. Ik heb hem van iemand overgenomen en heeft 2 jaar goed gewerkt. Warom een neiwue kopen, het is wel duidelijk dat dat ene component gewoon defect was en doobrande. Nieuwe componenten erop en klaar. als je auto stuk is koop je toch ook niet gelijk een nieuwe :D zekering was nog goed trouwens.

nou.. dat ben ik volstrekt niet met je eens! Van die auto wel maar dat gaat niet op voor elektronische componenten. Het lijkt er op alsof er een condensator is uitgefikt. Dat doet ie meestal niet zomaar. Een kapotte halfgeleider (triac, ic of transistor) toont meestal aan de buitenkant geen enkele visuele fout.

 

Aan de dikte van de printbanen, de draden en het koelelement te zien zal dit neem ik aan de schakelkant zijn, niet de sturing. Vervaninging is te proberen maar ik geef je absoluut geen garantie dat dat het probleem zal oplossen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je de defecte componenten vervangt, kan ook gewoon een slechte halfgeleider zijn geweest. Ik bedoel, hoe gaan electrische dingen kapot. Je gooit een PH/EC meter toch ook niet weg als je alleen de electrode kan vervangen en hij dan weer werkt. Overbelasting is het in iedergeval niet geweest, anders was de zekering er wel uitgeklapt.

 

Maar goed, van repareren zal het wel niet komen zonder gegevens van de componenten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot zover ik kan zien is het een plat cirkelvormig component ter grootte van een stuiver?? is dit zo?

Dan is het waarschijnlijk een condensator.

Over de oorzaak zal ik maar niet gaan gissen.

Ik zie bij de andere componenten letters op de print ter componentaanduiding (bijv. R1 een weerstand dus)

kan je de letter nog lezen? als het een condensator is moet er een c staan.

Als je er 1 vind van dezelfde afmeting dan zou ik die er wel in durven zetten en gokken op de juiste waarde.

Uiteraard als het dan weer werkt even in de gaten houden of het zootje niet WEER te warm wordt want de oorzaak kan ook in een ander component liggen!

Het vierkante gesmolten blokje er naast is waarschijnlijk een relais, die zou ik ook even bekijken als de kapjes er af kunnen.

Over de oorzaak ga ik niet gissen, defecte electronica, slijtage, overbelasting (dat de zek. nog goed is hoeft niet veel te betekenen) ik weet niet of je de mogelijkheid heb om diodes ed. door te meten maar dat zou ook niet onverstandig wezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...