Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
blauwezand

Welk Voorschakelapparaat??

Recommended Posts

He techneuten,

 

Voor de volgende ronde een aanpassing in mijn hok, ik stap af van de twee cooltubes

van 400 watt, en ga over naar 1x 600 watt lamp.

 

Reden hiervan is dat de temparatuur niet echt lekker in de hand te houden is en het liefst

gaan we natuurlijk door in de zomermaanden.

 

Aangezien ik niet echt verstand heb van electra (ook niet van kweken :) ), daarom graag jullie advies betreft de

aanschaf van een 600 watt vsa.

 

Heb er twee op het oog, welke zou jullie voorkeur hebben??

 

- Vosloh Swabe - 600W hier te zien.

- TRM IP66 600 watt hier te zien.

 

Mijn hok is 1.30 breed en 0.70 diep zou ik deze ruimte goed kunnen bestralen met een adjust-a-wing?

 

Graag jullie meningen en advies

 

grt

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee BZ

 

Ik heb zelf ook Vossloh, en daar ben ik heel tevree over.

Geeft echt geen trillingen af of gebrom.

 

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou blijven bij de 2x400 cooltube ...

 

kun je niet beter ventileren ?

 

1 x600 op dat oppvlakte is teweing vind ik.

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ esmie

 

Zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn, heb nu een ingeboxde buisafzuiger van

350m3.

 

Daarnaast zijn de tubes niet aangesloten op een aparte afzuiger, maar de lucht door de tubes word aangezogen door de filter vanuit het hok.

 

Hoeveel m3 zou jij voor gaan kiezen dan in mijn geval?

 

gr

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minimaal 1000m3

 

 

inkoppertje :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ ert,

 

een inkoppertje dat dacht ik ook maar volgens leafman gelden de volgende afzuigwaardes voor

cooltubes.

 

- 1 reflector = minimaal 75 kuub - maximaal 350 kuub

- 2 reflectoren = minimaal 100 kuub - maximaal 350 kuub

- 3 reflectoren = minimaal 200 kuub - maximaal 350 kuub

 

Het gaat bij mij om de middelste.

 

Nu jij weer :)

 

gr

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat heb je goed gelezen maar er staat niet bij dat jij door je filter gaat zuigen, op de site van Leafman :)

 

 

Dit is volgens mij op een gesloten cirquit.

 

Zet gewoon een grotere afzuiger op je tubes, want als jij je tubes afzuigd via je filter, verlies je wel heel veel vermogen natuurlijk.

 

Nu jij weer.

 

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

lucht gaat vanuit het hok, via het filter, door de tubes, via de afzuiger naar buiten.

 

Nu ik weer......heb jij nog wat groters liggen?

 

gr

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

:)

 

Hahaha, nee ik heb nu echt niks staan in die maat.

Je zou het niet zeggen maar is zo.

Ben aan het ruimen geweest.

 

Maar moet niet moeilijk zijn.

 

Maar je hebt echt meer power nodig.

 

:cry

Share this post


Link to post
Share on other sites

BZ,

 

Moet nu ff pizza halen, maar ook jouw problemen zijn oplosbaar.

 

De adviesen van de Leafman moeten wat mij betreft niet serieus genomen worden.

 

Daar heb ik een aantal zeer sterke argumenten voor.

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

het advies van Leafman klopt als een bus als je een aparte ventilator hebt voor je tubes en er géén filter op hebt, en bovendien uiterst korte leidingen en zeker geen bochten van 90 graden :)

 

Dus aparte luchttoevoer en afzuiging voor de cooltubes, liever niet uit je hok. Dan moet het goed gaan. Heb hier dagen proefgedraaid met een 400 HPI en 600 GreenPower achter elkaar in tubes, 350 kuub ventilator (alleen voor tubes), koelt perfect, ventilator staat niet eens op vol maar op stand 2/3, afhankelijk van omgevingstemperatuur. Je blijft uiteraard wél stralingswarmte houden en niet zo'n beetje ook. Dat hou je niet tegen. Dus koel hou je het niet, daarvoor moet je je ruimte meer ventileren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ esmie, al terug van de pizzaboer??

 

@ whazzup, met ventileren bedoel je dus meer afzuiging, of (nog) grotere aanzuiggaten,

ik zit nu al op 3x de inlaat grote van 12,5cm?.

 

En hoeveel cub afzuiger zou je in mijn geval gaan gebruiken?

 

gr

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

al maak je een inlaat van een m2, de beperking is je cooltube. Die is wel 125mm, maar heb je wel eens gekeken wat daar in zit? juist. Een fitting en een lamp. Die pakt zo een kwart van je oppervlak en verstoort de luchtstroom, en dat maar liefst twéé maal! Dus je invoer maakt niet uit, maar alle verstroringen die er verder nog zijn bij de luchtstroom. met twee cooltubes in je hok en afzuigen door je cooltubes hou je het niet koel. Je afzuigcapaciteit gaat zo maar met 50% of meer naar beneden, zeker als je ook nog een filter in je luchtcircuit hebt. Je hebt een aparte 350 kuub nodig voor je tubes, zonder filter en met zo weinig mogelijk bochten en een aparte (koele!!) luchttoevoer want nu trek je verwarmde lucht door je tubes.

 

Ik werk met twee keer 350: 1 voor mijn hok, een regelbare voor mijn tubes die een aparte invoer een afvoer hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je die aparte toevoer/afvoer van de tubes, dan ook aangesloten op een demper oid, aangezien

je herrie aan de aan- maar ook aan de afzuigkant hebt?

 

gr

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo BZ,

 

Whazzup begrijpt waar ik heen wil.

De Leafman uitleg gaat uit van een basis aansluiting, ik ga uit van een aangepaste aansluiting.

Met die tentjes gaan ze ervan uit dat de tentwand meteen de buitengevel is niet dus, als daar 4 mtr extra slang op zit met 2 bochten en een filter is de flow bijna niets meer.

 

Overcapaciteit en aftoeren is de oplossing voor je tubes probleem.

Oftewel je neemt zoals Whazzup als zegt 2 afzuigers, of je neemt 1 x 1000 m3 en je sluit hem correct aan.

Dus met een outlet van 250mm zo op je buitengevel, vergeet de 125 mm maar alles moet op 250 beginnen en eindigen.

En natuurlijk koele gefilterde lucht er doorblazen aan de ene kant en de warme lucht afzuigen en afvoeren.

 

Groet

 

Esmie

 

ps: 3 afzuigers is the ultimate .....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb je die aparte toevoer/afvoer van de tubes, dan ook aangesloten op een demper oid, aangezien

je herrie aan de aan- maar ook aan de afzuigkant hebt?

De herrie bij de invoer valt heel erg mee. De afvoer kun je een geluidsdempende slang op zetten of een demper. Hoe rekening inderdaad met, zoals esmee zegt, overcapaciteit als de luchtstroom verstoord wordt want je debiet neemt rap af! Maar met niet te lange slangen en bochten moet je het makkelijk zo kunnen redden met een 350 kuub voor je cooltubes. Heb nog een ouwe 350 ruck liggen overigens als je omhoog zit, een metalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor het aanbod whazzup maar ga van de zomer eens aan de slag met een van kunststof

en daarom heen een box zoals in je verslag (kan ik helaas niet zo snel vinden).

 

Met een gewonen adjust-a-wing kan ik dus niet de 1.30 breedte en 0.70 diepte overbruggen?

 

grt

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben maar een klein kwekertje, maar zeg dat je die ruimte ruimschoost kan voorzien met een 6oow en die Adjust.

 

Ook is de andere oplossing prima te doen die Whazzup zegt.

 

Het is maar waar je voor kiest.

 

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

de adjust-a-wing spreekt mij het meeste aan, aangezien ik anders twee afzuigers moet ophangen waar ik

niet direct, ivm geluid etc,. zit te wachten.

 

Helaas zijn er nog niet veel mensen op het forum die hun ervaringen hebben gedeeld

 

gr

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Blauwezand,

 

Wij zitten hier eigenlijk met een vergelijkbaar probleem. De overmatige hitteontwikkeling van de kweekruimte.

 

En onze conclusies zijn eigenlijk het zelfde als die van Whazzup.

 

Je kunt de cooltubes maar beperkt afkoelen. Als je nagaat hoe hoog de temperatuur van de lampen wordt en dan nagaat dat de afzuiging met de cooltubes ook gemaximaliseerd is, dan zit de oplossing voor het koelen van de kweekruimte niet in de tubes. Ze kunnen slechts bijdragen.

 

Dus draait het om de ventilatie van de ruimte in zijn geheel en de temperatuur van de verse lucht die je gebruikt.

 

Het zal uiteindelijk nooit koeler worden dan de lucht die je gebruikt voor de invoer. Dat wordt ook nog wel eens vergeten. Daarnaast moet de ventilatie toereikend zijn en ook goed intern circuleren.

 

Onze oplossing hebben we gezocht in het vergroten van de afzuig en actieve inlaat capaciteit. per vierkante meter hebben we dan het volgende gepland 800 kuub afzuiging 500 kuub inlaat en 375 voor de cooltubes.

 

En om dan helemaal te overdrijven hebben we een airco splitunit klaar liggen. Daarmee gaan we de kamer, waar de kweekruimte in staat(gelukkig geen hele zolder), koelen om de (indirect) verse lucht zo stabiel mogelijk mee te houden.

 

Als we dan die warme nazomers niet door kunnen komen weten we het ook niet meer.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...