Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
jimfried

Jimfried's Eigen Serre

Recommended Posts

Hej iedereen,

zoals ik dus in m'n andere topic had aangekondigd, een verslagje van m'n eigen serre.

Het gaat hier dus ook om Kc33 X Master Kush, de planten zijn stekken geplant doorheen heel de maand Juni, de eerste helemaal begin Juni, de planten staan in plantgaten met een mix van gewone potgrond, gewone aarde en neutrale turf, dit omdat het zandgrond betreft die niet zo vlot water ophoud.

Ik heb nog geen kans gehad de grond in het geheel te bewerken dus dat zal voor volgend jaar zijn, er zal dan compost onder de grond verwerkt worden.

De planten krijgen als voeding kippenmest opgelost in water.

De planten staan van s'ochtends tot s'avonds volledig in de zon.

Alles gaat momenteel lekker, zodus enkele foto's:

mn favoriet, deze plant staat het langst en is een mooi bossige plant geworden.

gallery_9431_2617_30100.jpg

gallery_9431_2617_11321.jpg

lekker in het zonnetje:

gallery_9431_2617_43194.jpg

overzichtje:

gallery_9431_2617_34580.jpg

een mens leeft niet van weed alleen:

gallery_9431_2617_10694.jpg

dit mini stekje stond al effe op de vensterbank, ik verwacht er grootse dingen van!! :)

gallery_9431_2617_20548.jpg

 

Zo dat was het, feel free to comment!

Ik hoor jullie wel...

in the mean while...groei ze!

 

groeten Jim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij hebt het voor elkaar met 2 van zulke kasjes :cry Als ik zit zo zie gaat het helemaal goed komen, zullen stuk voor stuk nog redelijke bomen gaan worden tot ongeveer 2 meter.. Hoe hoog is dit bouwwerk? foto? :)

 

Heb je al aan ventilatie gedacht?

 

Ik zie een meloen en een courgette, of heb ik het fout..? Zelf heb ik ook meloen, paprika en tomaat staan..

 

Groeten PK

Share this post


Link to post
Share on other sites

je ziet het goed :) voor de tomaten en paprika's hebben we nog een andere serre, beetje serreverslaafd hier :cry

de serre is op het hoogste punt 3meter 20 hoog dus dat zal geen probleem worden.

Ik kan overigens moeilijk inschatten hoe hoog ze nog zullen worden, ik denk iets van een meter 50 a 2 meter, zal wat afhangen van hoe goed de zomer is.

Ventilatie is in deze serre nogal tamelijk aanwezig gezien de beide 'tippen' - zoals we dat hier noemen - van het dak nog niet dichtgemaakt zijn.

Ik zal morgen eens wat foto's van de serre zelf voorzien.

 

wederom thnx voor je reply

grtz Jim

Share this post


Link to post
Share on other sites

kippenmest opgelost in water is nog niet hetzelfde als vloeibare mest he, besef dat wel. Heb je die mest niet gewoon door je grond gemengd? De meststoffen worden pas over langere tijd omgezet in voeding, dus kijk uit dat je niet gaat overbemesten. Je kunt hier niet zo mee omgaan als normale cannabis voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Lees plantkas zn oude verslagen eens, ben bang dat je planten tegen t dak aan gaan groeien. Ventilatie en nog een Ventilatie daar moet je voor gaan zorgen, een inblaas en een uitblaas anders zal je toprot gaan krijgen! Verders zul je er denk ik toch aan moeten gaan denken om enkele plantjes om te kappen ivm dat er anders gene lucht meer tussen de toppen door kan over een maandje ...

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup

ik heb testen gedaan met 8 planten in potten, 4 kregen er vloeibare kippenmest, bij de andere 4 zat er NPK onder de grond, na anderhalve maand zag ik geen verschil tussen de planten.

Nietemin ga ik volgend jaar inderdaad gewoon mijn voeding onder de grond mengen, had dit dit jaar ookal gedaan als het had gekunnen maar de kippenmest was nog niet klaar, heb nu verschillende composthopen waar zowel plantaardig afval als een dosis kippenmest onder zit, dit wordt begin volgend jaar onder de grond gewerkt.

@Kingmocum

uit ervaring weet ik dat kc33 x Master kush niet breed uitgroeid als je ze niet topt. Bijgevolg zal het elkaar verstikken van de planten naar alle waarschijnlijkheid geen probleem worden, moest het toch gebeuren dan kap ik inderdaad enkele planten.

En wat de ventilatie betreft, de serre is langs voor- en achterkant aan elke kant dik 2 vierkante meter open, dus ventilatie is geen probleem :)

Moest de maand Juli één grote hittegolf worden zou er misschien nog een probleem kunnen zijn in verband met de hoogte maar dan zouden ze al bijna 10 centimeter per dag moeten groeien wat niet haalbaar is.

Ik gok op maximum 2 meter maar ga uit van anderhalve meter.

 

grtz Jim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je wel goed zit met de lengte van de planten, hoewel ik niet weet in welke week ze in bloei gaan, 2 weken later kan zo 50 cm schelen.. Wel is het zo dat als ze elkaar raken, ze gaan concureren om licht wat als gevolg heeft dat ze een wedstrijd zullen doen wie het snelst boven is..

 

Wat je moet proberen in je kas is om een zo egaal mogenlijk veld te creeren, vooral omdat je onderin je planten echt geen oogst krijgt!!

 

Een mooi voorbeeld hiervan is de volgende foto, je ziet rondom dat het compleet vol zit met toppen, maar je kan zo door het midden van de plant (3.4 meter) heen kijken, hier was gewoon geen licht voor topvorming.. (de andere planten welke er naast stonden hingen al te drogen)

gallery_5639_962_78723.jpg

 

Ventilatie door 2 kanten open te laten kan prima zijn, teminste als het nooit aanzienlijk waait in jou omgeving.. Als er in het najaar een flinke storm is en deze komt onder je plastic van je dak heb je kans dat het dak vleugels krijgt.. Als je op dat moment wind in je kas krijgt is dat fataal voor je planten, aangezien deze nog nooit met het fenomeen wind hebben kennisgemaakt in hun leven.. Het blijven kasplantjes he :) Ook zou het een beetje jammer zijn als het inregent, de kas staat er tenslotte omheen om de toppen te beschermen tegen regen, wind en andere weersomstandigheden.. Als het dan in het najaar alles natregent kan je je planten toch bijna net zo goed buiten zetten..

 

Hersenspinsels.. Foto van de buitenkant kan verheldering bieden :cry

Share this post


Link to post
Share on other sites

plantkas,

wat je zegt van dat egaal veld in interessant, daar zal ik op letten.

Wat die wind betreft, hij komt een beetje in de kast binnen maar de planten hebben er niet echt onder te lijden. Ik zie het alleen maar positief in, de planten zijn beschut maar hebben niet te lijden onder hoge vochtigheid en dergelijke.

De kas bestaat uit een metalen frame dat ik met blokken van 80 kilo in de bodem verankerd heb, het moet dus al een aardig windje zijn dat m'n serre meesleurd. :)

Ik zal wat foto's maken van binnenuit, van buitenuit doe ik niet wegens veiligheidsredenen.

De serre zal tegen de herfst/winter aan toch dichtgemaakt worden overigens. Had er voorheen geen tijd voor.

 

grtzzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey,

 

Lees plantkas zn oude verslagen eens, ben bang dat je planten tegen t dak aan gaan groeien. Ventilatie en nog een Ventilatie daar moet je voor gaan zorgen, een inblaas en een uitblaas anders zal je toprot gaan krijgen! Verders zul je er denk ik toch aan moeten gaan denken om enkele plantjes om te kappen ivm dat er anders gene lucht meer tussen de toppen door kan over een maandje ...

 

Groeten

 

je kan ook als je toppen er fatsoenlijk inkomen wat grote bladeren eraf trekken zo gaat er ook nog eens meer naar de toppen toe :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@stan

als het nodig is doe ik dat ook, gezien ik toch voeding bijgeef hoeven ze geen voedingsstoffen uit de bladeren te halen.

Gezien de hoeveelheid licht die de planten krijgen hoop ik op dikke toppen. :)

 

grtzz jim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat je zegt klopt als een bus, voorlopig is er nog niets aan de hand, mijn kas is ook nog niet dicht en kiert aan alle kanten.. Daar hebben ze totaal geen last van en is eigenlijk allen maar een voordeel, de temperatuur blijft mooi laag waardoor je kortere internodes krijgt en bossige planten.. In het topic Trees kan je goed zien dat de temperatuur vaak te hoog is, lange internodes en erg gestrekte open planten.. (misschien ook door te weinig licht)

 

Maarrrr... Als er eenmaal toppen aan je plant zitten is een hoge luchtvochtigheid fataal, toprot slaat dan (als je pecht hebt) al in week 3 van de bloei toe.. Je geeft aan dat je in de herfst de kas wil dichtmaken, en daar gaat het me juist om, dat is het krietieke moment!! Je hebt dan een oerwoud met lekkere dikke buds welke dagelijks aanzienlijke hoeveelheden water verdampen.. Ik herrinner me het hydrotopic van bamboo van vorig jaar nog, deze had 2 flinke bomen buiten staan op hydro, deze dronken samen 20 liter op een warme dag!!! Deze 20 liter zal door de plant voornamelijk verdampt worden en als jij de kasje dus helemaal dicht maakt zal je met die 20 liter verdampt water een luchtvochtigheid van 100% veroorzaken.. Idiaal voor toprot dus!! Ook met windstil weer zal dit snel het geval zijn.. Wat je zal zien is dat je dak vol komt te hangen met druppels welke constant naar beneden vallen.. Je creert dan je eigen regen binnen je kas, precies wat je NIET wilt.. :smoke

 

Wat er tegen te doen is.. Zelf afzuiging en een luchtinlaat maken om zo een constante luchtstroom te creeren waardoor de 20 liter verdampt water naar buiten geblazen zal worden..

 

In mijn 2e kweekjaar was een van mijn stekkers van de ventilatie doorgebrand, hierdoor was mijn ventilatie 1/2 week uitgevallen, de toprot had meteen zo ernstig toegeslagen dat ik 2 van de 3 planten direct moest knippen ondanks dat de makkelijk nog 3 weken konden staan! :cry

 

Voor het wegwaaien van het frame ben ik ook niet bang, eerder dat plastic als het gaat klapperen/(onder spanning staat) snel scheurt, als de wind vol je je kas blaast kan je plastic makkelijk scheuren en dan is het einde zoek.. Let op de tape, dak en onderkant ;) Ik was een hele dag kwijt om de 10.000 kleine snippertjes plastic op te ruimen..

gallery_5639_129_73351.jpg

 

(Ik moet wel zeggen dat de kas vol in de zeewind staat..)

 

Na een zomer in de volle zon zal het bros worden, iets van juist in de herfststorm niet gewenst is.. Dit is wel afhankelijk van het soort plastic dat je gebruikt heb.. Is het speciaal kassenplastic??

 

Een van de redenen waarom ik altijd actief afzuig en passief lucht in laat is dat er dan een onderdruk in je kas ontstaat, hierdoor zal je plastic mooi strak om het frame getrokken worden en kan het niet gaan klapperen door de wind, hierdoor zal het waarschijnlijk iets langer mee gaan ;)

 

bla bla bla :)

 

 

 

 

 

@stan

als het nodig is doe ik dat ook, gezien ik toch voeding bijgeef hoeven ze geen voedingsstoffen uit de bladeren te halen.

Gezien de hoeveelheid licht die de planten krijgen hoop ik op dikke toppen. ;)

 

Uhmm.. Ik weet niet wat jou ervaring daarmee is, maar die van mij is stamrot.. Op de plek waar je het blad er uit haalt zal en een wondje op de stam ontstaan, deze zal lange tijd vochtig blijven en dus ook gevoelig voor rot.. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ervaring daarmee is goed geen last van gehad.

en je toppen krijgen meer energie die normaal verdeeld wordt.

dus alleen de grote takken nie die aan je toppen zitten

 

grtz. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@plantkas

de herfst duurt tot 21 september :)

waarschijnlijk maak ik ze na de oogst dicht, en tevens ook niet helemaal.

Ik zal morgen foto's maken wat waarschijnlijk veel zal verduidelijken.

Het wegvliegen kan geen probleem zijn, de wind gaat er gewoon los door.

De serre heeft tot hiertoe windstoten van zo'n 100 kilometer per uur zonder probleem overleefd.

De andere, die vele zwakker is, ook. Dus ik maak me niet ongerust.

Welk soort plastic gebruik jij eigelijk? Was het geen soort bouwplastic fzo?

Toprot hangt ook samen met wat voor nazomer het wordt, volgens de zaadbanken is kc33 x Master kush vrij ongevoelig voor toprot, was één van de redenen waarom ik het soortje eens wilde proberen.

Maar dat zijn allemaal nog zorgen voor later.

Laten we ze nu nog maar effe leker laten groeien! :cry

@stanley

ik begrijp wat je bedoelt, indien ik merk dat er grote bladeren in de weg zitten zal ik deze misschien wel verwijderen.

Knippen lijkt me het beste?

 

grtz Jim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had plastic gebruikt welke op de grond word gelegt voor er een betonvloer overheen word gestort, niet het beste maar het koste daarintegen ook bijna niets..

 

Ik moet zeggen dat mijn plastic ook veel stromen heeft gehouden, het scheurt niet zomaar, je ziet vanzelf kleine haarscheurtjes komen, goed opletten B) Toch blijf ik erbij, als de wind erdoorheen waait zal je plastic bol gaan staan of klapperen.. :smoke Ok eerst foto's dan commentaar.. :)

 

Toprot hangt zoals je zegt ook af van het najaar, als de buitenlucht een luchtvochtigeheid van 90% heeft zal ik dat ook in mijn kas hebben, valt niets aan te doen.. Maar regen in je toppen is nooit fijn..

 

Over het bladeren verwijderen zijn op het forum ook verschillende discussies geweest vorig jaar, de een zegt dat de planten bladeren nodig hebben voor de fotosynthese (wat ook mijn mening is), de andere zegt dat er dan meer energie gestoken kan worden in de toppen.. Een ding, als je toch bladeren er uit gaat halen, laat zo veel mogenlijk van de bladstengel zitten, hierdoor zal de plant de sapstroom zelf afsluiten en valt de stengel er na verloop van tijd vanzelf af.. Hier zal een mooi dicht wondje ontstaan welke daarna veel minder gevoelig is voor rot.. :cry

 

Ltr PK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik misschien al had moeten vermelden is dat ik er een dak van golfplaten op heb gelegd.

Morgen foto's, nu eerst nog wat studeren :)

Bedankt voor je replie's alleszins!

 

grtz Jim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo examens zitten erop, update tijd!

Nu ook wat foto's genomen van de serre zelf.

De zon scheen blijkbaar wat te hard, wat m'n camera niet zo goed aankan, volgende keer duidelijker foto's, maar as for now you get the picture :nerd

 

m'n favoriete dame:

gallery_9431_2617_3498.jpg

gallery_9431_2617_43509.jpg

ze begint echt een mooi bossige plant te worden.

Van bovenuit gezien:

gallery_9431_2617_51464.jpg

 

Overzichtje:

gallery_9431_2617_28126.jpg

groot Blad:

gallery_9431_2617_7184.jpg

 

Tot slot de serre zelf:

gallery_9431_2617_19691.jpg

gallery_9431_2617_20819.jpg

gallery_9431_2617_45886.jpg

 

ziezo, alles gaat dus nog goed.

Ik hoor jullie wel. :nerd

 

Groeten Jim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die serre ziet er super uit :nerd daar kunnen bomen in groeien.

 

Keep up the good work

Greatz tjeute.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja de serre is inderdaad wel super :nerd

zit een mooi verhaal aan vast ook, mijn grootvader zaliger kocht het gestel zo'n dikke 20 jaar terug maar kreeg ze niet ineengezet bij gebrek aan bijhorende panelen en dergelijke.

Nu zoveel jaren na datum heb ik ze dan samen met mn moeder en grootmoeder dan toch uiteindelijk gezet, met wat aanpassingen aan het gestel dus... :nerd

 

grtz Jim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo,

 

Mooi dak :nerd die zal zeker niet weg waaien..

 

Je planten zien er top uit zover ik kan zien, ik zou er niet te veel aan buigen of toppen, als deze nog even door groeien staat je complete kas helemaal vol!

 

Groeten PK

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja inderdaad, ik zie het wel goed komen.

Volgend jaar minder planten en ook buigen want als ik je topic zo zie wordt dat een mooi bosje :nerd

 

grtz Jim

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo nog eens tijd voor een update.

Heb niet veel foto's want de kwaliteit is slecht en er valt niet veel te melden.

 

down to busines:

grootste plant gaat nog steeds hard:

gallery_9431_2617_42410.jpg

heb de middenste planten toch verwijderd en in potten gezet, ruimte zal nu vermoedelijk geen probleem meer zijn:

gallery_9431_2617_19371.jpg

het kleine stekje (annex boom in wording :nerd ) begint ook zijn draai te vinden:

gallery_9431_2617_21676.jpg

 

dingen die me tot hiertoe zijn bijgebleven voor het volgende kweekjaar:

- grond in de potten moet luchtiger want zit momenteel te vast naar m'n zin.

- serre ruimtelijk beter indelen met minder planten, waarschijnlijk buigen zoals plantkas.

- FATSOENLIJKE CAMERA AANSCHAFFEN!!!

 

Replies en opmerkingen zijn steeds welkom :smoke

 

groetjes Jim

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, ze hebben wat schade geleden dat wel, de punten van de bladeren die rechtstreeks aan de stam groeien sterven af(waarom nou net die i don't know) maar zowel zijtakken als hoofdtakken blijven het goed doen en groeien als tevoren. En daar draait het tenslotte om :nerd

Toen ik daarstraks die kleine stek wou verpotten naar volle grond (was plaatsje vrijgekomen) kwam ik jammerlijk genoeg te laat tot de ontdekking dat ze eigenlijk maar 1 lange wortel had... ze zal het dus waarschijnlijk niet halen... :smoke

Maarja, het was een achterblijvertje en het zal uiteindelijk niet zo'n verschil maken... doet alleen eventjes pijn aan je kwekershart :rofl

 

groetjes Jim

Share this post


Link to post
Share on other sites

die ene lange wortel is misschien het gevolg van een te vaste grond.

het zal wel verbeteren in volle grond.

je kan natuurlijk gewoon wat wortelstimulator geven ofzo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat heb ik ook al gedacht.

Desondanks dat ze gisteren nagenoeg helemaal slap kwam te hangen is ze vandaag al terug wat rechter komen te staan, onvoorstelbaar gewoon. :smoke

 

grtz Jim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...