Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BBB

Wit Zeil/vloerbedekking

Recommended Posts

Vandaag gebeld met Forbo, producent van oa. zeil linoleum, marmoleum,enz.

 

Hebben eerst een halfuur smakelijk gelachen om het "dodelijke plantjes gas" wat zou vrijkomen uit oa. keukenzeil.

 

Er is mijn echter wel uitgelegd hoe dit verhaal zijn ronde "kan" doen. Bij de ontwikkeling van zeil en andere soorten kunstof in eind jaren 60' begin jaren 70' werd er inderdaad niet zo nauw gekeken met de diverse chemische bestanddelen die werden gebruikt bij de fabricage van oa. zeil. Zo was er zelfs zeil waar asbest in verwerkt zat !! Dit is echter allemaal allang verleden tijd. Met de huidige millieuregels en normen, komen er geen schadelijkegassen vrij uit zeil. Zeil is dus totaal niet schadelijk voor mens, plant, en dier. Het feit dat zeil een bepaalde odeur heeft (wat met de tijd af neemt), is deze dus niet schadelijk.

 

Wat wel schadelijk "kan" zijn is de lijm die wordt gebruikt om de vloerbedekking op de ondergrond te verlijmen, maar ook hier zijn allerlei millieuwregels van toepassing, zodat men tegewoordig bijna altijd gebruik maakt van milieuvriendelijke lijm op waterbasis, wat vroeger 60'/70' jaren niet het geval was (oplosmiddelen).

 

Ook vijverfolie bestaat voor een deel uit weekmakers zowel de PVC als de EPDM Firestone variant.

 

Conclusie,....zit wel een kern van waarheid in, maar is allang een broodje aap verhaal ! Nu ik dit dus uit eerste hand heb vernomen (en niet zoals sommige mensen hier die maar wat na praten, en zelf nog nooit iets zelf onderzocht hebben over iets wat je ooit heb gehoord via een zus van een kennis die een vriend heeft die stucadoor is, maar nu verhuisd is naar het buitenland om dat ie last van astma had, wat achteraf een lopend oor bleek te zijn.) wordt mijn vloer weldegelijk wit (of zo licht mogelijk) ik persoonlijk vind het niet rijmen om bijna 1/6e van je oppervlakte zwart te maken, terwijl we er alles aan doen om wanden end. zoveel mogelijk te laten reflekteren. Nogmaals voor diegene die het niet snappen: Mijn planten komen in planten tafels te staan, staan dus niet op de grond, op een groot deel van mijn ruimte staan dus geen planten.

 

 

Succes allemaal !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk dat de producent van dat spul zegt dat het allemaal prima in orde is verbaast me niet, ik zou ook niet anders verwachten..

 

(Hoewel ik denk dat het linoleum geen probleem zal zijn, er zijn wel veel problemen met het vrijkomen van gassen uit spaanplaat/MDF maar dat is een heel ander verhaal).

 

Daarnaast nemen je planten voor zover ik weet bijna geen licht op via de onderkant van het blad, hier zitten nl. de huidmondjes, en volgens mij vinden die teveel licht helemaal niet leuk. Maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee, dus ik kijk graag met je mee B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...