Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Green_Ace

Grow Shop

Recommended Posts

Ik heb ooit eens uitgezocht wat te moeten doen om een CS te beginnen maar dit is niet haalbaar.

 

Nu woon ik in een plaats waarvan ik weet dat er veel gekweekt wordt. Een GS is natuurlijk minder gebonden aan regels en gedoog vergunningen dan een CS. En hier is geen GS in de buurt. Wil je van de plaats waar ik in woon naar een GS dan moet je of 25 km de ene kant op of 30 km de andere op.

 

Is er hier iemand die zelf een GS heeft opgestart? Zo ja was zoiets te doen en zou je mij willen vertellen hoe je dit hebt aangepakt.

Wellicht is het handig om een soort van filiaal gebeuren te creeren om het dan dus te starten samen met een reeds bestaande GS.

 

Ik weet dat er bij ons veel gekweekt wordt en die mensen moeten alles online bestellen (adres gegevens bekend bij de online GS, zelf ben ik daar geen fan van) of 25 a 30 km rijden om bij een te komen. Misschien is er een markt voor maar ik zit nog wel met een paar vraagjes.

 

Alvast dank.

Ace

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Green-Ace,

 

Weet je wat jij zou moeten, "Eerst langs de Kamer van Koophandel".

 

Zij zullen je in eerste aanleg goed op weg kunnen helpen bij het starten van een eigen onderneming in meer algemene zin.

 

Vervolgens is het raadzaam om te polsen bij de lokale overheid naar de mogelijkheden om een growshop te starten. Veelal is het afhankelijk van bestemmingsplannen of een onderneming kan worden gestart in een gemeente.

 

Zijn dan de hindernissen bekeken op economisch en juridisch vlak, dan wil ik best nog wat aanvullende specifieke informatie geven voor het opstarten van een growshop.

 

Let wel, een onderneming starten, doe je niet uit overweging om zelf de beste klant te worden. Het gaat om de levensvatbaarheid van de onderneming, op kortere en langere termijn.

 

Als we aannemen dat je netjes een onderneming wilt beginnen( dus niet met ongeoorloofde handel) is het van belang om van te voren alle aspecten van het ondernemersschap onder ogen te zien. Dit is natuurlijk alleen maar lastiger als je wilt ondernemen in de vorm van een growshop, omdat je rekening moet houden met het huidige ontmoedigende politieke klimaat en de slechte naam die growshop vaak krijgen.

 

Veel succes

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

ASGrow, dank voor je reactie.

 

Ik ben al geruime tijd aan het kijken of ik niet iets voor mijzelf zou kunnen beginnen. Ik ben mij aan het orienteren geweest wat voor onderneming dat zou moeten zijn. Het moet in ieder geval iets zijn waar je kaas van hebt gegeten anders is het een verloren strijd lijkt me. Het is niet zo zeer dat ik denk rijk te gaan worden. Ik ben het werken voor een baas een beetje beu. Ik hoef geen kaviaar op mijn brood maar twee plakjes boterhammenworst zou voor mij voldoende zijn als je begrijpt wat ik bedoel.

 

Ik zit zelf in de IT. Hier is echter geen droge boterham meer in te verdienen moet je nu iets nieuws opstarten. Aangezien ik zelf hobb matig in de muziek zit heb ik samen met een kameraad een plan op gezet om een muziek winkel te starten. Echter dit was toen (+/- twee jaar geleden) financieel niet haalbaar vanwege de voorraad die je moet hebben en het vermogen wat hier in gaat zitten.

 

In de plaats waar ik woon wordt veel gekweekt (waar niet) en wij hebben zoals ik al schreef hier geen growshop. De dichtstbijzijnde is een 20 a 30 km verder op.

Het idee om een GS te beginnen ontsproot min of meer spontaan aan mijn brein aangezien ik ook al uitgezocht had of het haalbaar zou zijn om een CS te beginnen. Dit is heden ten dage niet voor elkaar te krijgen. Een GS lijkt mij iets meer haalbaar omdat je dan niet met gedoog vergunningen aan de slag moet.

 

Nu lees ik uit jou verhaal dat een GS waarschijnlijk ook niet met open armen ontvangen wordt. Maar hier is toch niets illegaals aan? Ik bedoel de spullen die je verkoopt zijn op zich niet strafbaar om in je bezit te hebben.

 

Het is alleen de vraag of dit financieel haalbaar zou zijn. Op zich is het wel iets dat je kan starten naast een gewone baan, de winkel op koop avond en zaterdag openen om te kijken of er animo voor is. De rest kan natuurlijk op afspraak.

 

Natuurlijk is het uitgangspunt om e.e.a. volstrekt legaal te doen. Op zich ook een argument bij het indienen van een plan. Ik wil het netjes, veilig en legaal houden. Dus minder brandgevaar vanwege wazig aangesloten lampen en onjuiste materialen. Wordt het in ons dorp ook weer een stukje veiliger :verrygood

Ook kan je dan een adviserende/ informerende functie op je nemen die een CS laat liggen vindt ik. Hier krijg je verder geen info over gebruik e.d. Verkoop/ schuiven zo veel mogelijk. Wat de concequenties zijn intereseerd een CS verder niet.

 

Alleen zou de investering aanzienlijk zijn. En als het niet lukt tsja…… Ik weet het wel ondernemers risico maar ik kan dit natuurlijk zo veel mogelijk proberen te beperken. Wellicht om dit in samen werking te doen met een reeds bestaande gevestigde GS.

 

Kijk als een GS eigenaar nu zegt, het is financieel nooit haalbaar enkel en alleen als je je ook onder de toonbank gaat verkopen (stekken e.d.) dan houdt het voor mij op. Ik heb een gezin en wil daar in niets op het spel zetten. Nu snap ik ook wel dat je daar bijna niet onder stekken verkoop uit komt maar hier is wel een constructie te bedenken waarbij iemand anders dergelijke producten leverd. Het met elkaar in contact brengen van twee mensen is natuurlijk niet strafbaar. En laten we eerlijk wezen ik ken wel iemand die wel stekken kan leveren dus.……

 

Groet,

Ace

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel denk je dat je ongeveer moet investeren in een growshop?

 

Als ik zo 's naar de vooraad van een growshop kijk dan moet dat toch een aardige koffer met geld zijn (die je niet van de bank zult kunnen lenen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Supreme,

 

Dat is nu net wat mij er van weerhoudt om er direct in te springen. Natuurlijk moet je een start kapitaal vergaren en doorgaans doe je dat bij een bank.

Vandaar dat ik opperde om zoiets samen met een reeds gevestigde shop te doen. Deze zou dan als een stille vennoot optreden als het ware.

 

Begrijp me goed ik heb e.e.a. nog verder aan niemand voorgelegd. Ik was alleen erg nieuwsgierig of een GS kan bestaan zonder illegale stekken handel. Als je het daarin moet verdienen is het voor mij niet interessant.

 

Ik dacht in deze richting aangezien ik in mijn eigenlijke vak gebied niet zo makkelijk iets kan starten. De markt is hierin wel verzadigd (IT). Maar met mijn (licht) groene vingers en een electro technische opleiding kan ik wellicht iets in deze richting doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk kun je een winstgevende growshop hebben zonder stekkenhandel (denk aan online shops).

Maar als je geen tienduizenden euro's op zak hebt hoef je er denk ik niet eens over na te denken. Tenzij je inderdaad een partner vind die je een zak geld wil geven maar helaas ken ik dat soort mensen niet :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk, online stekken kopen wil ook niet natuurlijk.

 

Maar goed. Weet iemand hoe het eventueel zit met een start kapitaal. Ik lees dus dat ik niet bij een bank aan te kloppen ook al is het een volstrekt legale onderneming?

Weet iemand dit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Neem van mij aan dat als je er niet 100% achterstaat zowel qua geld als qua kennis als qua handelsgeest en vooral mentaliteit je het beter niet kan doen.

 

Je krijgt als GS te maken met veel verschillende en vooral ook rare mensen. Zie het zo: de meeste hebben juist nix en willen wel wat verdienen. Geen geld om spullen te halen, hoop vragen en praatjes en je koffie opdrinken en dan omdat een ander voor 1 euro per lamp goedkoper is daar heen gaan, is wat je vaak ziet. Maar wel weer alles bij jou vragen als het niet lukt.

 

En de marges op het materiaal zijn echt heel klein omdat door het grote aantal shops de markt verzadigd is. Je begeeft je ook midden in de spotlights dus zoals je zelf al zegt, je hebt ook een gezin. In de spotlights heeft veel nadelen omdat iedereen in het wereldje weet wat je doet en dat er ook wat te halen valt...van jouw of je klanten.

 

Beter lekker zelf hobby-en en low profile blijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Green Ace,

 

Bij banken hoef je echt niet aan te kloppen voor financiering dat kun je wel vergeten en dat weet ik uit ervaring.

Ik heb momenteel alleen een online shop, maar we zijn wel bezig een winkel te openen zodra banken horen dat het een growshop betreft ben je ineens niet meer welkom "dat past niet in hun policy" krijg je dan te horen en inderdaad het is volkomen legaal, "maar toch" krijg je dan weer en geloof me ik heb alles gehad zelf offshore banken.

 

Maar de online shop loopt nu perfect zeker internationaal dus als het een beetje meezit kunnen we er binnenkort toch 1 openen.

 

Maar daar wachten we voorlopig even mee want het OM is flink bezig met de GS's in nederland laatst stond er nog een heel stuk in de VN dacht ik dat justitie momenteel volop aan het posten is bij GS's zowel met dienst auto's als in burger auto's.

Dus wij wachten mooi tot die storm is gaan liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan toch bij een bank lenen voor persoonlijke redenen???

 

 

maat van mij heeft zo 5000 geleend. nu ja daarmee edde nie genoeg als start kapitaal lol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk als startkapitaal maaar aan 50.000 en dat zou ik kunnen lenen maar dan op basis van mijn salaris. als ik vervolgens mijn baan opzeg is dit een vorm van vrauwde !! daarnaast is er erg veel concurentie. en bij google adverteren ....... ik ben gebanned :verrygood

zo ook op marktplaats, speeurders. een bedrijfsrekening openen is al moeilijk. En wij verkopen alleen maar zaadjes. Maar er zijn wel franchise`s misschien dat je zo iemand (met meerdere vestigingen) zover kunt krijgen dat jij een online shop kunt beginnen en hun voorraad mag gebruiken. zo kun je met minimaal investeren toch starten. Ben je eenmaal gestart heb je veel meer kans op een lening. etc. omdat je dan al veel serieuser word genomen.

 

 

probeer het anders eens bij dargon`s den :bier

 

 

 

Ik overweeg ook een doorstart met happydude naar een volledige growshop vooral omdat er veel vragen komen over lampen grond en dat soort zaken. Maar je loopt overal tegen een muur op en dat kost me zoveel wiet dat ik gewoon de tijd niet heb om me stoned genoeg te houden om daar tegen op te kunnen boksen. Heb me gistere trouwens maar weer eens ingeschreven bij de kamer. Ben bezig met een plan voor een duurzaam energie bedrijf. Dan ben je tenminst egoed bezig zonder overal een duw te krijgen. Je leest zovaak dat GS `s gewoon gepest worden door politie en justitie dat het geen doen is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

De bank is slechts één manier van externe financiering. Aangezien de bank nogal strenge voorwaarden hanteert ten aanzien van financiering van ondernemingen in het algemeen en nog strengere voorwaarden ten aanzien van cannabis gerelateerde ondernemingen, is het verstandiger om een andere vorm van financiering te zoeken. Dit kan zowel intern als extern zijn.

 

Maar bij financiering is altijd van belang om aan te geven in hoeverre de risico's zich verhouden tot de investeringen, voor degene die financiert, en voor degene die investering zoekt, zal het altijd de vraag blijven onder welke voorwaarden dit gebeurt.

 

Jammer genoeg zijn startende ondernemers vaak niet in staat om aan de hand van een goed onderbouwd ondernemingsplan onder de arm, hun verhaal te verkopen en zo goed mogelijke voorwaarden te onderhandelen. Daarom wordt de bank ook veelal niet als een toegankelijke finacierder ervaren. Dat is naar mijn mening jammer. Want een bank zal over het algemeen redelijke voorwaarden kunnen stellen zonder bemoeienis in de ondernemingsactiviteiten naast het feit dat hier ook veel ondersteuning voor jonge ondernemers is te halen.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals met iedere zaak, moet je die opbouwen, je zult niet in 1.2.3 een goed runnend bedrijf hebben. Hangt van de vraag + de kwaliteit van je onderneming af. Sowieso zou ik tegenwoordig je zaak niet als growshop noemen, maar speciaalzaak voor tuinbouw en een goede naam bedenken die neutraal is zonder naar cannabis te verwijzen.Mss kun je als speciaalzaak voor tuin en aanverwante, sneller een lening lospeuteren dan dat je jezelf als growshop gaat voorstellen.

 

Nu gaat natuurlijk alles als "growshop" moeilijker.. Boekhouder, verzekering ,... Een growshop is gewoon een shop voor alle soorten planten maar dan specifiek voor cannabis.

 

Je kunt natuurlijk als shop met een kleine stock beginnen, het is onmogelijk om direct alle produkten te gaan leveren als bestaande shop, en je zou best beginnen met bestsellers en dan langzaam aan je stock uitbreiden naargelang de vraag van je klanten.

 

Eenmaal je een goede klantenbasis hebt en een goede service levert kun je prima leven van een growshop. Vele growshops willen gewoon niet een growshop zijn, hebben geen weet van cannabis en zijn eigenlijk weinig geinsteresseerd om de mensen te leren kweken.

 

Belangrijk is welk soort clienteel wil je bedienen, kleine kwekers of grote kwekers.. De meest gestelde vraag die als je shop krijgt is of je stekken kunt regelen waarbij je zaden kunt regelen voor kleine kwekers terwijl grote kwekers hier al eerder van shop tot shop zweven die ze wel kan bieden.

 

Er is zeker nog nood aan goeie shops aangezien ik het altijd schitterend vindt dat mensen drie uren rijden tot bij ons van amsterdam en rotterdam waar je zou denken dat er genoeg aanbod is aan shops en produkten.

 

Belangrijk is hoe je zelf als gastheer bent, de mensen moeten graag langskomen en vinden dat ze goed geholpen geweest zijn. Natuurlijk de ligging en het bekend maken van je zaak. Als ze niet weten dat je bestaat kunnen ze niet langskomen. Als je ligging aan de kanten van duitse grens is, kun je mss op heel wat duitse klanten rekenen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm topic niet eerder gezien maar toch even een reactie...

 

Geld is denk ik vaak het probleem bij (ook een online) goeie growshop. Het probleem zit em in de voorraad, je wilt klanten direct en snel kunnen bedienen, zeker als je een fysieke winkel hebt. Wij (growshop.wietforum.nl) probeerden dat probleem te ondervangen door vanuit de voorraad van de leverancier/groothandel te gaan werken. Echter kom je dan weer met een hele berg problemen in aanraking zoals bijvoorbeeld verzending in bedrukte dozen, slecht voorraad beheer en fouten met inpakken (bescherming tegen breuk e.d.)

 

Een investeerder vinden is erg lastig, ik ben er al een tijd naar op zoek maar heb nog steeds niet gevonden. Hiernaast moet het nog klikken met zo iemand en andere dingen moeten ook kloppen. Met de growshop zijn wij nu toch een andere weg ingeslagen, een "eigen" pand waar ook het kantoor en de voorraad in staat. Probleem zit hem dan weer in het geld, vandaar dat in de shop ook bepaalde producten zullen verdwijnen omdat dit simpelweg logistiek niet te doen is.... Het voordeel hiervan is aan de andere kant wel dat we met een stuk minder fouten kunnen leveren en mensen ook de gelegenheid kunnen geven om de spullen af te halen.

 

Hiernaast zit je een juridisch verhaal, zoals thegrowshop al zei, het politieke klimaat is niet ideaal om nu iets te beginnen. Mijn beste tip is als het doet je niet te richten op stekken en/of de in/verkoop van wiet, hier ga je gegarandeerd mee op je bek. Misschien niet snel maar de politie is hard bezig met de opsporing hiervan....

 

Even samenvattend voor je, zoals m'n waarde colleage The Growshop, Happydude en Turtle al zeggen...

 

  • Zorg voor voldoende kapitaal voor bv. voorraad, techniek (website, boekhouding)
  • Krijg kennis van de markt, welke leverancier komt z'n afspraken na en welke niet
  • Kennis = klanten, veel klanten willen advies en hulp als jij ze dit op een goede manier kan bieden zullen ze eerder bij jou kopen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb eens een gesprek gehad met mijn growshop, en die vertelde mij dat hij als winkel niet uit het illegale cirquit kan blijven.

(inkoop / verkoop van bepaalde produkten). Omdat de klanten dit verwachten, en anders naar een ander zullen gaan.

Daar zitten dus ook klanten bij die met veel grotere aantalen werken, en bij jou komen halen of brengen. Nou zal het halen geen probleem vormen,

maar hetgeen wat ze brengen wel. Al eens gedacht wat je daarvoor mag voorfinancieren :dribble: Al eens gedacht, waar jij het weer heen brengt ??

(risico ripoff, celstraf, enz). Je zult dus behoorlijke connecties zowel in het binnenland als buitenland moeten hebben.

Iemand in contact brengen voor 5 stekjes is peaunuts/kinderwerk.

 

Psychisch moet je hier dus mee om kunnen gaan, want hierdoor sta je onder een bepaalde spanning/druk, en loopt toch een bepaald risico.

Hier zat volgens hem het grootste probleem, omdat niet iedereen daar tegen op gewassen is en mee om kan gaan.

 

Een uitsluitend online shop, heeft daar geen last van. Een goede informatieve internetsite, goede/snelle leverancier, startkapitaal en

een opslag plaats volstaan al om te kunnen starten. Zowel nationale, als internationale klanten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor de reacties ieder.

 

Ik ben er inderdaad achter gekomen dat je als growshop niet enkel legaal bezig kan zijn. Ik heb ook ooit het briljante plan gehad om een coffeeschop te beginnen.

Dit dan ook om een shop neer te zetten die voorzag in zaken die ik normaal gesproken in een c-s mis. Meer advies/ voorlichting. Niet alleen naar de klanten maar ook naar de niet gebruikers. Dit dan in combinatie met een I-net café.

Dit om het geheel uit het "donkere" hoekje te halen.

 

Nu is mij verteld dat dit nooit van de grond te krijgen is. Voorlichting wordt gezien als reclame en dat zou door de gemeente niet worden toegestaan.

Het combineren met een I-net café zou ook niet door de gemeente worden goed gekeurd vanwege het feit dat zoiets jeugd zou "aan trekken" en daarmee aangezet tot gebruik (en dat mag ook nie).

Een gedoog vergunning zou je moeten aanvragen op een pand. Dus eerst een pand huren/ kopen en daar de vergunning op aanvragen.

And last but not least: gedoog vergunningen worden heden ten dage niet meer afgegeven. Je zou dus een shop moeten overnemen en hopen dat de gedoog vergunning wordt toegekend aan de nieuwe eigenaar.

 

Wil je iets uit een donkere sfeer halen wordt je nota bene door de overheid zelf het donkere hoekje weer in geschoven. Terug, op je plaats. Grrrrrrr :dribble:

 

Dan de GS. Zoals ik al zei is het hierbij dus schijnbaar ook moeilijk/ (bijna?) onmogelijk om legaal bezig te zijn. En illegaal bezig zijn was nou net niet de bedoeling. Voordat er mensen denken huh, wiet kweken is toch ook niet helemaal legaal. Nee dat klopt maar in mijn optiek is er een klein verschilletje tussen het kweken van 4 plantjes onder een 250 Watt lampie en het hebben van een onderneming welke voor iedereen toegankelijk is.

De straf maat is uiteraard hierin doorslag gevend.

 

Dit alles bij elkaar genomen is het plan om een GS te starten van de baan.

Nu zijn er ook al discussies gaande ,VVD, PVV, CDA en ChristenUnie willen growshops helemaal verbieden. Dus lijkt me de tijd nu helemaal niet de juiste.

 

Zo even me vingers ontspannen, ik ben het helemaal niet meer gewend zoveel te typen.

 

Nogmaals dank voor het meedenken en de reacties.

 

Groet,

Ace

Share this post


Link to post
Share on other sites

High Ace,

 

Natuurlijk is het wel mogelijk om een volstrekt legale growshop te houden.

Alleen moet je dan nog steeds wel verstand hebben van het runnen van een onderneming. Hier in Eindhoven zijn we nu toch al zeker twee growshops tegen gekomen die zich onthouden van strafbare praktijken en zich hebben gericht op het ondernemerschap.

 

Maar je ziet genoeg ondernemers die moeite hebben met het goed inrichten van de zaak, laat staan in deze branche. Deze ondernemers hebben te maken met een heel breed vlak waarin informatie wordt gevraagd en ook de toeleveranciers zijn niet altijd even rechtmatig bezig.

Als je ontdekt hoe groothandelaren de kostenstructuur bepalen en als je ziet hoe producenten (illegale) prijsverplichtingen zetten, dan lijkt het inderdaad lastig om een gezonde legale onderneming te starten.

 

Maar dit is eigen aan het hebben van een onderneming. Kleinere software producenten moeten ook opboxen tegen Microsoft en hopen dat de NMa ingrijpt met torenhoge boetes als Bill misbruik maakt van zijn machtspositie.

 

Als legale ondernemer moet je verstand hebben van wat je wil verkopen en van het runnen van een organisatie. Vaak denkt men dat de passie voor het product/idee al voldoende is.

 

Daarom gaat ook het merendeel van de gestarte ondernemingen toch ten onder.

 

Als je overtuigd bent van het feit dat Nederland ruimte laat(hoe klein dan ook) voor de Cannabis Consument om zijn recht te claimen voor goede Cannabis, dan blijft ook ruimte bestaan voor de growshops.

Alleen moet die branche zelf laten zien dat de ondernemers zich willen onderscheiden van de rest. Dan behouden zij ook het bestaansrecht voor ondernemen.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...