Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

biowietje

Hobby Kweekkast 60x80x120

Recommended Posts

Graag wil ik de bouw van mijn kastje met jullie delen. Ik wil een kastje bouwen voor 5 plantjes onder een 150watt hps, het meeste is besteld via Hanfburg Duitsland omdat ze daar kleinere hps kits hebben. Ik heb gekozen voor een kast van 9mm mdf met de afmeting 80x60x120. Hier volgen wat foto's:

 

Het mdf op maat laten zagen en 3 keer geverfd met mat witte verf op alkyd basis, nadeel is dat het 3 weken bleef stinken:

 

tn_gallery_9259_1800_533875.jpg

 

 

Geraamte gemaakt, randen gekit en wat steunijzertjes in de hoeken gemonteerd:

 

tn_gallery_9259_1800_642386.jpg

 

 

Ventilatie gaatjes rechtsonder en de afzuiging komt linksboven, de gaatjes waren niet voldoende en heb er later nog 4 bijgemaakt:

 

tn_gallery_9259_1800_265842.jpg

 

 

Even een roostertje erop tegen het licht:

 

tn_gallery_9259_1800_852925.jpg

 

 

Niet de mooiste constructie (is wel lichtdicht), maar hier komt de lamp aan te hangen:

 

tn_gallery_9259_1800_1030884.jpg

 

 

Voorplaten, deurtjes en middenbalk geplaatst:

 

tn_gallery_9259_1800_862621.jpg

 

 

Om mijn budget in de gaten te houden heb ik een 230V Sunon fan met 60 m3/u gekocht voor 10 euro en met een wat aparte constructie buiten de kast bevestigd omdat ik wil blazen in plaats van zuigen door het filter.

 

tn_gallery_9259_1800_678572.jpg

 

 

Iets wat je nooit moet doen is tijdklokken kopen van de G#MM#. Twee gingen er binnen een week kapot. Ik met mijn stomme kop omruilen tegen 2 andere die ook binnen een week vastsmolten. (Sorry voor de nekkramp, ik ben de fotoos vergeten te draaien)

 

tn_gallery_9259_1800_38492.jpg

 

 

Dus natuurlijk de Omnirex Le Grand gehaald. Hier zie je tevens de filter aangesloten:

 

tn_gallery_9259_1800_259048.jpg

 

 

FF 150 watt lampje erin hangen en dan is dit het resultaat:

 

tn_gallery_9259_1800_493925.jpg

 

 

Zo en klaar is kast! Ik zal binnenkort een verslag maken van mijn eerste kweek. Ik hou jullie op de hoogte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar heb je dat afzuigertje vandaan??

 

Heb gelijk je foto's even goed gepost kunnen we tenminste zien wat je bedoeld:

 

med_gallery_9259_1800_533875.jpg

 

med_gallery_9259_1800_34819.jpg

med_gallery_9259_1800_642386.jpg

med_gallery_9259_1800_265842.jpg

 

med_gallery_9259_1800_1030884.jpg

 

med_gallery_9259_1800_852925.jpg

 

med_gallery_9259_1800_723207.jpg

med_gallery_9259_1800_778261.jpg

med_gallery_9259_1800_493925.jpg

 

med_gallery_9259_1800_678572.jpg

 

med_gallery_9259_1800_38492.jpg

 

med_gallery_9259_1800_752986.jpg

 

med_gallery_9259_1800_259048.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er netjes uit :verrygood

 

alleen kan de lucht inlaat wel groter naar mijn idee :innocent:

 

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

@blauwezand, vriendelijk bedankt! Ik zie nu wat ik verkeerd heb gedaan. Dat afzuigertje is een sunon 120mm op 230v en heb ik bij een handelaar via marktplaats besteld. Ze zijn gewoon nieuw en hij verkoopt ze tegen een goede prijs. Ff sunon ingeven op marktplaats en je ziet het meteen. Mocht het niet lukken, pm me dan zoek ik het op.

 

@united gabber: Inderdaad, daar kwam ik ook snel achter. Dit was te klein. Na twee dagen de kast dicht gehad te hebben, stonden ze er wat slapjes bij. Ik heb 4 iets grotere gaten er bij gemaakt en dat vonden ze fijn. Het nadeel is wel dat de temperatuur daardoor daalt en daar heb ik nu wat problemen mee.

 

Bedankt voor de reacties :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit nu aan het begin van de 4e week bloei met 5 plantjes, de haartjes beginnen te komen en heb totaal geen geuroverlast. Ter info heb ik de goedkoopste koolstoffilter bij Hanfburg besteld, een 160 kuub voor 28 euro en dit geheel aan een omnirex tijdklok die 15 min. aan en dan 15 min. uit gaat. Ik ruik NIETS! Hij blasst niet zo heel erg hard, maar tot op heden dus voldoende. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er mooi uit :verrygood. Gaat er ook een kweek verslagje komen? Ben erg benieuwd naar de resultaten. Dit hokje zou wel eens een voorbeeld voor mijn toekomstig hokje kunnen zijn :innocent: .

 

Veel succes ermee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zou mooi zijn als deze kast anderen mag inspireren bij de bouw van hun kast! Wat betreft de fotoos, ik zal er morgen eens voor gaan zitten en dan zal ik een kweekverslagje onder micro/fluo gooien, aangezien het een 150 watter is. Tot die tijd, hold on! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vier tips:

 

1. Je zou eens kunnen proberen of een dimmertje voor je ventilator niet een wat betere gelijkmatige regeling geeft. Automatisch gaat het nooit, maar dat is beter dan 15 minuten de temperatuur op te laten lopen. Neem in ieder geval een dimmertje van een zo laag mogelijk wattage, maar wel voor de zekerheid een halogeen dimmer i.v.m. het feit dat je een fan dimt (inductieve last, kunnen sommige dimmers niet zo goed tegen). Het is maar een kleintje maar toch.

2. Een continu lopende fan geeft ook minder kans op reuk lekken: als je niet ventileert dan heb je geen onderdruk in je kast en kan er geur lekken.

3. je hebt tegenwoordig van dat mooie dunne rubber tochtstrip, om je kast mooi dicht te maken bij je deur kun je dat op je frame plakken waar je deuren aansluiten, inclusief de middenstaander.

4. Ik zou je VSA als het mogelijk is op een plaatje onbrandbaar materiaal zetten, eventueel achter aan je kastje hangen met een kapje er overheen (boven en onder open), dat kun je ook nog met je stopcontacten en klokken en eventuele dimmer / fancontroller doen (da's natuurlijk nog mooier). Kun je dr draden ook netjes vast wegwerken.

 

Keurig verder hoor! Wat is de temperatuur nu in je kastje met fan aan/uit (licht aan)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Biowietje,

 

Wel lache zo een microkastje, zelf zijn we meer van de mesokast.

 

Misschien een vraag in het algemeen; is het voor een dergelijke kast nog van belang waar je de kast plaatst in de kamer? Bijvoorbeeld bij het bouwen van kweekruimten wordt rekening gehouden met de bodem(wel of geen tapijt).

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties!

 

@ whazzup: deze tips worden enorm gewaardeerd. wat het geur lekken betreft is dat vanochtend begonnen. ik realiseerde me ook meteen dat de fan 15 min aan en uit temperatuur wisselingen meebrengt, en dat is sowieso niet wenselijk, maar nu al helemaal niet omdat ik toch al problemen heb met de nachttemperatuur.

 

ik lees je reply helaas net pas, want ik heb een dimmer gekocht cheap ass, maar die werkt dus niet. de fan gaat alleen aan als ik de dimmer zowat helemaal opendaai, anders springt de fan niet aan en maakt hij een geluid alsof hij doorfikt. had ik een halogeendimmer moeten kopen zoals je aangeeft? weet je nog een goed merk zodat ik niet weer de verkeerde haal?

 

bedankt ook voor de vsa tip, hier gaat direct wat onder, safety first!

 

temperatuur fan aan: 20-21

temperatuur fan uit: 24-25

lamp uit: 12-14 (schatting, rond 8.45u is het 12-14 raden met lamp uit. ik heb helaas niet de mogelijkheid om bij te verwarmen of de lamp snachts te laten draaien dus ben afhankelijk van wat geluk)

 

@ Asgrow: haha, van meso ben ik ook niet vies maar zelf blijf ik het micro houden, het is als hobby (en kostenbesparing) :verrygood De kast zelf staat op vloerbedekking en in de hoek, op de meest warme plaats echter tegen 1 buitenmuur (30 cm speling).

 

Toppie voor de reacties en ik hou jullie op de hoogte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet alle fans zijn zomaar dimbaar met een dimmer. Als deze niet werkt heb je grote kans dat een andere ook niet werkt. Ter controle: zet er naast de fan ook een gloeilamp tegelijkertijd op. Als ie het dan wel doet komt het gewoon omdat de dimmer te zwaar is en/of je ventilator gewoon te licht om te dimmen met een triac regelaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tnx whazzup.

 

ik heb zowat al je topics over dimmen doorgenomen en het is wel ongeveer duidelijk. aangezien een lamp het wel goed doet vermoed ik dat deze niet te dimmen is. daarnaast is het een lichte ventilator en dat speelt ook mee als ik het goed begrijp.

 

ik ga eens kijken of ik een kleiner afzuigertje kan regelen (ongeveer 20m3/u, deze is 50-60m3/u), want als hij continu aan staat dan wordt de kast meer dan 100 keer per uur ververst en daalt de temperatuur te sterk, al helemaal in de donkerperiode. Keep ya informed.... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar heb je het al geprobeerd met de lamp én de ventilator aangesloten? Daarmee kun je vaststellen of je ventilator wel echt te dimmen is. Als dat namelijk wél werkt dan is het probleem het lage opgenomen vermogen van de fan, te weinig om de triac van de regelaar open te laten gaan. Dan weet je of het met een lichtere dimmer wel werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

biowietje, heb je geen last van een relatief hoge luchtvochtigheid in je kamer?

Maw, wat is de luchtvochtigheid in je kamer zelf?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen LV meter dus kan er weinig over zeggen. Ik zal vandaag eens een hygrometertje gaan halen. Dat wilde ik sowieso al doen omdat ik nu een 2,5 liter vaas met water en voeding erbij heb staan voor mijn blumats. Resultaten post ik in het kweekverslag.

 

Wat betreft de dimmer, die is al overleden na 2 minuten gebruik in de woonkamer. Goedkope rommel van de blokker! Net als die tijdklokken van de gamma. Nu heb ik het helemaal gehad met die goedkope rommel, nu alleen nog maar goed spul of geen spul. Het bleek dat de tijdklok van de fan op 30 min. uit en 15 min. aan stond. Hierdoor ontstond het geurlekken. Op dit moment de tijdklok op 15min/15min bij gebrek aan een goede fancontrol oplossing en tot dusver geen problemen.

 

Ik hoop vandaag nog een foto update te doen. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...