Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
cybrbeast

Nematoden Toedienen

Recommended Posts

Ik heb net mijn nematoden ontvangen en ze liggen in de koelkast. Ik geef meestal vanaf onder water en vroeg me af of dat nu ook met nematoden kan, of kunnen deze niet door de drainage buizen?

Ik recycle de grond ook, er zitten schimmels, bacto en wormen in, blijven nematoden actief of sterven ze uit zodra de muggen gepakt zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo snel mogelijk na ontvangst gebruiken.!

 

Ik heb de volgende werkwijze gehanteerd;

Water in mijn gieter op 19 graden , doosje legen, goed roeren, en zachtjes sproeien maar..

na 7 dagen het volgende doosje erin gegooid.

Nematoden zijn maar beperkt houdbaar, dus snel verwerken.!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op het pakje staat dat ze tot 19 april houdbaar zijn.

Ik denk ook dat water geven op een droge toplaag (ivm van onder water geven) geen goed resultaat zal geven. Wat ik wel zou kunnen doen is op een klein gebiedje door de toplaag heen water geven en hopen dat de nematoden zichzelf dan verder verspreiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry ,sorry, dat was ik vergeten te vermelden, Toplaag moet vochtig zijn :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb even de folder van Horticoop erbij gepakt..

 

bereiding spuitvloeistof;

-Doe de inhoud van de verpakking in een emmer met 10 liter water (+/-18 c)

-roer de oplossing goed door

-gebruik de inhoud van de verpakking in 1 keer

 

Toepassing

-toepassing mogelijk met gieter, rugspuit, motorspuit

-verwijder alle fijne filters om verstopping te voorkomen (kleiner dan 1mm)

-tijdens de bespuiting de oplossing in beweging houden om bezinken van de aaltjes te voorkomen

 

aanbeveling

-de bodem moet voor toepassing vochtig zijn

-niet toepassen bij zonnig weer

-bodemtemp; min 5 graden, max 20 graden

-na toepassing moet de grond enkele dagen vochtig blijven

 

Zo voldoende ? :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mja, als je bij goede leverancier/grote portie haalt & goede bewaarvoorschriften toepast zijn de nematoden 3 maanden houdbaar! :specool (dus kan je regelmatig legertje inzetten!) ;) (wij doen meest om de 2 weken!) ;)

 

De 1e(& navolgende!) beurten in mindere(andere) mate is het belangrijk dat de gehele grond bevochtigd is bij inbreng van onze troeteldiertjes! (vandaar dat het raadzaam is bij het inwateren de nematoden reeds voorsprong te geven op de kwelgeesten!) :huh:

 

kusjes fotografe

 

p.s. via drainageslang werkt ook! :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, dan probeer ik het via de drainage slang. Ik ga niet mijn hele toplaag bewateren, haalt een beetje het idee van vanonder water geven weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vochtig is wat anders dan volledig bewateren hé :specool

 

Maar het beste werkt de nema's als je ze van bovenaf geeft, daar hier ook de vliegjes/larve zitten, meestal komen deze niet aan de onderkant van de pot eruit ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als je top laag al zo droog is hoe kom jij dan aan vliegjes ?

Bij mij is na twee weken drooge top laag geen vlieg je meer te zien

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is ook vreemd. Er zijn niet zoveel vliegjes, voornamelijk een boel lijken direct onder de lamp.

Misschien dat ze alleen uit de plek komen waar de drainage buis de grond in gaat, daar is het namelijk wel redelijk vochtig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil zo ook nematoden toe gaan dienen, maar ik heb maar twee (niet al te grote) potten met een plant erin. Ok kan die nematoden wel in 10 liter water op gaan lossen, maar de planten krijgen niet eens een halve liter samen per waterbeurt. Ik had al antwoord van de shop gekregen dat ik het beste in een keer alles kan gebruiken, maar ik had er ff niet aan gedacht dat het over 10 liter moest. Ik denk dat ik toch maar het advies van Fotografe volg en het in een paar keer doe. Kan wel in een keer 5 miljoen van die beestjes in de grond gooien, maar dat is toch wel een flinke overkill denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...