Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bambino

Hoe Aan Te Sluiten Sperfilter Etc?

Recommended Posts

aangezien dit de eerste keer is voor mij dat ik met sperfilters werk is het voor mij een beetje vaag..

aangezien er weinig over vermeld staat op dit forum en er geen oude posts ''gebumt'' mogen worden.

 

het schijnt dat sperfilters de ''vervuilde'' stroom niet terug het net op stuurt..

 

1. dus als ik goed begrijp komen de sperfilters vóór de vsa?

 

2. ik zie dat de sperfilter 2 ingangen en 2 uitgangen heeft, helaas staat nergens wat de ingang en wat de uitgang is, ook staat er nergens waar de nul hoort en de fase hoort.

 

med_gallery_5794_986_349638.jpg

 

med_gallery_5794_986_590135.jpg

 

 

3. ik neem aan: stekkerdoos --> sperfilter --> vsa? :verrygood

 

bedankt ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou heb ik al het een en ander gevonden:

 

link

 

de sperfilter moet dus na de vsa op de nuldraad?

dus 1x nuldraad in en 1x nuldraad uit? :verrygood :wacko:

en dan naar de lamp?

ik snap er niets meer van haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het meest logische lijkt mij op de draden van je stopcontact naar je VSA.

 

in ieder geval niet op de draden die naar je lamp lopen! dit zullen ze niet kunnen verwerken.

 

Geen schema erbij? Welk merk en type sperfilters heb je?

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk ook eerder van de stekker naar vsa...

 

ze zijn van leafman maar er zat geen beschrijving bij en er staan ook geen symbolen op de sperfilter.. :verrygood

 

leafman sperfilter (site)

Share this post


Link to post
Share on other sites

bel leafman ff, die weten het wel!

 

0031 6 486 77 447

 

hoi! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet niet wat het precies is maar het volgende lijkt me logisch

 

Geen verschil tussen fase/neutraal als je een stekker omgedraait in het stopcontact steekt doet die het toch ook?

 

Dan van die sperfilter twee draden naar je vsa en gewoon je aarde dan appart doen

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

WAt is de reden van je sperfilter? heb je veel lampen?

 

Nu we allemaal weten dat het in principe niet uitmaakt hoe je je lamp in het stopcontact steekt denken jullie gelijk dat dat voor andere dingen ook niet uitmaakt.

Wel 100% zeker weten doe ik het ook niet, maar waarschijnlijk is jouw sperfilter bedoeld om de harmonische vervorming (verhoging) tegen te gaan, dit vind plaats in de nul draad.

Hier zal dus ook je filter geplaatst moeten worden.

De filter is een spoel, een spoel laat moeilijk hoge frequenties door zo spert deze dus de netvervuiling die via de nul terug het net op gaat.

 

Voor je filter maakt het dus wel degelijk uit waar je hem plaatst.

Ik twijfel aan het nut van je filter, ik denk dat dit pas nodig is bij grote aantallen lampen waar door de hogere harmonische de nulleiding overbelast kan raken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie ik daar ducktape op een vsa zitten????? :wacko:

 

Worden deze vsa's niet warm ofzo? :verrygood

 

Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stuursignalen van nutsbedrijven (parallel sperfilter)

Deze kunnen o.a. de volgende frequenties hebben: 175, 180, 216 2/3, 283, 317, 383.3, 400, en 1350 Hz. Voor de frequentie van 1350 Hz moet een sperfilter (parallel) worden aangebracht, voor de andere niet.

 

 

Hogere harmonischen (serie smoorspoel)

Hogere harmonischen moeten worden onderdrukt middels smoorspoelen (in serie). De hogere harmonischen kunnen afkomstig zijn van het net, of van de eigen installatie (bijv. frequentie-omvormers, lasapparaten, softstartersetc.).

De smoorspoel dient een P-faktor van 7% te hebben (impedantie smoorspoel/impedantie condensator). Echter als er een stuurfrequentie van het nutsbedrijf is van 180 Hz, dan moet de smoorspoel een P-faktor hebben van 14%. (Smoorspoelen van 7% hebben een resonantie-frequentie van 189 Hz, hetgeen de stuurfrequentie van 180 Hz gaat verzwakken. Smoorspoelen van 14% hebben een serie-resonantie van 133 Hz).

 

tja, of je hem nou nodig hebt... Zolang de straatlantaarns niet beginnen te knipperen... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar komt die weer......

 

Heb weer ergens gelezen hier ;) (vraag me niet waar, want het is ook zo mega groot hier met al die draadjes :specool of was het bij Joza.nl??) dat dit type vsa (TRM600) een grotere vervuiling het net opgooit met sperfilter dan zonder.

 

Ik heb dezelfde VSA's en gebruik geen sperfilter. Mijn lampen in huis knipperen niet bij het aanspringen en heb ook totaal nergens last van storingen. (staan zelfs een paar pc's op dezelfde groep en die staan dag en nacht aan zonder problemen) :verrygood

 

En met een vsa'tje of 2 hoef je je daar ook niet echt zorgen over te maken lijkt mij, of je moet er al een stuk of 20 ofzo hebben........ :wacko:

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

jep... :verrygood heb ze er maar toch tussen uit gelaten als dat toch niet veel uitmaakt.. het gaat mij erom dat ze het niet kunnen meten..

 

toch bedankt voor al jullie reacties :specool

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...