Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Cleef

Grasslin, Omnirex Of Relais?

Recommended Posts

Hey allemaal,

Ik heb een 400 watt cooltube set aangeschaft. Ik heb hier geen relais op zitten, maar er ligt hier nog een grasslin analoge tijdschakelklok bij me thuis. Deze is tevens te koop in de online wietforumshop.

Ik lees hier op de site alleen maar over de omnirex tijdschakelklokken.

Mijn vraag is nu: moet ik een omnirex schakelklok halen?, is de grasslin tijdschakelaar ook goed genoeg voor een 400 watt zonder dat hij doorbrandt, of is een relais noodzakelijk.

Alvast bedankt!

Beginnende kweker Cleef ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

beter gewoon een relais kopen. Is goedkoper dan een nieuwe klok en wel zo veilig. Zie o.a. HIER

 

Verplaatst naar de elektro hoek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Whazzup, ;)

May the smoke be with you ;)

 

De grasslin tijdschakelaar kan een 400watt lamp dus niet aan?

Want die grasslin die ik nog heb is nog gloedjenieuw. Dus al die niet kapot gaat bij 400 watt dan hoef ik geen nieuwe tijdschakelklok of ralais te kopen. En dat is natuurlijk nog goedkoper dan ralais kopen.

Snap dat het veiliger is, maar zijn genoeg mensen op het forum die een omnirex voldoende vinden.

Weet alleen niet of die grasslin van mij het houdt, dat is mijn vraag.

Alvast bedankt he

groeten Cleef

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop gewoon een omnirex of een relais , omni's heb bij mij al jaren gewerkt topprodukt....

en die grasslin kan je dan gebruiken voor je ventilator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou nog een keertje dan:

 

- De inschakelpiek

Deze is afhankelijk van het moment waarop de VSA's worden aangeschakeld: is de fase net op zijn top dan zal de piek enorm zijn, gaat de fase net door de nul dan zal de inschakelstroom veel gelijkmatiger opbouwen. Naast een inductieve belasting is een ballast namelijk een hoog capacitieve belasting. Laat me toelichten:

 

Direct over de aansluitingen van de VSA staat een dikke condensator ter compensatie van de cos Phi. Als deze ontladen is (in rust) gedraagt hij zich kortstondig als een kortsluiting op het moment dat hij wordt ingeschakeld. Dat is wel enkele milliseconden, maar de stroom kan tot zeer hoge waarden oplopen. Dat is er de reden van dat contacten in relais en met name goedkope klokken (!!!) "vastlassen". Daardoor kun je de VSA ook niet alleen als een puur inductieve last beschouwen, het capacitieve karakter weeg zwaarder bij de selectie van het relais: de inductieve belasting wordt tenslotte gecompenseerd door de condensator. Maar daarom kun je dus ook niet uitgaan van het vermelde AC3 vermogen van het relais. Weer wat geleerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...