Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
sanderweedy

Hoe Grond Samenstellen

Recommended Posts

ey

 

ik zouw graag willen weten hoe je zelf je aarde samen steld want ik kan hier in de buurt nergen grow mix kopen

 

dat van die zoek functie weet ik wel maar die heb ik gebruikt en ben nog 1 uur aan het zoeken geweest en kon nog nix vinden ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ey

 

ik zouw graag willen weten hoe je zelf je aarde samen steld want ik kan hier in de buurt nergen grow mix kopen

 

dat van die zoek functie weet ik wel maar die heb ik gebruikt en ben nog 1 uur aan het zoeken geweest en kon nog nix vinden ;)

 

Als ik het NU wel vind, krijg ik dan de helft van je oogst?

 

Groeten,

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoeken!

 

Hier staan zeker weten bruikbare dingen tussen ;)

 

-grz- Kid

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahahhahaha ;) shit die tomas zet me tog elke X weer aan 't lache ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Sanderweedy,

 

Iedere kweker zal wel zijn eigen favoriete grondsamenstelling hebben. Afgezien van de kweekmethode, gebruikte voeding of stimalotoren kunnen ook nog de ervaringen van anderen of uit dit forum opgedane kennis meespelen. Dus een standaard bodemmengsel is er eigenlijk niet. Afhankelijk van de wensen van de kweker wordt een persoonlijk afgestemd mengsel samengesteld.

 

Zelf ben ik ook vorig jaar begonnen met een zak aarde van de growshop en ondertussen heb ik behoorlijk veel info moeten opnemen en blijf elke dag wel kijken om mijn grondmengsel te optimaliseren. Een belangrijke bron hierbij is natuurlijk de topics van Sannie, hij is immers de soildoctor van het forum. Hier zou ik ook zeker enige verslagen nalezen. Met een uurtje, (vandaar de reacties van overigen) ben je hier natuurlijk nog lang niet klaar mee.

 

Om je toch een beetje op weg te helpen zal ik mijn huidige grondmengsel benoemen. Ik gebruik hierbij;

gevoede aarde (allmix), cocos(peat), batmix, wormenmest, seramis, perliet, kalk, bosgrond(in planning), stekgrond(ontkiemen) en natuurlijk toevoeging van schimmels en bacteriën.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is Sanderweedy niet op weg geholpen, maar op ver weg.

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo ik heb vandaag die seramis gekocht 90l en nog wat kleine spullentjes 110 euro!! ;)

 

maar ik vindt het wel een beetje achterlijk duur voor me grondje ik hoop er minstens een jaar mee te doen!!

 

als ik telkens 15 cm ververs na elke kweek ..

 

maar ik lees hier veel over een mix van aarde seramis en coco + wormenmest of batmix

 

wat voor verhoedingen gebruiken jullie???

 

ik wou 1/3 aarde 1/3 coco 1/3 seramis + 25 liter wormenmest en profi_mix van bionova gaan gebruiken + schimmels en bacto natuurlijk

 

en zou het nou nog nut hebben om er perlite door heen te doen of is dat echt iets teveel van het goede???

 

graag komentaar en/of reactie wat jullie voor je grond gebruiken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog een quote van mezelf in een topic:

eigenaardig dat de meetste mensen denken dat all-mix de beste teelgrond is,zal even de samenstelling van deze grond uit de doeken doen...

all-mix bestaat uit hoofzaak uit tuinturf,veenmosveen,perliet en gemalen cocos,verrijkt met snelwerkende basis meststoffen,een goede zelfgemaakte potgrond moet eigenlijk deze ingredienten bevatten...

witveen10%,zwartveen10%,veenmosveen10%,tuinturf10%,cocos 5%wormenhumus20%,compost10%,klei15%,,perliet of seramis10%,toevoegingen:Schimmels,en zeewierkalk,hiervan is de ec waarde zeer laag en de ph waarde stuur je bij door de kalk,voordeel van deze grond is dat deze achteraf zeer goed stuurbaar zal worden in combinatie met biologische voedingen,de grond goed water kan opnemen en toch luchtig zal blijven,deze een lage ec waarde bevat,je geeft meer voeding dan met all-mix,maar dan weet je wat je geeft aan je planten,wil je de aarde wel gaan bemesten dan zijn struisvogelmest en vleermuizenmest de beste keuze,deze bevatten de beste NPK verhoudingen voor onze plantjes...

in deze samenstelling is de ph waarde rond de 6.0 a 6.3;

nog een recept:

1/4e bosgrond(toplaag),1/4e zaai&stekgrond,1/4e batmix,1/4e wormenhumus

dit mengsel zal echter al heel luchtig zijn daar 2 van de drie bestanddelen uitermate luchtig zijn,de batmix geeft extra voedingsstoffen mee en is donkerder en zwaarder,maar door deze te mengen met bosgrond(toplaag)en zaai&stekgrond zal deze perfect zijn,ik zou er ook nog een flink deel wormenmest ondermengen,dan zou je met een ph waarde gaan uitkomen rond de 6.3...

nog een goed recept:

30% goede universele potgrond

20% vivimus voor groenten en fruit of bonsai

20% wormenhumus

10% perliet of seramis

10%compost

10%cocosvezels

ph waarde +-6.1

zo zijn er nog meerdere recepten,bovendien zijn deze samenstellingen langdurig inzetbaar om er meermaals op te kunnen kweken,mits activering van bodemleven,all-mix is eigenlijk puur bedoeld om er 1 malig mee te gaan kweken,en bevat meststoffen voor 3 weken,de structuur zal steeds korrelligger en stoffiger worden door de tuinturf,indien je het meermaals zal gebruiken,wel kan je het als basis nemen in bovenstaand recept in vervanging van de potgrond...

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanx rataplan :verrygood

 

dus wat zeggen jullie van dit grondje:

 

10% all-mix

20% zaai&stekgrond

15% bosgrond (toplaag)

20% wormenmest

15% klei

10% seramis

10% cocosvezels + schimmels en bacto en 3% bio-mix van rhizosys (restante van de druiventeelt)

 

waar kan je het best de klei vandaan halen langs de water kant??

 

en kan ik nou beter me ec laag houden of zou ik die dan nog omhoog brengen met profi-mix van bio-nova??? iemand ervaring met dit goedje???

 

`t is mij ook een beetje prijzig 1/3 seramis door je grond!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb et gevonde :verrygood :specool

 

mijn mengsel

 

45%cocopeat

45%zaai en stekgrond

10%seramis

 

beetje kippe mest er door heen

en een beetje wormen mest

 

 

:wacko:

 

eindelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmmm

 

 

na al wat ik hier gelezen heb (weet er niet veel van maar toch ..)

 

20 % bosgrond (toplaag)

40 % stekkengrond

10 % wormenmest

20 % compost

10 % cocosvezels

 

en ook nog bacto uit sannie's shop

 

 

zou dit al een goede samenstelling zyn ?

 

 

natuurlyk ook nog kalk enzo voor de ph wat aan te passen en flink laten rusten want door de bosgrond raakt het biotoop in verwarring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.wietforum.nl/Grondverbeterenoutdoor-t22701.html

 

Hier een topic van mij om ook even te lezen

Db

Share this post


Link to post
Share on other sites

waar kan ik het best mijn klei vandaan halen??? lang de water kant of van het boeren land???

 

 

en wat verstaan juliie onder compost??? ik heb geen composthoop ofzo :verrygood

 

erzijn dus wel meer mensen die niet weten wat ze nou het best kunnen doen met hun grondje en waarom!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

vivimus voor sierheersters bevat veel klei,ook vaak potgrond voor vijverplanten,kijk eens naar de samenstellingen,er zijn ook veel natuurlijke kleilagen,pas wel op met slootranden enz,deze kunnen sterk verontreinigd zijn.Compost kan je vaak ophalen bij containerparken,en is vaak te koop in tuinzaken,een goed alternatief is wormenhumus,nog beter in combinatie met...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...