Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

STM

Watervoorziening Tijdens Afwezigheid

Recommended Posts

ik ben de laatste 7dagen van juli en de eerste 7van augustus weg, de planten zouden tegedien in een soort serre moeten staan... Zou in dan best een bak zetten, die open is vanboven, met een slangetje, dat naar de grong van men serre leid, plaatsen of zijn er nog betere oplossingen :whistling ????

 

ps: de serre zou op mijn dak staan, maar er staat straatverlichting voor mijn huis. Gewoon de serre langs de zijkanten met zwarte platen bedekken en enkel langs boven doorzichtig? Ik zal binnen een maand ofzo een foto van de serre(is ook maar zelf geinproviseerd hoor) posten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
:whistling Heb ik dit in een verkeerd topic gezet ofzo want zo weinig reactie? :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een vriend met zeer slechte ervaringen met een BLUMAT-systeem(slib), dus heeft iemand nog een andere oplossing?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar zit nu net het probleem, de planten zouden op mijn dak staan... Niet meteen de gemakkelijkste plaats om te geraken :(

Ik heb al enkele mensen gevraagd om ze bij hen even te zetten, maar niemand heeft er de plek of tijd voor :whistling :specool :tu

Ik kan dus best met regenwater werken(in een gootje of bak opvangen en dan in de serre laten druppelen) lijkt me of is die BLUMAT dan toch een betere oplossing?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik dit zo lees ben ik zo blij met mijn schoonmoeder :whistling

Morgen (straks dus) gaan we een weekje uitwaaien in de mooiste provincie van ons land: Drenthe!!

Mijn schoonmoeder (net 70 jaar geworden :tu ) komt elke dag even langs, katten verzorgen (4 stuks) het hele huis is een toonzaal als we thuiskomen, zo schoon ;) en ze gaat mijn plantjes weer bijhouden :specool

Ze zal wel elke dag even bellen want de vorige keer is het een beetje (boel) misgegaan ;) Dat was wel mijn eigen fout door TEVEEL water te laten geven via de onderkant en het water laten staan :(

Ze weet uiteraard dat het wietplantjes zijn maar omdat het voor medicinaal gebruik is voor mij, wil ze het wel doen maar eigenlijk heeft ze een bloedhekel aan wiet / drugs enz.

 

Jaren geleden woonde ik in Zuid-Frankrijk. Ik beheerde daar vele huizen en tuinen van mensen die er maar een paar maanden per jaar verbleven.

Doormiddel van hele lange tuinslangen waar ik gaatjes in gemaakt had, kreeg alles water wat water moest hebben!

Gewoon een speciale water-tijdklok ertussen en je kon weer naar het strand.

De bewoners dachten dat je er om de dag langs kwam en daar kreeg ik ook naar betaald :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

@STM, ik denk dat er naast blumat niet veel overblijft wat een week lang de water voor je regelt...

 

Het enige wat ik me nog kan bedenken is een groot vat, met een secondentimer erin die elke dag een aantal X water geeft voor je, de pH van je water is dan niet ideaal maar beter dan geen water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_9407_1512_8418.jpg

Dit is wat ik in gedachte had, wat amaturistisch maar ja

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik hoor graag van je hoe je het precies gaat doen, ik heb het zelfde probleem.

ik wilde ook iets vergelijkbaars proberen te maken door gaatjes te prikken in een tuinslang.

maar ik weet niet hoe het verschil in waterpijl zijn effect heeft op de ''drupsnelheid''

+ ik ga niet voor al mij planten (buiten) een blumat kopen.

 

iemand suggestiesch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben hier ook over na aan het denken en ik kwam met de volgende oplossing (ff gevisualiseerd)

probeerselbk1.png

als het waterniveau onder de uitvoerbuis komt stroomt er lucht in de buis en komt er water uit, totdat het niveau weer hoger ligt dan de uitvoerbuis. hierdoor blijft er de gehele tijd een laagje water in staan.

hierbij moet het hele systeem gaatjes dicht zijn, want bij een lek is je tank zo leeg en heb je er nog geen zak aan.

dat de aarde de gehele tijd met zijn voeten in het water staat is natuurlijk niet goed, dus misschien kan je het in een mengsel van hydrokorrels en water zetten of iets dergelijks, waardoor het water moeilijker door de aarde opgenomen word, anders is je grond zeiknat en gaan dat vinden je planten minder tof dan droogte. (Iemand een oplossing heirvoor??)

 

als je te lang wegbent ga je natuurlijk wel last krijgen van PH en EC Problemen, maar je plantjes blijven langer in leven.

 

op deze manier ben je ook niet afhankelijk van of er wel of niet regen valt.

 

Groet van henkjan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is al een leuke oplossing, maar zorg er wel voor dat ingeval van regen de bak prima kan overstromen!!

 

en mijn planten ga ik inde grond zetten en deze opstelling ondergronds zal worden leeggezogen.

 

groeten remi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij zou het gaan, planten staan in bakken in een serre. maar ik moet dan wel weten hoeveel water er moet inzitten om 2weken mee te gaan.

anders is je grond zeiknat en gaan dat vinden je planten minder tof dan droogte

misschien is het net goed dat ze na 12 dagen zonder water zitten, dan 2dagen rustig droog en de grond is dan nog een beetje vochtig van daarvoor

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik moet dan wel weten hoeveel water er moet inzitten om 2weken mee te gaan

i dunno, ik heb het zelf dus nog niet uitgeprobeerd, ligt natuurlijk ook aan de grote van je planten en dergelijke.

 

ik zou zelf het eerst even uitproberen als je nog wel thuis bent, zodat je dit een beetje kan meten. als er dan iets fout gaat kan je het die zelfde dag nog oplossen. je kan ook cappilaires (gewoon klein draadje :whistling ) kopen, maar ik ben nog nergens een cappilair tegen gekomen die minder dan 1 liter water per uur 'voedt' aan je plantjes. dat lijkt me dan weer een overkill.

 

maar meten is weten, dus als ik jou was zal ik eerst een opstelling maken (welke je het makkelijkst vind om te maken zou ik denken ) en dan even testen. als het niet werkt heb je altijd nog tijd om een blumatje of wat dan ook te kopen/maken.

 

groet, henkjan

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik was ook van plan om mijn en uw systeem eens grondig te testen. Ik zal dat van mij eens in een lege bak laten vloeien voor een dagje om te zien hoeveel eruit komt.

het zal voor volgende week zijn, ik zal foto's proberen te maken...

 

Trouwens: je systeem maakt toch gebruik van bewatering von beneden(onderaan de plantenbak), ik meen gelezen te hebben dat overbewatering dan niet mogelijk is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is de manier waarop ik water geef als ik een paar dagen weg ben:

 

Watergeefsysteem

 

De aquariumpomp blaast lucht de jerrycan in. Door de overdruk stroomt het water door het andere slangetje naar buiten. Ik gebruik voor de luchttoevoer een fietsventiel, om de luchttoevoer wat te knijpen.

 

Door het gebruik van een digitale timer die je per minuut kan instellen, kan je vrij exact een bepaalde hoeveelheid water per dag geven. Dit werkt het beste als je je planten van onder water geeft en de planten in een waterdichte bak hebt staan (zoals een wasmachinelekbak). Als je bang bent dat de planten te veel water krijgen kan je op zo'n 1,5 cm van de onderkant van de bak gaatjes boren, zodat het waterniveau in de bak niet te hoog wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:whistling

Ik denk dat dit probleem hiermee is opgelost,Jan de Ripper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus benodigdheden:

-luchtdichte bus of fles (liefst met dop)

-aquariumpomp

-2slangetjes

-fietsventieltje

-digitale timer

 

en dan knutselen. ik zal het eens proberen volgende week ofzo, ik laat julie wel iets weten

Share this post


Link to post
Share on other sites

de standaard oplossing is natuurlijk gewoon een vat, een pompje, nozzles, zo'n spin met slangetjes en een minutentimer. Is dan niet alleen tijdelijk geschikt voor je afwezigheid maar ook om gewoon je water en voeding voor te mengen en automatisch te geven. Kan me niet voorstellen dat dat heel erg duur zal zijn bij elkaar :whistling

 

bron: Leafman

 

Topspin 12 aansluitingen voor 25mm PE slang

[F18080] €19.95

Topspin 12 aansluitingen voor 25mm PE slang

Druk voor vergroting

 

Leafman Trading productinformatie

- Topspin met 12 druppelaars

- voor directe aansluiting op 25mm PE slang

- doorlaat per druppelaar is 2,3 liter per uur

- zeer eenvoudig & veilig in gebruik

 

Topspin met 12 druppelaars

Met de Topspin kun je maximaal 12 planten voorzien van water.

De Topspin kan rechtstreeks aangesloten worden op 25mm PE slang, de Topspinnen zijn namelijk voorzien van klemkoppelingen. Hiermee kun je de PE slang dan eevoudig vastzetten zonder problemen. Voor de afdichting van de uitgang van de laatste Topspin gebruik je dan een stukje PE slang dat voorzien is van een 25mm PE eindstop.

De maximale waterdoorlaat is 2,3 liter per uur voor deze Topspin.

 

Grote voordeel van werken met de Topspin ten opzichte van werken met losse onderdelen is natuurlijk dat je geen gaten meer in de PE slang hoeft te maken voor de montage van de losse onderdelen van het druppelsysteem.

Maar er is nog een voordeel, doordat alle onderdelen vanaf de fabriek voorgemonteerd zijn betekent dit doorgaans een betere kwaliteit tegen lekkages na verloop van tijd, dan als we de verbindingen zelf maken bij de losse onderdelen. Hier speelt dus een stukje veiligheid voor de kweker mee.

 

pompje erbij met een timer en klaar toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik moet heel eerlijk zeggen dat een waterpomp al gauw 50-60 euro kost en een luchtpomp slechts 5-10 euro..

dat verschil is voor mij groot :whistling .. maarja, als je hem altijd zal gebruiken is het natuurlijk een goede investering.

 

of kan je ook een gewone circulisatiepomp hiervoor gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat whazzup zegt is natuurlijk helemaal waar.

Normaliter haal je water uit een tank dmv een pomp en niet door overdruk te creeren.

 

HIER verkopen ze opvoer pompjes vanaf 13,25.

Ik kan zelf de Hydor L20 aanraden aangezien die in mijn desktop draait. (Eheim is nog beter,maar duurder)

Share this post


Link to post
Share on other sites

er moet wel druk op staan dus een opvoerpomp lijkt me niet - dit antwoord laat ik aan de experts over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op mijn Hydor staat geen druk.

Gewoon een gesloten circuit.

 

Ze verkopen ook stromingspompen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou dan wel een pomp met een accu ofzo nodig hebben, want mijn planten zouden buiten staan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...