Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
osmoose

De Meest Beperkende Factor In Het Kweken.

Recommended Posts

Het belangrijkste van klimaatbeheersing is het afstemmen van de klimaatsfactoren bij elkaar.

De wet van LIEBIG zegt dat de meest beperkende factor de fotosynthese-snelheid bepaald.

 

Voorbeeld:

 

Op een donkere dag (200j/cm2) is een hoge temperatuur niet gewenst(bijv: 30C)

De plant wil door de hoge temperatuur snel groeien.

Maar heeft hiervoor te weinig suikers in aanmaak(bouwstoffen voor de plant: eten dus)

Het gevolg je krijgt een lang en slap gewas.

 

Hetzelfde als CO2

 

Een plant neemt Co2 door de instraling die die krijgt.

Op een donkere dag is de CO2 opname laag, veel CO2 doseren heeft dan geen zin.

Bij een lichte dag is het weer net andersom.

Licht en CO2 zijn in balans met elkaar.

 

In beide gevallen is licht de beperkende factor.

Nu is het indoor allemaal een stuk makkelijker omdat we zelf de temperatuur kunnen regelen.

En eventueel het CO2 gehalte.

 

Je instraling is altijd hetzelfde je hoeft dus alleen maar op de plantgrootte te letten.

En uiteraard het plantmodel.

 

temperatuur/watergift/voeding en CO2 worden dus allen aangepast op de instraling.

Je 'stuurt' dus op je lampen buiten ben je zuurder want dan is het altijd maar afwachten wat de weergoden voor je inpetto hebben.

 

De juiste temperatuur bepalen voor de hoeveel instraling is te lezen in een grafiek die je nog te goed van me hebt.(Kan hem op het internet na een minuutje of 80 nog steeds niet vinden en ik heb helaas geen scanner)

 

Wel daarbij te vermelden dat de grootte van het gewas zeer belangrijk is voor benodigde hoeveelheid licht/ temperatuur.

Kleinere plant heeft minder licht nodig dan een grote om op kracht te blijven(logisch).

 

Maar het blijft een kwestie van ervaring want het ene ras is het andere niet(lichtgevoelig).

Daarom blijft het een kwestie van kijken en proberen.

 

Conclusie: Een plant laat je groeien door licht dat is meestal (in Nederland wel indoor/outdoor) de beperkende factor. Daarvoor moet je zelf de andere factoren(temp/CO2/water/voeding) aanpassen op je licht. Om je plant in model te houden

 

Wat wel belangrijk is dat je de plant kan 'lezen'

Wordt die te slap of te sterk(kan ook nog) en wat doe ik eraan. (hoe stuur ik mijn lieve plantjes)

Je kan dus niet zeggen wietplanten groeien het mooist bij 25dag/18nacht want het ene ras wordt sterker bij die etmaal temperatuur terwijl het andere ras zegt doe mij maar 22 op de dag anders wordt ik te lang en gerekt. (allebei bijv 600W op dezelfde hoogte)

 

 

En dat is ervaring ervaring en nog eens ervaring.

En ieder ras reageert verschillend op licht/temperatuur/CO2 enz enz

En iedereen gaat op zijn bek want we maken allemaal fouten maar het leuke is dat je langzaam acherkomt waardoor dat komt. (plantenfysiologie)

 

En dat is nou wat ik er zo leuk aan vind! ;)

 

Kritiek, vragen of opmerkingen khoor het graag!

 

Os.

Share this post


Link to post
Share on other sites

top info weer ik merk nu ook dat voorgroeien erg belangrijk is doe je dit goed en de plant gaat groen en fris de bloei in dan gaan ze knallen.maar een maatje groeit nu voor me voor en heb 3 mooie planten en een licht geele van hem gekregen ze hebben 4 weeken bij hem voorgegroeid in 7liter potten dus ik denk stop hem in een kuip van 65 liter en gaan ,maar naa 10 dagen voorgroei bij mij is ie nog steeds geel mischien tips?ps die tip pas water geven 2 uur naadat de lampen aan zijn gebruik ik nu en heb de beste oogst tot nu toe gekregen ondanks overvoeding,en de laatste 2 weeken alleen water gegeve en had echt een heel zacht rokertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super man!

 

Ja het zijn vaak de kleine dingen die het hem nog eens extra doen.

Alleen over die gele plant dat kan ik zonder foto nagenoeg niet beoordelen. (Ph grondmonster geeft meestal duidelijkheid).

 

Groeyjes,

 

Os

Share this post


Link to post
Share on other sites
top info weer ik merk nu ook dat voorgroeien erg belangrijk is doe je dit goed en de plant gaat groen en fris de bloei in dan gaan ze knallen.maar een maatje groeit nu voor me voor en heb 3 mooie planten en een licht geele van hem gekregen ze hebben 4 weeken bij hem voorgegroeid in 7liter potten dus ik denk stop hem in een kuip van 65 liter en gaan ,maar naa 10 dagen voorgroei bij mij is ie nog steeds geel mischien tips?ps die tip pas water geven 2 uur naadat de lampen aan zijn gebruik ik nu en heb de beste oogst tot nu toe gekregen ondanks overvoeding,en de laatste 2 weeken alleen water gegeve en had echt een heel zacht rokertje

 

Het is meer de staat van de plant die belangrijk is wanneer ze in de bloei gaan . Is het wortelstelsel goed ontwikkeld wanneer je de klok omzet ? In de bloei neemt de wortelgroei snel af namelijk .

Je kunt ook goede planten kweken wanneer je helemaal niet voorgroeit (met zaden) . Planten uit zaad hebben in het begin namelijk geen gehandicapt wortelstelsel zoals bij stekken het geval is .

Share this post


Link to post
Share on other sites

@osmose, je zegt:

 

"Een plant neemt Co2 door de instraling die die krijgt.

Op een donkere dag is de CO2 opname laag, veel CO2 doseren heeft dan geen zin.

Bij een lichte dag is het weer net andersom.

Licht en CO2 zijn in balans met elkaar."

 

Hmmmzzz... het openen en sluiten van de stomata (huidmondjes waarlangs het water en het koolstofdioxide diffunderen) hangt van meer factoren af dan alleen instraling. Er moet ook rekening gehouden worden met andere factoren zoals bvb. de relatieve vochtigheidsgraad, intracellulair CO2 etc.

Ik denk dat je 'model' iets te simplistisch is.

 

tjiers :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een uitdrukking die hier mooi bij aansluit is "de ketting is zo sterk als de zwakste schakel". Voordat je aan fine-tuning gaat doen moet je eerst zeker weten dat je alle overige omstandigheden zo goed als onder controle hebt en dat zijn zoals Bioca al aangeeft meestal meer dan één of twee factoren.

 

Ik vergelijk planten graag met motoren. Hoe beter de verschillende factoren als RLV, luchttemperatuur, brandstof en mechanische efficiëntie op elkaar afgestemd zijn, hoe hoger het vermogen. Wanneer je een uiterst efficiënte op methanol gestookte verbrandingsmotor voorziet van een verstopt luchtfilter zal deze nooit aan z'n maximale vermogen kunnen komen, ondanks het feit dat het grootste deel van het plaatje technisch gezien klopt. Zo ook met planten.

 

Het gaat er niet om dát je een CO2-installatie hebt, maar eerder om het tijdstip en de manier waarop je deze inzet. Alleen als alles op elkaar afgestemd is zul je een opbrengst kunnen halen die meer is dan de som der delen, tot die tijd bepaalt de 'flessehals' in je opzet het maximale resultaat.

 

Sommige kwekers gaan ervan uit dat hoe meer extra spullen ze aanschaffen, hoe hoger hun opbrengst zal zijn. Maar het is altijd de plant die bepaalt of de extra's van nut zijn en dat is weer afhankelijk van het totale plaatje van de setup en de klimaatomstandigheden. Goed om daar wat vaker bij stil te staan Osmoose! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...