Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
pluis

Ph Probleem...

Recommended Posts

ben er vandaag achter gekomen dat ik een probleem heb...

 

was me vat aan het afzuren en vond dat er wel erg veel ph- in moest... dus begon aan me ph meter te twijfelen. Heb me ph meter nog geen 2 weken geleden gecalibreerd en moest er toen niks aan doen want stond nog tot de 100e prima.

 

maar vond ook de van sommige blaadjes de randjes een beetje naar boven stonden gekrult... dus me ph meter in de ph7 vloeistof en wat schetst me verbazing... meter gaf meer als 8.5 aan....

 

dus heb waarschijnlijk me plantjes lopen vergiftigen met ph 5? of nog minder... zie er nog niet heel veel van aan de plantjes....

 

heb dus heel me vat leeg gespoeld en opnieuw gevuld en de goede dosering groei voeding er bij gedaan want met de aangeraden dosering zat ik meestal zo rond de ph 6.5 dus ben daar maar vanuit gegaan en heb dat gegeven want ze moeten toch drinken...

 

ga morgen maar gelijk achter een nieuwe ph meter aan maar wat raden jullie aan? gewoon ph6 aanhouden? of meer richting de ph6.5 gaan? of hoger?

 

ik kweek trouwens op aarde dus spoelen is geen optie...

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik kweek trouwens op aarde dus spoelen is geen optie...

 

omdat ?

 

want op aarde kun je ook gewoon spoelen hoor....tenzij je één grote bak hebt natuurlijk

 

ik zou 6.5 aanhouden de rest van de kweek...of misschien één keer veel water geven met ph6.5..en dan verdergaan met ph6.2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ik persoonlijk sluit me aan bij Pluis en vind spoelen op aarde geen optie. De planten zullen door een afwijkende ph waarschijnlijk al minder opnemen. Als je dan ook nog gaat spoelen en de grond door en door nat maakt geef je ze weer een tik eroverheen.

 

Meet de ph van je grond eens uit een wat dieper gedeelte van je pot of bak(1/3 deel grond 2/3 deel water met een ph van 7 of gedemineraliseerd water, goed roeren en half uurtje laten staan. Daarna meten). Als je grond 5.0 is dan zou ik eerst eens een watergift met 6.6 geven, en na een poosje weer meten. Het lijkt me zaak om vooral zo snel mogelijk tussen 5.8 en 6.0 te komen. Daarna kan je die laatste tienden wel in een rustiger tempo bijstellen.

 

Succes

Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

pas echter ook op met grote pH verschillen, dat vinden plantjes ook niet fijn. Als je de pH van je aarde meet, neem dan meerdere monsters (stuk of 5-6) van een cm of 3-4 diepte, meng deze goed en neem daar je meetmonster van. De lokale pH in aarde kan heel ver uiteenlopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de reacties....

 

ga vanmiddag achter een nieuwe meter....

 

het rare aan me meter is dat ie het 2 weken terug nog prima deed.... en nu lijkt hij het dus nog gewoon goed te doen... alleen geeft ie +- 1.5 te veel aan.... dus in de ph7 oplossing zegt ie 8.5 en dan kan ik em er ook niet naartoe gecalibreerd krijgen.... omdat ie al op z'n laagst staat :verrygood

 

maar ja zo'n dure was het niet zit nog wel garantie op maar als ik em terug stuur zit ik 6 weken zonder me meter en dat kost me dan meer als dat ik gewoon een nieuwtje koop

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn de batterijen misschien bijna laag, meter aan laten staan ofzo ???

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat voor merk en type meter was het?

 

kwam van de conrad merk is voltcraft...

 

 

Zijn de batterijen misschien bijna laag, meter aan laten staan ofzo ???

 

batterijen heb ik eerst vervangen maar meter blijft de zelfde rare afwijking houden en had em ook niet aan laten staan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

een van de meest voorkomende oorzaken is dat je electrode niet in KCl oplossing bewaard wordt of aanslag heeft gekregen. Iedere keer je KCl vervangen bij opbergen, electrode goed schoonmaken, dar zou al veel problemen kunnen herstellen. Ik heb hetzelfde gehad bij een electrode, wilde niet meer calibreren. Goed gereinigd en hij deed het weer prima. (je kunt daar speciale oplossingen voor kopen overigens, heb nog een documentje geupload over pH meting en onderhoud:

 

http://www.wietforum.nl/index.php?act=Atta...=post&id=47

http://www.wietforum.nl/index.php?act=Atta...=post&id=30

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb de elektrode is goed schoongemaakt met speciale oplossing hiervoor... en sinds vandaag werkt me meter weer prima :smoke

 

en inderdaad legde em bijna nooit weg in de bewaaroplossing maar spoelde hem alleen maar met kraanwater schoon... zal er voortaan maar wat beter mee omgaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...