Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Simcon

Ballenbak Kweek

Recommended Posts

Goedendag peoples op het forum.

 

Lees al een tijd met plezier dit forum en wil al een tijdje een verslagje van mijn ballenbak experiment posten, heb eindelijk wat tijd vrij gevonden dus bij deze.

 

Ik heb op een zoldertje een klein hokje opgezet om daar een experimentje met hydrokorrels te doen.

Dit leek mij een geweldig medium (of eigenlijk geen medium) want dan hoef ik maar 1 keer met spullen naar binnen en verder nooit meer met verdachte spullen naar binnen en naar buiten.

Ik heb gekozen voor een eb en vloed systeem vanwege de gelijke bevloeing dit leek mij beter geschikt dan een druppel of sproei systeem voor dit medium.

Mun ontwerp voor de ballenbak is geinspireerd door design van een forumlid genaamd "technogrower".

 

Hier wat foto's van de opbouw:

 

gallery_6836_1012_12077.jpg

 

 

gallery_6836_1012_257299.jpg

 

 

med_gallery_6836_1012_207772.jpg

med_gallery_6836_1012_18337.jpg

 

Helaas kon ik vanwege het lage plafond de bakken niet op elkaar zetten :specool en moest ik voor een andere oplossing gaan. Het watervat heb ik buiten het hokje op een plek waar de vloer gelukkig een kleine 15 cm lager is gezet en hoefde ik de bakken waar de korrels in gaan niet veel te verhogen om communicerende vaten tegen te gaan.

 

Paar plaatjes van bouw van bakken:

 

med_gallery_6836_1012_73357.jpg

med_gallery_6836_1012_142585.jpg

med_gallery_6836_1012_207236.jpg

med_gallery_6836_1012_79345.jpg

 

 

med_gallery_6836_1012_131228.jpg

 

 

med_gallery_6836_1012_17736.jpg

 

 

 

Alle aansluitingen op de bakken heb ik met PE materiaal gemaakt om het systeem zo modulair mogelijk te houden.

Ik maak gebruik van simpele 220 dompelpomp om water omhoog te pompen.

De pomp heet 3 uitgangen met ieder een kraan om de druk van pomp te kunnen regelen en het vat makkelijk leeg te kunnen pompen.

Het plankje zorgt ervoor dat de pomp net niet op de bodem komt te liggen om herrie te voorkomen.

 

 

En dan nu : De plantjes :verrygood

 

Ik maak gebruik van 1 400 watt'er later als de klok om gaat komt er een 2e bij.

Omdat het de 1ste keer is dat ik op dit systeem kweek leek het me verstandig om met een wat makkelijker soortje te beginnen en dat is de welbekende PP geworden en hoop ik in de toekomst hier een paar lekkere haze'jes op te kweken. Het zijn er 4 geworden met de boedoeling om ook eens met scroggen te experimenteren. In 1 of andere stonede bui kreeg ik het idee om de planten in de breedte te zetten en in de lengte in het scrogrek te laten groeien, bij nader inzien toch maar ieder de helft van d bak gegeven.

Om dit te doen moest ik bak flooden en de plant met wortel en al eruit halen :wOOt , zag er wel echt vet uit zat al een meter wortel aan op dat moment(jaja ik weet foto's sorry vergeten :specool)

De stekjes komen helaas van wat ziek zwak misselijke moeders en er zat meeldauw in, op de 1ste foto's zijn ze net besproeit met baycorflo anti meeldauw shit.

 

med_gallery_6836_1012_196571.jpg

med_gallery_6836_1012_4007.jpg

med_gallery_6836_1012_260798.jpg

med_gallery_6836_1012_177322.jpg

 

 

med_gallery_6836_1012_347508.jpg

med_gallery_6836_1012_33006.jpg

med_gallery_6836_1012_99208.jpg

 

 

 

 

Deze foto's zijn van vandaag ze zijn inmiddels bijna 5 weken oud en de klok staat al tijdje op 12.

Op de laaste foto stonden er ineens 10 silverhaze'jes de overgbleven ruimte in te nemen :smoke

 

med_gallery_6836_1012_180408.jpg

 

 

med_gallery_6836_1012_65079.jpg

 

 

med_gallery_6836_1012_41345.jpg

 

 

med_gallery_6836_1012_224423.jpg

 

 

med_gallery_6836_1012_379498.jpg

gallery_6836_1012_234831.jpg

med_gallery_6836_1012_201822.jpg

 

 

Nou dat waren de foto updates tot nu toe ik zal proberen het regelmatig te updaten.

Als laatste wilde ik nog even toevoegen wat voor voeding ik gebruik

Ik gebruik voedingslijn aqua van canna met rhizhotonic en zym toegevoegd.

Voor later heb ik pk 13-14 en heb ook die nieuwe booster van canna liggen maar ben daar nog niet over uit of ik dat ga gebruiken.

 

 

 

dat was hem dan voor vandaag hoop dat jullie het met plezier lezen.

 

grtz

 

Sim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed gedaan

 

Ik ken de bedenker welke je noemde en heb zeker leuke resultaten gezien :smoke

Tof een hydro verslag er bij te zien.

 

:verrygood

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Mooi verslag en ben zeker benieuwd naar het vervolg.

Idd leuk om een ballenbak grow te zien. Zeker een aanvulling voor het forum.

 

Keep em Green!

Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Simcon,

 

Dat ziet er mooi uit, ik ben er benieuwd.. naar wat je voor voeding je bij de start hebt gebruikt, je ph en ec waarden, ik ben zelf ook bezig met een expiriment wat wel wat weg heeft van dat van jou,..

 

Maar ziet er goed uit,.. en geeft mij hoop dat mijn systeempje ook wel zou gaan werken ..

 

Groetjes Miss_Stoned

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cool, ziet er mooi uit zeg. Is je ph waarde een beetje in de hand te houden hiermee? Hoe vaak geef je water?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee simcom

 

ziet er goed uit die opzet van jou ........

 

ben benieuwd naar de vedere verloopvan deze kweek ........... in de ballen bak '

 

De vriendelijke groei en bloei groenten .......Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

he simcom het ziet er goed uit . heb zelf dit in het klein allen ik laat het water 24/7 lopen en met 8x18watt volgende week begin ik . foto,s komen nog!! mijn vraag is eigenlijk heb jij eerst je hydrokorrels gespoeld i.v.m die rode rommel die er van af komt ? en het schijnt dat je ph erg schommelt met hydro korrels zoja wat doe jij er tegen?? veder succes ik ga je volgen :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

fijn al die positieve reacties :specool

 

 

@miss_stoned:

 

Ik gebruik aqua voedingslijn van canna deze zou de ph wat stabieler moeten houden voor systemen als dit.

De 1ste week geef ik ongeveer ec van 1.1/1.2 en geef ze wat rhizotonic mee en zuurde mun water af naar ongeveer ph5.6

week 2 en de groeifase weken erna geef ik 1.4 a 1.5 EC, weer rhizotonic alleen een stuk minder en wat enzymen.

Ik zit nu nog steeds in die fase en vul mun vat nu gewoon bij met water en voed het bij en zuur het af . De 4 plantjes zijn erg dorstig ze verbruiken bijna 40L in 4 dagen.

 

 

@bots & clio:

 

Ik heb 3 50L zakken korrels met de hand in een zeefje zitten spoelen.

In de 1ste week schommelde de ph heel erg, iedere dag ging de ph met ca 0.5 omhoog

en de EC steeg van 1.1 naar 1.7 en bleef daar hangen.

Na die 1ste week heb ik mun vat leeggepompt en schoongemaakt (was een laagje rooie troep op de bodem).

Week 2 steeg de ph nog steeds een beetje maar minder en de ec steeg ook maar heel lichtjes.

Aan het einde van week 2 heb ik weer vat leeggepompt en schoongemaakt.

Week 3 steeg de ph nog steeds een beetje maar de ec bleef stabiel op de waarde waarop ik het vat aangmaakt hangen.

Week 4 weer nieuw vat maar nu blijven de PH en EC stabiel zo stabiel zelfs dak nu bijna 3 weken met dit zelfde vat bezig ben, gewoon zoals ik hierboven al zei om de paar dagen wat water erbij en bijvoeden en afzuren. Ben laatst lang weekend weg geweest toen ik terug kwam waren PH en EC precies hetzelfde als toen ik vertrok :smoke

 

Om een lang verhaal kort te maken: in het begin schommelende de waardens een beetje :verrygood

 

grtz

 

Sim

 

 

PS: ik flood trouwens 8x per dag maar ga denk ik 6 proberen want 2 ervan zijn tijdens licht uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

simcon,

 

Jij bent nou een toonvoorbeeld voor "nieuwe" leden :smoke

 

Al vanaf 9 juni lid

vóórdat je dit topic begon pas 3 berichten.

 

En je komt met iets prachtigs aanzetten :verrygood

 

Jij MOET hier echt wel heel veel hebben zitten lezen.

 

Petje af man.

 

Ga je zeker volgen.

 

veel suc6 Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sim is een voorbeeld van de perfecte forumgebruiker, hij post zonder vragen te stellen.

Hij post met veel fotos, en duidelijke verhalen, goede interpunctie.

Hij krijgt veel reacties, niet op zijn vragen want die zijn er niet maar puur op het maken van zijn ballenbak en zijn topic.

 

 

En zo zijn er meer, die gewoon meer geven ipv alleen maar te nemen en te zeiken.

 

Succes Sim

 

TAW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi verslag tot nu toe.

Ik zat me net af te vragen of het niet mogelijk is je nieuwe korrels vooraf te behandelen.

Een week afgezuurd water laten cirkuleren voordat er plantjes staan of zo. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanx voor je duidelijke antwoorden, maar toch nog een vraagje. Hoe zorg je nou dat je bak vol loopt? Is de toevoer van water meer dan dat er weg kan lopen?

Bij technogrower was het zo dat hij het water door de pomp terug liet lopen, is dat bij jou ook zo? Kan me zo voorstellen dat niet elke pomp daar zo goed tegen kan met dat fijne gruis uit die korrels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Zeer leuk in elkaar gezet, wil zelf ook zoiets met hydrokorrels gaan doen.

Ik heb zelf via internet een dvd van een zekere MR.Green gedownload.

Zeer grappig in elkaar gezet en duidelijke handleiding.

Ga deze topic eerst volgen voor ik echt aan het bouwen ga.

 

Succes ermee ! :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een update voor de liefhebbers:

 

gallery_6836_1012_510261.jpg

med_gallery_6836_1012_26727.jpg

gallery_6836_1012_134295.jpg

med_gallery_6836_1012_130593.jpg

gallery_6836_1012_204371.jpg

 

gallery_6836_1012_289319.jpg

 

 

 

De bloemen beginnen zich nu te vormen ik ben dan ook overgeschakelt op flores. De plantjes zijn in het nieuwe blad wel nog wel wat licht(ijzer tekort misschien?),

na wat tips van TG heb ik mun ph en ec op 6.1 en 1.5 aangemaakt en flood nu niet meer tijdens donker.

 

Voor degene die intresse hebben ik hield in een schriftje bij wat ik precies geef aan de plant en wat voor waardes ik meet per dag.

Nou heb ik dit net in een spreadsheet verwerkt en voor degene die hier intresse in hebben bied ik deze te download aan.

De bestanden zijn in .XLS en HTML opgeslagen en ingepakt in rar.

Schema Sim

In het begin is ie vrij incompleet en staan er vrijwel alleen gemeten ec en ph waardes in :smoke , ik zal dit vanaf nu proberen zo compleet mogelijk invullen en bij iedere foto update ook een update van de spreadsheet posten.

 

@clio: Bij mij loopt het water ook terug door mijn pomp, tot nu toe gaat het relax en lijkt ook het gruis iedere keer terug te stromen. Het gruis is echt superfijn en voelt glibberig aan op de bodem van voedingsvat. Ik maak van Tallas E160 dompelpomp die volgens mij zo'n beetje iedere GS wel heeft.

Ik denk dak na de oogst wel ff check hoe ranzig ie geworden is.

 

Grtz

 

Sim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk verslag :smoke

 

Maar jammer dat ik dat schema niet kan openen op mijn computer.

Weet iemand hoe dat kan?

 

gr. Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leuk verslag :smoke

 

Maar jammer dat ik dat schema niet kan openen op mijn computer.

Weet iemand hoe dat kan?

 

gr. Tokkie

 

Heb je de rar uitgepakt? winrar

Als je geen exel hebt kun je de html file bekijken met firefox of IE

 

grtz

 

Sim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een update:

 

gallery_6836_1012_135907.jpg

 

 

med_gallery_6836_1012_322293.jpg

 

 

med_gallery_6836_1012_280970.jpg

 

 

med_gallery_6836_1012_726993.jpg

med_gallery_6836_1012_195538.jpg

 

 

Update van schema

Simcon Schema

 

Inmiddels flink wat blad eraf gesnoeid wat er zat echt TEVEEL blad op en die namen al het licht weg voor topjes onder. Bloemetjes beginnen er nu lekker uit te zien.

Ik heb ze 2 dagen geleden een klein beetje Biogreen calgel gegeven om tekijken of ze hier een mooier kleurtje van kregen. Calgel bestaan voornamelijk uit calcium. Na een dag waren ze mooi donkergroen geworden echt ongeloofelijk hoe snel ze daar op reageerde :( .

Net nieuw vat aangemaakt en die nieuwe canna booster toegevoegd ben benieuwt of dit nog wat teweeg brengt.

 

 

grtz

 

Sim

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mooi groen veldje :(

 

watvoor booster ga je gebruiken en is het daar nog niet te vroeg voor?

 

Ik gebruik die nieuwe canna boost accelerator en als booster pk 13/14. (kun je combineren en als je canna moet geloven zou de combo nog betere resultaten moeten geven (we zullen zien).

PK zit trouwens ook al in nieuwe vat.

Ik zat zelf idd ook te twijfelen of het nu al erbij moet (normaal zou ik er nog ff mee wachten),

maar ik hou nu ruwweg een schema van canna aan en daar staat in dat in dit stadia je de 13/14 al moet geven.

Die boost accel had ik volgens dat schema al week eerder moeten geven, maar vanwege wat huishoudelijke problemen (verstopping) kon ik mun vat niet leeg pompen, nu gelukkig wel weer. Die boost zou je volgens schema tot aan 2 weken voor oogst moeten geven.

 

Voordeel van deze manier van kweken dat ik vrij snel feedback krijg van mun plantjes en als er iets mis gaat kan ik het er gelijk uit spoelen want er wordt niks gebuffert.

 

We zullen zien wat er gebeurt

 

 

grtz

 

Sim

Share this post


Link to post
Share on other sites

:( ;) ;) :whistling :specool

zo dat is echt mooi, jammer inderdaad dat ze wat geel zijn. maar dat komt wel weer goed als ik het zo lees.

erg onder de indruk,

 

ik heb al problemen met mijn stekken lekker groen te houden, ik heb vandaag maar wat extra voeding gedaan en wortel stimulator,.. hoe heb jij je stekken in het systeem geplaatst,. had je geen last dat je steenwolblokjes steeds vol zuigen?

 

ik ben nog steeds bezig om een waterdicht systeem te krijgen, ik wil de planten gewoon op water zetten.

Maar als het goed is, komt het vanavond nog een groot gedeelte klaar,

 

Groetjes Miss_Stoned

 

Ps,.. aan ik heb je voedingschema opgeslagen tnx (K)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...