Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

chi-el

Tweede Kweek!!

Recommended Posts

ik zou die pk13/14 ook nog maar ff achterwege laten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie snelle reacties!!! :smoke

 

Oke, ec meter voor sinterklaas dan :verrygood

 

Maarehhhhh wat raden jullie dan aan voor oplossing? Een keer alleen water en spuiten met Exact om beide opties af te dekken??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat spuiten heeft geen zin denk ik, het is geen ongedierte... Ik zou zowiezo even een paar dagen enkelt afgezuurd water gaan geven op PH 6.2 en kijken of het niet verergerd, ze zullen niet snel zonder voeding zitten... zodra de bladeren echt lichter van kleur gaan worden pas gaan voeden op een rustige manier...

 

succes

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slecht nieuws mensen, de roest zet door!!! :smoke

 

Heb ze nu 2 keer alleen afgezuurd water gegeven maar de roest wordt erger, ook heb ik voor de zekerheid met Exact gespoten, maar ook geen vermindering!!

 

Jullie nog ideen??

 

med_gallery_7025_956_126991.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee chi ell

 

ik benk dat door het ontbreken van je ec meter er een ophoping van te veel voedings stoffen in je potten .

 

denk dat je een langeretijd aalleen afgezuifert water moet geven .

 

anders komt het niet goed .

 

Mzzl Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi chi-el

Het lijkt idd op roest. (Dus ik weet het niet zeker!) :smoke

Bayer heeft twee middelen op de markt: folicur en euparen

 

http://www.bayercropscience.de/de/hg/produ...licur/index.asp

http://www.bayercropscience.de/de/hg/produ..._m_wg/index.asp

Nadeel van het spuiten zijn de wachttijden. Als ik het zou gebruiken, zou ik minimal 21 dagen wachten met de oogst.

 

Groetjes Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch blijf ik erbij dat je een calcium probleem hebt, door een verkeerde PH waarde in je grond... Meet een sample van je grondje, en eik je ph-meter...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt jongens.....mmmmm calcium probleem. Ik geef complete voeding van Canna dus je mag wel verwachten dat zoiets niet gebeurd. Ik doe het nu eigenlijk precies hetzelfde als bij m´n vorige kweek behalve dat ik ben begonnen met Rhizotonic. Neemt de plant daardoor ook meer voedingstoffen op zodat er meer kan is op overvoeding?

 

Ik heb tot nu toe alleen nog afgezuurd water gegeven......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Complete voeding van canna of op dit moment alleen canna flores?

 

Als je de vorige aarde opnieuw gebruikt zou je hem moeten opwaarderen met landbouwkalk waar Calcium inzit, anders ben je aangewezen op 2 componenten voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Complete voeding van canna of op dit moment alleen canna flores

 

als je dat schema volgt is je ph en ec te hoog zonder meters

 

Mzzl Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je grondje te zuur is, is het zo gebeurd met je calcium, vandaar dat ik zeg METEN die grond...

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor zover ik weet zal de plant bij te zure grond de calcium moeilijk op kunnen nemen, wat erin resulteert dat er bladproblemen ontstaan. Naarmate je later in het bloeistadium komt word er toch ook aangeraden de PH hoger in te zetten zodat bepaalde stoffen waaronder calcium makkelijker en meer aanwezig zijn???

 

Ik kan ook fout zitten hoor, dan hoor ik het graag.... maar deze symptomen zijn naar mijn idee echt calcium problemen, of er zit gewoonweg niet voldoende (meer) in de grond, of ze nemen te weinig calcium op door een te zure grond...

 

gr Paffie

 

edit: Als je een te zure grond heb, zal het bodemleven calcium aanspreken uit de buffer om de PH te regelen (omhoog sturen) bij de wortels, als de grond te zuur blijft raakt de calcium snel op en ontstaat er een tekort...

 

Dit is wat ik begrepen heb...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo Chiel,

 

Calcium kopen van Bio Nova en iedere dag lekker insproeien .....

 

Op een gegeven moment zijn de bladeren zo aangetast dat je niet vrolijk gaat worden. De complete opbrengst zal met 50 % verminderen.

 

Of het precies hetzelfde is wat ik heb weet ik niet ... maar als jij betere suggeties hebt of iemand anders dan moet je de keuze maken.

 

In ieder geval:

 

PK alleen in de laatste 2 weken ..

Bijvoeden op verse grond ? Heel voorzichtig liever niet. Alleen als je planten geel worden is er sprake van een tekort.

 

TAW

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voor zover ik weet zal de plant bij te zure grond de calcium moeilijk op kunnen nemen, wat erin resulteert dat er bladproblemen ontstaan. Naarmate je later in het bloeistadium komt word er toch ook aangeraden de PH hoger in te zetten zodat bepaalde stoffen waaronder calcium makkelijker en meer aanwezig zijn???

 

Ik kan ook fout zitten hoor, dan hoor ik het graag.... maar deze symptomen zijn naar mijn idee echt calcium problemen, of er zit gewoonweg niet voldoende (meer) in de grond, of ze nemen te weinig calcium op door een te zure grond...

 

gr Paffie

 

edit: Als je een te zure grond heb, zal het bodemleven calcium aanspreken uit de buffer om de PH te regelen (omhoog sturen) bij de wortels, als de grond te zuur blijft raakt de calcium snel op en ontstaat er een tekort...

 

Dit is wat ik begrepen heb...

 

Ik denk dat je goed zit :smoke

 

We kennen allemaal dat grafiekje wel met maximale opname gerelateerd aan de pH waarde idd.

 

Alleen het kalk ( o.a. CaCO3) zorgt voor de buffer en niet het calcium (Ca+), bij het aansturen komt wel Calcium vrij, maar dat reservoir raakt natuurlijk na verloop van tijd op.

 

 

 

Maar is het nou nieuwe grond of gebruikte van je vorige oogst?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow! bedankt voor de reacties!

 

Morgen dan maar ff naar de GS voor calcium toevoeging!! En ja ik wordt nu al niet vrolijk als ik naar de bladeren kijk :smoke.......al doende leert men ZEKER!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nogmaals, meet je grondje!!!! kleine moeite en je hebt zekerheid....

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ph van mijn aarde is nu 6.3 en is nu voor de tweede keer in gebruik.Das toch prima , of moet ik ook rekening met kalk tekort???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, morgen dan ook maar ff wat demi/water halen en pH van de grond meten.

 

Ben benieuwd, als het de schimmel roest was had het al wel weg geweest..... :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damn, gister tot laat moeten overwerken en kon geen demiwater meer halen voor de grondmeting, vanavond dan maar. Gister nog weer een keer alleen afgezuurd water gegeven.

 

Ik weet niet of dat nu al zichtbaar kan zijn, maar heb het idee dat de toppen al wat kleiner blijven dan bij de vorige kweek. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier weer een update op de roest situatie, ik heb het idee dat het niet erger aan het worden is gelukkig en ik denk dat ik ook gewoon deze ronde afmaak. Al is de opbregst laag, heb ik in ieder geval de onkosten eruit.

 

De pH van de grond was niet schrikbarend afwijkend, 5,8 wel wat aan de lage kant dus. Heb ook een hele lichte dosis calcium toegevoegd wat ze wel goed leek te doen.

 

Hier wat pics van hoe het er nu bijstaat

 

10 dagen groei en nu 31 dagen op 12/12

 

med_gallery_7025_956_618367.jpg

 

 

 

med_gallery_7025_956_1194426.jpg

 

 

 

med_gallery_7025_956_266863.jpg

 

 

 

med_gallery_7025_956_1287144.jpg

 

 

 

Nog suggesties wat ik moet doen om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...