Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Ro1984

Vraag Over De Wetgeving

Recommended Posts

Hoe zit het precies met de wetten in Nederland over het telen van wiet?

 

Ik hoor namelijk van de een dat het bezit van 5 planten wordt gedoogd, van de ander hoor ik dat ze je planten wel af kunnen pakken en van weer een ander hoor ik dat ze niet zomaar op je terrein mogen komen. ivm privacy schending.

 

Nu ben ik begonnen met oogsten en heb zo om en na bij 2 kilo wiet te drogen liggen. Is het legaal om dat in je bezit te hebben, of laat ik het beter stellen; wordt het gedoogd?

Want ik hoor ook dat je maar 15 gram in je bezit mag hebben en 5 gram mag kopen in een coffeeshop.

 

En mogen ze je huis doorzoeken als de vuilnisman een groene bak vol geknipte plantenresten vindt?

 

Het is me namelijk nog al onduidelijk allemaal, en ik heb absoluut geen intentie om de wet te breken, maar ik ga mn lievelingetjes echt niet aan de vuilnisman meegeven.

 

Paar onduidelijkheden hier, het spijt me als deze vragen al elders zijn behandeld, maar ik ben nog niet zo thuis op dit forum.

 

Dank u.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 kilo is niet legaal... :blink:

 

in mijn beste weten is onder de 30 gram geen misdrijf, maar wel een overtreding in nl. Wat precies in gram de gedoog hoeveelheid is weet ik niet. Shops mogen niet meer dan een dagvoorraad op stock hebben liggen.

 

de pliesie mag niet zomaar je huis in, daar is een huiszoekbevel voor nodig. Twee aanwijzigen zijn voldoende voor de pliesie om die te krijgen, dus als de buuv belt met stank, en de wijkpet ruikt het ook, dan kun je al zuur zijn.

 

hth

Share this post


Link to post
Share on other sites

wetelijk gezien mag je 5 plantjes hebben maar niet onder een lamp wel met natuurlicht

als je 5 plantjes onder een lamp heb wordt het in beslag genomen of ze kijken door de vingers

dat ze niet moeilijk doem maar een verbaal krijg je er niet voor

 

gr J.n

Share this post


Link to post
Share on other sites
wetelijk gezien mag je 5 plantjes hebben maar niet onder een lamp wel met natuurlicht

als je 5 plantjes onder een lamp heb wordt het in beslag genomen of ze kijken door de vingers

dat ze niet moeilijk doem maar een verbaal krijg je er niet voor

 

gr J.n

Fout. Het mag wel onder een lamp. Het gaat er om of je een profesionele kwekerij bent (commercieel oftewel voor get geld).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fout. Het mag wel onder een lamp. Het gaat er om of je een profesionele kwekerij bent (commercieel oftewel voor get geld).

 

 

Ook fout, het mag zowel buiten als binnen niet.

Of je nou commercieel bezig bent of voor de hobby.

Het enige verschil daarin zijn de justituele gevolgen.

Tot 5 zal er zeer waarschijnlijk geen sanctie of vervolging zijn.

Je verleden speelt wel een rol hierin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees anders eens wat info op de site van Andre Beckers, dan wordt het allemaal een stuk duidelijker.

 

Kort gezegd komt het er op neer dat je helemaal geen planten mag hebben, ook niet minder dan 5. Alleen wordt bij niet professionele kleinschalige (minder dan 5 planten) kweek vaak niet opgetreden. Als er wel opgetreden wordt, dan is afstand doen van de planten vaak voldoende en volgt geen verdere vervolging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:blink: Ja, zo mag het weer wel, zo mag het weer niet. :ph34r:

Alles wordt gedoogd hier in Nederland, zolang het maar via de achterdeur binnenkomt :kill:

Het is zo krom als recht, maar geld en criminaliteit spelen hierin een grote rol. :evil:

Helaas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lees anders eens wat info op de site van Andre Beckers, dan wordt het allemaal een stuk duidelijker.

 

Kort gezegd komt het er op neer dat je helemaal geen planten mag hebben, ook niet minder dan 5. Alleen wordt bij niet professionele kleinschalige (minder dan 5 planten) kweek vaak niet opgetreden. Als er wel opgetreden wordt, dan is afstand doen van de planten vaak voldoende en volgt geen verdere vervolging.

 

Ook blijkt uit 1 van Andre Beckers z'n artikels dat het ook wel eens anders kan lopen :blink: (zie dit artikel

 

ik quote uit dat document van Justitie:

 

Vraag: Mag ik thuis hennepplanten telen?

Antwoord: Het telen van 5 planten of minder wordt niet vervolgd indien bij ontdekking afstand wordt gedaan van de planten. Er wordt onderscheid gemaakt tussen beroeps/bedrijfsmatige teelt en niet-beroeps/bedrijfsmatige teelt van cannabis. Bij niet meer dan 5 planten wordt er vanuit gegaan dat er sprake is van niet-beroeps/bedrijfsmatige teelt.

 

Hiermee staat vast dat het door mij beschreven beleid door de rijksoverheid aan een ieder kenbaar is gemaakt door officiële publicaties in de Staatscourant en op het Internet. Het Openbaar Ministerie is hierdoor gebonden aan deze beleidsregels. De beide verdachten konden er naar mijn mening dan ook gerechtvaardigd op vertrouwen dat bij ontdekking van hun gering aantal hennepplanten strafvervolging achterwege zou blijven na het doen van afstand van de planten. Een bevestiging van dit standpunt lezen we in een arrest van het Gerechtshof te Den Bosch van 18 maart 2003, waarin onder andere is overwogen: “Nu de hoeveelheid aangetroffen hennepplanten onder de gedooggrens van vijf planten is gebleven kan naar het oordeel van het hof in beginsel als uitgangspunt worden aangenomen dat de verdachte erop mocht vertrouwen dat ten aanzien van het aanwezig hebben van die hennepplanten tegen hem geen strafrechtelijke vervolging zou worden ingesteld”.

De Politierechter passeerde het verweer en kwam tot een veroordeling. Hij legde na een bedenktijd van veertien dagen een geheel voorwaardelijke werkstraf voor de duur van 40 uur op en stelde de proeftijd vast op twee jaren. De dames waren zodanig onder de indruk van de eis van de Officier van Justitie, dat zij uit angst voor een zwaardere straf geen hoger beroep hebben ingesteld. Ik betreur het dat deze zaak niet is voorgelegd aan een hogere rechter!

 

Suc6 met de worstelling met justitie..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch is het eigenlijk wel vreemd, want op het moment dat je wiet legaal maakt kun je er belasting over heffen en kan de staat er nog iets aan verdienen, zo pak je meteen de criminaliteit aan en kun je een keurmerk ontwikkelen zodat je er zeker van bent dat er geen chemische troep in de coffeeshops verkocht wordt.

 

Ik vind het namelijk belachelijk dat je het gewoon kunt kopen in een coffeeshop maar dat die coffeeshop dit eigenlijk niet in mogen kopen bij een handelaar.

 

Dit bewijst maar weer eens door wat voor opportunisten ons land geregeerd wordt.

 

Bovendien is het best vreemd dat je wietplantjes niet mag laten groeien, terwijl andere planten die veel giftiger zijn (kan zo even geen bepaalde soort bedenken) en zelfs dodelijk wanneer kleine kinderen dit op zouden eten, gewoon mogen groeien in je tuin.

Edited by Ro1984

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...