Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Ambiorix

Rupsen Plaag

Recommended Posts

Hallo iedereen !

Ik controleer elke dag mijn toppen op rot en gelukkig geen rot te zien alleen heb ik nu al 5 rupsjes???? te grazen genomen. Het begon in sommige kleine topjes die ik er vreemd uit zag zien ( verkrulde blaadjes, bruine haartjes, gaatjes in de blaadjes). Bij nader tjekken zie je een klein miniscuul wormpje (rupsje) zijn kopje omhoog steken..aaaaaaagh.

Zouden ze over al mijn plalnten zitten ??

De meeste zijn doorzichtig en eentje had al een zwart lijfje ( hij was al groter dan de andere) de sukker ! rip

De laatste 2 uit al wat grotere toppen genomen.

Ze spinnen een soort cocoontje in de toppen waaruit ze de verse blaadjes in de toppen gaan opeten :specool

 

Wat kan ik hier tegen doen?

is er een natuurlijke vijand voor deze gedrochten ?

spuiten zal ik niet meer doen want over 2/3 weken zijn ze klaar.... hopelijk zonder rupsen.

 

med_gallery_7330_243_64711.jpg

 

 

Zijn de dames al zover krijg je dit er nog bovenop....

 

wie heeft dit ook gehad of wie weet er raad ???

 

een "heb het ff benauwd"Ambiorix

Share this post


Link to post
Share on other sites

[Ik heb ook rupsen in mijn planten. Ze verraden hun aanwezigheid door de aangevreten bladeren en de uitwerpselen die ze achterlaten op lager gelegen bladeren en/of toppen. Elke dag goed chekken, vooral de bovenste toppen (want daar bevinden de meesten zich). Zo arresteer ik ook gemiddeld 3 exemplaren per plant, die ik ter plekke verzuip in een pot met water. Hierdoor blijft de schade beperkt, plus dat je een goed zicht blijft houden van de eventuele ontwikkeling van toprot in je planten. En nu op rupsenjacht!

Share this post


Link to post
Share on other sites
[ En nu op rupsenjacht!

 

Ze gaan er allemaal aan !!!! :bier

onderdompelen.... ? ik leg ze op een steen en verpletter ze met een andere steen in de hoop dat ze hun maatjes waarschuwen met hun voor mij onhoorbaar gegil....... ;)

 

Ik heb gezocht op rupsen in dit forum en de conclusie is volgens de zoek functie :

1 heb je er 1 dan heb je er 100 ????

2 ze vreten alleen de blaadjes en niet de toppen ???

3 ze worden groter en groener ????

 

ben benieuwd....

1 Zoveeeel... :(

2 gelukkig ..... :specool

3 ze worden door de canabioides gemuteerd in een soort rups hulk.... :no

 

4... ik rook geen toppen waar zijde-achtige spinnenragels inzitten..... wil wel wat lekkers roken :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

:specool grrrrr ik heb ook last van die ... beesten :S

 

vandaag 2 rupsen weg gehaald van denk zon 4cm :S die ware echt groot, je ziet ook echt in welke plant ze zitten.

 

ik kwam er achter toen op een gegeven moment de bovenste bladeren van 1 plant raar waren en veel gaten bevatten, ik ben toen ff gaan kijken en die hele hoofdtop zat vol met die ..... lijers ;)

 

die hoofdtop heb ik er toen maar afgeknipt en nou vandaag zag ik ze weer. voor zover ik weet is er maar 1 plant die er last van heb.

 

ik heb ze neer gestoken die mormels met de punt van een punt kam :smoke niet in mn planten schuilen hahahahahaha

 

wat ik me trouwens nog afvraag:

 

kan ik ze wel gewoon te drogen hangen met die beestenm er in want ik denk niet dat ik ze er allemaal uit kan krijgen

 

iemand hier een antwoord op???

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ze lusten alleen groene blaadjes, geen gedroogde.

.....het drogen duurt 3 weken of zou je ze ff 10 sec in de magnetron kunnen doen om die teringl#@#@ers

uit mekaar te doen exploderen? :specool

eheeheheh.. dat wordt de loep erbij halen en tjekken ;)

er gaat een verhaal de ronde dat er bij iemand een 5 cm lange rups uit zijn gedroogde toppen viel...??

:smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik check iedere dag op rupsen en kom regelmatig gevouwen verkleefde topjes tegen zoals op de foto van ambiorix. Mijn ervaring is dat als je er snel bijbent, je de blaadjes van de topjes voorzichtig los kunt trekken om het (mini) rupsje te ontdekken. Halveren (van dat rupsje) met m`n vingernagels doet de rest en het topje groeit gewoon verder (wel met ietwat gemuteerde blaadjes). :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

rond al je planten kranten op de grond leggen en dan maar flink schudden.je haalt ze er nooit allemaal uit zo.maar wel een hele hoop.dit gedurende de resterende bloeitijd dagelijks herhalen.diegene die zich al in een popje hebben gewikkeld halen toch niks meer uit en die kom je wel tegen bij het knippen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik had dat ook een verkleefd stukje top/blad, ik d8 dat dat stukje toprot was maar gelukkig niet zeg

 

wel ff in de gaten houden met die klote beesten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ze ook net gehad.

 

Maar rupsjes worden vanzelf vlinders en dan heb je er geen last meer van :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

eheheheheh... :ph34r:

afmaken deze sukkers ! een ieder is gewaarschuwd.. zelfs tokkie heeft er last van :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach, liever rupsjes als toprot (ik ga 4 a 5 keer per dag m`n plantjes af). Ik zie ze als ze nog klein zijn. Zit wel met witte vlieg in 1 plant maar denk dat ik er niet meer tegen ga optreden. Het is highstake gokken dit jaar en ik gok op nog 2 weken mooi weer eind oktober. . . :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja bij mij denk ook nog 2 weken, ik denk zelfs bij 1 plant nog maar 1 week die heb wel veel bruine haartjes :ph34r: op dit moment

 

haha laat dat stront maar zitten ik rook het toch niet zelf :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja bij mij zie je dat ook erg goed dat ze schijten allemaal die kleine zwarte dingetjes in mn planten :S

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo iedereen !

Ik controleer elke dag mijn toppen op rot en gelukkig geen rot te zien alleen heb ik nu al 5 rupsjes???? te grazen genomen. Het begon in sommige kleine topjes die ik er vreemd uit zag zien ( verkrulde blaadjes, bruine haartjes, gaatjes in de blaadjes). Bij nader tjekken zie je een klein miniscuul wormpje (rupsje) zijn kopje omhoog steken..aaaaaaagh.

Zouden ze over al mijn plalnten zitten ??

De meeste zijn doorzichtig en eentje had al een zwart lijfje ( hij was al groter dan de andere) de sukker ! rip

De laatste 2 uit al wat grotere toppen genomen.

Ze spinnen een soort cocoontje in de toppen waaruit ze de verse blaadjes in de toppen gaan opeten :blink:

 

Wat kan ik hier tegen doen?

is er een natuurlijke vijand voor deze gedrochten ?

spuiten zal ik niet meer doen want over 2/3 weken zijn ze klaar.... hopelijk zonder rupsen.

 

med_gallery_7330_243_64711.jpg

 

Zijn de dames al zover krijg je dit er nog bovenop....

 

wie heeft dit ook gehad of wie weet er raad ???

 

een "heb het ff benauwd"Ambiorix

 

Te laat denk ik dan, ik ben wel geen doorgewinterde kweker, maar wat doe ik dan om geen rupsen of ander ongedierte te krijgen? In de onmiddelijke omgeving van onze lieve dames, zet ik een paar ZONNEBLOEMEN (desnoods ook in pot). Ik heb dit reeds een tweetal jaar ervaren dat de rupsen zo gek zijn van deze planten dat ze de madammen met rust laten en de zonnebloemen opvreten ! Dus, zonnebloem weg, en de rest piko bello. Geloof me, ik ben wel van België, misschien zijn de rupsen hier ook domm... da kan je dan wel gebruiken hé....

SUCCES !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nieuw kweekmedium, catterpillermix ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ZONNEBLOEMEN . Ik heb dit reeds een tweetal jaar ervaren dat de rupsen zo gek zijn van deze planten dat ze de madammen met rust laten en de zonnebloemen opvreten ! Dus, zonnebloemgebruiken hé....

SUCCES !

 

Hey zuiderbuur.. bedankt voor de tip ! tis inderdaad beetje laat maar volgend jaar ff meenemen ! :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moet zeggen er hebben er al menig het te nauw gekregen tussen mijn duim- en wijsvingertippen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...