Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Stumper

Stumper Goes Cocos

Recommended Posts

TAW, kon echt verder niets ontdekken.

Heb gisteren ook me spoelvat gemaakt, een vat van bijna 180 liter met hierin alleen maar BN zym en afgezuurd naar 5,8 (EC is 0,90).

Nu de vraag, moet ik gewoon op hetzelfde aantal druppelbeurten spoelen als tijdens de voeding waardoor ik drain heb of beter wat minder druppelen opdat er geen drain meer zal zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Stumper,

Ik vindt het heel jammer vor jou, na zo een goed begin, toch nog met toprot te maken te krijgen.

Naast al de goede tips, welke jij al gekregen heb, heb ik alleen nog eentje: Let op de bladeren welke uit de

toppen groien, zodra zij verkleuren, is er iets an de hand. :(

Sterkte Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toprot heeft 3 onderdelen nodig om te kunnen overleven;

*warmte

*hoge vochtigheid

*dood bladmateriaal

 

Wanneer je nu nog ruim 2 weken hebt te gaan en je bouwt nu al je voeding af zullen je bladeren langzaam afsterven!.......zie punt 3

Warmte zoveel mogelijk laten zakken(24-25graden)

En volop ventileren.

 

Als je je zwenkvents vol op de toppen zet kun je je voorstellen dat de bladeren volop aan het werk moeten om de boel te koelen(verdamping).Als de bladeren het niet meer aankunnen om te verdamping bij te houden dan sluiten de huidmondjes zich en zal de resterende lichturen voor niets zijn geweest.(fotosynthese stopt).Tevens zijn de bladeren niet meer in staat om zich af te koelen en kunnen verbranden.

 

Ik weet dat het er niet makkelijker op wordt stumper.l

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus het advies is temperatuur op 24-25 graden houden, hetgeen in me hok op het moment al het geval is :(

Volop ventileren, hetgeen ik nu dus doe.

GEEN zwenker gebruiken ???

Je zegt; "Als je je zwenkvents vol op de toppen zet kun je je voorstellen dat de bladeren volop aan het werk moeten om de boel te koelen(verdamping)".

Maar de zwenker geeft toch al verkoeling, of begrijpt Stumper er weer eens geen ene ..... van ?

En wat betreft het afbouwen van de voeding, tja dit is nu toch eenmaal nodig de laatste 2 weken ?

Het wordt er idd niet makkelijker op Sannie ;)

Misschien afstervend blad eruit trekken ?

Ik hou in ieder geval de uit de toppen komende bladeren goed in de gaten, heb na dat ene topje gezien hoe dit blad eruit ziet.

Vraag me alleen nog af of ik de inblaas beter uit kan zetten en alleen af te zuigen opdat de rlv wellicht omlaag gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een stukje basis :(

 

Op het moment dat de lampen aangaan gaan ook de huidmondjes open van je blad,dit gebeurt om de bladeren te kunnen afkoelen omdat deze opgewarmd worden door de verlichting(IR stralen).Het blad gaat verdampen om zn bladeren te koelen.

Wanneer de bladeren de verdamping niet meer aankunnen(dit kan allerlei oorzaken hebben)worden de huidmondjes gesloten.Wanneer deze gesloten zijn kunnen de bladeren niet meer afgekoeld worden en kunnen de bladeren gaan krullen(verbranden).De plant staat de resterende tijd van de lichturen ook stil ;)

De huidmondjes zullen pas weer opengaan wanneer de overschakeling naar nacht/dag plaatsvindt.

 

Toprot is een lastig probleem!.........iedere kweker zn nachtmerrie.

 

Toprot begint van binnenuit.

Bewkijk de 3 punten welke ik je aangegeven heb,en probeer een zo goed mogelijk onderbouwde oplossing te bedenken.

 

Leerzaan he ;)

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

TAW, de aangezogen lucht wordt niet van buiten gehaald maar vanaf de zolder.

De zwenker niet op de planten richten ok, maar waar richt ik hem dan wel op ?

Ik richt hem nu tussen de toppen en de lampen maar daar zit maar 40 cm tussen dus enigzins op de toppen staat ie wel en de lampen zwieren ook vrolijk in de wind van de zwenker.

 

Sannie, zeker leerzaam maar ozo lastig voor een :( als ik.

Krullend blad heb ik al een poosje in me tuin zoals bekend, het is er nooit te warm geweest en de zwenker heeft er tot gisteren nooit in gestaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En toch!

 

Als jij het goed had gedaan was het blad niet gekruld ;)

Het is nooit de schuld van de plant.

 

Laat het op je inwerken en je zal er in de toekomst anders door gaan denken.

 

smoke :(

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Stump zonde man, je ging net zo lekker. Echter kun je er heel weinig aan doen. Ik heb vroeger ook alles geprobeerd, zwenker op de toppen enm erboven, temp veranderen, niets hielp. Toen maar een ontvochtiger gekocht.

 

Je zou wel veel minder water kunnen geven, ze drinken nu toch veel minder dan normaal en dan verdampen ze ook minder. Je kan ook proberen je lucht op dagen dat het niet regent van buiten te halen. Buiten is het koud en koude lucht bevat veel minder waterdamp dan warme lucht die je uit huis haalt. en gewoon de lucht over je toppen laten blazen, stilstaande lucht is slecht.

 

Grtz Trips

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahahha Sannie, tja is idd me eigen schuld. Kan sowieso de plantjes niet de schuld geven ;)

We hebben weer wat om over te denken in de nabije toekomst.

Moet ook bedenken hoe ik me planten straks te drogen kan hangen, betreffende de ventilatie.

De eerste 10 dagen kan het gelukkig in me hok zelf omdat ik pas 18 december weer nieuwe stekken verwacht ;)

Wellicht is het dan al droog genoeg om het op me oude plekkie verder af te drogen.

 

Trips, op dit moment drinken ze nog net zoveel als de afgelopen weken.

Tnx voor je meedenken :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huidmondjes gaan niet open of dicht om af te koelen. Dat bladeren afkoelen door het verdampen van water door de huidmondjes is een handig neveneffect.

 

Huidmondjes zijn essentieel om CO2 op te nemen en om zuurstof, een afvalproduct van een plant, uit te stoten.

 

Als een plant te weinig water heeft of de LV te laag is, dan sluiten de huidmondjes om te voorkomen dat de plant uitdroogt. Dan kan de plant dus ook geen nieuwe CO2 opnemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@Annom: een duidelijke en logische uitleg. Wat Sannie schrijft over het sluiten van de huidmondjes als de plant de verdamping niet meer bij kan houden, klinkt niet echt logisch. Zo maakt de plant de problemen toch alleen maar groter (ik kan niet genoeg zweten, dus stop ik met zweten...... )? Of bedoel je het anders Sannie? Als de plant te veel vocht dreigt te verliezen door grote warmte en een lage LV dan sluiten de huidmondjes zich en is het een logische, beschermende reactie van de plant.

 

Kan je dan hier vandaan ook door redeneren naar de bladranden die omkrullen? Eigenlijk is het blad hier niet in staat om zijn waterhuishouding op peil te houden en droogt uit. Is dit dan ook een combi van te weinig water voor de plant en bijv een EC die te hoog is? Want ik heb nog nooit echt een goede verklaring voor die bladranden gelezen. Terwijl het een biologische verklaring moet hebben en dus een enigzins duidelijke aanwijsbare oorzaak.

 

Je was er vroeg bij Stumper, en dit is iets wat elke kweker nu kan overkomen, dus dit wordt je niet aangerekend :(

 

Grtz Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stumper,aangezien de toprot zich(vrijwel) alleen manifesteerd in de hoofdtop(pen) zou ik je aanraden om de aangetaste toppen te verwijderen zodat de rest van de plant de bloei af kan maken! ;)

 

Bij extreem dikke toppen(als je er zeg maar niet in kan kijken!) pakken we voor de zekerheid (alvast) de hoofdtoppen! :(

 

Als je de ruimte iets warmer maakt dmv blaaskacheltje bijv zal dit ook (in combi met goede afzuiging!) stuk van je lv aanpassen naar beneden! :whistling

 

kusjes fotografe

 

p.s. het uitzweten van de plant in combi met dik bladerdek/te weinig luchtcirculatie(& helemaal als ze mekaar raken/op elkaar liggen) is meest de oorzaak van toprot,dit hoeft nog niet eens in combi met hoge lv. ;) (als de lv ook hoger is heb je tuurlijk wel meer kans!) :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je was er vroeg bij Stumper, en dit is iets wat elke kweker nu kan overkomen, dus dit wordt je niet aangerekend ;)

 

Grtz Miss_J

 

Ty Miss, ga ik toch enigzins met een gerust hart het weekend in :whistling

Maar het mistery van krullend blad en toprot hebben we nog niet boven water ;)

 

Annom, dan zou een lage rlv dus toch een reden kunnen zijn van het krullende blad wat ik al eerder in een vermoeden aangaf in deze topic. Tevens voelen de bladeren welke gekruld zijn ook droger aan dan het andere blad wat niet gekruld is, zelfs het lichter gekleurde blad uit het begin van mijn topic voelt natter aan dan die krullers.

 

 

Fotografe, gelukkig (nog) maar 1 top met rot. Deze is er dus net onder de rot afgeknipt.

 

Met dat kacheltje kunnen we natuurlijk altijd even uit proberen van het weekend :(

 

En van je ps-je is bij mij geen sprake. Goede luchtcirculatie juist door het ontbreken van een echt dicht bladerdek.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Annom: een duidelijke en logische uitleg. Wat Sannie schrijft over het sluiten van de huidmondjes als de plant de verdamping niet meer bij kan houden, klinkt niet echt logisch. Zo maakt de plant de problemen toch alleen maar groter (ik kan niet genoeg zweten, dus stop ik met zweten...... )? Of bedoel je het anders Sannie?

 

De huidmondjes zijn een belangrijke schakel in het fotosynthese proces.

Hij sluit de huidondjes autmagisch af zodat deze weer open kan na de volgende donkerperiode.

Doet ze dit niet dan verbrandt ze en gaat ze nooit meer open en dicht.

Ook hier is het een aantal schakels welke moeten kloppen,maar is moeilijk uit te leggen en duidelijk voor een ieder anders te interpeteren.

 

Stump ik hoop dat de rot zich niet meer laat zien.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

komt er van als je zo'n dikke toppen kweekt hé :(

nu ja de diagnose is op tijd, dus wegknippen waar nodig en lekker verder afbloeien

en als het te erg is dan omhakken, maar dat is niet echt het geval hé..

 

wat ik doe is de lamp zo dicht mogelijk erop en stevige ventilatie, daarnaast het voedingsvolume tot een minimum beperken, de laatste week geef ik zelfs niets

verder staat mijn inblaas onder mijn libras; eventueel onderste blaadjes die niet genoeg licht krijgen drogen zo uit enne de afzuiger zo hoog mogelijk in het vochtigste warme deel van de ruimte

zwenker staat altijd mooi boven de toppen en onder de lamp te blazen

 

ik DUIM voor je!

 

grtjs T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog beter is de laatste 2 weken geen voeding meer en deze voorlaatste week enkel water,de laatste week nikske meer.... ;) :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tijger en piefke, tnx :(

Dit weekend geen rot verder kunnen ontdekken.

Geef momenteel (nog een kleine 2 weken te gaan) alleen afgezuurd water met BN-Zym.

Afzuiger en inblazer staan op 100% en in het donker rond de 50%.

Zwenkventilator blaast 24 uur per dag tussen de toppen en planten door.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heej stumper,

nu niet gaan klagen he!!! eerder waren je hele plantjes verrot, nu maar 1 top :(

Ik zie toprot dan ook als een luxe probleem, dikke toppen hebben er het meeste last van.

 

Groeten,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle duimers bedankt :(

 

Citroax, mij hoor je niet klagen hoor ;)

Alleen hou t wel scherp, mag nu niks meer mis gaan toch.

 

Tokkie, in principe niks meer en voor rippers ben ik niet bang.

Ik heb al een afspraak met Hanna gemaakt om me te beschermen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...