Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
paffie

Ph En Calcium Probleem...

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik ben aan de volgende ronde gestart, en heb de aarde op gewaardeerd met Plagron super biomix, Batmix, en maak gebruik van mycorsys en bacto, de stekken hebben het erg moeilijk en na het meten van de PH in de grond, lijkt het me aan de lage kant, al weet ik niet zeker of ik het goed doe. De waardes die ik gemeten heb zijn als volgt geweest

 

Bak 1 = Demiwater van ph 7.5 met grond gemengd op de manier zoals beschreven in de topics hierover, hier kwam uit 6.1

 

Bak 2 op dezelfde manier, en hier kwam uit 5.6

 

Wat is nou de PH van de grond ?????

 

Verder vertoont het blad verschijnselen van een calcium gebrek, wat weer verband kan houden met een te lage ph waarde, de verschijnselen komen in beide bakken voor.

 

Hoe moet ik het nu aan pakken, heb inmiddels tensiometers in huis, en bij bak 1 geeft hij een zuigspanning van 0 aan, veel te nat dus, en in de 2e bak geeft hij een spanning van 50 aan, iets te nat, ik kan dus niet gaan bevloeien met een voedingsoplossing of een hogere ph...

 

Wie weet er wat ik hier aan kan doen????

 

alvast bedankt

 

Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een lage ph hebt kun je nog lang wachten voordat dit minder nat is, voor zover ik weet nemen planten dan nauwelijks wat op....

 

weet het niet zeker... wacht maar op wat anderen zeggen.... maar is het misschien geen idee om met water te spoelen...?

 

su6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is juist het probleem, ik werk met 2 aardebakken, als ik ga spoelen word het een modderpoel, en dat kan dus niet...

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites

6.1 is niet zo gek, 5.6 is echt te zuur. Beetje aanvullen met goede (zeewier) kalk (= calcium!), voorzichtig hiermee dat je geen overdosis geeft in je enthousiasme, want dan wordt de pH juist weer te hoog!!!

 

Doe voor de zekerheid nog twee metingen vooraf. Waar meet je mee? Is je meter gecalibreerd? Anders voor alle zekerheid nog effe een chemishc setje halen (6,95 kost je de kop ook niet) - dan weet je het zeker.

 

Je kunt uiteraard ook pH+ in je water gebruiken, maar kalk lijkt me hier de beste oplossing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup

 

Ik zal zeker nog wat metingen gaan doen, maar ik begrijp niet helemaal hoe je het moet berekenen op deze manier, je zegt 6.1 is niet zo gek en 5.6 is wat te zuur, oke maar hoe bereken je nu de waardes in de grond, nu ik demi heb gebruikt van ph 7.5??????, wat zijn dan de uitkomsten???

 

Verder zijn er stekken bij die groeien als kool, ze staan er nu precies een week in, en er zijn erbij die zijn al een cm of 25, anderen maken wel blad aan en worden wat voller, maar worden gewoon weg niet hoger en die geven verbrandingsverschijnselen, zowel bij de grotere bladeren als bij de hele kleine topbladeren, deze drogen gewoon uit zo lijkt het, de planten die niet verbranden, worden van BUITEN uit lichter van kleur...

 

en als ik die kalk zou gaan gebruiken, met hoeveel kan ik dan beginnen, en belangrijker hoe ga ik dat toevoegen, ik kan het niet echt door de grond gaan mengen zonder de kleintjes te gaan beschadigen, ben ik bang voor...

 

ik zal proberen een fotootje te schieten, misschien zit ik er wel helemaal naast, het lijkt ook op hitte, maar ze staan al een week, met maar 2 lampen tegelijk aan (om en om) en het is niet warmer geweest als 30.5 gr op tophoogte... Wel is de RV een probleem geweest, er heeft een 6 membraamsverneverlaar in gestaan, maar door de afzuiger heeft dat niet veel geholpen, en uitzetten van de afzuiger vond ik een beetje te eng allemaal, want al mijn elektra zit in het hok, en dat vertrouw ik niet...

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier nog een linkie naar wat foto's....

Er staan ook wat overzichtsfoto's zodat jullie het verschil van het geheel kunnen zien...

 

Foto's

 

Ik heb meteen de EC gemeten, die is in bak 1 = 2.1 en in bak 2 = 2.3, wel aan de hoge kant, maar dat komt door het opwaarderen van de aarde denk ik ( super biomix en batmix ) dit is ook erg funest voor de kleintjes, misschien dat het probleem hier ligt, maar dan nog heb ik het probleem dat ik niet kan spoelen, dus hoe moet ik dit aan pakken....

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zal zeker nog wat metingen gaan doen, maar ik begrijp niet helemaal hoe je het moet berekenen op deze manier, je zegt 6.1 is niet zo gek en 5.6 is wat te zuur, oke maar hoe bereken je nu de waardes in de grond, nu ik demi heb gebruikt van ph 7.5??????, wat zijn dan de uitkomsten???

 

Demiwater bevat geen opgeloste stoffen en heeft daarom nauwelijks invloed op je pH. Als je kraanwater zou gebruiken met een pH van 7,5 zou dat wel een behoorlijke invloed hebben op de pH van je grondmonster.

 

Ik gebruik ook batmix, maar ik meng er altijd zo'n 3 gram kalk per liter door. Het is namelijk van zichzelf vrij zuur (rond de 5,2 geloof ik). De EC van batmix is ook vrij hoog, zeker voor jonge stekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Jan de ripper

 

dus als ik het goed begrijpt heeft de ph van mijn grond de waardes die ik gemeten heb???, dan valt dat dus in elk geval mee :rofl

 

Dan lijkt het toch op overvoeding door de batmix, maar nu ik niet kan spoelen kan ik dus niet veel doen op dit moment?? of zijn er nog andere mogelijkheden????

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites

De pH van je grond is idd wat je gemeten hebt. Als je niet kan spoelen kan je weinig anders doen dan rustig afwachten tot de EC gaat dalen. Ik zou ze water geven met een wat hogere pH (wel minderen!) en pas over een week of 3 aan bijvoeden gaan denken. Door de hoge temperaturen van de afgelopen weken verbranden ze ook eerder. Het wordt nu gelukkig wat koeler.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is duidelijke taal, Bedankt....

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites

een klein beetje kalk bij de pot met 5,6 doen lijkt me verstandig. Eventueel fine tunen met pH +, maar als je kraanwater geeft dan geeft je hoogstwaarschijnlijk al water met een hoge pH (hier in rotterdam 7,8!!).

 

Meet je water dus ook even.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup

 

Ik werk gewoon met een voedingsvat met alles erop en eraan, maar ik zal eerst moeten wachten totdat de grond wat droger staat met bewateren, anders doe ik nog meer kwaad...

 

Dat kalk kan ik wel doen, maar ik denk dat het lastig word om het door de grond te mengen, er zit 600 liter in 1 bak, en daarbij staan alle meiden er al een week in, ik beschadig waarschijnlijk meer dan dat ik ermee oplost...

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah lol ik had effe niet in de gaten dat je binnenkweekte - da's mod-blindheid :rofl

 

Lijkt me lastig om je vat op pH te krijgen, je zou dan 2 vaten moeten hebben, één bak is immers prima, daar zou ik weinig aan doen.

 

Kalk kun je overigens ook strooien hoor en een beetje door de toplaag harken, als je van boven water geeft althans.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik drippers, maar het is totaal geen moeite om te sproeien, dus dat zou een mogelijkheid zijn..

 

bedankt..

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...