Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
NorthernSmoker

1ste Keer Uit Zaad

Recommended Posts

Hoi medegrowers,

 

ben nu voor het eerst bezig uit zaad, laat mij u het 1 en ander vertellen en uitleggen, als je ideeën hebt ofzo, roep maar.

Ik had zes zaden gepoot waarvan er drie zijn uitgekomen. De andere drie heb ik hoogstwaarschijnlijk zelf verneukt; het ontkiemen duurde mij te lang, dat ik ze maar ben geen opzoeken of er wel iets gebeurde. Dit gebeurde wel, maar na die tijd niet meer, het beschadigt erg snel ben ik nu achter, dat doe je dus 1 keer en nooit weer. :rofl

 

Waarom ik opzoek ging was omdat er twee plantjes al waren opgekomen, dacht ik waar blijft de rest.

Uiteidelijk een week later nog eentje opgekomen, toen waren die andere twee al behoorlijk gegroeit.

 

Nu heb ik twee plantjes van 9 a 10 cm en eentje van ongeveer 3,5cm. De kleinste heeft nu vier blaadjes (de twee niet gekartelde niet meegerekend). :rofl De 'groteren' hebben zo'n 4 internodes en beginnen aan de 5de. :rofl

Is dit verschil te groot, om nog enigszins bij te kunnen trekken. Zou het een beetje goed komen als ik de twee groteren bij het overpotten dieper poot en ga toppen en die kleine niet.

Of zou ik voor twee planten gaan en ipv 11liter potten 30a40liter potten gebruiken, daarvan passen er jammer genoeg namelijk maar twee van in mijn kast en zou ik die kleine perse moeten offeren.

 

Ik kan jammer genoeg geen foto's maken, komt ooit nog wel. Maar ik zit nog met iets anders. De twee plantjes die behoorlijk gaan, maken behoorlijke bladeren aan, echter staan deze allemaal omhoog, zodat het lijkt op een kropje sla op een dik steeltje (probeer het uit te leggen) de bladeren vouwen zich niet uiteen.

verder zitten der internodes ongelovelijk dicht op elkaar, gaat dit nog meer strekken? Zoals het er nu uitziet is het voor mij lastig om te gaan toppen. Zal wel lukken maar goed kijken. De grootste zijn nu 15 dagen boven de grond de kleinste een 8 dagen. Binnen 10 dagen wil ik ze het liefst in de bloei pleuren.

 

Mijn ruimte is ongeveer 1meter bij 0,5m keer 1,20m (max beschikbare hoogte voor de plant). Lamp is 400watt, temp zonder licht 26graden en met 32 graden. Water is uit de regenton, volgende week eindelijk eens een ph-meter bestellen. Zal ik de drie laten staan in 11liter potten of zal ik twee nemen in 40liter potten deze twee keer toppen en proberen de ruimte te vullen eventueel met een scrog???

 

De zaadjes die ik het diepst gepoot had gingen het best, vanwege de warmte en zonder plastic over de potjes was de bovenste laag te snel uitgedroogd kan daar niet tegen vernevelen en de dieper gelegen gebied op 0,8 was het beter vertoeven dan op 0,5. Scheelt maar een paar mm heb toch het id dat dit duidelijk uitmaakte. Heb namelijk ook eentje gehad die alleen maar een boogje heeft aangemaakt en nooit geen blaadjes dat boogje vergeelde en verdroogde vervolgens gewoon, bij nader onderzoek leefde de penwortel wel. Ik heb het id gehad dat dit boogje boven de grond kwam, door te dicht aan de oppervlakte te hebben gezeten en door verharding van de grond helemaal boven in niet zijn weg in de grond kon vinden, waar de twee niet gekartelde blaadjes zich behoren aan te maken. Zit hier logica in of is dit onvoldoende logisch geredeneerd??? Plastic over potjes volgende keer toch wel handig???

 

Wie denkt er met mij mee, alstublieft???

Share this post


Link to post
Share on other sites

ppfff moeilijk te lezen je verhaal maar hoe groter je pot hoe beter dus 2 in 40 liter pot is al meer dan 3 in 11 liter potten weet je al wat het zijn ,aangezien je uit zaad kweekt ?

Toppen zou ik eerst 1 keer doen want dat kost de plant al stress en aangezien je binnen 10 dagen de boel al in de bloei wil zetten lijkt met dit verstandiger .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zal proberen of ik een mobiel van iemand lenen kan waarmee ik even een plaatje schieten kan. :rofl

Kwaliteit zal dan niet alles zijn maar beter iets dan niets, toch??

Zal proberen dit binnen een paar dagen dit te regelen.

 

het zijn female, dat waren ze al "voorbestemd" zeg maar.

 

Northern :rofl

 

('t is wat lang dat vorig bericht, maar op een paar spelfouten na die ik had gemaakt, hoef je toch geen Einstein te zijn om dit te kunnen begrijpen, beetje visualiseren, hoor :rofl )

Share this post


Link to post
Share on other sites

iets anders,...

 

is de: Hanna HI 98108 pHep with auto temperature compensation

bekend bij één van jullie?? is íe goed genoeg??

Alien verkoopt dit kreng.

 

kent iemand het product, droge ph-

Leafman verkoopt dit product.

 

"Droog pH Down is een zeer zuiver product. Het doet zich voor in kristalvorm dat perfect in water oplost en geen residu achterlaat. Het is zuinig in gebruik en wordt gedurende alle groeistadia van de plant gebruikt."

 

GHE pH down

"Een uniek product in de industrie: onschadelijk in droge toestand, wordt dit opgelost in water een sterk zuur."

 

Dit lijkt mij veilig product, daarom handiger. Verder is er maar 1 soort van nodig en zijn er nog wat toevoegingen gedaan.

 

als iemand dit product kent. Graag uw mening hierover!!!

 

indien niemand dit kent zal ik dit terzijnertijd wel eens uitproberen.

 

Ben ik in de praktijk eigenlijk ooit ph+ nodig???

 

vriendelijke groeten,

 

Northern :rofl

 

(dat ph geouwehoer vind ik toch eigenlijk best lastig :rofl, ken ook niemand persoonlijk die dit doet, best wel iri. En jazeker ik heb er veel overgelezen, jammerlijke is dat er over bepaalde zaken geen concensus is, wat critici in de hand speelt om dit niet toe te passen...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol :rofl PH geouwehoer is wel erg belangrijk , je zal zien dat erg meevalt hoor als je het een paar keer hebt gedaan .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J
Nu heb ik twee plantjes van 9 a 10 cm en eentje van ongeveer 3,5cm. Is dit verschil te groot, om nog enigszins bij te kunnen trekken. Zou het een beetje goed komen als ik de twee groteren bij het overpotten dieper poot en ga toppen en die kleine niet.

Of zou ik voor twee planten gaan en ipv 11liter potten 30a40liter potten gebruiken, daarvan passen er jammer genoeg namelijk maar twee van in mijn kast en zou ik die kleine perse moeten offeren.

Als je van plan bent onder HPS te gaan kweken zou ik me niet zo'n zorgen maken om dit verschil. Het wordt anders als je onder TL wilt kweken omdat deze lampen 2 tot 5 cm boven de planten moeten hangen.

 

Ik kan jammer genoeg geen foto's maken, komt ooit nog wel. Maar ik zit nog met iets anders. De twee plantjes die behoorlijk gaan, maken behoorlijke bladeren aan, echter staan deze allemaal omhoog, zodat het lijkt op een kropje sla op een dik steeltje (probeer het uit te leggen) de bladeren vouwen zich niet uiteen.

verder zitten der internodes ongelovelijk dicht op elkaar, gaat dit nog meer strekken?

hoe korter de internodes op elkaar, hoe beter. Meestal gaan ze idd iets later in de groei nog wel iets strekken. Gewoon even afwachten. Het omhoog staan van de bladeren zou ik ook gewoon even afwachten. Ik heb er geen verklaring voor maar lijkt me nu ook weer geen ramp.

 

Zoals het er nu uitziet is het voor mij lastig om te gaan toppen. Zal wel lukken maar goed kijken. De grootste zijn nu 15 dagen boven de grond de kleinste een 8 dagen. Binnen 10 dagen wil ik ze het liefst in de bloei pleuren.

Wil je korte brede planten dan ga je toppen, en gezien de hoogte van je kast lijkt me dat wel aan te raden. Ze moeten dan wel wat in de breedte de ruimte hebben. Ik zou niet zo vast aan die 10 dagen houden. Laat ze eerst goed wortelen, pot ze over naar de grote potten en wacht dan tot de planten de potten mooi bedekken en toch wel 25cm hoog zijn. Je hebt er niets aan om de planten in 40L potten te zetten als je ze over 10 dagen al in de bloei wilt zetten. Besef dat de planten op 12/12 nog ongeveer 3 weken doorgroeien en daarna stoppen. Als je dat te vroeg doet heb je dus een paar kleine planten in veel te grote potten. Met een korte groeiperiode is 11L prima lijkt me. Met of zonder scrogg, die halve m2 vul je wel met twee planten en de juiste voorgroeiperiode.

 

Ik heb het id gehad dat dit boogje boven de grond kwam, door te dicht aan de oppervlakte te hebben gezeten en door verharding van de grond helemaal boven in niet zijn weg in de grond kon vinden, waar de twee niet gekartelde blaadjes zich behoren aan te maken. Zit hier logica in of is dit onvoldoende logisch geredeneerd??? Plastic over potjes volgende keer toch wel handig???

Soms komt een zaadje niet goed uit. Is een beetje raden waarom. Maar door een harde korst heen ontkiemen zal meer uitvallers opleveren. Als plastic erover helpt, gewoon doen. Maar wel direct verwijderen als het kiempje omhoog is.

 

Over de PH: ik gebruik uitsluitend ph- omdat ik alles vers klaarmaak. Ik gebruik altijd 6.0 voedingswater omdat het hier 8.4 uit e kraan komt en dat zeker problemen zal veroorzaken bij de planten. Bovendien is het nog moeilijker beoordelen wat er aan de hand is als je niet afzuurt en bladproblemden krijgt, omdat veel van dit soort zaken door een verkeerde ph worden veroorzaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad plastic over je potjes heen de volgende keer en de zaden niet dieper als een halve cm steken . Zorg voor een voedingsarme grond in de kiem en ontluik periode .

 

Die lengte groei gaat zeker nog komen trouwens , zaailingen van veel rassen groeien onder goede omstandigheden nog 70 cm door na omschakeling op 12/12.

 

 

Deze Sativa achtige plant heeft totaal geen groeiperiode gehad en toch 80 cm hoogte gehaald.

dag56grootste.jpg

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miss J en Atmo,..Thank you, voor de antwoorden en info

 

en wat een mooie plant Atmo, daar wordt een mens toch blij van... :rofl , denk niet dat ik dat zonder ph meter zal redden, vindt het werken met zuren niet alles, maar kan er niet om heen om zo'n kreng aan te schaffen.

 

Ik heb nu bladproblemen da's dus K#T!!. Van de week maar zo'n meter bestellen en omdat ik toch niet beter weet maar dat Hanna-ding, die is redelijk betaalbaar. Is het tenminste niet zo erg als ik het binnen de kortste keren om zeep help.

 

Kan ik dat 'zuur' gewoon in een plastic spuit doen, lijkt me wel toch??

 

Kiezen tussen twee of drie planten hoeft niet meer, de kleine nam geen water meer op, ph probleempje denk ik :rofl , die rakker is dus uitgedroogt en gestorven; wellicht vrijwillige euthenasie vanwege de warmte :unsure:

 

Zo'n Hanna meter, plus ph-, plus 2kalibratievloeistoffen, plus bewaarvloeistof en reinigingsvloeistof, behalve ph+ (ben ik denk ik niet nodig) nog iets vergeten?? :rofl

 

het beste,...

 

Northern

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ik weet niet wat je uit gaat geven voor die Hanna meter maar als je een goede aquariumzaak in de buurt hebt dan heb je grote kans dat je daar een goede meter voor veel minder dan in de shop kan kopen. Mijn meter was in de aquariumzaak 20 euries goedkoper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik dit allemaal zo lees ga ik echt geen zaadjes optrekken,

 

laat staan op groot formaat, ookal is het stekken crisis!?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wanneer je naar de foto kijkt ? dan nog steeds geen zaadjes optrekken?

 

Voor mij had het kweken vanuit zaad een niet onbelangrijk voordeel ,namelijk - meer opbrengst . Ok t'is wat extra gedoe maar dat ga ik niet uit de weg .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaad-planten of stekken

 

Lastig :rofl

 

Ik ben tijden lang absoluut zaadfanaat geweest,hierna tijden lang stekken-fanaat en in deze periodes vaker openlijk met atmosphere over deze voorkeuren geklank-bord.

 

Wanneer er goede selecties gedaan worden op zaadplanten,en van de beste plant(en)moeders wordt gemaakt kun je echte enorme resultaten boeken.(the best off both worlds)

 

Toch zijn zaadplanten mooier sterker en vooral interessanter,en kunnen zoals atmo al aangeeft voor enorme oogsten zorgen.

 

Daartegenover kunnen ze ook voor slechte oogsten zorgen,zaad blijven apparte individuen.

 

Als je nu eens een gedeelte reserveert voor een aantal zaadplanten,dan kun je eens ervaren hoe het is en kun je de mooiste plant misschien wel gebruiken als moeder.

Dan heb je 2 vliegen in 1 klap.

 

Het is ook te overdenken waard dat er in de toekomst mischien niet meer zon mooie stekkencultuur in nederland is,en dan heb je je zelf maar wel ff goed voorbereid.

 

Zoveel voordelen aan zaad eigenlijk,ga ik dan toch over atmo :rofl

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Northernsmoker, die ph meter die je wilt kopen, misschien kun je een modeletje minder nemen, kost 25 euro minder, en bij deze zit er alleen een temp. meter in, wel gewoon dezelfde maar dan zonder Temp. control. 4.01 en 7.01 is wel nodig, bewaarvloeistof niet echt, je kan ook gewoon een beetje water in de dop van je ph meter gieten, dan bewaar je het ook goed, zolang je er goed mee omgaat, hoef je volgens mij ook geen schoonmaakvloeistof te kopen, ik heb het niet, na gebruik even onder de kraan, en alles lijkt goed te gaan.

 

Succes met uw zaaaad!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, jullie hebben groot gelijk,

 

moet me idd gaan verdiepen in zaden en dergelijke....

 

Ik hoorde laatst van iemand die vlak voor zijn planten in de bloei overgaan, hier van elke plant een stekje afnam... zo kon hij altijd voor zijn eigen voorzien......

 

Minpunt dat ik hier zelf in zie, is dat de periode tot deze stekjes daadwerkelijk nodig zijn een stuk langer duurt dan het wortelen van de stekjes... ik weet niet hoe je zonder dat dit veel ruimte in beslag neemt stekken dat aantal weken voor kunt laten groeien?!?

 

wat vinden jullie daarvan...

 

 

Ik zal overigens zeker andere alternatieven gaan proberen... maar niet bij dit hok....

is toch te riskant... dus nog altijd geen alternatief voor mijn stekkentekort :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vond hier een ph meter, (niet te duur) misschien is het wat...

 

 

PH-meter

 

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben tijden lang absoluut zaadfanaat geweest,hierna tijden lang stekken-fanaat en in deze periodes vaker openlijk met atmosphere over deze voorkeuren geklank-bord.

Haha ja , een zeer nutige discussie was dat !

Autonoom kweken vind ik vooral belangrijk ,zo leer je je planten kennen,en je kweek voorspellen . Stekken of zaad zijn eigenlijk niet van elkaar te scheiden ,dus eigenlijk kun je niet voor of tegen 1 van de 2 zijn

Wanneer er goede selecties gedaan worden op zaadplanten,en van de beste plant(en)moeders wordt gemaakt kun je echte enorme resultaten boeken.(the best off both worlds)

Is inderdaad de beste optie. Velen willen echter plug and play growen zonder de aanwezigheid van mannetjes in de afbloei ruimte .En dat kan met zowel regulier zaad als stekken .

 

Daartegenover kunnen ze ook voor slechte oogsten zorgen,zaad blijven apparte individuen.

 

Gelukkig wordt er aan dat nadeel ook gewerkt door bepaalde mensen en zijn er soortjes waarbij de nakomelingen behoorlijk identiek zijn . Er zijn echter heel wat jaren voor nodig om zover te komen. Zeer interessante materie overigens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...