Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Ok, ik heb een Ruck RK125A buisventilator 275 m³

Nu heb ik ook nog een dimmer nodig voor dat ding.

Ik zie die mooie traploze Mr. Electronic Power Dimmer 1150 op sommige sites staan,

maar dat is toch weer ruim 60 euri. Ik vroeg me af welke alternatieven er zijn.

 

Kan je een gewone gloeilamp dimmer gebruiken, of halogeendimmer, of een die fase afsnijdt.

Er moeten toch goedkopere alternatieven zijn dacht ik :unsure:

 

Ben benieuwd..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee Dat gaat niet lukken dat heb ik ook al gebrobeert

dan gaat hij heel erg brommen is niet goed voor de ventilator

 

gr jn

Share this post


Link to post
Share on other sites

gebruik nooit,maar dan ook nooit een dimmer voor een afzuiger die er niet speciaal voor gemaakt is.

een lampdimmer,ook al gaat die tot 1000 watt,is levensgevaarlijk op een afzuiger.

 

een goedkoper alternatief is er niet,

maar ga aub niet experimenteren met goedkope gamma dimmers oid,

dat experiment zou wel eens in een brand uit kunnen lopen,

dan is en blijft die 60 euro een schijntje........

 

greets

lee :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

er zijn ook dimmers waar je een thermostaat op aan kan sluiten. Dan kan je je afzuiger aan laten slaan als het boven een bepaalde temp komt. Maar als je kast toch niet zo groot is dat waarschijnlijk nu niet nodig. Misschien een overweging voor de toekomst? Als je groter wilt is het dan wel weer handig. Beter nu eentje uitzoeken die je kan uitbreiden dan dan weer moeten vervangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oeps , dan heb k een probleem :specool

k heb voor men stekkastje (in aanbouw) n badkamerventilator gebruikt met zo n lamp-dimmer .

nu de ventilator is maar n 80w ongeveer , maar k heb n 4x sterkere besteld , omdat k het niet koel genoeg krijg !

dan moet k dus ook n andere dimmer bestellen ? :verrygood

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou ik wel doen ja.

Met elektra moet je nooit risico's nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry , k heb me vergist .

t was 80m3/u afzuiging 15W

en die k besteld heb is n schroefventilator van 450m3/u en 25W

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat bedoel je precies met een schroefventilator? Net zo'n soort ding als je in je woonkamer kunt gebruiken met een doorsnede van 30 centimere?

 

Ik ken voor gebruik bij kweken alleen buisventilatoren (tot zo'n 1000m3) en slakkenhuis-ventilatoren (meestal in een kist en vanaf 250m3 tot heel groot). Voordeel van die dingen is dat ze echt gebouwd zijn voor langdurig continu draaien. Ze zijn daarbij ook relatief stil (afgezien van het windgeruis)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat bedoel je precies met een schroefventilator? Net zo'n soort ding als je in je woonkamer kunt gebruiken met een doorsnede van 30 centimere?

 

Ik ken voor gebruik bij kweken alleen buisventilatoren (tot zo'n 1000m3) en slakkenhuis-ventilatoren (meestal in een kist en vanaf 250m3 tot heel groot). Voordeel van die dingen is dat ze echt gebouwd zijn voor langdurig continu draaien. Ze zijn daarbij ook relatief stil (afgezien van het windgeruis)

 

idd , t is eigenlijk n grote badkamerventilator met n diam van 160 uitgang .

hij zou maar 40db geluid mogen maken .

k zal n foto laten zien als k hem heb .

 

maar k vrees dat t niet veel zal uithalen , t is op zolder nu steeds boven de 30gr :specool

 

als k nu een paar weken wacht tot t buiten ook wat koeler is , en dan met 2 afzuigervent werk ?

1 voor als de lampen branden 25W en 1 voor als ze uit zijn 15W .

dan heb k miss geen dimmer nodig , en de vents draaien niet continu .

k probeer maar wat , t is ook allemaal maar om te leren . later kan k nog steeds een nieuwe maken , k heb nu er nu toch al n hoop matriaal van :( .

 

als k ff off topic mag gaan ,

over men zolder , t is er vrij goed geisolleerd . in de winter is t er nooit echt koud maar nu is t er wel erg warm maar dat is wel overal denk k ?

k zou er n hok in willen maken voor 3x 600w en in t andere deel n stek-kiem-voorgroeihokje (en eventueel n moederhok en miss nog n hok met n 600w) :verrygood dromen mag nog he

moet k men zolder nu volledig gaan afwerken met bv. gipsplaat om nog beter te isoleren ? of kan je bv in de zomer ook er n airco plaatsen ? wat is ongeveer het uitlaatgat dat ik moet voorzien in men dak ?en zou k ook n apparte inlaat maken ? kan je meerdere afzuigers dan door dat 1 uitlaatgat laten blazen ?

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor fans zou ik gewoon bij de bekende buisfans of slakkenhuizen blijven. Dingen als die badkamer-fans maken vaak een hoop herrie en als ze een beetje weerstand ondervinden dan valt de doorvoor flink tegen. Ik zou dus altijd het type fan kopen wat hier speciaal voor gemaakt is.

 

Voor wat betreft de temp. op zolder. Wij hebben hier een kast op zolder staan van een goed geisoleerd huis. Ik ben begonnen met het aanzuigen van de lucht van zolder en het ook weer af te blazen op zolder. Alleen wordt dat al snel veel te warm. Je moet dan dus gaan kiezen om de lucht naar buiten af te blazen, of om je aanzuiglucht van buiten te halen (of beiden).

 

Uiteindelijk hebben wij gekozen om de aanzuig van buiten te halen. Dat betekent dus wel dat je met een actieve inblaas (met weer een fan) gaat werken. Afblazen doe ik nog steeds op zolder. Voordeel is dat ik zelf ruik wanneer mijn filter aan het einde is en dat ik geen hete uitblaas heb die makkelijk te detecteren is.

 

Doordat ik nu de lucht van buiten aanzuig maakt het in feite dus geen moer meer uit hoe heet het op mijn zolder is. De kweek staat in een kast met wanden van twee gipsplaten met daar 7cm steenwol tussen. Die kast is dus zo goed geisoleerd dat er geen (of nauwelijks) warmte van zolder de kast in kan, zolang je de deuren dicht houdt.

 

En mocht het te koud worden buiten dan haal ik de aanzuig-ding weg bij het raam en zuig k vanuit het huis zelf aan. Bij de extreme hitte van de laatste dagen haal ik h'm ook van 11:00 tot 18:00 naar binnen. Het is dan op zolder zelf koeler dan buiten, dus dan wil ik geen hete lucht van buiten halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voor fans zou ik gewoon bij de bekende buisfans of slakkenhuizen blijven. Dingen als die badkamer-fans maken vaak een hoop herrie en als ze een beetje weerstand ondervinden dan valt de doorvoor flink tegen. Ik zou dus altijd het type fan kopen wat hier speciaal voor gemaakt is.

 

Voor wat betreft de temp. op zolder. Wij hebben hier een kast op zolder staan van een goed geisoleerd huis. Ik ben begonnen met het aanzuigen van de lucht van zolder en het ook weer af te blazen op zolder. Alleen wordt dat al snel veel te warm. Je moet dan dus gaan kiezen om de lucht naar buiten af te blazen, of om je aanzuiglucht van buiten te halen (of beiden).

 

Uiteindelijk hebben wij gekozen om de aanzuig van buiten te halen. Dat betekent dus wel dat je met een actieve inblaas (met weer een fan) gaat werken. Afblazen doe ik nog steeds op zolder. Voordeel is dat ik zelf ruik wanneer mijn filter aan het einde is en dat ik geen hete uitblaas heb die makkelijk te detecteren is.

 

Doordat ik nu de lucht van buiten aanzuig maakt het in feite dus geen moer meer uit hoe heet het op mijn zolder is. De kweek staat in een kast met wanden van twee gipsplaten met daar 7cm steenwol tussen. Die kast is dus zo goed geisoleerd dat er geen (of nauwelijks) warmte van zolder de kast in kan, zolang je de deuren dicht houdt.

 

En mocht het te koud worden buiten dan haal ik de aanzuig-ding weg bij het raam en zuig k vanuit het huis zelf aan. Bij de extreme hitte van de laatste dagen haal ik h'm ook van 11:00 tot 18:00 naar binnen. Het is dan op zolder zelf koeler dan buiten, dus dan wil ik geen hete lucht van buiten halen.

 

thx prachtig idee , goed gevonden . k kan miss ook iets dergelijks gaan proberen .

ik weet dat er nog een oud system van warmeluchtverwarming ligt net tegen de zolder , k ga ns uitzoeken hoe k dat als invoer lucht kan gebruiken . die lucht komt dan van ergens in huis en is dus ook kamertemp en nooit te koud of te warm .

maar heb je dan geen overdruk op zolder ?

en mag je bv als er 1 gat is naar die luchtkoker , daar meerdere aanzuiders op aansluiten ?

grtz en thx nog ns voor de prachtige info :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

in de kast zelf is onderdruk omdat de afzuiger (max. 1500m3) een grotere capaciteit heeft dan de inblaas (max. iets van 1000-1200m3). Op de zolder zelf zal in theorie wel iets van overdruk zijn, maar dat kan genoeg weg. Dakramen staan meestal open en de zolder heeft een open trap naar de rest van het huis. Daar maak ik me dus niet druk om.

Share this post


Link to post
Share on other sites
in de kast zelf is onderdruk omdat de afzuiger (max. 1500m3) een grotere capaciteit heeft dan de inblaas (max. iets van 1000-1200m3). Op de zolder zelf zal in theorie wel iets van overdruk zijn, maar dat kan genoeg weg. Dakramen staan meestal open en de zolder heeft een open trap naar de rest van het huis. Daar maak ik me dus niet druk om.

lijkt me ok , maar zelf heb k een gesloten trap en enkel via t verluchtingsventilatortje van men badkamer kan er lucht weg (als dat niet draait , anders heb k nog meer overdruk) zou dan via de kleine tochtspleetjes de overdruk nog wegkunnen ? (als k alles zou hebben wat k wil , 3x600w+1x600w+1x400of250wen n stekhokje)

k kan natuurlijk nog men trap op n kiertje zetten .

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet inderdaad wel zorgen voor voldoende ventilatie. Als je gewoon afblaast op zolder, dan komt daar toch flink wat warmte EN VOCHT bij mee. Je moet dat wel kwijtraken, dus iets als dakramen op een kiertje kan zeker geen kwaad. Als je helemaal geen ventilatie naar buiten hebt, dan ben ik bang dat het toch te veel opwarmt en te vochtig wordt.

 

Je kunt er dan voor kiezen om toch rechtstreeks naar buiten af te blazen door je dak. Als je dat niet wilt vanwege de detectie, dan kun je er voor kiezen om af te blazen op zolder en dan een losse doorgang door je dag te maken vanaf zolder voor de ventilatie. Desnoods zet je daar nog een kleine fan op. De lucht die je dan naar buiten blaast is al flink gemengd op zolder en lang niet meer zo warm als de lucht die rechtstreeks uit je kast komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke..het ging mij dus om die dimmer.

Mede omdat er erg weinig over te vinden was op het forum.

Inmiddels heb ik er een besteld bij leafman.

@Miss J: Ik heb al een losse thermostaat liggen, dus die hang ik er maar bij.

Wordt dan 220 -> Thermostaat -> Dimmer -> Ventilator.

Is eigenlijk alleen voor het beginstadium, om de temperatuur niet te ver te laten oplopen.

Als de dames in bloei gaan blijft de ventilator constant aan.

 

Mgoe..tnx allemaal voor de reacties :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...