Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

tcjr

Geel Van Binnen Uit

Recommended Posts

een aantal van mijn pp`s heeft het volgende bladprobleem, ik ken het niet heb alleen een vermoeden dat het met de voeding te maken heeft

 

ze hebben namelijk al sinds dat ze 2 weken staan geen voeding gehad(was ook niet nodig) staan in de volle grond

 

 

dsc054648pr.jpg

 

dsc054659it.jpg

 

 

heeft iemand een idee>?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de plant onderin mooi groen blijft maar alleen de nieuwe scheuten licht kleuren betekent dit dat er een tekort is aan een slecht verplaatsbaar element wat de plant niet uit oudere gedeelten van de plant kan transporteren.

 

Ik denk aan een zwavel of een ijzer tekort. Het eerste is zeer zeldzaam bij kweken op aarde en ontstaat soms door overvoeding waardoor zwavel slecht opneembaar wordt. Een ijzer tekort komt ook niet zo vaak voor, maar is gezien de info die je geeft al wat aannemelijker. Dit kan namelijk ontstaan bij teveel water of wanneer de aarde extreem basisch of zuur is. Ik neem aan dat je de pH van de grond en het gietwater niet meet, dus dat wordt lastig controleren. Beide tekorten komen trouwens vaker voor op slecht beluchte grond, dus misschien kweek je op kleigrond?

 

Een ijzer tekort kun je oplossen door de zuurgraad aan te passen en zorgen dat er letterlijk ijzerdeeltjes in je grond komen. Dit kan door bijvoorbeeld roestwater te geven of een roestige spijker in de stam van de plant te slaan. Maar als je grond gewoon te nat is kun je beter eerst de aarde wat laten opdrogen voor je maatregelen neemt en proberen de grond wat losser te maken. Pas wel op voor teveel ijzer of beschadigde wortels tijdens het omwoelen. Ik weet niet of dat laatste in jouw geval haalbaar is, maar dat kun je zelf het beste beoordelen.

 

Waarschijnlijk ijzertekort dus, een heel klein kansje op zwaveltekort en voor beiden geldt dat ze in de meeste gevallen veroorzaakt worden door pH problemen of teveel water/te weinig lucht bij de wortels. Misschien dat een foto van de gehele plant en/of de grond uitsluitsel kan geven... :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee maar dat is een ijzertekort ook niet. Alles in verhouding natuurlijk he! Een klein spijkertje voor een klein plantje, een wat grotere voor een grote. Geloof 't of niet, het werkt tegen een ijzertekort. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan het niet zo zijn dat de wortels een minder stuk vruchtbare grond bereiken? Ze staan immers in de volle grond en ik weet niet hoe diep die kuil was bij het ingraven. Ik zou het zelf ff afwachten. Kijk niet alleen naar de kruin maar ook hoe de rest zich daar onder ontwikkeld. Gaan nu alle nieuwe spruiten dezelfde symptomen vertonen dan ingrijpen. Geef dan nog maar weer eens een gil.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nee maar dat is een ijzertekort ook niet. Alles in verhouding natuurlijk he! Een klein spijkertje voor een klein plantje, een wat grotere voor een grote. Geloof 't of niet, het werkt tegen een ijzertekort. :smoke

 

Ik ben altijd huiverig wat betreft je planten toetakelen. Ik kan het m'n dames iig niet aandoen! :bier

 

Ik zat ook al te denken aan wat Bambo zegt, bij een vinger van 1 van m'n planten zit ook zo'n raar geel plekkie, het leek mij dat de wortels bij een laag witzand aan waren gekomen ofzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alvast bedank voor de info, hier wat aanvullende info naar aanleiding van de reacties,

 

 

Ik kweek idd in kleigrond, ik heb ongeveer per plant een gat van +/- 15 liter gegraven,

 

ik denk niet dat ze te nat staan of het moet van het noodweer van afgelopen week zijn geweest

 

het betreft een bepaald stukje 3 planten waarvan er 1 redelijk aangetast is, vreemd genoeg zijn de 2 andere slechts gedeeltelijk aangetast en dan alleen waar ze in de directe nabijheid staan van de meest aangetaste.

 

ik heb een dag of wat geleden ook ze besproeid met een neemolie-oplossing wellicht een te hoge mengverhouding gegeven

 

wat mijn gietwater betreft, ik heb ze tot op heden nog nooit(behalve in de eerste weken) gietwater gegeven,(was ook niet nodig) wellicht is de regen te zuur geweest? de ph waarde van het leiding water ligt volgens de watermaatschappij tussen de 7,46 tot 8,17 heb zelf een ph meter(met druppeltjes) voor het zwembad zal het eens nameten

 

het gietwater hier bevat veel kalk, welke invloed heeft dit op Ph graad?

 

 

zal morgen wat meer foto`s maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

15 liter is een dikke emmer en dat is wat karig voor een buitenplant. Ik denk dat je plant dus op een stuk minder vruchtbare grond is gestoten. Als het morgen nou lekker gaat onweren zou je wat mest ruim rond je plantgat kunnen doen, dan lost dat lekker op. Kan je ook eens een foto plaatsen van de gehele plant? Kalk beinvloedt de zuurgraad naar boven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een spijker door de benen van je dame slaan?

Lijkt wel erg op sm hoor :P

 

Wij sloegen vroeger wel roestige spijkers door de stam van de bomen bij de buren om ze dood te krijgen.

Dan namen die bomen teveel zon uit onze tuin weg.

Jammer dat de buurman er achter kwam toen hij ze ging omkappen. :smoke

Was denk ik mijn eerste aanraking met justitie (12 jaar)want de eikel deed nog aangifte ook ;)

Later is de buurman verhuist,ik weet echt niet waarom :bier

 

gr.Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

had gisteren al wat voeding gegeven, ik meen te zien dat ze wat aan het herstellen is maar durf het niet met zekerheid te zeggen, wacht het nog even af

 

btw 30 x 15 liter uitgraven in de klei is een zware klus,had het dus wel gehad :smoke

 

maar volgens mij is klei niet echt een geschikt medium voor de teelt van cannabis, had vorig jaar ook wat problemen, dit jaar gaat het wel veel beter maar ben nog niet geheel tevreden

 

heb er ff de canna info koerier op nageslagen bij leafman

 

https://www.leafman.nl/images/Canna_infokoe...6d02a0f88c79b71

 

en zie toch duidelijk overeenkomsten met mijn situatie, die spijker zal best werken maar voor 7 euro haal ik denk ik toch maar een flesje

 

dsc054676tb.jpg

 

dsc054674rd.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor je nuttige tip het was idd een ijzer tekort duurde lang voordat het herstel kwam maar nu is ze weer 90% gezond heb trouwens gewoon enkele malen de ijzerextract van canna toegevoegd werkt prima

 

ook heb ik er inde tijd dat mijn flesje werd verzonden wat roestig water bij gedaan kan alleen niet vertellen of het nou echt werkt omdat het herstel zo langzaam gaat

 

 

maar verder super bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar waardoor had je ijzer tekort? te hoge pH? Kun je niet beter de oorzaak wegnemen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...