Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Jodi

Blad Weghalen Tijdens De Bloei

Recommended Posts

Hallo allemaal

Ik ben nu bezig met mijn tweede kweekje (15 plantjes), de eerste is redelijk verlopen 22gr. per plant.

Ik heb nu echter minder problemen in de groei fase gehad, de stammen zijn veel dikker en ik denk dat daardoor ook het bladopp. veel groter is.

De plantjes zitten nu op 4 weken bloei, nu heb ik wat van die grote bladeren die over de lagere toppen hangen, kan ik deze weghalen of levert dit alleen maar stres op.

Alvast bedankt voor de reacties

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op deze vraag zul je verschillende antwoorden krijgen.

 

Ikzelf haal wel blad weg welke me in de weg zitten.

Meestal is het een keuze tussen hoeveel beter het wordt door dit blad weg te halen,en hoeveel slechter als je het laat zitten.

De keuze welke het meeste bijdraagt laat ik de overhand hebben :lol:

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op deze vraag zul je verschillende antwoorden krijgen.

 

Ikzelf haal wel blad weg welke me in de weg zitten.

Meestal is het een keuze tussen hoeveel beter het wordt door dit blad weg te halen,en hoeveel slechter als je het laat zitten.

De keuze welke het meeste bijdraagt laat ik de overhand hebben :P

 

greetz sannie

 

 

Sannie,

ik denk dat je het beter om kan draaien!!!

Hoeveel beter wordt het als je het laat zitten en hoeveel slechter als je het weg haalt!!

 

Maximaal blad=maximale fotosynthese :lol:

 

gr.Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar ik kweek soorten waar maar weinig blad aan zit...

 

 

welke zijn dit dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De theorie;

 

Wanneer je nu met de hoevelheid blad precies je oppervlakte kan bedekken heb je je ideaale bladbedekking :lol:

 

Alles wat extra aanwezig is moet onderhouden worden zonder een bijdrage te leveren.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik haal altijd binnen, bijna alle grote bladeren eraf, moet wel want de potten van 20x20 cm staan strak tegen elkaar en dan overwoekeren ze elkaar. Ik heb daar geen probleem mee en de plantjes ook niet.

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blad weghalen geeft altijd stress/beschadiging bij een plant en dus is het niet bevordelijk.

Bladeren die geen nut meer hebben voor de plant sterven vanzelf af en pas dan kan je een handje helpen door ze weg te halen.

 

Zoveel mensen=zoveel meningen :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

... en bladeren die afsterven, zie je helemaal verschrompelen... de plant haalt de laatste restjes voeding er weer uit... pas als ze bruin en droog zijn haal ik bladeren eraf...

 

... de meeste sativas produceren minder blad dan indicas... zoek voor een hoge calyx-to-leaf ratio...

 

Sage'nSour... foto uit 2005...

 

4005sns9e3vt.jpg

Edited by SativaBelieva

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb er al vaak genoeg over verteld, en kan er ook weer erg kort over zijn: blad weghalen = minder fotosynthese = minder dikke toppen.

 

 

"ja maar mn bladeren zitten voor mn toppen"!

 

dus? je toppen hebben ook geen licht nodig!

 

 

Lekker laten zitten dus

Share this post


Link to post
Share on other sites

ria_06_109_1.jpg

 

Hier kun je zien dat het grote blad weg is, zijn wel meer dan 500 bladeren af gekomen, maar de topvorming gaat dus echt wel door en zo gestresst zijn ze niet.

Moet ik wel anders kan ik nog eens geen water geven, je kunt niet zo maar wat gieten, zodoende dus en het geeft licht in de planten, had ik dat niet gedaan, krijg je onderin allemaal flut-weed.

 

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie weet hoeveel beter je topvorming anders was geweest!! :o

En hoe weet jij dat ze niet zo gestresst zijn? :rofl

 

Doe nou maar gewoon eens de test door van een aantal planten de bladeren WEL te laten zitten.

Heb ik ook gedaan.

Ik kan je nu al vertellen dat je dan NOOIT meer blad weg zal halen!!

 

Suc6 Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou Tokkie, ik moet Ria mee geven dat het er gewoon goed uit ziet.

 

En als ik 10% minder opbrengs zou hebben en die kleine tering zooi niet zou hebben teken ik er voor.

Ik zou ze zo wel willen hebben staan!

 

Ook is alles wel makkelijker te zien zo!

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ert,

daar zal ik niks van zeggen.Ze staan er prachtig bij :o

 

maarrrr,

 

10 % op 3 kilo = 300 gram

300 gram= 900 euries!!

 

Ik ga voor het hoogste gewicht(lees; de euries) :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb er al vaak genoeg over verteld, en kan er ook weer erg kort over zijn: b]blad weghalen = minder fotosynthese = minder dikke toppen.[/b]

 

En hoe kan er fotosynthese plaatsvinden als een blad geen licht krijgt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
En hoe kan er fotosynthese plaatsvinden als een blad geen licht krijgt?

 

Een blad krijgt altijd licht! ook al is het niet zoveel als de bladeren die vol in het licht zitten. Een beetje fotosynthese is altijd nog beter dan GEEN fotosynthese, wat dus het geval is als je de bladeren weg knipt.

Puur zinloos dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga met Wietkoning mee . Het verwijderen van blad is alleen nuttig als er ventilatie problemen zijn . Het bovenste grote blad verwijderen is denk ik zeker niet goed omdat de lichtintensiteit juist daar het grootst is .

 

"maar dan valt het licht toch op de bladeren daaronder?" klopt maar alleen niet meer zo intens als het blad bovenin kreeg .

 

Ik wil geen licht meer rechtstreeks op de grond zien vallen , want dat gaat verloren .

Met spiegelende wanden krijg je meer licht onderin je planten trouwens ,we hebben dit vaak gemeten.

Zaailingen lijken ook anders met licht om te gaan ,minder blad (als je vroeg bloeit) en goede toppen ook onderin .

 

DFgeheelklaar.jpg

 

Deze heeft nog al haar blad ,erg weinig dus en toch een goede opbrengst .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groot blad onderin, verwijder ik om de lucht circulatie beter te laten verlopen en zodoende de planten meer frisse lucht van onderaf te laten opnemen. Dit doe ik tegelijk met dieven.

 

Als je het over 1 enkele plant hebt is het verwijderen van blad niet zo'n goed plant inderdaad vanwege het fotosynthese verhaal...

 

Maar aangezien er meerdere planten in 1 hok staan wil je een zo goed mogelijke spreiding over AL je planten. Als plant X z'n grote blad een gehele hoofdtop van plant Y bedekt zal plant Y nooit zo veel opbrengen als plant X, door het grote blad weg te halen heeft plant Y dezelfde kansen als plant X, waardoor er ook meer opbrengsten zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blad verwijderen om luchtcirculatie te bevorderen? vind ik onzin, doe wat aan je ventilatie dan.

 

Dat verhaal er na slaat wel ergens op maar je kan het overschaduwen verkomen door met gelijke stekken te werken en door takken naar de lege ruimtes te buigen. Bladeren afknippen is in principe het laatste wat je moet doen.

 

//Quote verwijdert

Edited by stijlloos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werk met gelijke stekken, de top ik zodat de onderste scheuten ook de gelegenheid krijgen om aan het oppervlakte te geraken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben er toendertijd ook wel voorzichtig mee begonnen, maar omdat ik eerst een weg moest zoeken door allerlei bladeren in de donkerte om uberhaupt water te kunnen geven. Sindsdien in de loop der jaren steeds meer blad er af gaan halen, maar dan zitten er vaak al genoeg nieuwe, kleiner bladeren in de toppen waardoor ze toch kunnen funktioneren. Bij buitenplanten kom ik er echt ook niet aan, maar daar kan genoeg licht en ruimte bij. Gebeurd ook niet in enen, maar in de loop van de bloei en het bevalt me prima en daar gaat het toch om.

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

FotoWUZW4XFJ.jpg

FotoPOM8FTPD.jpg

hallo ik zit eigenlijk ook met deze vraag maar dan voor moeders heb zelf het idee dat onderst nieuwe scheuten toch teweinig licht krijgen door de grote bladeren erboven ofnie :rofl ;) :o

 

groetjes kalechief $ d h $

 

 

 

 

ben het ff kwijt huh :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je het over 1 enkele plant hebt is het verwijderen van blad niet zo'n goed plant inderdaad vanwege het fotosynthese verhaal...

 

Maar aangezien er meerdere planten in 1 hok staan wil je een zo goed mogelijke spreiding over AL je planten. Als plant X z'n grote blad een gehele hoofdtop van plant Y bedekt zal plant Y nooit zo veel opbrengen als plant X, door het grote blad weg te halen heeft plant Y dezelfde kansen als plant X, waardoor er ook meer opbrengsten zijn...

 

Dan praat je over blad verwijderen wanneer er nog groei in de planten zit , ook weer anders als het verwijderen van blad in de laatste 4 weken . De plant op de foto was er één van velen die dicht op elkaar stonden .

 

"in de schaduw van een blad is het niet pik donker ,ook daar is nog licht van betekenis . Daar waar echt geen licht meer is zal ook nooit blad aangroeien .

 

Eerst was ik ook voorstander van blad verwijderen, nu niet meer want ik ben er niet van overtuigt dat het beter is. Daarvoor zou een wetenschappelijk verantwoorde test nodig zijn , vooralsnog blijft het speculeren over wat het beste is . ik kies nu voor het niet verwijderen van blad op advies van een kweker met veel meer ervaring en kennis over Cannabis .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker laten zitten dat blad,..

 

mikey is liever lui dan moe :o

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...