Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

primo

Groeifase

Recommended Posts

Hoi,

 

 

Heb net gezaaid (Urban poisen skunk van quality seeds), direct in Grow-mix en goed vochtig.

Staan in terrarium lekker warm (24c) en afgedekt tegen licht.

 

Nu las ik van deze soort dat ze heel hoog kan worden en wil dit namelijk zoveel mogelijk vermijden omdat het op balkon staat.

 

Ik ga rekening houden met volgende dingen om lengte te beperken.

 

1. Aftoppen

2. Zeer veel licht en windverplaatsing voor korte stevige planten.

3. Geen 20l potten maar 11l potten.

4. De bloeifase zo rap mogelijk beginnen.

 

Nu heb ik wel vragen over punt 3 en 4.

 

3. als ik kleinere potten neem gaan mijn planten dan minder groot worden of gaat dit een goede bloei beperken (Heb al 1x binnengekweekt onder lamp en in kast en potten waren te klein waardoor de bloei misgegaan is).

 

4. Ik zou de bloeifase zo snel mogelijk willen inzetten aangezien de plantjes toch nog een groot deel doorgroeien tijdens de bloei.

Wat is dan de minimumbloeiperiode? Ik heb vrijdag gezaaid en zou ze eind juli zeker in bloei willen zetten of zelfs vroeger (duurt dat geen tijdje vooraleer de plant doorheeft dat ze moet bloeien?).

Zou toch willen dat ze niet veel groter worden dan mezelf (1m80)

 

 

Grtz uit Belgium

Share this post


Link to post
Share on other sites

11 liter potten voor buiten is wel erg weinig. Zijn dan onmiddelijk droog want het is een en al wortels en buina geen aarde meer, ze waaien konstant om en is niet de goede methode om de planten klein te houden.

Je kunt ze toch toppen, dat is toch niet zo moeilijk.

En vroegtijdig in de bloei zetten kan uiteraard, maar als je te vroeg begint, moet je daarna ook nog elke dag verduisteren. Beste is eind juli een dag 10-14 de dagen verkorten.

Een plant die 3 maand buiten heeft gestaan is vaak dan volgroeid en zal, als je die in de bloei zet, ook bijna niet meer groeien in de hoogte, dit in tegenstelling tot een jong plantje of stekje, die verdrievoudigd in de bloei.

 

 

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verduisteren is geen probleem en ga er dan zo vlug mogelijk aan beginnen.

Zal wel zorgen dat plant maximaal 1m vooraleer ik ze in bloei zet en tegen dat omverwaaien zal ik wel iets vinden.

 

Nog vraagje: Ik ben dus begonnen met grow-mix (wormenmest enz..enz..). Moet ik dan na enkele weken toch nog groeivoedinggeven of is de grow-mix al genoeg voorgemest om het te halen tot de bloei?

Heb nu alleen bloeivoeding van canna (boost).

 

 

grtz & thanks Wimpy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je voorbemeste aarde hebt en ook nog es wormenmest hebt toegevoegd, moet dat voorlopig nog wel genoeg zijn. Als je gaat verduisteren zal je waarschijnlijk geen voeding meer nodig hebben tot de bloei, alhoewel je potten erg klein zijn. Ik raad je echt af om van die kleine potten te nemen, als je ze echt klein wilt houden kan je beter vaak toppen en je takken een beetje uitbuigen richting de grond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begin niet met verduisteren vóór juni en doe het lang genoeg (minimaal 2-3 weken!) en consequent (van 19.00 - 07.00), anders heb je kans dat je alsnog de groei weer inschieten. Vanaf 21 juni gaan de dagen weer korter worden. Beter een weekje te lang verduisterd dan te kort. Ik zou zelf na een zelf na een week of 4 toch beginnen met voeding i.v.m. je kleine potten. Rustig opbouwen, dat wel, zodat je in de gaten kunt houden of je te veel geeft. Tip die ik van BioNova kreeg (quote):

 

"Ga om te beginnen uit van 2 x per week. Begin met de aangegeven dosering en doe daar elke week 10% bij, tot de puntjes van je bladeren bruin worden, ga dan 10 % terug (tegen verbranding aan dus...) Als 2 x niet genoeg is, kun je altijd overstappen naar 3 of 4 x per week.

Je geeft te weinig als je lichtgroene tot gele bladeren onder in de plant en paars/rode bladstelen ziet."

 

Tegen verbranding aan dus... Als je het goed afmeet is het echt moeilijk om te veel te geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeie tip :lol:

Maar de voeding in de wormenmest is toch wel genoeg voor meer dan 4 weken??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even voor de duidelijkheid, niet vóór juni verduisteren, maar beter in juli dus ná 21 juni. Plantjes moeten natuurlijk wél groeien he.. Juli in bloei - afboeien in juli / augustus / september, oogst in september ipv oktober. pfff

 

Me and my big mouth. Ik zal wel stoned geweest zijn.

 

Wormenmest.. volgens mij heeft dat een lage NPK, zit het vol met sporenelementen etc. en is het prima om je aarde te verrijken maar heb je tóch nog extra voeding nodig. Handje in je aarde bij het overpotten is ook prima, maar geen vervanging van extra voedsel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je het over de wormenmest van Ecostyle? Die heb ik vorig jaar heel de groeiperiode gebruikt door het steeds op de aarde te gooien en water er overheen te gieten. Helemaal geen problemen gehad, terwijl ze gewoon in potgrond stonden vanaf het begin, zonder overgepot te worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zeg ook niet dat het slecht is, integendeel, maar volgens mij moet je een knappe jongen zijn als je wormenmest wilt overdoseren. Ik denk dat er meer voeding nodig is voor je plant. Als je in de literatuur of het forum kijkt zie je veel gebruik van wormenmest, is ook super, maar vrijwel altijd bij het maken van de grondmix, en niet als voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

't komt misschien omdat mijn planten niet zo groot waren maar ik heb helemaal geen grondmix gemaakt en mijn planten hebben dus niks anders gehad dan potgrond en wormenmest. Als je echter van die bomen als jij in de tuin hebt staan kan ik me idd voorstellen dat ze wat meer nodig hebben. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

 

 

Van mijn durban poisen heb ik 6 mooie stevige planten van ongeveer 20cm, heb ze afgetopt en staan al op 12/12 schema, hopelijk weet ik het geslacht binnen paar weken want ben ook begonnen met original highway delight.

 

Ik weet nog geen geslacht maar ze staan al 2 weken verduisterd en nog niet in bloei....meestal komen de mannetjes eerst in bloei dus dat gaat al goed...of misschien moeten ze eerst nog wat groeien aangezien ze heel vroeg in bloei gezet worden.

 

 

Ze staan op balkon en hebben ongeveer 6h/dag volle zon.

 

Zoals gezegd wil ik ze heel laag houden voor de buren, ben mij achter kippedraad geweest (voor de nl scrogg-rekje). Dat staat op hoogte van 40 cm zodat het meeste groen onder draad blijft...normaal groeien ze max 15 cm door scrogg-rekje.

 

Dan zouden mijn planten max. maar 70 a 80 cm worden, heb deze techniek gezien in de highlife maar weetb niet of mijn planten heel erg geschikt zijn...durban poisen word normaal heel hoog.

Highway delight is volgens mij een lage plant dus met die lukt het zeker.

 

Ga dus 6 planten zetten , voeding is terravega, terraflores en boost van canna...

 

Goed bezig? Of niet???

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup

 

ik vroeg me laatst af hoe ik nou precies kon zien dat ze te weinig voeding hebben... want ik gebruik voorbemeste aarde voor 3 weken, maar soms heb ik na 2 weken al het idee dat ze te weinig krijgen hoe kan ik dat precies zien? krijgen ze dan soms ook wat kleinere bladen enzo?

 

:bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...