Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

lxx_33

Hoeveel Ampere Is Eenstandaard Hoofdstop

Recommended Posts

Ik was benieuwd na het volgende.

Een gemiddelde nieuwbouw wijk in bijvoorbeeld lelystad. Hebben deze gebouwen standaard hoofdstoppen.

Is er ergens een standaard hoeveel een standaard hoofdstop moet zijn?

 

Ook wil ik graag weten als je 33 apere trekts, of een 1,5m2 draad voldoende is of dat je naar 2,5 moet gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je echt zeker wilt weten wat je hoofdstop is dan zul je toch moeten kijken of het ergens op staat of anders je stroomleverancier bellen. Standaard is echter 35A.

 

Bij mij is het kastje waarin de hoofdstop zit doorzichtig. Je ziet daar drie aansluitingen voor een zekering, waarvan er maar 1 gevuld is. Dat zijn de drie fasen en bij een normale aansluiting is er maar 1 aangesloten/gezekerd. In de twee die niet aangesloten zitten, kan ik een porceleine ring zien waarop 35A staat.

 

Het aantal ampere wat je door een draad kan trekken hangt van een hoop zaken af, onder andere de lengte van de draad. Als stelregel hou ik 6A per mm2 aan, maar er zijn ook mensen die tot 10A per mm2 gaan. Op http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=15045 staat wat meer uitleg.

 

33A door een 1,5mm2 draad moet je in ieder geval niet gaan doen! Zelfs 2,5mm2 zou ik niet aanraden. Ik weet niet hoe je wilt gaan zekeren, maar als je normale 16A zekeringen gebruikt dan zou ik twee aansluitingen maken van ieder 16A en voor iedere aansluiting 2,5mm2 VD draad gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reactie.

Ik neem nu dat artikel door.

 

Maar nog ff resumee 6 lampen (600w) aangesloten op 5 meter 1,5m2 draad....

Dit is niet aan te raden toch? wat zou er kunnen gebeuren. Smeleten de draden of kan het ook zijn dat er na een aantal minuten / uren de stoppen het begeven?

 

Alvast bedankt.

 

p.S. ik snap toch de hoofdstop nog niet echt van 35A. Al ik 3 stoppen heb van 16 A lijkt het erop dat ze allemaal aan kunnen staan zonder dat de hoofdstop eruit knalt.

 

Weer bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bedankt voor je reactie.

Ik neem nu dat artikel door.

 

Maar nog ff resumee 6 lampen (600w) aangesloten op 5 meter 1,5m2 draad....

Dit is niet aan te raden toch? wat zou er kunnen gebeuren. Smeleten de draden of kan het ook zijn dat er na een aantal minuten / uren de stoppen het begeven?

 

Alvast bedankt.

 

p.S. ik snap toch de hoofdstop nog niet echt van 35A. Al ik 3 stoppen heb van 16 A lijkt het erop dat ze allemaal aan kunnen staan zonder dat de hoofdstop eruit knalt.

 

Weer bedankt.

 

6 lampen van 600W hebben ook nog eens 6 VSA's van pakweg 100W. Alles tesamen zit je dan op 4200W. Da's VEEEEEEL te veel voor een 1,5mm2 draad. De draad wordt dan te heet, smelt en vervolgens heb je brand.

 

Wanneer je draad de zwakste schakel is dan brand deze door en heb je brand. Daarom moet je er voor zorgen dat je zekering altijd de zwakste schakel is. Als er dan te zwaar wordt belast dan smelt je zekering (of een automatische springt uit) en da's een heel stuk veiliger :D

 

Als je hoofdstop 35A is, dan kan je dus geen 3x16A volledig belasten. Dat komt op 48A en da's dan te veel. Dan zou je aan de slag moeten met een 3 fase aansluiting of je moet besluiten je hoofdstop helemaal te passeren. Dat laatste is illegaal en vrij gevaarlijk.

Een 3 fase aansluiting zou je in principe moeten kunnen aanvragen bij je stroomleverancier, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee. Geen flauw idee dus of er dan moeilijke vragen worden gesteld.

 

Alleen belast je in de praktijk een groep van 16A nooit maximaal. In mijn nieuwbouwhuis zitten vanuit de bouw al 8 groepen van ieder 16A. Toch is de hoofdzekering maar 35A. Dat is omdat men er vanuit gaat dat je nooit zo veel tegelijk trekt. Misschien dat de hoofdzekering er nu ook al wel uitspringt als ik alle apparaten in huis tegelijk aanzet op maximaal vermogen, maar wie doet dat nou?

 

Daarbij speelt ook nog de snelheid van een zekering een rol. Sommige zekeringen zijn "snel" en branden gelijk door bij een overbelastingen. Anderen zijn een stuk trager en springen niet gelijk uit. Dat is gedaan omdat sommige apparaten bij het aanschakelen soms heel kort een hoge stroomsterkte vragen. Je wilt dan niet gelijk dat je zekering er uit springt. Daarom is de hoofdzekering in je huis meestal van een vrij traag type. Hij zal bij een korte schakelpiek dus niet gelijk uitspringen, maar als je echt constant meet dan 35A trekt dan klapt ie er uit.

 

Let er wel op dat je hoofdzekering in een verzegelde kast zit en dat je dus Essent moet laten komen om het te repareren, of een heeeeeele goede vriend die toevallig zo'n zegeltang heeft :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanavond maar ff een kleine aanpassing doet.

Wat gisteren vaak gebeurde was het volgende.

aangeslote:

6 lampen op groep 1

6 lampen op groep 2

afzuiger en climatronic op groep 3

 

Wat vaak gebeurede al groep 1 en 2 aan waren dat alles het deed, maar zodra je de climatronic aan schoot gingen alle 3 de groepen door.

Op zich wel vreemd vind ik omdat het 3 verschillende groepen zijn toch, en je zou verwachten dat juist

groep 3 niet zou klappen, maar toch gebeurde het.

 

Kan het zijn dat een kachel die natuurlijk 2000w is pas na een tijd (zeg bijvoorbeeld 1 uur) ervoor kan zorgen dat de stoppen eruit vliegen, of zou het eerder zijn omdat de kabels aan de dunne (1,5m2) kan zijn.

 

alvast heel erg bedankt.

Door het artikel van de link meteen ook weer een stuk wijzer geworden.

 

p.s. altijd leergiering, maar kan iemand nog ff uitleggen waarom de vsa zoveel wat nodig heb die je vervolgens bij je lampje moet optellen.

Ik heb het natuurlijk fout, maar dacht dat de VSA gewoon de lamp geeft wat hij vraagt (dus 600w). Waarom heeft hij zelf dan zoveel nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

6x600 watt lampen door een kabeltje van 1.5 ?

 

en dan nog eens x2 op een 35a hoofdstop.

 

jij mag blij zijn dat je een hoofdstop hebt vrind. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de zegel van het energiebedrijf staat meestal het amp van de zgn hoofdstop ik zelf vervang bij mijn hokken deze altijd door 50 amp zekering (heb een vriend bij ........) let wel op bij het vervangen van de zgn hoofdstop door een zwaardere er zit nog een echte hoofdstop buiten jouw zgn hoofdstop en die is van het energiebedrijf en daar kom je dus niet bij.Persoonlijk ga ik per groep niet hoger dan 4 x 600 watters op een groep het maximale is 5 x maar dan zit je echt op de top mocht je dan toch nog ergens een piekspanning hebben dan knalt telkens je zekeringsautomaat/stop eruit gebruik je niet meer dan 4 lampen op een groep dan kun je nog gewoon 2.5 mm2 installatie draad gebruiken

 

 

p.s. altijd leergiering, maar kan iemand nog ff uitleggen waarom de vsa zoveel wat nodig heb die je vervolgens bij je lampje moet optellen.

Ik heb het natuurlijk fout, maar dacht dat de VSA gewoon de lamp geeft wat hij vraagt (dus 600w). Waarom heeft hij zelf dan zoveel nodig.

Een voorschakelapparaat bestaat uit enkele elektrische componenten die er samen voor zorgen dat men een lamp kan laten branden die op een andere spanning, een andere stroomsterkte en een ander Wattage werkt. Dit kan dus niet gerealiseerd worden zonder deze voorschakelapparatuur, de lamp zal dan niet kunnen opstarten. Een voorschakelapparaat bestaat uit de volgende componenten, een transformator om de benodigde spanning op te wekken, een ontstekingsspoel om de lamp op te kunnen laten starten, een condensator om de spanning op peil te houden Daar door gebruikt je vsa ook ongeveer 100 watt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat vaak gebeurede al groep 1 en 2 aan waren dat alles het deed, maar zodra je de climatronic aan schoot gingen alle 3 de groepen door.

Op zich wel vreemd vind ik omdat het 3 verschillende groepen zijn toch, en je zou verwachten dat juist

groep 3 niet zou klappen, maar toch gebeurde het.

 

Dat vind ik ook vreemd. Normaal gesproken is iedere groep een totaal gescheiden circuit en springen ze er dus niet allemaal tegelijk uit. Het enige wat een aantal groepen normaal gesproken delen is een gezamenlijke aardlekschakelaar. Als je een aardlek hebt dan hoort die er uit te springen en niet de afzonderlijke groepen.

 

Weet je zeker dat de groepen nergens de blauwe draad delen? Ik weet niet zeker of dat uberhaupt zou werken, maar wellicht wel. Dat zou verklaren waarom jou drie groepen last hebben van elkaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

6*600*1.1(10%)/230 = 34.5A

 

dus 'k vind het niet gek dat je stop eruit slaat.

 

De maximale belasting van een 2.5mm^ is 5000watt!! --> 21.7A

 

1.5mm^ brrrr ik zou daar niet van kunnen slapen..........

Share this post


Link to post
Share on other sites
6*600*1.1(10%)/230 = 34.5A

 

dus 'k vind het niet gek dat je stop eruit slaat.

 

De maximale belasting van een 2.5mm^ is 5000watt!! --> 21.7A

 

1.5mm^ brrrr ik zou daar niet van kunnen slapen..........

@ mikeh,

 

waar is die di 1.1 van in je berekening

Share this post


Link to post
Share on other sites

6*600*1.1(10%)/230 = 34.5A

 

dus 'k vind het niet gek dat je stop eruit slaat.

 

De maximale belasting van een 2.5mm^ is 5000watt!! --> 21.7A

 

1.5mm^ brrrr ik zou daar niet van kunnen slapen..........

@ mikeh,

 

waar is die di 1.1 van in je berekening

 

je VSA verbruikt 10%

dus 60watt bij een 600watt en totaal is dit 660watt

 

12*660 = 7920 watt

7920 / 230 = 34.5A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat vaak gebeurede al groep 1 en 2 aan waren dat alles het deed, maar zodra je de climatronic aan schoot gingen alle 3 de groepen door.

Op zich wel vreemd vind ik omdat het 3 verschillende groepen zijn toch, en je zou verwachten dat juist

groep 3 niet zou klappen, maar toch gebeurde het.

 

Dat vind ik ook vreemd. Normaal gesproken is iedere groep een totaal gescheiden circuit en springen ze er dus niet allemaal tegelijk uit. Het enige wat een aantal groepen normaal gesproken delen is een gezamenlijke aardlekschakelaar. Als je een aardlek hebt dan hoort die er uit te springen en niet de afzonderlijke groepen.

 

Weet je zeker dat de groepen nergens de blauwe draad delen? Ik weet niet zeker of dat uberhaupt zou werken, maar wellicht wel. Dat zou verklaren waarom jou drie groepen last hebben van elkaar.

 

Een aardlekschakelaar springt niet uit bij overstroom maar bij, zoals de naam al zegt, een aardlek van minimaal 30mA. dat wil zeggen dat er net zoveel stroom heen door de aardlekker als terug door de aardlekkr moet gaan.

Dus als je onder spanning komt te staan vloeit er stroom via je lichaam naar de aarde en als dat meer dan 30mA is springt de aardlekschakelaar uit na maximaal 40m sec.

 

Eventjes terug op de vraag wat voor zekering je hebt., als je in een woning woont van meer dan +/- 4 jaar uod, dan heb je waarschijnlijk een 35A hoofdzekering.

Dit kun je zien aan de kleur van het kroontje (welke er uit spring als je stop door is)

 

D1 patronen:

grijs is 16A

blauw is 20A

geel is 25A

 

D2patronen:

zwart is 35A

wit is 50A

koper is 63A

 

indien je 1 fase aansluiting hebt en zo te horen heb je dat, kun je de hoofdzekering maximaal belasten tot

35x 230 = 8050 VA

 

Veel mensen maken de fout met Wattage, bij Ohmse weerstand (lampen, verwarmingelementen) heb je te maken met Ampere maal Volt = Vermogen uitgedrukt in VA en niet in Watt

P=UxI

 

Indien je te maken hebt met veel TL verlichting(voorschakelaparaten), motoren en een aantal VSA's heb je een, bij trafo's inductieve en bij condensatoren met capacatieve belasting.

dan krijg je er een factor bij: de cos q (phie), je mag er van uit gaan dat deze tussen de 0,8 en 0,9 is.

Dan heb je het niet meer over VA maar over Watt

P=UxIxcos q

 

omgerekend:

I= P/Uxcos q, je ziet dus dat je stroom hoger wordt naarmate je cos q kleiner wordt.

Het zal bij jou niet zo'n vaart lopen maar als je krap gaat rekenen heb je hiermee wel te maken.

 

Per groep (16A) kun je belasten tot zo'n 3600 VA, dit volstaat met (indien kabel en volgens de tabellen NEN 1010 met 1,5mm, met VD draad (massief installatie draad) moet het met 2,5mm.

 

En inderdaad als je 6 lampen van 600W hebt 6x600= 3600 + je VSA's = zo'n 3900 á 4000W.

als je dit gelijk verdeelt is het reken op 1350W per groep = nog geen 6 Ampere per groep.

Nou 3x6 is 18Ampere.

 

Daar springt je hoofdstop niet van, wel natuurlijk als je erbij de wasmachine, droger, vaatwasser, koffiezetapparaat, etc. etc. aanzet.

 

Het beste is natuurlijl een 3-fase aansluiting aanvragen, zeg je tegen je stroom leverancier dat je inductie gaat koken, en dat deze 3-fasen nodig heeft. Dit is wel per regio anders trouuwens. Ik weet dat ze bijv. op Ijburg in Amsterdam onder geen voorwaarden 3-fase krijgen.

 

Bij 3-fasen is het een ander rekensommetje, dan krijg je 3x25A in plaats van 1x35A.

Als je het dan over 3 groepen verdeelt en dan ook nog over 3 fasen heb je het volgende rekensommetje:

P=UxIxV3

P= vermogen in eigenlijk VA maar ok in Watt

U= lijnspanning (spanning tussen de fase= 400V)

I= stroom in Ampere

V3= wortel 3 = +/- 1,73

 

I=P/UxV3

I=4000/400x1,73 I= 5,8Aer hoofdzekering.

Feitelijk gewoon die bovenstaand 18A verdellt over drie hoofdzekeringen. Voordeel alleen is al mocht je meer gaan trekken en de verdeling tussen de fasen is goed dan loopt er door je Nul (blauwe draad) van je hoofdzekeringkast naar je groepen nagenoeg geen stroom.

 

De stromen zijn namelijk 120 graden verschoven van elkaar en als je deze stromen vectories optelt kom je op nul.

 

Waarom ik dit vertel:

Ik heb vaak genoeg een zwartgeblakerd (voorheen blauw) draadje gezien. Dit gebeurd bijvoorbeeld als iemand een schakelbordje maakt of koopt uitgevoerd als 3-fase en aangesloten op 1-fase, de 3 stromen bij elkaar opgeteld door dat zelfde doorsnedetje blauw draadje gaan. met alle gevolgen van dien!!!!!

 

Dus ga nooit te mager aan het werk wat betreft doorsnede van draden en let altijd op selectiviteit:

ga altijd 1 stap extra met zekeringen zitten onder de hoofdzekeringen.

 

En geloof me, ik heb genoeg prutswerk gezien LEVENSGEVAARLIJK!!!

 

Dit even ter informatie.

 

greetzz,

:D :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mmmhja: da's een duidelijk verhaal man (of vrouw?). :D

 

Ik heb een sticky post in de Bouwdoos over aansluiten van alle electra. Ik zal die eens gaan bijwerken met deze info.

 

Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...