Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
kwekeling

Weefselkweek?

Recommended Posts

Heeft iemand hier al ooit geprobeert om met weefselkweek een plant voort te planten? Want sinds te tijd dat ik hier zit heb ik nog nooit iemand over weefselkweek horen praten.

 

Weet iemand of dit uberhaupt wel mogelijk is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij is dat met alle planten mogelijk. maar als het echt voordelen had was het al lang gedaan denk ik, in het geval van cannabis. en je moet hormonen en andere chemicalien hebben die niet zo makkelijk verkrijgbaar zijn denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga er van uit dat weefselkweek het volgende is, ge neemt een stukje weefsel van een plant, legt het op een voedingsbodem, je voegt de juiste hormonen toe zodanig dat er een nieuwe plant uit onstaat; Is het dit? Als dit zo is weet ik er wel wat over, maar zal mijn cursus er moeten naast leggen. Eigenlijk is weefselkweek een iets moelijkere versie van klonen. Verbeter me als ik fout ben...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ken de term weefselkweek volgens mij van het bv. kweken van een lapje huid ?

dat ze dan huidcellen laten delen, waardoor een stukje huid ontstaat voor transplantatie. maar dit is dus het klonen van een deel. Zo kan je dus bv alleen opperhuidcellen van de stengel kweken, maar ik zou niet weten wat je hier aan hebt.

maar dit is ook maar een hersenspinsel van mij hoor :) :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

weefselkwwek bij planten of ook vitrokweek(vitrocultuur) genoemd is het vermeenigvuldigen van plantjes door microdelen van die plant te nemen,deze op een speciaal voor die plant samengestelde voedingsbodemplaatsen en wachten tot het plantje opnieuw wotels gaat vormen.

je kan dit doen met een stukje blad,een stukje stengel,maar het beste ben je met het voledige groeitipje van de plant met een klein blaadje of twee bij.daar een stuk blad met wortels eerst voledig zal moeten omvormen vooaleer het verder kan groeien,en een stukje stengel (zonder blad) niet genoeg voetselreserve heeft.

het komt erop neer dat je van 1 stekje 4 of 5 stekjes kan maken ,of van de groei tippen die je neemt bij het toppen.

waneer het plantje klaar is om te verplanten heb je gemidelt een plantje van 3-4 cm

 

indien iemand dit zou willen kan ik de samensteling voor een canabis weefselstukje altijd plaatsen.

het is zoals steken maar dan in mini en meestal met een iets grotere slaagkans

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik volg deze periode de module cel en weefselkweek, weefsel kweek is idd een celdeling van bijv opperhuid in een in vitro situatie optimaliseren.. Aangezien hier van alles aan dure apparatuur en een precies afgewogen voedingsbodem voor nodig is.. lijkt het me heel logisch dat het voor het klonen van je voordeligere methoden zijn.. Je stekken zouden beter kunnen zijn.. maar tien keer zo duur is het niet waard toch? Logisch? :P

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

vergeet niet dat ze met de juiste spullen van 1 blad wel 5 planten kunnen maken :whistling

 

 

als je 10 stekken wilt hebben moet je toch ff wachten maar 2 bladeren groeit je moeder in een uur ...........

dus op grote schaal is er gewoon heel veel tijdswinst doordat je sneller kan delen en er meer kleinere staan te groeien simultaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt.

 

Nouja weefselkweek gaat wel erg ver, en voor de gemiddelde persoon niet haalbaar. Moet onder bijna steriele omstandigheden, en de hormonen / voedingsstoffen moeten erg precies worden afgemeten.

 

Maar die gelachtige voedingsbodem om stekjes op te laten leven is nog steeds interessant. Iemand meer info daar over?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ GreenGrower

 

ik ken de term weefselkweek volgens mij van het bv. kweken van een lapje huid ?

dat ze dan huidcellen laten delen, waardoor een stukje huid ontstaat voor transplantatie. maar dit is dus het klonen van een deel. Zo kan je dus bv alleen opperhuidcellen van de stengel kweken, maar ik zou niet weten wat je hier aan hebt.

maar dit is ook maar een hersenspinsel van mij hoor

 

 

ik ken iemand die is gestopt met weefsel kweek omdat ze niet verder kwamen dan een steeltje :verrygood

Goed gedacht dus B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar is al een heel topic aan besteed misschien ben je het nog niet tegengekomen maar dit is de link.

Misschien heb je daar wat aan.

 

Gr Kramer

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...