Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
royal

Hulp Nodig Bij Afzuigslang

Recommended Posts

Goedenavond mensen.

Ik heb een tent met 2 keer een ventilatie gat van 290 mm en 2 keer een ventilatie gat van 240 mm.

(Best afwijkende maten normaal is toch 250 mm of 300 mm )

 

Hierbij het volgende probleem mijn aanzuigslang is 250 mm. Zat zelf te denken door het gat van 290 mm de slang te doen, en dan het gat aan te trekken met de touwtjes die bij de tent zitten. Elk ventilatie gat kun je dicht trekken met touwen ivm met lichtdicht. Maar gaat dit niet geuren???

 

Hoor graag van jullie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor, door de zuigkracht van je afzuiging gaat er normaal geen lucht langs de gaten naar buiten maar word er lucht aangezogen langs een openstaand gat. Als de slang kleiner is dan het gat is dit gemakkelijk op te lossen door de touwtjes aan te spannen. Liever een slang die kleiner is dan het gat dan dat het omgekeerd is ;).

 

Dit is best wel de meest basic theorie die je zou moeten weten als je met een tent kweekt.

 

Hou er vooral rekening mee dat de opening van de aanzuiging tot 3x de grootte moet zijn van de uitblaas in totaal (dus niet één groot gat van 900mm bv.).

Share this post


Link to post
Share on other sites

donkeykush

 

Dankje voor je advies. Ja dacht als de plantjes mischien vol in de bloei staan dat je het dan toch kan ruiken. Maar als jij zegt dat dat kan :punk: geloof ik je.

En als ik het goed begrijp de 3 andere ventilatie gaten van 2 keer 240 mm en 1 keer 290 ook open??

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, steek er wel een slang door en maak eventueel een labyrinth systeem om lichtlekken te voorkomen. Je wil geen licht bij je planten hebben tijdens de donkere periode ;)

 

Door de onderdruk die je afzuiging maakt (trekt de tent vacuum) kan er nooit lucht ontsnappen langs gaten aangezien die luchtstroom naar binnen gaat. Hoeveel kuub afzuiger heb je en welke lampen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Donkeykush

 

Jah wou de slangen in een s vorm leggen(word wel krap moet ook lichtdicht zijn. En anders iets van een labyrint maken ben er nog niet helemaal uit.

 

Ik wou een half jaar geleden al beginnen maar door prive omstandigheden niet kunnen doen helaas.

Ik heb een tent van 2.40 1.20 200 L*b*h.

Een Nicotra softbox van 1500 met flensmaat 250mm.

Een can filter van 1500 met flesmaat 250 mm.

Een Combi connect 254 mm.

Een Sms com twin contralller 4,5 a.

Een Dimlux alpha 98 optics 1200 watt

 

wat nog moet komen.

 

Dimlux controller.

verloopstuk maat ben ik nog niet uit maar waarschijnlijk 250 mm 400 mm.

sonodeck of sonnoconnect 406 mm(weet niet als er verschil in zit).

geluidsdemper 1 meter 400mm flens.

smartpot.

 

Zit veel op het forum te lezen over lucht en drukval maar kom er niet helemaal uit.

Wil dus de 1500 filter in de tent hangen en de softbox buiten de tent de filter laten aanzuigen.

Ik kan de filter niet rechtstreek op de softbox aan sluiten en moet dus een stuk combi connect er tussen doen, maar wegen ruimte gebrek zitten er 2 bochten in van 90 graden.

Zou dit te veel druk verliezen?

 

Groeten Royal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 1x 1200 in die tent is dat geen probleem denk ik, die box hoeft toch lang niet voluit aan het werk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom 2 bochten?

Ga je via bovenste gat afzuigen of leg je de slang bovenin je tent via hoeken naar 1 vd gaten?

 

Ik heb die tent ook gehad en ik had de softbox naast de tent staan (een 1000m3 buisfan in een box was het in mijn geval) en een stuk slang door het 'cooltube' gat aan de zijkant en dan de filter in het midden van de tent hangen, kan perfect als je maar 2 lampen in de tent hangt.

 

Per haakse bocht 15-20% verlies meen ik.. 2 bochten en een paar meter.. houdt je minder dan 1000m3 over?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad zoals Lostchild zegt.

 

Hang je filter op aan het plafond in de tent in een hoek dichtbij een gat, pak dan een slang die uit de tent gaat naar de softbox buiten de tent met zo weinig mogelijk bochten en de rest is gewoon praktisch oplossen.

 

Over lichtlekken moet je je niet teveel zorgen maken. Als de slangen lang genoeg zijn (maar ook niet te lang) gaat er geen licht in je tent komen. Desnoods leg je in de nachtperiode een handdoek over de slanguiteindes, does the job ;)

 

Met jouw spullen kom je er zeker voor één dimlux. Ik gebruik wel altijd flensmaat 315 voor alles.

Eventueel is een perfecte oplossing een actieve aanzuig van 500 kuub maar dan moet je wel investeren. Aangezien je toch investeert in degelijk materiaal zou je dit kunnen overwegen.

 

Ik raad trouwens smartpots af. Maar dat is eerder persoonlijk. Ik werk het best met Plagron lightmix in 18L potten en de volledige Aptus lijn. Voor jouw budget zou het wel eens interessant kunnen zijn ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedenavond mensen

 

Lostchild

 

Ben alles nog is na gegaan en zou met 1 bocht van 90 kunnen doen moet de slang door het onderste gat van de tent.

De cooltube poorten gaat helaas niet lukken die zijn 240mm en mijn slang is 250mm.

Ja ga de filter in het midden van de tent hangen en de softbox gewoon in de tent gelijk van het bochten verhaal af.(in de toekomst wel buiten de tent met 1 bocht van 90 graden +- 20 % verlies dus)

En volgens mij heeft 1000 watt een straling oppervlakte van 1,50 bij 1,50 dus ruimte genoeg.

 

donkeykush

 

ivm met ruimtegebrek zat ik aan inblaasfilters te denken(lichtdicht) zodat ik geen slang buiten de tent hoef te hangen maar binnen in de tent gelijk op de inblaasfilter aansluit om zo een passieve inlaat te creëren. Zou dit een goed idee zijn ??

 

Ja ik wou een verloopstuk halen voor de uitblaas van 400 m en daar dan de geluidsdemper op aansluiten. Jij gebruikt altijd 315 mm doe je dit ook door middel van een verloopstuk?

 

Ik heb veel op het forum gelezen over geur en vaak kan dat komen door actieve inblaas? of heb ik dit nu mis :whistle:

Ik heb op moment 11 liter potten.

Wil bio draaien dus sannies way en dacht dat smartpotten dan een goeie optie was.

 

 

bedankt voor alle goeie adviezen mensen

 

Groeten Royal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Donkeykush

 

Wou ook plagron lightmix halen.

Jij hebt dus goeie ervaringen met Aptus ga ik me daar is over inlezen bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat bedoel je met inblaasfilter? Ik gebruik oftewel 3 passieve gaten gewoon de slang met een bocht oftewel een actieve inlaat.

 

Zoals je zegt kan je wel geur krijgen als je actieve aanzuiger harder blaast dan de afzuiger wegzuigt maar dat voorkom je gewoon door bv 500 kuub aan te zuigen en 1500 kuub af te zuigen.

 

Ik gebruik geen verloopstukken. Mijn filters en softboxen zijn allemaal 315 en ik maak de verbindingen door duct tape of zilvertape (werkt nog altijd het beste :P ).

 

Actieve aanzuig is wel ruimtebesparend omdat je dan niet 3 slangen moet leggen en een kleine box niet veel plaats neemt. Zo heb je ook niks van verlies ofzo en is je tent automatisch lichtdicht :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

90C bocht is wel meer verlies dan 20% denk ik, dat is echt een obstructie die je zoveel mogelijk dient te voorkomen (sticky ventilatie techniek van Whazzup).

 

Als het via de bestaande gaten niet lukt en je blijft toch eeuwig in die tent kamperen... maak er zelf gaten in.

 

Haal 2x juiste maat flenzen, schroef ze aan elkaar dmv boutjes voordat je de kern uitsnijdt zodat het niet verschuift, scherp mes langs de randen aan de binnenkant et voilà je perfecte uitblaasopening en het tentdoek kan je altijd nog terug plakken :innocent:

heb je helemaal zelf gedaan :icecream:

 

Ik had daar ooit BAC flenzen voor op mijn 240W zitten, zitten de gaatjes al in en hebben een flink opzetstuk zodat je niet zo met slang bevestiging loopt te kloten.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de snelle reacties jongens helemaal top :tu

 

Donkeykush

 

dit bedoel ik met een inblaasfilter(lichtdicht),

 

 

https://www.google.c...-V1B7awpMZUM%3A

 

 

de inblaasfilter sluit ik aan op de buitenkant van de tent, en trek de touwtjes straks aan en sluit de slangen aan de binnenkant daar op aan. Het is een kleine ruimte en zou dan een slangen doolhof krijgen. Haat bochten :P

 

Heb een optie om in een andere ruimte te draaien, maar dit grenst gelijk aan de slaapkamer van de buren en het is een oud huis dus super gehorig. Niet echt relaxt dus.

 

JA zat te denken aan een 1000m3 voor de inblaas en dan dimmen tot 500 m3, heb een sms com twin controller.

Maar heeft dit nou echt zoveel voordeel een actieve inblaas, ben nog niet echt overtuigd.

haha ja heb nog genoeg zilvertape liggen :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lostchild

 

bedankt weer voor je advies en je link naar de stickie :tu

 

Ik wil er geen enkele bocht meer in hebben. simpelste oplossing de box in de tent op isolatie materiaal voor trillingen( heb de hele box geïsoleerd door middel van glaswol 2 lagen, toen armaflex( goed isolatie materiaal word ook gebruikt in technische ruimtes), en toen nog tapijt er op, je hoort nu niks meer en GEEN BOCHTEN. Mooiste oplossing 4 gaten boren en door middel van radiator pluggen met stang van ongv 50 cm op te hangen in de kamer.

 

Ja in de tent snijden heeft niet echt me voorkeur.( maar wel een goeie oplossing zoals jij het zegt) zal wel mijn laatste keuze zijn

 

 

 

 

Fijn weekend mensen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de snelle reacties jongens helemaal top :tu

 

Donkeykush

 

dit bedoel ik met een inblaasfilter(lichtdicht),

 

 

https://www.google.c...-V1B7awpMZUM%3A

 

 

de inblaasfilter sluit ik aan op de buitenkant van de tent, en trek de touwtjes straks aan en sluit de slangen aan de binnenkant daar op aan. Het is een kleine ruimte en zou dan een slangen doolhof krijgen. Haat bochten :P

 

Heb een optie om in een andere ruimte te draaien, maar dit grenst gelijk aan de slaapkamer van de buren en het is een oud huis dus super gehorig. Niet echt relaxt dus.

 

JA zat te denken aan een 1000m3 voor de inblaas en dan dimmen tot 500 m3, heb een sms com twin controller.

Maar heeft dit nou echt zoveel voordeel een actieve inblaas, ben nog niet echt overtuigd.

haha ja heb nog genoeg zilvertape liggen :whistle:

Zo'n filters zijn wel vet. Had ik nog niet aan gedacht. In dit geval zou het wel beter kunnen werken ipv een actieve inblaas aangezien dat voor meer lawaai zorgt. Zorg er ook zeker voor dat je box niet op de grond staat ivm trillingen op de vloer etc. Voor de rest hoef je je niet echt druk te maken om de buren want zoveel lawaai maakt 1500 kuub niet. Enkel de laatste 2-3 weken hoeft die wss maar op 100% te draaien maar ik heb geen glazen bol om in de toekomst te kijken natuurlijk ;)
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...