Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
klaver90

Vraag Over Kokos?

Recommended Posts

Hallo allemaal

 

Ik ben mezelf aan het inlezen over kokus. Wat mij aan spreekt is dat het luchtig is, en dat je de planten bijna niet te nat kan zetten. Het overtollige water loopt weer onder de pot uit. Maar ik heb nog een paar vragen waarop ik geen antwoord heb kunnen vinden.

 

-Moet je elke keer als je water geeft zorgen dat er water onder uit de pot loopt (drainage 10%)? Of hoeft dit niet persee bij elke water beurt?

 

-Als het water onder uit de potten loopt dan ontstaan er een laagje in de lekbak, moet dit persee weer weg gepompt worden? Of wordt dit later weer opgenomen door de planten, en verdampt een gedeelte?

 

- Hoe kan je het beste spoelen? Hoeveel en in welke week kan je dit het beste doen?

 

- Wat moet je nog meer doen om er voor te zorgen dat je het een volgende ronde weer kan gebruiken?

 

Alvast bedankt

 

Groeten klaver:)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, in z,n algemeenheid kunnen alleen volwassen planten een evt wateroverschot goed aan; een te nat medium is zeker een bron van problemen indien je bodemtemperatuur laag is. Inderdaad zal cocos door je grond de drainage bevorderen, en zal je eerder wat wateroverschot, of lekvocht hebben, op zich niet erg, maar leeg de schotels na een half uurtje ofzo, en pas evt je watergifte aan. een andre optie geef 2 maal wat minder met een interval mocht je twijfels hebben over de droogte van je medium.

Spoelen doe je t liefst 2 weken voor de oogst, dit is beetje indicatief(lees de algemene bloeitijd aangegeven door de zaadleverancier)

Indien je cocos met potgrond of andere grond hebt gemengd kun je dit moeilijk weer terugwinnen. je kunt evenwel met dezelfde potten verder gaan met nieuwe aanplant, ook hier is het wel van belang dat het spoelen vooraf goed gedaan is; t risico hier is een slechte PH van de grond, en evt overschotten aan meststoffen die niet zijn opgebruikt.Echter als je planten het echt goed hebben gedaan heb je daarmee al een hele goede indicatievoor een goede doorstart!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt groenefingers. Maar als je bijvoorbeeld 25 planten neerzet en deze zijn volwassen en geef je allemaal water met drainage (10%), wat doe je dan met het laagje water wat er ontstaat in de lekbak? Want 25 schotels neerzetten lijkt me niet handig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan je drain wegpompen je zou dan je potten op bv grasdallen of iets moeten zetten.

 

andere optie is op maat water geven ,( zorgen dat je zoveel water geeft dat drain weer opgedronken word)

 

je kan ook vloeden ( 1 x per 3 dagen +-)

 

eb en vloed gaat ook , 2 x per week ( niet te vaak vloeden anders blijft cocos te nat)

 

cocosslabs kan ook , daar zou ik min 10 % drain geven liever wat meer 20 % ofzo

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt knakenpoetser:)

 

die tweede optie lijkt me een goeie:

op maat water geven ,( zorgen dat je zoveel water geeft dat drain weer opgedronken word)

 

als ik het goed begrijp zorg je er op deze manier voor dat er niet teveel drain ontstaan, en dat de planten het later weer kunne opdrinken. wat ik me dan wel af vraag:

 

is dit voldoende drain om alle voeding,zouten enz. door te spoelen zodat er geen ophoping ontstaat in de kokos?

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...