Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
csjaws

zijtakjes verwijderen

Recommended Posts

Ik heb hier 2 k2 planten buiten in vollegrond staan en

onderaan komen nogsteeds kleine takjes/blaadjes

is het goed of slecht om deze weg te halen

ik d8 goed omdat dan de plant dan de voledige aandacht aan de toppen kan geven

ma ik d8 ook slecht omdat dan de plant zich moet bezig houden met het herstellen

of noem je dit stressen ofzo?

ik heb eigenlijk geen id omdat dit mijn eeste kweek is dus..

ik zou het heel fijn vinden als mensen hier iets over te zeggen hebben

 

Greets Csjaws

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest WPW

die hele kleine iele takjes kun je wel wegstrippen heb ik vorige week ook gedaan want dat word toch niks en is verspildeenergie voor de plant

 

dus gewoon weghalen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok thx, ik d8 er nl ook zo over

nu heb ik al een lekkere kale stam onder aan

maar dana word het juist lekker vol.

 

maar zou je van die kleine takjes ja nou niet de hele kleine

ma van die wie al iets langer zijn geen stekjes kunnen maken?

 

ik las wel dat als je stekken wilt maken dat je plant dan in groei fase moet zijn

maar dat issie dus niet.

kan ik dan niet takjes af halen en in grond zetten met folie erom heen

en dan 24 uur licht geven of gaat dat niet werken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest WPW

het zou misschien wel kunnen maar daar heb je nu toch niet meer zoveel aan want dan zijn ze te laat om nog te kunnen bloeien en als je ze wil bewaren tot volgend jaar kun je beter nieuwe kopen

 

mijn mening

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een stek van een plant die echt in de bloei staat is niet in staat om wortels te schieten ,want ook de wortels van de plant waar ze vanaf komen groeien niet meer . In deze tijd van het jaar is het dus onmogelijk om nog stekken van je buitenplant te halen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij is het anders wel gelukt om een stek te maken van een plant die in volle bloei stond, zonder hormonen toe te voegen

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmz

ik heb het gewoon gedaan,van de wat langere takjes

heb ze dus afgeknipt en de kleine blaadjes onderaan erafgehaald en in een potje met vochtige grond gezet en 4 stokjes erin gezet en daaromheen van dan plastic keuken foli zodat er een hoge luchtvochtighed is en hij staat nu onder een lampje op me bureau, ik wil hem niet voor de opbrengst maar gewoon als kamerplantje ofzo op me bureau dus...

ik laat nu de lamp 24 aan voor hoelang moet dat?

paar dagen of is de 1e dag alleen goed?

 

Greets Csjaws

Share this post


Link to post
Share on other sites
bij mij is het anders wel gelukt om een stek te maken van een plant die in volle bloei stond, zonder hormonen toe te voegen.

Er ontstond dus een bos wortels aan de stek ? op hoeveel uur licht had je hem staan? Er heeft waarschijnlijk nog groei in je plant gezeten, dan is wortelschieten nog wel mogelijk. Maar als je op dit moment in het jaar nog probeerd stekken van je buitenplant te wortelen , dan is de kans van slagen wel erg klein .

 

Je kunt een wietplant wel heel lang laten groeien , maar niet lang laten bloeien .

Wat heb je aan een bloeiende stek ??,dat wordt echt geen succes als je daar mee verder kweekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan je bloeiende plant toch weer terug laten gaan in een groei fase door hem 12 12 licht te geven ofniet?

maja ik zie het vanzelf wel

ik zal wel zeggen hoe het is afgelopen

Greets Csjaws

Share this post


Link to post
Share on other sites
je kan je bloeiende plant toch weer terug laten gaan in een groei fase door hem 12 12 licht te geven ofniet?

maja ik zie het vanzelf wel

Je bedoelt zeker 18/6

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja sorry dat bedoel ik,

ik heb nu de hele nacht het lampje aan gelaten en ze zien er nogsteeds

goed uit niet vandie verkreukelde bladeren en zo

ik denk dat het nog echt gaat lukken ook

maar ik zal volgende week wel zegge of ze het nog doen ofniet

Greets Csjaws

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze blijven er nog lange tijd goed uit zien wanneer ze met hun steel in water staan . Maar wortels gaan ze niet krijgen , dus echt verder bloeien zullen ze niet .

Is voor de sier misschien wel leuk ,maar meer ook niet .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hier een stekje naast me staan, gemaakt in de eerste 3 weken van de bloei, dat is nu dus al een aantal weken geleden. Hij heeft al wortel geschoten, duurde aardig lang (~3 weken), maar hij doet het.. Kans op een geslaagd stekkie is wel zekers minder, maar je moet niet zeggen dat het niet kan, het is wel zeker mogelijk.

 

En ik wil iedereen lekker afraden om de blaadjes er af te halen.. Altijd dat gezeik met, "haal je blaadjes weg om je plant te stressen, om rot te voorkomen, om ze meer energie in de toppen te laten steken", etc.. Ten eerste heeft de plant de blaadjes nodig om suikers en chlorophyl om te zetten naar de bloemen en ten tweede heb ik ondervonden dat de rot zich alleen maar eerder gaat vormen op de plaatsen waar je bladeren hebt weggehaald.

 

Ik laat ze voortaan gewoon lekker zitten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

effe voor de duidelijkheid: wiet is een éénjarige plant :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
ok thx, ik d8 er nl ook zo over

nu heb ik al een lekkere kale stam onder aan

maar dana word het juist lekker vol.

 

maar zou je van die kleine takjes ja nou niet de hele kleine

ma van die wie al iets langer zijn geen stekjes kunnen maken?

 

ik las wel dat als je stekken wilt maken dat je plant dan in groei fase moet zijn

maar dat issie dus niet.

kan ik dan niet takjes af halen en in grond zetten met folie erom heen

en dan 24 uur licht geven of gaat dat niet werken?

Ik heb wel eens een buiten plantje de hele winter kunnen laten over leven,

binnen voor het raam.

Het bleef een vegeterend zielig geval.

Ook toen het weer lente werd.

Want het werd geen glorieuze weder geboorte.

Bleef klein en t werd gewoon echt nix

Share this post


Link to post
Share on other sites

...........nou niet meteen afzakken naar een depressie hé????????

 

smoke-long3.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb hier een stekje naast me staan, gemaakt in de eerste 3 weken van de bloei, dat is nu dus al een aantal weken geleden. Hij heeft al wortel geschoten, duurde aardig lang (~3 weken), maar hij doet het.. Kans op een geslaagd stekkie is wel zekers minder, maar je moet niet zeggen dat het niet kan, het is wel zeker mogelijk.

 

En ik wil iedereen lekker afraden om de blaadjes er af te halen.. Altijd dat gezeik met, "haal je blaadjes weg om je plant te stressen, om rot te voorkomen, om ze meer energie in de toppen te laten steken", etc.. Ten eerste heeft de plant de blaadjes nodig om suikers en chlorophyl om te zetten naar de bloemen en ten tweede heb ik ondervonden dat de rot zich alleen maar eerder gaat vormen op de plaatsen waar je bladeren hebt weggehaald.

Ik beweerde ookniet dat het niet kan , het kan wel als er nog groei inzit, zoals jouw plant die 3 weken in de bloei stond . Maar wanneer je op dit moment nog stekken van je buitenplant gaat halen ,van een plant waar de groei al uit is ,dan kun je stellen dat ze niet meer gaan wortelen.

 

Probeer maar eens een stek te wortelen van een moederplant die al 6 weken in de bloei staat , dan zie je dat het niet meer lukt . Terug schieten in de groei kunnen ze ook niet meer .

 

Dus als het gaat om het kweken van wiet met als doel een fatsoenlijke opbrengst te behalen, heb je niks aan deze stekken .

Share this post


Link to post
Share on other sites
En ik wil iedereen lekker afraden om de blaadjes er af te halen.. Altijd dat gezeik met, "haal je blaadjes weg om je plant te stressen, om rot te voorkomen, om ze meer energie in de toppen te laten steken", etc.. Ten eerste heeft de plant de blaadjes nodig om suikers en chlorophyl om te zetten naar de bloemen en ten tweede heb ik ondervonden dat de rot zich alleen maar eerder gaat vormen op de plaatsen waar je bladeren hebt weggehaald.

Het kan bij hele dichte bossen waarbij de bladeren op elkaar liggen wel eens goed zijn om wat bladeren te verwijderen . Op elkaar liggende bladeren houden water vast en dat kan voor rot zorgen . Trek de bladeren er niet af met de gehele steel erbij ,maar knip het blad zelf af en laat het steeltje zitten,dan onstaat er ook geen stengelrot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...