Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
weiman

Moeder Uit Zaad Of Van Stek?

Recommended Posts

Wat geeft betere stekken? Een moeder uit zaad of een moeder van een stek?

 

Met betere stekken bedoel ik clones die aanslaan en die uitgroeien tot potente planten.

 

Tnx, Weiman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je vergeet 1 ding, selectie. Als je een mooie strain uit stek kunt krijgen dat dus doen. Met zaad ben je heel lang bezig met selecteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je wilt zeggen dat de beste stek van de beste stek van de beste stek beter resultaat geeft dan de grootste/sterkste vrouw uit zaad? (Er vanuit gaande dat het zaad is van een zaadkweek dat ik t jaar ervoor buiten heb gedaan met Sannie's Kolossus).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat het bij zaad langer duurt je gewenste genetica te vinden. (qua) Tijd)

omdat het selecteren dan lang duurt.

Dus als je een goede stek vind,met bijv. goede genetica dan kun je het ook daar mee doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het zaad van hoogwaardige mannetjes en vrouwtjes dan niet automatisch ook hoogwaardig? Mag ik er niet vanuit gaan dat alle zaadjes dezelfde kwaliteit hebben? Ik koop toch bij Sannie's om zeker te zijn het goede genetica is in de basis?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elk zaadje is weer anders, daarom heb je als je uit zaad kweekt meerdere pheno's. De 1 lijkt meer op papa en de ander weer meer op mama. Dus als jij van bijvoorbeeld 10 zaden 5 vrouwtjes heb zullen deze nooit 100 procent het zelfde zijn. Correct me if im wrong.

 

Groetjes missappel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ze bedoelen is de selectie IE het gaat sneller om een stek van een goeie plant te nemen (of dat er een uit zaad of stek was maakt niet uit) en die te laten groeien tot een moeder om stekken van te nemen

 

Dan de tijd die het neemt om vanuit zaad plantjes te laten groeien ....stekken ..stekken laten wortelen en te laten bloeien voor de selectie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt jongens, ik moest er paar keer over nadenken, maar nu snap ik 'm pas: Jullie willen de planten eerst zien bloeien om te kunnen bepalen welke het meest oplevert! Hmm .. food for thought :oeps

Share this post


Link to post
Share on other sites

:innocent: H... nvr mnd Als je een plant niet in bloei zet hoe ga je dan ooit

1

Te weten komen of je wel of geen mannetje hebt ...

2

Heeft ze herma trekjes

3

Hoeveel ze zullen geven met jou kweek skils

...

....

No food for thought just common sense

Share this post


Link to post
Share on other sites

50/100 zaden beginnen = 1 a 2 moeders overhouden

groeien en stekken afnemen als back up

alles afbloeien en tijdens teelt letten op alle factoren: lichtgevoeligheid,resistentie, gevoelig voor voeding, hoge LV etc

kristalopbouw, lengte van bloeiperiode,bloem-bladverhouding(knipwerk) topstructuur

na het drogen en curen komt het effect en de kwaliteit van de bloem.

Afhankelijk van welke kwaliteit jij voorrang geeft kies je je pheno.

 

Door de jaren heen verslapt genetica wel iets, waqardoor opbrengst terug kan lopen.

maar een verse en goede zaadmoeder levert veel

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mij ging t om de vraag of t zinvol is om eens per jaar (buiten) een zaadkweek te doen en daarvan dan ook gelijk een nieuwe zaadmoeder te kiezen. Het leek me dat een plant uit zaad gewoon sterker is en dus de stekken, maar dat weet ik dus niet zeker. Dat was mijn vraag.

Maar de eigenschappen zijn dus zo belangrijk dat je beter stekken van stekken kunt maken als je weet dat de moeder/strain een goede oogst garandeert. Stekken van stekken van stekken zou over tijd wel mindere opbrengst geven? Da's dan weer tegenstrijdig.

 

Maar elk jaar zaadjes maken van dezelfde voorouders gaat ook niet eindeloos? (Steeds grootste man+vrouw, al dan niet geselecteerd op verdere eigenschappen.)

 

Bedankt voor de reacties!

Share this post


Link to post
Share on other sites

het kruisen van een soortje is inderdaad niet te vergelijken,

een proces waarbij verschillen eerst groter worden voordat het zaad stabieler wordt.

zeker als je het met hetzelfde soortje bestuift.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...