Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Snake1

Zaadjes

Recommended Posts

Beste mensen,

 

dit jaar wil ik buiten een zaadkweekje doen en ik had de volgende vraag.

 

is de mannelijke plant eerder klaar dan het vrouwke? (als je ze gelijk plant) Omdat zover ik al gelezen heb moet je ze bestuiven als de haren wit zijn.

 

Wrs niet maar hoe word dit dan gedaan? Man eerder zetten?

 

 

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het mannetje eerder bloeit dan kun je het stuifmeel verzamelen, in de koelkast bewaren en de vrouwtjes nadien met het opgevangen stuifmeel bevruchten. Hoe exact te handelen staat in diverse topics.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mannetjes en vrouwtjes kan je gelijk laten ontkiemen. De mannetjes bloeien eerder, over het algemeen twee weken. Wanneer het stuifmeel rijp is zijn de bloemen van de vrouwelijk plant ontwikkeld. Je kan dan gewoon de wind haar werk laten doen. Je krijgt dan zaden met een ratio van 50/50. Wil je feminised zaad krijgen moet je minstens twee vrouwelijke plant opkweken (niet uit feminised zaad). Door er een stek van af te nemen en deze vroegtijdig in de bloei te zetten kan je zien of je met vrouwtjes of mannetjes te maken hebt. Vervolgens kun je dan één van de vrouwelijke planten een stressfactor geven, bijvoorbeeld kou of breuk, maar met voorkeur het planthormoon glibberaline. Hierdoor wordt de kans groot dat de vrouwelijke plant mannelijke geslachtorganen gaat maken en dus stuifmeel produceert met vrouwelijke chromosomen. Als je dit stuifmeel gebruikt om een andere vrouwelijke plant te bevruchten krijg je feminised zaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...